Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Откривателят на Холивуд пробива с расистки филм

ЛЕГЕНДИ НА КИНОТО

Откривателят на Холивуд пробива с расистки филм

150 години от рождението на режисьора на филма "Раждането на една нация" Дейвид Грифит

Ок. 1930 г.: Дейвид Уорк Грифит (1875-1948) разговаря с носителя на наградата "Пулицър" Стивън Винсент Бенет (1898-1943), който е в Ню Йорк, за да напише сценарий за новия филм на Грифит - „Ейбрахам Линкълн" Снимка: Getty Images

Един филмов шедьовър, макар и считан за противоречив, слага начало на модерното кино в света. Нещо повече, според критиците този филм "превръща киното в изкуство" и "открива Холивуд". Авторът му е Дейвид Грифит, а лентата се казва "Раждането на една нация" - ням пълнометражен филм от 1915 година.

Дейвид Грифит умира в Холивуд на 23 юли 1948 година, и до днес е считан за емблематична фигура в историята на световната киноиндустрия.

Дейвид Уорк Грифит (1875 - 1948), ок. 1925 г. Снимка: Getty Images

Още Срамежливецът на Холивуд

Срамежливецът на Холивуд

Грифит е роден на 22 януари през 1875 година, преди 150 години, в Ла грандж, щата Кентъки, в семейството на герой от Гражданската война. От малък се увлича по театъра и дори пише пиеси. Става актьор и след като открива магията на киното, се отдава на филмовата режисура. Между 1908-а и 1913 година създава над 450 късометражни филмчета за компания "Байъграф", като експериментира с техниките и движението на камерата.

Това експериментаторство е типично за времето, в което киното още "прохожда" и преминава през различни етапи на технически напредък, а по-нататък - и на художествени постижения.

Ок. 1938 г. : Група холивудски звезди се събират, за да направят радиопредаване, което е чуто от 50 милиона души. На снимките са Долорес Дел Рио, Джон Баримор, Чарли Чаплин, Д. У. Грифит, Норма Талмадж, Дъглас Феърбанкс старши и Джоузеф М. Шенк. Събитието се организира в бунгалото на студиото на Дъглас Феърбанк Снимка: Getty Images

Всъщност, като споменахме, че с филма "Раждането на една нация" Грифит "открива Холивуд за киното", тук мненията на критиците малко се разделят. Според някои Грифит заложил на Холивуд още с първия си филм в Меката на киното - "В старата Калифорния" (1910 г.), т.е. пет години преди "Раждането на една нация".

Още Преди Холивуд Бърт Ланкастър бил акробат в цирка

Преди Холивуд Бърт Ланкастър бил акробат в цирка

По онова време режисьорът се разделил с "Байъграф", тъй като тази компания залагала на късометражните филми, а Грифит имал амбицията да прави "голямо кино". Така се ражда идеята му за създаването на "Раждането на една нация". Филмът и днес буди много дискусии и по-често е критикуван заради съдържанието си, въпреки високото признание, че е принос за киното като цялостен филмов продукт. Критиките са главно за това, че идеите, които Грифит прокламира във филма се възприемат като расистка пропаганда и възхвала на организацията Ку Клукс Клан.

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

Кадър от филма "Раждането на една нация" на Грифит, в който актьори, облечени в пълните костюми на Ку Клукс Клан, яздят коне през нощта Снимка: Getty Images

Навремето, обаче, филмът придобива огромна популярност и пожънва и небивал финансов успех. В днешното ни съвремие, в епохата на звуковия филм, има няколко опита да бъде възпроизведен като говорящ, и съмнителните моменти да бъдат "туширани", така да се каже, но има само един филм под това заглавие с историческо значение за световното кино, и това несъмнено е първият - филмът на Грифит.

Още Покорителката на Холивуд, която не искаше да я смятат за "звезда"

Покорителката на Холивуд, която не искаше да я смятат за "звезда"

След "Раждането на една нация" Грифит реализира още няколко успешни филма, но никой от тях не достига дори частично славата му, въпреки че филмът е "ням". Всъщност, в цялата си кариера Грифит има само два говорящи филма, създадени през 1930-а и 1931 година, които не постигат успеха на немия му шедьовър.

Грифит е не само режисьор, но и сценарист, продуцент и актьор. Той съчетава целия образ на това колективно изкуство - киното. Той е един от хората, които го превръщат в изкуство и за тази своя историческа роля бива награден в края на творческата си кариера с почетен "Оскар" за цялостен принос към световното киноизкуство.

Ок. 1922 г. : Дейвид Уорк Грифит се ръкува с брат си Ал Грей, който работи като негов генерален мениджър Снимка: Getty Images

Още Руснакът, чиято система създаде най-големите звезди на Холивуд

Руснакът, чиято система създаде най-големите звезди на Холивуд

Според някои критици, доста от идеите, прокламирани от Грифит в неговия знаменит филм "Раждането на една нация" се коренят в неговата биография. Той е роден в една ферма на 22 януари 1875 година, в семейството на бивш полковник от армията на Юга, разорен след Гражданската война. Баща му - Джейкъб Уорк Грифит, бил избран за главен адвокат на щата, а Дейвид бил възпитаван в традициите на Методистката църква, но детството му не било радостно. Посещавал училище, помещавано в една стая, в което му преподавала по-голямата му сестра.

Почти постоянната липса на средства снижавала не само самочувствието на момчето, но го обезкуражавала, че ще може да реализира мечтите си.

Дейвид Уорк Грифит (1875 - 1948), ок. 1925 г. Снимка: Getty Images

Още Холивуд го открива в кабарето, където пеел за едно кафе

Холивуд го открива в кабарето, където пеел за едно кафе

Когато е едва на 10, баща му умира. Семейството изпада в още по-големи финансови затруднения. Майката решава с Дейвид да напуснат фермата и да се преместят в Луизвил, където тя отваря пансион, но скоро след това била принудена да го закрие. 14-годишният Дейвид се принуждава да тръгне на работа в магазин за хранителни стоки, а по-късно работи в книжарница. Пробва се като актьор с пътуващи трупи. Искал да стане драматург, но първите му опити били посрещнати критично. Не постига особени успехи и като артист в театъра.

За да се препитава, Грифит в продължение на години ще се пробва в много професии - бил е редактор в провинциален вестник с малък тираж, чиновник, библиотекар, и дори - металург и пожарникар. Неудовлетворен и обезверен от всичките си опити да "прескочи бариерата" на амбициите си, Грифит все повече се изпълвал едновременно с гняв и с още повече хъс да успее.

Дейвид Уорк Грифит (1875 - 1948) Снимка: Getty Images

Още Съзвездие от знаменитости в романа „Замъкът на Холивуд“

Съзвездие от знаменитости в романа „Замъкът на Холивуд“

През 1907 година, посъбрал малко средства, заминава за Ню Йорк, където се опитва да продаде сценарий на Едуин Портър от компанията на Едисън "Едисън Манюфакчъринг Къмпъни". Портър, обаче, му отказал сценария. Все пак, за да не разочарова младока, пропътувал с надежда да получи работата, Портър предложил на Грифит да участва като актьор във филма "Спасен от гнездото на орела". Но и този опит се оказал не много сполучлив за плановете за успех на Грифит.

Започнал да работи за "Байъграф" и да произвежда стотици малки ленти, но сам по-късно ще ги окачестви като "боклучав конвейер". Въпреки това тези кратки филми допринасят за неговата техническа опитност в киното, което ще се окаже много полезно за бъдещата му работа като режисьор.

Членове на Ку Клукс Клан на коне изгонват черна милиция извън града в бойна сцена от „Раждането на една нация“ Снимка: Getty Images

През 1908 година Грифит дебютира като режисьор с филма "Приключенията на Доли", но и този филм не му донася прослава. Той, обаче, и този път не се отказва. Най-накрая успява не само да пробие, но да достигне мечтата си. Пътят към успеха му проправят безспорните му шедьоври - филмите "Раждането на една нация" ("The Birth Of A Nation", 1915) и "Нетърпимост" ("Intolerance", 1916).

Още Египетският принц на Холивуд - много афери и нито една любов

Египетският принц на Холивуд - много афери и нито една любов

С тях той доказва, че в една лента не просто се разказва една история, но тя трябва да постига някакви идейни цели, да служи за отстояването на позиция. Като оставим настрани критиките относно идеите във филма "Раждането на една нация", трябва да отбележим, че с този филм Грифит прокарва един съвършено нов поглед към киното - като обществена задача. Това е големият му принос, за който е и високата оценка на неговата дейност.

Кадър от филма на Грифит „Раждането на една нация“ Снимка: Getty Images

Още Джуди Холидей - първата холивудска "блондинка" с "Оскар" и "Златен глобус"

Джуди Холидей - първата холивудска "блондинка" с "Оскар" и "Златен глобус"

Грифит е режисьор, съсценарист и съпродуцент на "Раждането на една нация". Сценарият е адаптация на романа и пиесата от 1905 година "Мъжът от клана" на Томас Диксън Джуниър. Грифит е съсценарист заедно с Франк Уудс, и продуцент заедно с Хари Айткън. Филмът пресъздава един от решаващите моменти от американската история - войната между Севера и Юга. Проследява историята на две семейства и последиците от войната върху живота им. Филмът отразява исторически събития като убийството на Линкълн и създаването на Ку Клукс Клан. В екранната сюжетна линия афроамериканското население се възползва от победата на Севера и забранява на мнозина бели американци да гласуват.

Вече казахме, че от днешна гледна точка се водят спорове относно обективността в отразяването на събитията и пристрастния авторски поглед към тях, но от гледна точка на развоя на киното като изкуство, този филм е безспорно ценен.

Дейвид Уорк Грифит (1875 - 1948), с неговия домашен любимец алигатор, ок. 1925 г. Снимка: Getty Images

Още Борис Карлоф - актьорът-"Франкенщайн" има 2 звезди в Холивудската алея на славата

Борис Карлоф - актьорът-"Франкенщайн" има 2 звезди в Холивудската алея на славата

Филмът е дълъг дори и за днешните ни представи за пълнометражно кино - трае повече от три часа. Филмовата продукция демонстрира чутовен мащаб - във филма участват над 18 000 души и 3000 коне. Заснети са множество батални сцени и каскади - нещо непознато за онзи етап на екранното изкуство. Да добавим към това и финансовият успех на лентата - филмът е гледан от над 5 милиона души.

Това е първият блокбъстър в историята, и първият филм, прожектиран в Белия дом. Неслучайно един критик написва, че "Това е филмът, показал на света потенциала на киното".

Още Любовното кинообяснение на Тарантино - "Имало едно време… в Холивуд"

Любовното кинообяснение на Тарантино - "Имало едно време… в Холивуд"

В следващия си филм - "Нетърпимост", Грифит си поставя още по-мащабна задача: да осмисли цялата история на човечеството от гледна точка на това, как човешката цивилизация все повече се откъсва от корените си, в стремежа си към материално благосъстояние, и прави това за сметка на духовното си израстване. Филмът засяга събития, свързани с борбата срещу потисничеството, ролята на правосъдието, големите исторически предателства, войни и погроми. Сред историческите събития, отразени в "Нетърпимост", са падането на Вавилон и Вартоломеевата нощ.

След Първата световна война вече виждаме един "развит Грифит", както се изразява един критик. Той създава филми-образци на режисурата, монтажа и работата с актьорите. Демонстрира опитност, придобита след дълга и самоотвержена експериментална работа. Това професионално постижение на режисьора се оглежда в лентите му "Пречупени цветове" ("Broken Blossoms",1919), "Way Down East" (1920) и "Orphans Of The Storm" (1922).

Най-странното е, обаче, че тъкмо тези филми, истински шедьоври на израстването на Грифит като майстор на киното, не са били възприети така възторжено от публиката, както дискутирания и спорен негов филм "Раждането на една нация".

Заглавието на последния филм на Грифит звучи повече от иносказателно, сякаш за да илюстрира неговата собствена битка с живота му в изкуството. Филмът се казва "Борба" ("The Struggle", 1931 г.).

След този филм Грифит остава някак встрани от киното, макар Холивуд да му отдава значимото с награждаването му с почетен "Оскар" през 1936-а, по повод 60-годишнината на режисьора.

Дейвид Грифит умира на 23 юли 1948 година в Холивуд, Лос Анджелис. През 1960-а, считана за емблематична за периода на Златния Холивуд, е удостоен посмъртно със звезда на Холивудската алея на славата.

Името на Дейвид Грифит остава записано със златни букви в историята на киното, и каквито и критични бележки да се отправят по отношение на идейните качества на неговите филми, едно е безспорно - той е човекът, който превръща киното от зрелище, в изкуство.

Еми МАРИЯНСКА

Още Български филм беше отличен в Холивуд

Български филм беше отличен в Холивуд

Още Руска емигрантка е първата балерина-холивудска звезда

Руска емигрантка е първата балерина-холивудска звезда

Още Ювелирът на Холивуд загива при катастрофа

Ювелирът на Холивуд загива при катастрофа

Още Холивудски актьор отрязал ръката си заради роля

Холивудски актьор отрязал ръката си заради роля

 

ИЗБРАНО
Коментирай5

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Защо Джеймс Енсор се изрисувал като Христос сред лица-маски в Брюксел

Трудният път на белгийския художник, посмъртно признат за "баща на авангарда"

Шизофрения слага край на кариерата на звездния балетист Вацлав Нижински

Заради "неприлично" трико бил изгонен от руската сцена

Артър Хейли: Американците виждат демокрацията като лек три пъти на ден

Авторът на "Хотел" и "Летище" напуска Америка и Канада заради високите данъци

Първата му "Офелия" била открита в колекция на Андрю Лойд Уебър

Модерният прерафаелист Джон Уилям Уотърхаус не оставя наследници

Тиеполо бил заставен да рисува за испанския крал и умира в Мадрид

255 години от смъртта на последния "олимпийски" художник на Венеция