ХАРТИЕНО ИЗКУСТВО
Ан Ууд създава деликатни хартиени творби, вдъхновени от природата и ботаниката
"Искам моите произведения да бъдат много детайлни и работя върху тях доста бавно," разказва художничката
Редактор : / 1000 Прочита 0 Коментара

В търпеливите ръце на Ан Ууд хартията не е толкова крехка, колкото обикновено. Вместо това, тя е магия: превръща се в разкошни клъстери от боровинки, изящни букети от цветя и очарователни гъби манатарки.
В продължение на години Ууд създава впечатляващи творби чрез Woodlucker, визуално партньорство, основано през 1980-те с Дийн Лъкър. Работата на Ууд се върти предимно около хартията и показва безкрайните възможности на този материал чрез ботанически и натуралистични форми като цветя, плодове и, най-скоро, гъби.
Процесът на скулптуриране е внимателен, но също така е такъв, който Ууд е овладяла. Използвайки живи екземпляри, събрани от градината в задния й двор като модели, художничката внимателно манипулира хартия с различно тегло, рисувайки ръчно всяко венчелистче, клонче, стъбло и плод до съвършенство. Завършените скулптури запазват толкова мек и деликатен завършек, че е трудно да се повярва, че са изработени от хартия.
"Наистина харесвам моите произведения да бъдат много детайлни и работя върху тях доста бавно," обяснява Ууд. "Обикновено ми отнема поне една седмица, за да завърша всяко произведение."
My Modern Met имаше възможността да разговаря с Ан Ууд за нейните творчески влияния, как създава своите хартиени творби и любовта й към природата.
- Какво първоначално ви привлече към хартията като предпочитан материал и как развихте своя личен стил?
- Преди да правя хартиени ботанически произведения, бях скулптор и художник, работещ със смесени техники. Имах чекмеджета с хартия в моето студио от други проекти. Можех да видя художници в Instagram, работещи с хартия, и си помислих, че ще опитам.
Развих собствен начин за обработване на хартията като материал. Не използвах никакви уроци, а развих собствени техники чрез експериментиране. Не използвам традиционната крепирана хартия, а използвам много разновидности на хартия. Някои са тънки, а други са като лек картон. Научих се какво може да се прави с всеки тип хартия.
- Какъв е процесът на създаване на произведенията на изкуството?
- Когато е възможно, избирам да работя с жив растителен материал. Отглеждам много цветя в градината в задния ми двор. Разчленявам живите растения, за да разбера техните многобройни форми. На бялата хартия боядисвам всеки цвят, за да съответства на живото растение. Едно растение може да има до 20 различни цвята хартия.
- Кога осъзнахте, че това са темите, от които най-много се интересувате?
- Работила съм върху много подгрупи от природата през годините. Започнах с изработване на хартиени пера, след това насекоми и пеперуди. Работих върху растения по ботанически илюстрации. В един момент почувствах, че трябва да работя само с живи растения, защото не можех да видя малките детайли. Правила съм също хартиена храна, хартиени клони с плодове и няколко хартиени животни.
Моите произведения преди да правя хартиени ботанически елементи бяха силно лични и наративни. Моите родители си отидоха и аз се промених.
Почувствах, че искам да работя по тема, която е универсална. Търсех нещо, от което всеки би могъл да се развълнува, и мисля, че цветята имат значение за много хора.

"Следи": Плевенският график Емил Иванов подреди изложба с творби върху изработена от него хартия
Цветята се появяват в нашия живот, за да отпразнуваме радостни моменти, както и в моменти на скръб. Често, когато публикувам снимки на хартиени цветя в Instagram, хората ми разказват истории за това какво означават определени видове цветя за тях. Теменужките изглежда са особено значими за много хора. Те им напомнят за баба им или са били въображаеми техни другарчета, когато са били деца.
- Как постигате такива деликатни и детайлни композиции, използвайки само хартия?
- Хартията е основният материал, който използвам. Използвам също и някои подструктури от дърво и глина. Харесвам моите произведения да бъдат много детайлни и работя върху тях доста бавно. Обикновено ми отнема поне една седмица, за да завърша всяко произведение. Опитвам се да постигна мек, но деликатен качествен завършек на всяко от моите произведения.
Мечтая да използвам разнообразие от материали в работата си. В момента използвам мъх от сушилнята под хартията, за да направя гъбеста повърхност за горната част на гъбите. Мисля много "широко", когато става дума за материали. Измислих техника за използване на бяло лепило на слоеве върху тънка хартия, за да направя прозрачни гъби. Много пъти се събуждам сутрин с нова идея. Това е част от удоволствието от моята работа - експериментирането и измислянето на нови идеи.
- Как се е развило вашето изкуство с времето и какви са творческите ви цели за следващата година?
- Направила съм около 300 индивидуални екземпляра. Точно сега е вълнуващо време от годината, защото планирам градината си за това лято. Винаги търся нови растения, които не съм правила преди. Купуването и събирането на собствени семена е част от творческия ми процес. Подготвям се да започна моята градина, за да отгледам новите растения, които ще бъдат моделите за хартиените цветя това лято.
- Кои са някои от любимите ви проекти от последните няколко години и защо?
- През последните няколко години се фокусирах върху създаването на хартиени гъби. Обичам ефирното качество на това как гъбите се появяват и бързо се връщат в земята. Особено обичам да правя ламелите от долната страна на гъбата, защото ми напомнят за цветя. Улавянето им в хартия ми позволява да се наслаждавам на тяхната красота по по-траен начин. През януари, когато е студено в Минесота, е такова удоволствие да имам хартиена градина в студиото ми.
- Какво се надявате да дадете на хората с вашето изкуство?
- Надявам се моята работа да вдъхнови хората да разглеждат природата по-внимателно. Това пътуване в хартиените ботанически елементи ме накара да спра и да погледна неща, покрай които може би съм минавала в ежедневието, без да забележа тяхната зашеметяваща красота. Растенията говорят на всички нас, ако погледнем внимателно и с любов.