ГОЛЕМИТЕ ИМЕНА НА СВЕТОВНОТО КИНО
Искал да напишат на гроба му "Режисьор, репортер, женкар"
25 години от смъртта на Роже Вадим
Автор : / 21398 Прочита 5 Коментара

Всички описват повече любовния му живот, отколкото филмите му, защото никой от света на киното, дори най-големите красавци в него, не могат да се похвалят с любовните му завоевания.
Той е бил любим на Бриджит Бардо, Анет Стройберг, Джейн Фонда, Катрин Шнайдер, Катрин Деньов и Мари-Кристин Баро. И както сам обичал да "допълва списъка", "и на други по-второстепенни актриси".
Но освен, че пленявал женския свят с френското си възпитание и славянската си душа, както сам определял личността си, той е голям режисьор, продуцент, сценарист, актьор и журналист. Филмите му "Мемоарите на дявола", "Изгладнелият ангел", "От звездите - към звездата" и "Влюбеният безумец", са сред класиката на световното кино.
Той е човекът, който е създал не една и две световни филмови знаменитости.
Става дума за Роже Вадим. Навършиха се 25 години от смъртта на този невероятен и талантлив мъж, който почина на 11 февруари 2000 година.
Преди смъртта си, след като чува тежката диагноза - левкемия, се пошегувал пред приятели, че иска под името на гроба му да напишат: "Режисьор, репортер, женкар".
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Заради френската фамилия, с която е известен, малцина знаят, че истинското му име е Роже Владимирович Племяников. Баща му е роден в Киев, служил в царската армия като офицер и избягал след Октомврийската революция във Франция. Там се преквалифицирал в дипломат и бил консул в Египет и Турция. Майката на режисьора е френска актриса от еврейски произход. Героична жена, която по време на Втората световна война приютява във фамилната им вила в Алпите десетки еврейски семейства.
Роже Вадим (1928 - 2000), 6 май 1971 г.
Снимка: Getty Images
Детството на Роже Вадим минава в екзотични страни. Съвсем малък той вижда красотите на Александрия, Египет, Кайро и Истанбул. За жалост, остава без баща едва на 9. Животът на семейството се променя.
Роже искал да стане актьор и дори се записал на уроци при Жан Маре и Марсел Марсо, но преценил, че няма големи шансове в актьорската професия и се насочил към писането.
После следвал политически науки в Париж с цел да стане дипломат, но се пристрастил към театъра и киното. Известно време работел като репортер в седмичника "Пари мач". Когато написал първия си роман, критиката буквално го съсипала.
По ирония на съдбата, обаче, най-яростният му критик - Андре Жид, го запознал с бъдещия му най-добър гид в изкуството - режисьора Марк Алегре.
Роже Вадим първо става негов асистент, а после започва да пише сценарии и се готви за кариера като режисьор. Някъде, в семейството на строг военен и амбициозна майка, растяла една красива тийнеджърка - Бриджит Бардо. Съдбата ще ги накара да се влюбят от пръв поглед. Ще се изненадате как преминава първата им среща, описана в книгата "Живот сред звезди". И няма да повярвате, че Бобо, както наричали Бриджит Бардо близките й, била комплексирана и срамежлива девойка, която никак не се намирала за красива.
Бъдещият секс символ на планетата ще изгрее във филма на Роже Вадим "И Бог създаде жената", и докато целият свят й се възхищава, само един мъж е можел да се похвали, че е спечелил сърцето й - Роже Вадим. И двамата стават световни знаменитости за една нощ. По нейните спомени той винаги я гледал така "хищно", че тя се изчервявала всеки път, когато срещнела погледа му.
Бриджит ще прояви характер и ще се пребори с родителите си за тяхната любов. Ще ги накара да й дадат благословията си за брак с Вадим, въпреки неодобрението им. И знаете ли как? - С опит за самоубийство, с глава вътре в газовата печка. "Смела съпротива на влюбена девойка без опит!", ще се пошегува един филмов критик, но този акт издава колко силно е била привлечена 22-годишната Бобо от личността на Роже.
Когато сключват брак, той още работел за "Пари Мач", а Бриджит се снимала безкритично, където й предложат, защото нямали друг шанс да се издържат без родителска подкрепа. В един период двамата буквално мизерствали. И както се случва обикновено, битовизмите и дребните скандали разрушили връзката им. Независимо от угасналата страст, обаче, двамата остават близки и привързани един към друг до края на дните му. "Като брат и сестра", както казва в едно интервю Бриджит Бардо.
И след смъртта му тя ще подчертае невероятните му качества: "Мек и елегантен. Умен и съблазнителен. Той никога не излизаше от кожата си. Истински джентълмен - и по същност, и по поведение."
И тя, и той, винаги ще казват в по-откровените си късни интервюта, че любовта помежду им е била най-чистата, и че никога повече не се е повторила с други хора в живота им. Вадим, разбира се, ще се "влюбва" многократно, но "никога по един и същи начин". Анет Стройберг била 19-годишна датчанка - красива и бедна, и според приятелите на режисьора - "търсачка на слава". За да я лансира Роже Вадим я прави партньорка на актьори като Жерар Филип, и въпреки това звездата й не изгрява с ярката светлина на Бриджит Бардо.
Роже Вадим я напуска, за да се насочи към следващата си любимка - сестрата на Катрин Деньов, изтънчената красавица Франсоаз Дзорлеак. Но докато се среща с нея, се влюбва в Катрин. Очарован бил от смеха й, от внезапната й "мека тъга", от всичко, което за него е представата за женственост.
Катрин произхожда от актьорска фамилия и още от 13-годишна се снимала в киното. Тя нямала нужда от мъжки рамене, за да се изкачи на върха. А и не изглеждало да има такива амбиции. Сестрите й я пренебрегвали. Вадим бил толкова опитен, че бързо забелязал това и поел предизвикателството, да докаже на целия свят потенциала й. Променя много неща в нея, за да го извади на показ. Благодарение на него имаме познатата руса Катрин Деньов. Той е човекът, който превръща пухкавата девойка в стройна французойка, която смело може да облече къси поли и да сложи високи токчета. Именно Роже Вадим създава Катрин Деньов такава, каквато я познаваме от екрана.
Когато тя разбира, че е бременна, той още бил в бракоразводен процес с Анет, от която имал малка дъщеря - Натали. Амбициозната Стройберг го атакувала точно на слабото му място - детето, което той безумно обичал. Заплашила го, че ако се разведат, ще вземе дъщеря им при себе си. Вадим не искал да го допусне, така че се наложило Катрин да роди сина им Кристиян без брак с Вадим. Катрин преживяла събитието тъжна. Дори не можала да се зарадва истински на "Златната палма" в Кан за ролята си в "Шербургските чадъри".
Това е периодът, в който тя вече губела надежда, че някога ще сключи брак с Вадим. По-късно самият той ще признае, че ма грях към Катрин. Но и тя, като Бриджит Бардо, никога няма да се откаже от чаровника с широка душа. В едно интервю Деньов дори ще каже, че той е "истински рицар" и винаги е бил предан като човек и приятел.
Жените около Роже Вадим са толкова много, че е трудно да се проследи хронологията на връзките му. По правило те вървят заедно с филмите, които е снимал. Той се влюбва в актрисите си, и те в него. Някои от тях разчитат да ги подсигури с успешна кариера, други са жени с характер и постижения, които са като костелив орех за него. Джейн Фонда е една от тях. Когато се срещат, тя вече имала един "Златен глобус" зад гърба си и самочувствието на член от звездно семейство. В Щатите я наричали "американската Бардо". Джейн е самоуверена и с твърд характер. Отказва поканите му за среща.
И когато най-сетне се съгласява, се появява в "пълно неглиже", както се изразява той, с джинси и без грим. Вероятно е искала да му покаже отношението си към "бройкаджийството" му. Тогава още не подозирала, каква клопка й крои съдбата.
Бунтарката ще бъде напълно нокаутирана от чара на Вадим. Двамата се женят на 14 август 1965 година и в брака им доминиращият ще бъде той. Джейн ще направи много компромиси със себе си, за да бъдат заедно. Тя му ражда дъщеря Ванеса, снима се в няколко негови филма, а когато на екран излиза филмът му "Барбарела", той я превръща в "космически" секс символ. Джейн в костюма на Пако Рабан превзема билбордовете на Париж. Ролята й донася и номинация за "Оскар".
И така отстрани всичко изглежда безоблачно щастливо, но ще мине много време и светът ще разбере, колко нещастна всъщност е била в този брак бунтарката Джейн. Никой дори не подозирал, че тя се е чувствала насилвана заради груповите еротични експерименти на палавия си съпруг, и преживявала тежко изневерите му.
Сякаш за да го накаже, през 1970-а Джейн избира символично празника на влюбените Св. Валентин, за да му обяви, че го напуска. След него се отдава на бунтарството си като активист срещу войната във Виетнам, за правата на жените и други хуманни каузи. Вадим, който отглежда дъщеря си от Анет, обаче, ще продължи да се грижи за дъщеря им Ванеса. Може да се каже, че е бил грижовен и добър баща, въпреки че в края на живота си се укорявал, че "не заслужава" децата си. "Децата ми ме обичаха повече, отколкото заслужавам", ще каже той.
Режисьорът ще има още два брака - с Катрин Шнайдер, от която има син, и с последната муза в живота си - Мари Кристин-Баро, племенница на прочутия актьор и режисьор Жан Луи Баро. Когато двамата се женят, той бил на 63. Вероятно помъдрял, или "просто остарял", както обичал да се шегува, този брак му донесъл хармония и щастливи години преди смъртта. За Мари, Роже Вадим поставя спектакъла "След година на същото място", който бележи голям успех. "Пълно сходство на възгледите и сексуален разцвет. Досега съм вкусвал само трохите от това щастие", казва за брака си с Мари Роже Вадим, правейки равносметка на миналото си.
И така, Роже Вадим сякаш постоянно е живял в един "филм" между филмите си. Филм за любов, раздели и нови влюбвания. Най-чистата му любов е с Бриджит, а най-хармоничната с Мари, но нито едната, нито другата му раждат дете. Децата му са от Анет Стройберг, Джейн Фонда, Катрин Шнайдер и Катрин Деньов. С "И бог създаде жената" създава идола Бриджит Бардо, с "Барбарела" - Джейн Фонда. С "Опасни връзки" лансира Анет Стройберг. И всеки път той е експулсивен, вероятно недостатъчно верен като съпруг, но всеотдаен да превърне тези жени в блестящ диамант на екрана.
"Аз отреждам на себе си скромната роля на шлифовчик на диаманти - казва за себе си той. - Мисля, че всичко съм правил, както трябва."
Роже Вадим си почива у дома на 30 август 1960 г.
Снимка: Getty Images
Пословичният прелюбодеец всъщност винаги е бил истински и неподражаемо себе си. И макар да е разочаровал на моменти любимите си жени с бонвиванската си природа, в крайна сметка всички те са оценявали голямата стойност на неговото присъствие в живота им. Той си остава "чаровният хулиган", "игривото момче" на френското кино. Сам казвал за себе си: "Аз съм много по-малко плейбой и много повече безгрижен купонджия!" Всичките му гуляи и креватни забежки били просто част от неговата "игра с живота".
Роже Вадим определено не е бил просто някакъв самохвалко "бройкаджия", а истински търсач на усещания, моделиращ "моделите" си до съвършенство. Срамежливата Бобо, която познавал от 15-годишна, превръща в звезда, когато тя е на 22. Един критик дори се пошегувал през 1956-а, когато излиза филмът "И Бог създаде жената", че заглавието му би трябвало да бъде "И Мъжът създаде богиня". Този мъж с главно "М" е той - Роже Вадим.
Някои критици наричат самия филм "революция в Седмото изкуство". След смъртта на режисьора в "Либерасион" излиза статия, в която пишат, че в "И Бог създаде жената" Роже Вадим създава женски портрет, различен от всеки видян преди 60-те години на миналия век; че той дръзко разчупва табутата на екрана и смело заявява пред света един нов образ за жена - сексапилен и чувствен; образ, който събужда скрити желания и емоции.
Роже Вадим е режисьор на повече от 30 филма, които продължават тази линия на предизвикателство, която тръгва от Бриджит Бардо. Той е ваятел на женските образи. И вероятно донякъде, след всички усилия да шлифова "диамантите" си, е изгубвал интерес, търсейки ново - следващото предизвикателство. Сякаш е гледал на жените в живота си като на някакво "друго" свое произведение. Не бил ревнив и не се разделял с драми. Когато Бриджит Бардо се влюбила в екранния си партньор Жан Луи Трентинян, Роже Вадим дипломатично се оттеглил. Двамата с Бриджит се развеждат, без драми и спънки от негова страна. Той е играчът, създателят, джентълменът. Човекът, който винаги напуска играта с чест.
След развода си с Бриджит Бардо, Роже Вадим имал кратка връзка с италианската актриса Елза Мартинели, която играе в "Кръвта и розата". После пак така спонтанно бил завладян от красотата на Мирей Дарк, която играе главната роля в "Разхлабената юзда". После идва времето на Моника Вити. Филмът "Замъкът в Швеция" я превръща в бъдещия секс символ на Апенините.
Увлечението му по Ани Жирардо почти съвпада с появата на Катрин Деньов. В нея Роже Вадим вижда не само женствеността, но и една много фина и привлекателна изисканост. Именно нея ще извади на показ на екрана и ще я наложи като еталон за френски вкус. Човек се учудва на невероятната прозорливост на този човек.
Един от биографите му нарича Роже Вадим "колекционер на женска красота", но той е много повече от това - той създава звезди.
Френският режисьор, сценарист и актьор Роже Вадим (1928 - 2000), Париж
Снимка: Getty Images
"Списъкът" на мъжа Роже Вадим е в симбиоза с този на актрисите на режисьора Роже Вадим. И в този списък има още много женски имена: Джейн Бъркин, Силвия Кристел, Синди Пикет, Милен Демонжо, Ребека де Морни и много други красиви и талантливи актриси. Всички те са музите на режисьора Роже Вадим.
Сигурно сте любопитни, дали на гроба на Роже Вадим е изписана шеговитата епитафия, която си пожелал? - Че е женкар? - Не, там има само скромен надпис: "Роже Вадим - 1928-2000". А между тези две дати, какъв живот!
Самият Роже Вадим изглежда е играл някаква своя роля. Сякаш е искал да представя себе си като демон-изкусител, но в крайна сметка се оказва ангел-хранител на най-големите филмови звезди на ХХ век. Своите спомени, посветени на жените, режисьорът е събрал в книгите си "Мемоарите на дявола", "Изгладнелият ангел", "От звездите - към звездата" и "Влюбеният безумец". Всяко от тези заглавия отразява по един ракурс от неговата сложна личност.
В една от тези книги споделя: "Аз очевидно съм надарен с някаква вътрешна антена, позволяваща да уловя желанията на слабия пол. В противоположност на Дон Жуан, който ги подчинява на своята воля, превръща ги в робини, аз се стремя да разбера женската душа, какво я вълнува и безпокои. И затова обикновено ми отговарят с взаимност."
Има един много любопитен случай, който звучи почти невероятно, но е факт и доказва до каква степен всички негови жени са го ценяли и обичали. По време на снимките на филма "Въртележка" с Джейн Фонда, Вадим паднал и счупил ключица. На снимачната площадка била бившата му жена Анет Стройберг, която веднага му се притекла на помощ. Узнала за случилото се, на мястото пристигнала и Катрин Деньов. Трите - Джейн, Анет и Катрин, тъкмо го настанявали в линейката, когато на мястото пристигнала разтревожена Бриджит Бардо.
Четирите "главни" жени в живота му го изпращат заедно и в последния му път. След погребението Бриджит Бардо казва пред медиите: "Смъртта му е истински шок. Моето усещане е, че липсва част от моята душа." В последния му път изпращат режисьора и децата му: дъщерите Натали и Ванеса, синовете Кристиян и Ваня, най-малкият, който още бе студент по философия.
Да си отидеш толкова обичан е привилегия за избрани.
Еми МАРИЯНСКА