Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Маестро Найден Тодоров: Необходима ни е здравословна глухота

He's The Man

Маестро Найден Тодоров: Необходима ни е здравословна глухота

"Това, което човек вижда, това го спохожда. Свикнал съм да виждам хубавото по света, в повечето случаи и в хората. Понякога ми се натрапват и другите неща. Онова, нехубавото, е много по-малко, но е много по-шумно...", сподели пред гостите на He's the Man директорът на Софийската филхармония

Аз съм щастливият човек. Имаше навремето един много голям български диригент - Добрин Петков. При неговата последна среща със Софийската филхармония, документирано е как е започнала тя, той застава пред оркестъра и казва:

"Колеги, както винаги съм изключително щастлив да бъде днес тук сред вас, но както знаете щастието на едни се гради върху нещастието на други. Поради което искрено ви съжалявам."...Аз съм диригент, аз съм щастливият човек.

Това е начин човек да възприема света. Смятам, че човек това, което вижда, това го спохожда. Свикнал съм да виждам хубавото по света, в повечето случаи и в хората. Понякога ми се натрапват и другите неща. Лошото е, че онова, нехубавото, то е много по-малко, но е много по-шумно".

С водещия на събитието Деян Веселинов (Снимка: BulFoto)

Здравословна глухота ни е необходима.

Най-големите ми проблеми не са свързани с качествата ми на диригент. Трябва да си го кажем, че тази пандемия и всичко, което последва след нея, удари най-много културата и туризма.

Аз работя в културата и за съжаление работя и като ръководител, освен като диригент... явявам се човека, който застава отпред и казва: "Удряйте мен, не удряйте тях." Ситуацията обаче е такава, че няма как да няма удари...

Това сподели Найден Тодоров, който бе вторият специален гост на четвъртото издание на He's the Man. Традиционното събитие на Dir.bg събра шестима известни мъже на сцената на Sofia Live Club, които споделят трудните стъпки по пътя си към успеха, но които бихме следвали, за да научим повече не просто за собствените си граници, но и за онези хора, на които нашите избори биха помогнали.

Освен маестро Тодоров на сцената личните си истории разказаха още eдин от най-обичаните български актьори Малин Кръстев, професорът на революцията в IT света Мартин Вечев, бащата на ин витрото проф. Атанас Щерев, най-награждаваният съвременен български писател Георги Господинов и един от най-успешните ни футболисти Димитър Бербатов.

Още

Найден Тодоров - музикалният магьосник с вълшебна пръчица

Найден Тодоров - музикалният магьосник с вълшебна пръчица

Аз понякога много завиждам на художниците... застава вкъщи или на улицата, започва да рисува. Ами един писател..., аз неслучайно започнах да пиша, един писател може да се усамоти, за да започне да пише за онова, което е преживял или онова, което е в главата му, но го прави сам. Ние трябва да работим за онези, които ни слушат тук, сега. Но когато те не са тук и сега, нашата работа малко се обезсмисля.

Хората на сценичните изкуства нямаше как да застанем пред хората, които обичаме, просто защото ни беше забранено през една част от времето, а в другата - имаше огромни ограничения.

Вярвам, че следващата година ще тръгнем обратно в една посока, която сме запланували в Софийската филхармония, но се надявам за цялата култура.

Хората просто имат нужда да бъдат щастливи, а ние им носим щастие, категоричен е магьосникът с вълшебната пръчица.

Направихме си скоро една шега... Софийската филхармония много обича да знае какво мислят хората за класическата музика и направихме анкета. Не беше замислено като шега, но така се получи. Един от първите въпроси бе каква музика харесвате - класическа, джаз, рок, поп, и последният отговор е чалга. Анкетата е така направена, че ако изберете чалга отивате накрая на анкетата : "Благодаря Ви, че участвахте!"

Найден Тодоров на събитието на Dir.bg - He's the Man (Снимка: BulFoto)

Нямам нищо против чалгата, стига да не се сблъсквам с нея.

Винаги съм знаел, че късметът е част от всичко, също така винаги съм знаел, че съм късметлия. Но също така съм знаел, че добрата подготовка е едно от най-важните неща. Тя е предпоставката, когато дойде късметът, нещата да се случат.

Трябва да сме подготвени, оттам нататък идва късмета.

Ако се замислите, на един концерт какво се случва - човек застава свири, пее, в моя случай дирижира, нещо се случва на сцената и има някакви неща, които са въпрос на късмет, понякога се случват, понякога не - обаче това е живото изпълнение, и трябва да стигнем до края и публиката вижда всичко това. По време на подготовката можем да връщаме, докато не стане така, както го искаме.

За мен подготовката не се явява средство за постигане на цел, а тя е една от целите в моя живот. Да имам непрекъснато такива подготовки, защото те са начина да се сблъсквам с интересните неща в музиката и да я моделирам така, както ми харесва.

С водещия на събитието Деян Веселинов (Снимка: BulFoto)

В повечето случаи в живота ми жените са се оказали по-силни от мъжете. Имам чувството, че живеем в някакви стереотипи, които не отговарят съвсем на действителността.

Най-силната жена в живота ми беше моята баба. В цялата ми работа и в личния ми живот, аз съм разчитал основно на жените. Хората, на които съм могъл да се доверя, са се оказвали жени. И това не е случайно. Ние живеем в някакво общество, което има леко сгрешена представа за нещата.

Жените и преди са били толкова силни, но някой е решавал да не го забелязва. Едни от най-добрите диригенти на днешното време са жени, едни от най-добрите солисти, с които работя, са жени. Хората, на които най-много разчитам в Софийската филхармония, са жени.

Найден Тодоров на събитието на Dir.bg - He's the Man (Снимка: BulFoto)

Критично мислене се възпитава първо в къщи, после в училище. Идеята в училище не е да ни научат какво да знаем, а да ни научат как да мислим.

Преди време правихме анкета: "Знаете ли къде се намира зала "България?". Над 50 процента, разбира се, че не. Един от въпросите беше: " Защо не бихте посетили концерт на Софийската филхармония?". Ами, там някакви стари хора свирят за други стари хора... Започнахме да обясняваме на тези млади хора, че ако влязат в залата, ще установят, че на сцената повечето хора са тяхната възраст.

Найден Тодоров на събитието на Dir.bg - He's the Man (Снимка: BulFoto)

По време на пандемията, когато много от по-възрастните хора, изплашени останаха вкъщи, залата започна да се пълни с млади хора, хора, които нямаше къде да отидат и поради това, влязоха в зала "България". Ние се оказахме едни от малкото, които работиха в този момент. Влязоха един път, втори, трети път, и вече са наши редовни посетители. В един момент им хареса. Малко е като храната при малките деца. В момента, в който усетят, че е вкусно, вече я искат.

Това нещо е вкусно. Ние трябва да убеждаваме хората, че това е така.

Има нещо друго важно. Много хора от нашата гилдия допускат грешката да говорят - това е елитарно изкуство. Момент. Има някаква степен на елитарност, но то не е само за определени хора. Трябва да внимаваме на кого какво да показваме. Трябва да обясняваме на хората малко повече кой какво според неговата подготовка може да види и чуе.

Найден Тодоров на събитието на Dir.bg - He's the Man (Снимка: BulFoto)

Още

Той е човекът!

Той е човекът!

Вече учех музика, занимавах се с музика, знаех, че ще бъда музикант, и от училището ме заведоха на опера. Това беше образователен спектакъл на Пловдивската опера. Трябва да поясня, че когато артистите на сцената и в оркестрината, забележат, че в залата има малки деца, изпадат в тиха истерия: "Аха, отново загубено време, пак за някакви, които нищо не разбират, ще ни замерят с пуканки и стрелички...", и не дават най-доброто от себе си. В онзи спектакъл хората наистина не дадоха най-доброто от себе си. В резултат на това, години наред не просто не влизах в опера, а като чуех опера по радиото или телевизията, сменях канала. Аз съм музикант, сега си представете хората, които не са. Ние трябва да сме много внимателни какво показваме на младите хора, на онези, които за първи или втори път влизат в залата. После всеки започва да разбира, че класическата музика е само едно общо събирателно на много жанрове музика.

За мен това е по-страшното - как да научим хората на критично мислене. И критичното мислене не само към другия, но и към себе си, това е по-страшното. Много хора днес отказват да погледнат на себе си с каквото и да било критика.

Найден Тодоров на събитието на Dir.bg - He's the Man (Снимка: BulFoto)

Има нещо друго, което много често забравяме - да, индивидът е нещо специално, индивидуалността е нещо страхотно. Обаче ние живеем в общество, ние трябва по някакъв начин да сме част от това общество и да бъдем брънка в този механизъм. Когато ние се интересуваме само от себе си, това няма как да стане. И тук аз имам една теза, с която 90 процента от хората няма да се съгласни.

С водещия на събитието Деян Веселинов (Снимка: BulFoto)

Ние имаме една повреда донесена от социалните мрежи. Социалните мрежи ни научиха, че ние можем за всичко да си казваме мнението без да носим отговорност за него.

Аз изключително много се радвам да комуникирам с хора в социалните мрежи, които се опитват да ме убедят, че Земята е плоска. Особено като кажат, имаме наши хора по цялото земно кълбо...

Социалните мрежи ни дават измамното усещане, че всичко, което кажем е вярно и е важно. То не е съвсем така...

В живота ние можем да бъдем важни, не тогава когато получаваме, а тогава когато даваме на другите. В момента, в който научим този урок, останалото е лесно.

*He`s The Man! се осъществява с подкрепата на Johnnie Walker, Devin Минерална, Subaru и Revalid®

Още

"He's The Man!" по магистралата на сигурния успех

"He's The Man!" по магистралата на сигурния успех

Още

"Нашата професия не се работи, а се живее": Той е Човекът - Малин Кръстев

"Нашата професия не се работи, а се живее": Той е Човекът - Малин Кръстев

Още

He`s The MAN: За успеха можем да се учим най-добре от тези, които са го постигнали

He`s The MAN: За успеха можем да се учим най-добре от тези, които са го постигнали

Още

Малин Кръстев: Оставил съм този живот и тази професия да ми се случат. А не да ги режисирам

Малин Кръстев: Оставил съм този живот и тази професия да ми се случат. А не да ги режисирам

Още

He's The Man! Професорът по пътя на революцията

He's The Man! Професорът по пътя на революцията

Още

Георги Господинов: Някак трябва да се справим с дефицита на бъдеще

Георги Господинов: Някак трябва да се справим с дефицита на бъдеще

Коментирай 4

1/1

Още ВИДЕО

"Сестра" на Светла Цоцоркова тръгва по кината

Филмът на режисьорката разказва историята за нерадостната съдба на майка и двете ѝ дъщери в малък град в България

Дълго цензурираната картина с голо тяло от Артемизия Джентилески ще бъде реставрирана

Воали и драперии са добавени към оригиналната творба "Алегория на склонността" около 70 години след като през 1616 г. художничката рисува женското голо тяло, за което се смята, че е автопортрет

Актьорите от "Петък вечер" с премиера на авторска песен и видео към нея

Павел Иванов, Стоян Дойчев, Филип Буков и Христо Пъдев разказват с музика за онази вечер от седмицата, която обикновено чакаме с нетърпение

Екоактивисти се залепиха за картина на Уорхол в Канбера

Видео, публикувано от организацията "Спрете субсидиите за изкопаемите горива", показва две жени, които залепват ръцете си към картината на Анди Уорхол "Супата Кембъл I", изложена в Националната художествена галерия в Канбера

"Мелофобия" - когато животът е песен, която мразиш

Милица Гладнишка, Милена Маркова-Маца, Иван Велчев, Николай Воденичаров - Никеца и Мирослав Иванов представят един много музикален спектакъл за хора, които мразят музиката

HAVASI – Хармонията между класика и рок

Остават последни билети за втория концерт HAVASI Symphonic Concert Show на 12 ноември в НДК. Първият е разпродаден.

Виж всички

Календар