Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Паноптикум'22: Вдъхновяващите хора и истории на Impressio

#2022 В DIR.BG

Паноптикум'22: Вдъхновяващите хора и истории на Impressio

От пюрeто и супите, през Лолобриджида, Шаямалян, Озон, Ник Мейсън и Дейвид Гарет, до Макариев, Маравиля, Малин Кръстев, Бояна Авджиева, внучката на Радой Ралин, та чак до любимия Созопол

Колаж: Траяна Генчева/Dir.bg

"И на най-високия трон на света, ние винаги ще седим на задника си", мъдрува вече повече от четири века френският философ Мишел дьо Монтен.

А ние, колкото и да се опитваме да не бързаме, "въоръжени до зъби" с "благодата" на новите технологии, изпращаме още една стремглава година, осезателно динамична със страховитите събития от военния конфликт в Украйна, изместили бързо двете години на пандемия. Събития, които поставиха под ключ и културата, и изкуството, и душите ни.

Затова нашият различен поглед към 2022 г. е воден главно не толкова от новините, които ни засипват всеки ден, а е направен чрез вашия поглед и това, което вие избрахте да четете и да гледате от вълнуващите хора и хроники в Impressio.

Ще си припомним и специалните ни гости, много, от които гостуваха единствено при нас, други пък споделиха истории само за нас. Защото вие читателите сте нашите най-важни корективи.

Няма как обаче да не споменем няколко събития, които се случиха тази година и със сигурност ще отекват и в новата, и в следващите, а тенденциите които водят след себе си ще пишат новата ни история.

Още

Как и Чайковски стана жертва на войната на Путин

Как и Чайковски стана жертва на войната на Путин

- Войната в Украйна роди новото отрицание: Не на руския език, не на руското изкуство, не на руската култура!

Остава въпросът и дебатите доколко общо имат те с политиците и агресивната, страшна страна на войната...

- Климатични активисти от организацията "Последно поколение" през последните месеци атакуваха множество произведения на изкуството във водещи европейски музеи и градове. Сред набелязаните творби бяха "Мона Лиза" на Леонардо, "Момичето с перлената обица" на Вермеер, "Живот и смърт" на Густав Климт, "Слънчогледите" на Ван Гог, атакуваха картини на Моне, Мунк, Гоя както и други обекти.

Още

Екоактивисти атакуваха с боя и оперния театър "Ла Скала" в Милано

Екоактивисти атакуваха с боя и оперния театър "Ла Скала" в Милано

Тезата за действията им е че, човечеството е изправено пред опасна верижна реакция в климата, която ще предизвика ад, съчетаващ жега, суша и климатичен хаос.

Това ще доведе до колапс на селското стопанство, което пък ще доведе и до обществен крах, глад и войни. Особено остра е критиката на активистите към бездействието на политиците.

Действията на климатичните активисти предизвикват все по-силни призиви за по-сериозни последици за техните протести, които нарушават обществения живот. Много от тях са арестувани и срещу тях се повдигат обвинения.

14 октомври 2022 г. 21-годишната Фийби Плъмър и 20-годишната Анна Холанд от Нюкасъл заляха с доматена супа шедьовъра на Ван Гог в Националната галерия в Лондон (Снимка: АР/БТА)

Още

Заплашиха Джоан Роулинг след пост в защита на Салман Рушди: "Не се тревожи, ти си следващата"

Заплашиха Джоан Роулинг след пост в защита на Салман Рушди: "Не се тревожи, ти си следващата"

- Световноизвестният британски писател Салман Рушди изгуби зрението на едното си око и способността да движи едната си ръка след бруталното нападение на сцената на литературно събитие в Западен Ню Йорк на 12 август. По този повод редица държави по света проведоха писателски инициативи, заявявайки категоричното не - на ислямския фундаментализъм, на терора спрямо свободното слово, на опита за убийство на един от най-изтъкнатите съвременни писатели и Нобелов лауреат.

19 август 2022 г. Митинг на литературната общност в Ню Йорк в подкрепа на Салман Рушди седмица след нападението срещу него (Снимка: Getty Images)

- Къде е мястото на жените в музеите и кога те ще станат част от историята на изкуството? 87 процента от изложените творби в 18-те най-големи американски музея са на мъже. 85 процента от тези творци от силния пол са бели. Това са резултатите от проучване, направено през 2019 г. от научното издателство "Плос".

Още

Жените художници между двете световни войни

Жените художници между двете световни войни

Британската историчка Кейти Хъсъл казва, че днес всички музеи са внимателни по отношение на равенството и има все повече самостоятелни изложби на жени. Галерия "Тейт" в Лондон има годишна програма, посветена на жените художнички. Нежният пол обаче не е добре представени в аукционните къщи. Историческите продажби, организирани от "Кристис" и "Сотбис", отчитат рекордни цени на творби, дело на мъжете. През 2020 г. музеят "Прадо" в Мадрид представи изложба, посветена на мястото на жената в изкуството.

Отговарящият за изложбата Карлос Наваро каза пред АФП, че идеологията и пропагандата свидетелстват за историческа мизогиния. В Лувъра са изложени произведения от едва 25 жени. Общият брой художници е 3600. Този дисбаланс се обяснява с историческите особености от Античността до 1848 г. През 2019 г. музеят "Орсе" посвети голяма изложба на импресионистката Берта Моризо. Но от намиращите се там творби едва 76 са на жени. Мъже са автори на 2311 произведения.

Още

Проф. Велислав Минеков:  Мисля си да кажа край. Аз съм човек с гражданска позиция, но тя не се оказа толкова полезна

Велислав Минеков пред Dir.bg: Мисля си да кажа край. Имам позиция, но тя не се оказа толкова полезна

- Не бихме могли да не отбележим и собствените ни български страсти, които се разразиха около първата ни сцена - Народния театър "Иван Вазов". Скандалът започна след изборите в началото на октомври, когато кабинетът на настоящия ПР на театъра Велислава Кръстева осъмна надраскан и с изкъртена табелка, а за деянието вина пое главният режисьор на театъра Александър Морфов, който обвини Кръстева в "политическа пропаганда", заради гласуването й заедно с лидера на ДПС Ахмед Доган. Мълчаливото напрежение между режисьора и директора на театъра Васил Василев беше придружено в подписки и протести и за двете страни, както и подадени оставки.

Още

Директорът на Народния театър Васил Василев: Времето много напредна и ще изляза с генерално решение

Директорът на Народния театър: Времето много напредна и ще изляза с генерално решение

Тогава на официална пресконференция на 1 декември министърът на културата проф. Велислав Минеков пък обяви, че има основания за крайна дисциплинарна мярка спрямо директора на Народния театър и назначи проверка в институцията. А на 20 декември в интервю за bTV проф. Минеков каза, че получава обаждания от актьори, които се чувстват потиснати и уплашени, защото не са съгласни с директора на Народния театър Васил Василев . По думите на Минеков директорът е зависим. Веднага последва подписка от 49 актьори от Народния театър, които поискаха оставката на проф. Минеков с писмо до президента.

Очевидно развръзката на сагата ще очакваме през новата 2023 година. Но напрежението в сектора се очаква да ескалира в цялата страна след подаденото отворено писмо до всучки институции от всички заети в сектора "Сценични изкуства". Ето какво се казва в него:

"Сценичните изкуства са изключително важна част от културната политика на България. Те са не само мерило за просперитета на нацията, но и визитка на страната пред света. Потопени в общия контекст на тежки кризи и предизвикателства, обаче, днес сценичните изкуства в България са поставени пред дилемата дали да продължат да съществуват, заради самото си съществуване, или да предприемат път към трансформация, така че да могат ефективно да изпълняват своите социални и културни функции.

Проблемите, пред които секторът е изправен, се дискутират от години, но тези дискусии така и не успяха да мотивират конкретни политически и законодателни процеси и действия в последното десетилетие. Ние, заетите в държавните културни институти в сектор сценични изкуства, идентифицираме следните взаимосвързани ключови области и проблеми, които се нуждаят от спешни адекватни решения от страна на държавата..." - цялото отворено писмо може да видите - ТУК.

Още

М. Найт Шаямалан пред Dir.bg: Стрийминг платформите нямат нищо общо с киното

М. Найт Шаямалан пред Dir.bg: Стрийминг платформите нямат нищо общо с киното

Какво ни казаха малка част от специалните ни гости: 

Един от световните режисьори М. Найт Шаямалан сподели пред Impressio в рамките на кинофестивала Берлинале своите опасения за влиянието на новите платформи за филмово съдържание върху киното. Ексклузивно интервю по време на пресконференцията за Берлинале 2022, чийто председател на журито бе режисьорът на "Шесто чувство". 

"Стрийминг платформите, в които филмите ни чакат, бяха и все още са второстепенни и нямат нищо общо със самото кино. Наистина има вълна и шум около филми, качени там, но мисля, че това ще засили още по-силна вълна към киното."

Още

Бояна, дъщерята на Сашо Авджиев: Конят в цвят "бордо" и пътят към Холивуд

Бояна, дъщерята на Сашо Авджиев: Конят в цвят "бордо" и пътят към Холивуд

Бояна, дъщерята на големия тв журналист Сашо Авджиев спечели едногодишна стипендия и ще учи в Института по театър и кино "Лий Страсбърг" в Лос Анджелис. Тя трябваше да събере 20 000 долара, за да получи студентска виза и да замине за Америка, за да сбъдне мечтата си.

Уникалната й изповед пред Impressio трогна нашите читатели. Трогна ги, защото беше на 100 процента честна, не спести нищо, за което, ясно е, се изисква смелост. Сега вече няма пречка пред Бояна и актрисата ще отпътува през март.

Бояна сподели:

"На 12 години бях обект на обиди, свързани със здравословното ми състояние. Главното нещо, което ги провокира, според мен, беше този пластмасов корсет, който трябваше да нося... Ако не ходех с този корсет на училище, не мисля, че толкова щеше да им пука, че имам крив гръбнак. Не си личеше външно. На тази възраст реагираш на всичко физическо и всичко външно.

Те се усетиха, че той ми пречи да съм подвижна, развързваха връзките на обувките ми и ме бутаха на земята... А аз не можех да се изправя сама. Наричаха ме "костенурка". Не можех да асимилирам какво се случва и се смеех заедно с тях на обидите. Мислех си, че ако се смея заедно с тях, значи не е ситуация, в която съм засегната и съм жертва...

То сколиозата не се води точно болест, защото не атакува имунната система, това си е гръбначно изкривяване. В моя случай то беше доста напреднало и беше започнало да усуква и гръдния ми кош."

Още

Франсоа Озон пред Dir.bg: Не се страхувам от сянката на Фасбиндер

Франсоа Озон пред Dir.bg: Не се страхувам от сянката на Фасбиндер

Един от другите ни звездни събеседници през годината беше и френският режисьор Франсоа Озон, който също за първи път даде интервю пред българска медия. Франсоа Озон е от най-влиятелните френски режисьори за съвременното френско кино и неговият филм, почит към Фасбиндер, "Петер фон Кант" откри кинофестивала Берлинале през 2022 година. Озон не крие вдъхновението си от "лошото дете" на Новата немска вълна в киното Фасбиндер. Ето какво ни сподели той: 

"Запознах се с творчеството на Фасбиндер, когато следвах кино като студент. Той ме накара да си задам много въпроси за правенето на филми, да намеря собствения си път в киното и благодарение на неговите филми намерих много отговори.

Харесвам неговата свобода и радикалния образ на отношенията между хората, на любовта, на германското общество след Втората световна война. Бях много впечатлен от него и той ми даде силата да продължа напред с моите собствени желания в киното."

Още

Антон Бакарски: Не се разделям с амулет от оператор на Вим Вендерс

Антон Бакарски: Не се разделям с амулет от оператор на Вим Вендерс

Невероятна изповед през 2022 г. пред Impressio направи операторът Антон Бакарски. ("Възвишение", "Лошо момиче", "Голата истина за група "Жигули", "Бягство" и мн. други по целия свят).

Това е първото интервю, в което майсторът на визията, който по принцип не обича да говори, разказва живота си:

"Деликатна работа е нашата. От една страна е голяма хамалогия, от друга страна трябва да си добър психолог...

... Имало е случаи, в които заради силната драматургия, сцената е била много силна, актьорски е била много силна и ... аз съм стигал почти до рев. Случвало се е това. След кадъра...

Първият зрител на филма е операторът. Той го вижда в малкото квадратче на визьора на камерата, това квадратче, което после става големият екран. И как точно той ще го види, това няма как да не е нещо много важно. Дали ще се приближиш до актьора, дали ще го "погледнеш" малко по-отдолу, дали ще направиш някаква пауза, дали ще го покажеш повече в силует...

Това е нещо, което е много емоционално и гледайки като първи зрител една дълбоко и добре изиграна сцена, това е голямо удоволствие. Защото имаш чувството, че тя се прави за теб. Ти я виждаш първи, след това ще я гледат другите.

Имало е такива случаи в много филми. И в "Лошо момиче", и във "Възвишение" ...

Но така ги виждам аз нещата. Няма как да се "отстраня" и да гледам само едно квадратче и едно човече, което се мести в него.", разкри операторът.

Интервюто предизвика голям интерес след кино гилдията, която преоткри своя талантлив колега.

Още

Актьорът Милош Бикович: Имам само предимства, че съм звезда в Русия

Актьорът Милош Бикович: Имам само предимства, че съм звезда в Русия

Едно от най-актуалните актьорски имена не само в Сърбия, но и в Русия, сръбският актьор Милош Бикович също сподели своите виждания за връзката между двата народа, сръбският и българският, както и подробности за новия филм с участие на актьори и от двете страни, "Южен вятър -2. Ускорение". Милош Бикович беше в София с екипа на филма, за да представят новата лента пред българска публика.

На въпрос защо зрителите на Балканите харесват филми за лоши момчета, мафия и тъмни подземни сделки, Бикович отговори: 

"Ние се намираме на кръстопът и винаги има война, в която трябва да оцелеем. Мисля, че това поведение е част от нашата природа. Другото нещо е, че филмите за мафията дават не само интересно действие и съдържание, но и интересни герои, пространство, в което да бъдат поставени големи философски въпроси за отношенията между свободата, греха, войната, Бог."

Още

Мартин Макариев: Никога не гледам готовите си филми

Мартин Макариев: Никога не гледам готовите си филми

Режисьорът на българското предложение за "Оскар" "В сърцето на машината" Мартин Макариев разказа пред Impressio:

"В "Смело сърце" има една готина реплика. Преди първата битка излиза Уилям Уолъс и се обръща към войниците си с призив да се бият смело напред. Но те са разколебани от многочисления си противник и искат да се приберат вкъщи.

Но Уолъс им казва: Сега, ако си тръгнете, ще си почивате по къщите и най-вероятно ще доживеете до поне 80-годишна възраст...

Но ви гарантирам, че в деня преди да умрете на преклонна възраст, ще сте готови да дадете целия си живот, само за да сте отново тук, точно в тоя миг! За да можете да живеете свободно.

А днес може да умрете, но ще сте опитали!"

Аз също вярвам в това. Често казвам на всички хора, с които работя: "Пичове, дайте да опитаме, защото ще станем по на 80-90 години и толкова силно ще съжаляваме, че сме живели като страхливци и че не сме се опитали, че просто не можете да си представите!"

Още

Актрисата Лилия Маравиля за женските драми, покорството, властта и сънуването на Лулу

Актрисата Лилия Маравиля за женските драми, покорството, властта и сънуването на Лулу

Актрисата Лилия Маравиля също застана пред Impressio в едно много четено и все още актуално интервю, в което разказва за женските демони и новата си роля на Петра фон Кант в постановката на Театър "София" с режисьор Пламен Марков "Горчивите сълзи на Петра фон Кант".

В интервюто Маравиля споделя за някои от интересните моменти в подготовката си за тази сложна роля на жестока, но дълбоко нещастна богата модна дизайнерка. 

"На режисьорите им е по-интересно да се занимават с женския свят, защото жената трудно можеш да я разбереш. Тя казва едно, изразява друго, чувства съвсем трето."

Още

Дейвид Гарет пред Dir.bg: Животът ми досега е завладяващо препускане с увеселително влакче

Дейвид Гарет пред Dir.bg: Животът ми досега е завладяващо препускане с увеселително влакче

Световният виртуоз Дейвид Гарет каза пред Impressio и Dir.bg: "Животът ми досега е завладяващо препускане с увеселително влакче. Надявам се още много години да се забавлявам с музиката и хората да ме гледат как правя това".

Повод за разговора ни с "Цигуларя на дявола" беше концертът му под откритото небе на 30 август на стадион "Юнак" в София.

Музикантът беше безпределно откровен:

- Мадона Ви нарича "Брад Пит на класическата музика", а Стинг казва, че има само един човек, който може на един концерт да изпълни еднакво виртуозно и Вивалди, и AC/DC и това е Дейвид Гарет. Как приемате тези суперлативи?

- Чувствам се много смирен и се опитвам да отговоря на тези коментари всеки шибан ден, като работя упорито и, знаете ли, отделям повече време от много други хора. Искам да кажа, че това е тайната на успеха - работете повече от всеки друг около вас.

Още

Ник Мейсън пред Dir.bg: Младите и днес намират в "Пинк Флойд" обяснения за света

Ник Мейсън пред Dir.bg: Младите и днес намират в "Пинк Флойд" обяснения за света

Легендарният барабанист на култовата британска банда "Пинк Флойд" - Ник Мейсън, имаше концерт в София с новия му музикален проект Nick Mason"s Saucerful of Secrets. Ник Мейсън даде специално интервю пред Impressio за вечността в музиката, вечните послания на велика група като Флойд и възприемането на тази музика от новите поколения. 

Ник Мейсън активно работи по парчета на Флойд, които са по-малко познати за аудиторията и се опитва да ги "възроди". Ник Мейсън също така е един от най-известните колекционери на ретро автомобили в света. Колекцията му е завидна и често присъства в едни от най-луксозните изложения. 

Има толкова много, всичко е налично, толкова много песни, толкова много музиканти. Излиза нова песен и тя се забравя след 10 минути. Затова мисля, че е страхотно, че младите днес намират в "Пинк Флойд" обяснения за света. Както и по-възрастните, при които със сигурност има елемент на носталгия.

Не можахме да не попитаме Мейсън и за разрива между Роджър Уотърс и Дейвид Гилмор:

"Мисля, че за огромна част от историята и работата в музикално отношение на "Пинк Флойд", Дейвид и Роджър работиха перфектно заедно! И свършиха прекрасни неща.

Но в много групи се случва така, че с развитието си, музикантите започват да имат различни търсения за това как трябва да изглежда групата. Наистина е много трудно, почти невъзможно една група да оцелее завинаги заедно."

Още

Малин Кръстев: Оставил съм този живот и тази професия да ми се случат. А не да ги режисирам

Малин Кръстев: Оставил съм този живот и тази професия да ми се случат. А не да ги режисирам

Актьорът Малин Кръстев беше част от елитната селекция на Dir.bg - четвъртото издание на He's The Man! през изминалата година.

Той разкри пред Impressio:

"Никога не съм доволен от себе си. Аз съм невероятен максималист в това отношение. Много рядко мога да харесам нещо.

По-скоро обикновено харесвам продукт, в който участвам, но не и самия себе си. Но не ми остава време да седна да си правя кардинални самооценки.

Да, понякога човек се замисля, но то е или за конкретен образ защо не върви, или се опитваш в детайли да вникнеш в персонажа, който трябва да изградиш.

По-скоро, честно, през годините не съм имал ситуация, в която животът да ме докара до там, така да ме стресне, че аз да си кажа: "Чакай, бе, идиот, какво правиш? Някъде грешиш, нещо трябва да промениш!"

Още

Il Volo пред Dir.bg: Трябва да има страст във всичко, което правиш

Il Volo пред Dir.bg: Трябва да има страст във всичко, което правиш

Едни от най-популярните оперни звезди, които правят т.нар. поп-опера, италианското трио Il Volo имаха няколко концерта у нас, в София и Пловдив. Те са обичани в цял свят, но специално в България публиката ги посреща изключително топло и сърдечно. 

Срещахме се със световноизвестното трио в хотела им, ден преди концертите им в София. 

"Начинът, по който вие, българите ни посрещате, е невероятен! Публиката има толкова топло отношение към нас, виждаме усмивките им от сцената и това е прекрасно. За нас е чест да споделяме музиката си с вас" споделят от Il Volo.

Още

София Стоянова - внучка на Радой Ралин: Дядо ми е бил гласът на истината по столичните улици

София Стоянова - внучка на Радой Ралин: Дядо ми е бил гласът на истината по столичните улици

София Стоянова - внучка на Радой Ралин се появи за пръв в медиите при нас, в Impressio, по повод 100-годишнината от рождението на великия си дядо.

"Домът ни беше като една неформална "софийска чайна", където са се събирали творци, интелектуалци и политици", разкрива младата писателка.

Гордея се с дядо ми за това, че не се е страхувал да каже какво мисли, дори и в най-смутните времена. При него никога не е имало втори план - всичко, което е мислил, го е казвал.

Гордея се, че е отишъл като доброволец във Втората световна война.

Гордея се с всичко, което e направил - в литературата, киното, музиката.

Гордея се с неговите "Люти чушки", които е издал без да му мигне окото, въпреки, че след това е преследван от властта, а тиражът е бил изгорен.

Гордея се, че отказа онази кола, която Слави Трифонов искаше да му подари - вместо да я приеме, каза че я дарява за линейка.

Гордея се, че е "непоклатим, като опорна точка", изповяда внучката на големия Радой пред Impressio.

Още

Топ журналистът Мариана ван Зелер пред Dir.bg: Без истината хората не могат да направят правилния избор

Топ журналистът Мариана ван Зелер пред Dir.bg: Без истината хората не могат да направят правилния избор

Специален гост на Dir.bg и Impressio беше топ журналистът Мариана ван Зелер преди втория сезон на документалната поредица "Трафиканти с Мариана ван Зелер" ЗЕЛЕР" по National Geographic.

Журналистката разказа пред нас как е тръгнала в трудната си професия:

"Реших, че искам да стана журналист, когато бях на 12 години, докато гледах вечерната новинарска програма със семейството си в Португалия, където израснах. Тогава си мислех, че водещите са най-умните хора, чудех се как е възможно да знаят толкова много за това, което се случва по света. Тогава не подозирах, че четат от аутокю. Така реших, че искам да бъда като тях.

Разбира се, отне ми много време, за да го постигна. Исках да постъпя във Висшето училище по журналистика на Колумбийския университет. Първия път не ме приеха, втория път попаднах в списъка на чакащите, но отново не влязох. На третия реших да замина директно за Ню Йорк и ... почуках на вратата на декана.

Представих се, разговаряхме, и същата година вече ме приеха. Така научих един много ценен урок по журналистика. Това е постоянството - много важна характеристика за всеки журналист."

Още

Писателят Емил Йотовски пред Dir.bg: Живеем в последните години преди новото мрачно средновековие

Емил Йотовски пред Dir.bg: Живеем в последните години преди новото мрачно средновековие

Един от популярните сега български сценаристи, писатели, журналисти и драматурзи е Емил Йотовски, направи пред нас своята безпощадна дисекция за "жабешката" ера, за смисъла да опитаме да излезем от блатото, как можем да опазим ума си от манипулацията, и има ли все още място за справедливостта:  

- Последната Ви книга "Синдромът на сварената жаба" е дисекция на един свят, който едновременно изживява зловещ ренесанс и тъмния век на саморазрушението. Как започна самоубийството на съвременната цивилизация и кога ни "свариха"?

- Мисля, че съвременната цивилизация не се самоубива, а съвсем преднамерено се унищожава. При това се унищожава от нейния елит и причината за това е само една - тя вече не е нужна такава каквато е. Няма как да се прикрие все по-голямата разлика между единици свръхбогати и цели континенти от свръхбедни.

Няма как това колосално напрежение да се потисне само с изместване на фокуса. За "светлото бъдеще" ще е нужен друг враг, който да отклони вниманието от класовата диспропорция и най-удобния вариант на това е всеки да бъде враг, на човека до него.

Така имаме почти неограничен конфликт, който е достатъчно само да се поддържа. Римляните са го измислили - "Разделяй и владей". Мисля, че това е отдавна подготвян процес, предполагам от началото на деветдесетте години. По-рано цивилизования свят имаше за цел да победи другата половина от цивилизования свят.

Очаквайте: Какво четохте и кое привлече вниманието ви най-много при нас тази година? 

Още

Киното, което ни завладя през 2022 година

Киното, което ни завладя през 2022 година

Още

Георги Бърдаров: Намираме се във времена на драстични промени, няма как да няма катаклизми

Георги Бърдаров: Намираме се във времена на драстични промени, няма как да няма катаклизми

Още

Маестро Найден Тодоров: Необходима ни е здравословна глухота

Маестро Найден Тодоров: Необходима ни е здравословна глухота

Още

Георги Господинов: Разказването на истории прогонва страховете

Георги Господинов: Разказването на истории прогонва страховете

Коментирай 6

Календар

Препоръчваме ви

Швейцарски музеи искат да обсъдят с Нигерия заграбени произведения на изкуството от бившето кралство Бенин

Бившето кралство в южната част на Нигерия не е свързано със съвременната африканска република Бенин

Картина на художника Гюстав Климт е показана в Австрия, родината на твореца, за първи път от 1964 г.

Тя е собственост на "ХоумАрт", колекция, основана в Хонконг от Розалин Уонг и може да бъде видяна до 29 май в музея "Белведере" в австрийската столица

Ще бъде ли включен Дакийският лимес в Списъка на световното наследство на ЮНЕСКО?

Дакийският лимес е част от граничните укрепления на Римската империя, които достигат своя максимум през II в. сл. Хр., покривайки разстояние от над 7000 км

Музиканти, бягащи от Русия, намират нова публика в Грузия

Грузинската столица Тбилиси е популярна дестинация, тъй като може да се стигне по суша, има сравнително хлабави правила за влизане и излизане, и се радва на тесни културни връзки с Русия

"Говорещ барабан" от Кот д'Ивоар се завръща в родината си след близо стогодишно изгнание във Франция

Наречен "говорещ барабан", с дължина три метра и тегло 430 килограма, дървеният инструмент със символични и мистични свойства е бил използван за предупреждение за опасности, мобилизация за война или свикване на селища на церемонии или фестивали

Унгарският град Веспрем даде начало на програмата си като Европейска столица на културата

Това няма да бъде годината само на един град, тази чест си поделят 116 градчета и села в района Бакони, в региона Балатон, посочват организаторите