СВЕТОВНИТЕ МАЙСТОРИ НА ЧЕТКАТА
Дега изложил своя скулптура един-единствен път
Ослепяващият художник изработвал статуетките си от пчелен восък
Редактор : / 5511 Прочита 0 Коментара
Балерини пред картината на Едгар Дега "Танцьорка с букети" (Снимка: Getty Images/Guliver Photos)Художникът импресионист Едгар Дега умира в края на септември преди 100 години. Именно във връзка с това събитие музеят към Кембриджския университет е организирал изложба в памет на художника. До 14 януари следващата година, ценителите на изобразителното изкуство ще могат да видят там и редките скулптурни творби на художника, които са изработени от... пчелен восък. Това показал рентгеновият анализ на творбите.
Дега е роден през 1834 г. в Париж, в семейството на банкер с пет деца. Майка му е французойка, живуща в Щатите. Жената умира, когато най-големият й син - Едгар, е едва на 13.
Момчето е чувствително, има склонност към рисуването, а баща му иска да го изучи за юрист. Дега няма желание да се занимава с право, а с живопис, но по настояване на баща си известно време следва в Юридическия факултет на Парижкия университет.
Кембриджският университет, където е изложбата
През 1855 г. се записва в Школата за изящни изкуства, но скоро му става скучно - намира заниманията за безполезни и зарязва ученето - заминава за Италия.
В онзи период негов кумир е Веронезе, а по-късно се увлича от творчеството на Дюрер, Рембранд, Гойя, Белини и Джото.
Любимото му място в Париж бил музеят "Лувър". През 1860 г. открива свое студио в Париж. Рисува портрети и живописни платна с исторически сюжети. През 1866 г. изоставя историческите сюжети и се насочва към новата си изобразителна страст - конете и балета.
Голяма роля за творческите му търсения изиграва запознанството му с Мане, с когото остават приятели до смъртта на Мане. Отношенията между двамата били доста сложни - те постоянно спорели и понякога дори се карали, но приятелството им оставало здраво.
Около двамата се обединяват бъдещите импресионисти Моне, Реноар, Сисле, Базил и др.
По време на Френско-пруската война Мане и Дега се записват доброволци в армията. В суровите условия на войната Дега служи като пехотинец и артилерист, и претърпява инцидент, при който губи голям процент от зрението си.
След войната първо се установява във Великобритания, а после в САЩ. През 1873 г. се връща в Париж, за да погребе баща си.
Наследството, което получава, стига само за да покрие натрупаните си дългове. Принуден е да продава платната си.
През април 1874 г. организира първата изложба на импресионистите, под логото "Анонимно дружество на художници живописци, скулптори, графици и др.".
За жалост, зрението му прогресивно отслабва и живописта става все по-трудна за него - това го кара да се ориентира към скулптурата. Именно тогава са създадени и творбите, които притежава музеят към Кембриджския университет.
Още приживе платната на Дега се продават на баснословни цени. Той е от малцината много известни художници, които нямат материални затруднения, но е работохолик.
След като зрението му прогресивно отслабва, художникът е принуден да спре да твори живопис, почти десет години преди смъртта си.
Едгар Дега е признат за един от най-ярките творци на импресионизма. Умира на 83-годишна възраст. Погребан е в гробището "Монмартър" в Париж. Оставя над 2000 пастелни и маслени картини, акварели и повече от 150 скулптури.
Рентгенова снимка на трите скулптури, която показва от какво са изработени
Трите скулптури, подложени на рентгенов анализ, са изработени от пчелен восък. Те изобразяват танцьорки. Цикълът е кръстен "Вътрешен мир".
Според специалистите, художникът използвал за създаването им обикновени подръчни материали: метални проводници, коркови тапи от винени бутилки, дървени стружки. После идвал ред на восъка. Нанасял го слой по слой и го заглаждал ръчно. По статуетките дори има следи от пръстите на художника.
Интересът на Дега към балета и балерините е запечатан в много негови живописни платна.
В тях той е пресъздал различни моменти от изкуството на танца: репетиции, изпити и пр. Особено внимание обръщал на израза на лицата на тацуващите момичета, на езика на тялото. Стараел се да изобрази движението в необичайни пози.
Интересно защо, обаче, когато започва да прави скулптурите си, не желае те да са от гипс, или бронз - т.нар. "вечни" материали, а предпочита пластелина, глината и восъка?
Според специалистите Дега предпочитал тези "меки" материали, за да може по-лесно да ги "преправя". Максимализмът му не му позволил нито веднъж да ги включи в своя изложба.
Единственото изключение от това правило била скулптурата "Малката 14-годишна танцьорка", която Дега представя в Париж на Шестата изложба на импресионистите през 1881 г.
"Малката 14-годишна танцьорка" не се харесала на критиката
Тази скулптура е изработена от пластелин и восък, дрехата й от истинска тъкан, а краката - обути в меки балетни пантофки. Идеята на художника била всичко - от главата до петите, да предизвиква усещането за реалност.
Публиката и критиката, обаче, останали разочаровани. Нещо повече - изпаднали в шок от скулптурата и след този случай Дега никога повече не изложил своя скулптурна творба на показ.
Ваятелството се превърнало в нещо като хоби за ослепяващия художник, който вече не можел да рисува. Част от статуетките от восък са били са открити след смъртта на художника през 1917 г. От тях добре съхранени били 74 на брой. За да ги запазят, наследниците на Дега решават да ги отлеят в бронз. Всяка от статуетките има по 22 бронзови копия - 2 за наследниците и 20 за продажба, или за музеите.
През 1955 г. в мазето на леярната на Албино Палацоло - майсторът, който отлял първите бронзови копия, били открити почти напълно съхранени още 69 восъчни скулптури на Дега. Дъщерята на Палацоло ги пуска за продажба.
Купува ги американският колекционер Пол Мелан. Впоследствие той ги раздава на музеи - три на музея на Кембриджския университет, четири на "Лувър", девет на музея във Вирджиния, а останалите - на Националната галерия на изкуствата във Вашингтон.
Скулптурите ще бъдат на показ до 14 януари следващата година
В момента съхраняваните в музея на Кембриджския университет статуетки могат да бъдат видяни в изложбата, открита на 3-и октомври т.г. Те ще бъдат достъпни за ценителите на изкуството до 14 януари 2018-а.
Еми МАРИЯНСКА