ВЕЛИКИТЕ ЕВРОПЕЙЦИ
Първата му "Офелия" била открита в колекция на Андрю Лойд Уебър
Модерният прерафаелист Джон Уилям Уотърхаус не оставя наследници
Автор : / 4292 Прочита 1 Коментара

Неговите картини са като приказка, от която човек не иска да излезе. Излъчват красота, тайнственост и изящество на формите и цветовете, и въздействат на въображението по магичен начин.
За обикновения зрител няма никакво значение в какъв стил, или направление са тези картини, ако ги харесва, но все пак да кажем, че от теоретична гледна точка, авторът им - Джон Уилям Уотърхаус, принадлежи към Тайното братство на "закъснелите" прерафаелити.
Става дума за група английски художници, поети и критици от средата на 19 век, които били обединени от влечението си към Средновековието и времето на Рафаело Санти.
Оттам, и самото име на движението.
A Tale from the Decameron, 1916
Какво по-конкретно е характерно за художниците-прерафаелити: Те на първо място се противопоставят на стилистиката, която диктувала Кралската академия на изкуствата по тяхно време - смятали я за "покварена" и "механистична".
Прерафаелитите са привърженици на сложните композиции и наситените с цветове детайли.
И макар да обръщат поглед назад, към миналото, са считани за първите авангардисти в изкуството.
Те самите се самоопределяли като реформистко движение. Издавали свой вестник "The Germ", за да популяризират идеите си. Според Британската библиотека, обаче, "целите им са били не само неясни и противоречиви, но дори парадоксални".
Експертите смятат, че те всъщност се връщат към стилистиката на Ренесанса, въпреки че теоретично го отричали.
The Favourites of the Emperor Honorius, 1883
Имат и други противоречиви схващания, но тук задачата ни е да се концентрираме върху Уотърхаус.
И в тази връзка следва да изтъкнем, че той е бил член на Кралската академия по изкуствата, срещу която предишните прерафаелити се бунтуват.
Но Уотърхаус работи няколко десетилетия след разпадането на Братството на прерафаелитите и често е наричан от изкуствоведите "модерен прерафаелит".
Gather Ye Rosebuds While Ye May, 1909
В творбите му срещаме женски персонаж от древногръцката митология, но самият рисунък по-скоро съответства на съвременния на художника импресионизъм. Това прави картините му много интересни.
Днес работите му са изложени в няколко големи британски художествени галерии, а през 2009 година Кралската академия на изкуствата организира голяма ретроспекция на художника.
Джон Уилям Уотърхаус е кръстен на 6 април 1849 година в Рим, където се ражда на неустановена с точност дата. Умира в Лондон през 1917 година.
Родителите му били английски художници.
A Sick Child brought into the Temple of Aesculapius, 1877
Когато малкият Джон бил на пет, семейството се върнало в Лондон. Домът им бил в Южен Кенсингтън, близо до новопостроения "Музей Виктория и Албърт".
Младият Уотърхаус бил насърчаван от родителите си да скицира творби от музея и Националната галерия, за да се упражнява.
През 1871 година бил приет да учи в Кралската академия.
Първоначално се записал скулптура, после преминал към живописта.
Още в самото начало на кариерата си Уотърхаус се захваща с мащабни платна. Както казахме, по-често те изобразяват сцени от гръцката митология, легендата за крал Артур, но също така и сцени от ежедневния живот от съвремието на художника.
Вероятно от носталгия по Италия, в края на живота си Уотърхаус рисува теми, свързани с Древен Рим и римската митология.
Dante and Matilda (study) (formerly called „Dante and Beatrice“), c. 1914 – 17
Първата картина, която привлича вниманието на обществеността и критиците към Уотърхаус е неговата творба "Сън и неговият полубрат Смърт", представена от него през 1874 година в изложба на Кралската академия.
„Сън и неговият полубрат Смърт“, 1874
Тук е мястото да отбележим, че до смъртта си Уотърхаус излага свои картини в изложбите на Академията, като там му отделяли главно място в експозициите. Това е доста уважителна привилегия, като се има предвид, че картините му ставали все по-големи и заемали твърде много място.
През 1895 година Уотърхаус бил избран за пълноправен член на Кралската академия.
Художникът бил женен за Естър Кенуорти, дъщеря на преподавател по изобразително изкуства в Илинг, която също излагала свои картини в Кралската академия.
The Soul of the Rose or My Sweet Rose, 1908
Така той сякаш последвал родителския си тип семейство, мъж и жена художници. Двамата с Естър имали две деца, които за жалост умират съвсем малки.
Художникът не оставя наследници.
Сред героините в картините му се откроява образът на Илейн от Астолат, която умира от мъка, защото Ланселот не отговаря на чувствата й. Уотърхаус създава три картини с нейния образ, като най-известната от тях е "The Lady of Shalott". Друга любима негова героиня е Офелия.
Тя е била любим образ и за други прерафаелити - Данте Росети и Джон Миле.
Spring Spreads One Green Lap of Flowers, 1910
Всъщност, Уотърхаус се дипломира в Академията с картина с Офелия през 1888 година. Следите на тази картина се губели в продължение на много години, докато станало известно, че е част от колекцията на сър Андрю Лойд Уебър.
Уотърхаус рисува Офелия няколко пъти напред във времето - през 1894-та, 1909-а и 1910-а година. Имал идея и за още една картина с нея, но се разболял от рак.
Агонизирал в битка с болестта в продължение на две мъчителни години и през 1917 година умира, без да може да завърши последната си картина с Офелия.
Еми МАРИЯНСКА