КИНО ЛЕГЕНДИ
Красива и отчуждена: Катрин Деньов на 77
Френската актриса е работила с велики имена в киното като Луис Бунюел и Роман Полански, където често играе буржоазни жени, люшкащи се по ръба на емоционалните състояния
Автор : / 7685 Прочита 0 Коментара
Снимка: Getty Images/ Guliver PhotosРодена на 22 октомври 1943г. в Париж, Франция. Трета от четирите дъщери на семейство актьори - Морис Дорлеак и Рьоне Деньов, чиято майчина фамилия приема. Дебютира едва 14-годишна в киното през 1957г. и продължава с малки участия, докато Роже Вадим й поверява главна роля в "Грехът и добродетелта" (1963).
Жалко е, че филмът "Кратка нощ" така и не може да се реализира. Трябва да го режисира Алфред Хичкок, идеята е обявена в края на 60-те, а Катрин Деньов най-вероятно е щяла да играе главната женска роля. Хичкок е искал тя да бъде поверена или на Деньов, или на Лив Улман. Поради влошеното здраве на режисьора, Universal Pictures отменя проекта за филм през 1979 г.
Кадър от "Дневна красавица" на Луис Бунюел
Ако Хичкок беше успял да създаде този филм, Деньов щеше да се присъедини към неговите легендарни блондинки, които той приютява в своите кинематографични шедьоври - Ким Новак, Грейс Кели и Типи Хедрен. Във всеки случай щеше да е интересно да видим как големият талант на Деньов е изведен на големия екран от британско-американския режисьор.
Кадър от филма "Отвращение" на Роман Полански
В ранните си роли, Катрин Деньов е непорочна и безсрамна. В началото на кариерата си тя не е блондинка, а брюнетка. През 1963 г. Роже Вадим настоява да се изруси за ролята ѝ на невинната Жюстин в "Грехът и добродетелта".
Тогава той казва, че русата коса ще ѝ помогне да изглежда по-невинна. Това е първата забележителна роля на родената в Париж Катрин Деньов.
Кадър от филма "Отвращение" на Роман Полански
"Дневна красавица" на режисьора Луис Бунюел позволява тя да разкрие огромния си актьорски потенциал. В този филм Деньов играе отегчена буржоазна съпруга, която изживява своите еротични фантазии, работейки дневна смяна в публичен дом докато съпругът ѝ е на работа.
Играта на Катрин Деньов е изключително умела - тя изиграва ролята с плаха свенливост, от една страна, и безсрамна решителност, от друга.
Катрин Деньов е актриса с дълбок характер. Три години по-рано тя е усъвършенствала тази специфична свенливост в музикалния филм "Шербурските чадъри" (1964). Успехът ѝ идва бързо с този филм, където тя играе романтична девойка, влюбена в млад войник, но обречена на нещастен брак с друг мъж.
През 1965 г. тя се снима в психологическия хорър на Роман Полански "Отвращение". Само двете ѝ роли в "Дневна красавица" и филма на Полански биха могли да ѝ осигурят почетно място в световното кино и хорър жанра.
Кадър от "Дневна красавица" на Луис Бунюел
В края на 60-те тя завършва този силен цикъл от роли с филма на Франсоа Трюфо "Сирената от Мисисипи", както и с "Тристана" отново на испанския режисьор Луис Бунюел.
Насладата от играта на Деньов идва от умението ѝ да пресъздаде обръщането към онази "бездна" отвъд буржоазната фасада. Попитана веднъж какво според нея означава думата буржоазен, тя вместо да я описва като понятие, отвръща по следния начин:
"Защо напуснах дома си на 16 години? Или защо правих филми с Полански, Бунюел и Ферери."
Жан-Пол Белмондо и Катрин Деньов в "Сирената от Мисисипи" на Франсоа Трюфо
Актрисата смело стои зад ролите си и авторските идеи във филмите на режисьорите, с които е работила.
По-късно тя ще използва тази своя смелост отново и отново. Веднъж казва, че не се плаши лесно. Тя се е отнасяла пестеливо към ровенето в личния ѝ живот и също така пестеливо е давала интервюта. Но в същото време не може да се каже, че се е отказала от публичността. Деньов се съблича за списание Playboy и е лицето на рекламни кампании на Chanel, L'Oreal и Yves Saint Laurent. Модният дизайнер е близък нейн приятел и автор на костюмите в "Дневна красавица".
Ив Сен Лоран и Катрин Деньов (Снимка: Getty Images/ Guliver Photos)
Снимка: Getty Images/ Guliver Photos
Деньов се е ангажирала в борбата срещу абортите и смъртното наказание, както и с много други социални каузи. Преди няколко години тя се включи в дебата около #MeToo, макар и не по начина, по който много хора биха очаквали. Деньов беше част от отворено писмо, насочено срещу нарастващата вълна на #metoo, с което тя си довлече много противници, но също и много поддръжници.