МАЙСТОРИ НА ЧЕТКАТА
Музата на Рубенс е втората му жена
След смъртта му, Хелена искала да унищожи някои от "голите" картини
Редактор : / 12044 Прочита 0 Коментара
Автопортрет на Рубенс, с Хелена (1635)Петер Паул Рубенс /Peter Paul Rubens/ записва името си в изобразителното изкуство като един от най-чувствените художници от епохата на Барока.Фламандският художник ръководи голямо ателие в Антверпен, което произвежда картини за аристокрацията и колекционери на изобразителното изкуство от цяла Европа.
Самият Рубенс е запален колекционер на изкуство. Освен това е учен и дипломат - радетел за мир между Испания и Англия. Получава рицарско звание от двама крале - испанския Филип IV и английския Чарлз I. Първият му бил толкова голям почитател, че му поръчва лично 80 картини.
Рубенс е изрисувал множество църковни олтари, автор е на много пейзажи и исторически картини, но името му днес се свързва главно с неговите невероятни женски портрети и други картини, изпълнени с пищни женски форми, ярки цветове и неповторима жизненост. Малцина знаят, че музата на Рубенс е неговата млада втора съпруга Хелена Фурман.
За Хелена Рубенс се жени 4 години след смъртта на първата си съпруга Изабела - през 1630 година. Тогава той е на 53, а Хелена - на 16.
Хелена Фурман в сватбената й одежда, 1631 г. Фото: www.gallerix.ru
Всъщност, Рубенс познавал девойката от съвсем малка - бил приятел с баща й - търговецът на килими Даниел Фурман.
Хелена била очарователно момиче с весел нрав, изпълващо околните с настроение и позитивизъм.
Точно от такова присъствие се нуждаел художникът след смъртта на Изабела.
"В градината на Антверпен". Рубенс е нарисувал себе си и Хелена
Бракът му с Хелена бил възприет от околните като "неравен", тъй като Рубенс се движел сред елита на обществото и можел да си вземе доста по-заможна булка от Хелена.
Изборът му, обаче, се оказал сполучлив - бракът им с Хелена бил хармоничен и изпълнен със семейно щастие.
Петер Паул Рубенс и съпругата му Хелена Фурман
Красивата девойка ражда на Рубенс 5 деца, последното от които се родило 8 месеца след смъртта на баща си.
Хелена остава вдъхновение за художника до края на дните му.
Нейният образ изпълва всички чувствени фигури от късните картини на Рубенс: "Градината на любовта", "Трите грации", "Съдът на Парис" и др.
Рубенс, "Градината на любовта"
В последната Хелена е изобразена като богинята Венера.
Рубенс "разсъбличал" собствената си съпруга, за да сподели със света нейната красота.
Художникът увековечава своята муза в картините си и по този начин буквално "завещава" собствения си култ към Хелена на Вечността.
Автопортрет на Рубенс, 1628 г.
Самата Хелена, след смъртта на Рубенс, се срамувала от "голите" си картини, и искала да унищожи част от тях.
Кардинал Фердинанд успява да я убеди да не прави това, защото то ще бъде кощунство спрямо изкуството и паметта на Рубенс.
Тези много плодотворни 10 години в живота на художника, в които той е с Хелена, са последните в земния му път. В тях Рубенс постига майсторски връх в изобразяването на човешкото тяло.
Портрет на Хелена, със сина й Франс Рубенс
Художникът умира на 30 май 1640 г. в дома си в Антверпен от сърдечна недостатъчност, вследствие на хронична подагра. Погребан е в църквата "Свети Яков".
Последният автопортрет на Петер Паул Рубенс. / Фото www.gallerix.ru
Според негови съвременници, художникът страдал от физическата си болест, но духът му бил изпълнен с щастие до последния му дъх. Рубенс посрещнал смъртта с "възторга от любовта на Хелена в сърцето си", пише един критик.
Еми МАРИЯНСКА