Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Елена Димитрова: Независимата сцена още седи в някаква глуха линия и в изключително неравностойна битка

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Елена Димитрова: Независимата сцена още седи в някаква глуха линия и в изключително неравностойна битка

"Иска да виждам по-сложни неща от сюжета на драматургията, по-разнообразен театрален език, други средства, повече свобода и радикалност, повече провокация към мисленето за театър, силна авторска позиция, повече смелост на изразяване", казва актрисата

Елена Димитрова в представлението "Сцени на разсъмване". Източник: Emergency Theater

Елена Димитрова е актриса на свободна практика. През годините участва в множество независими театрални проекти и в представления от репертоара на Театрална работилница "Сфумато".

Интересите ѝ са в полето на авторския театър, "дивайзинг" практики, документален театър, физически пърформанс и създаване на авторска драматургия за театър. Част е от артистичните трупи Emergency Theater и "Паник Бутон Театър".

Още Актрисата Елена Димитрова: Интересува ме маската, с която се представяме и неврозите, скрити зад нея

Актрисата Елена Димитрова: Интересува ме маската, с която се представяме и неврозите, скрити зад нея

Съосновател е, заедно със сценографката Ралица Тонева, на сдружение "Форс Минор" - организация за съвременно изкуства и култура. В момента е асистент по актьорско майсторство на доц. Антон Угринов в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов".

Има няколко номинации за престижни театрални награди в България, а през 2021 г. получава награда за най-добра женска роля в авторския ѝ спектакъл "Как е", вдъхновен от Самюъл Бекет. Участва в късометражни филми, както и в пълнометражния филм "Кораб в стая", който бе селектиран за програмата на Tokyo International Film Фестивал 2017.

Елена Димитрова по време на репетициите на спектакъла "Детска история" Снимка: Иван Дончев

По нейна идея са създадени и представленията "Детска история" от Петер Хандке, "Сеч. Една възбуда" от Томас Бернхард.

Елена Димитрова избягва да говори за себе си като режисьор, макар работата ѝ по представления да е именно режисьорска. В "Сеч. Една възбуда" и "Детска история" тя работи съвместно с Явор Костов-Йондин, който играе и в двата спектакъла, със сценографката Ралица Тонева, композитора Любомир Брашненков и кинорежисьорката Клара Стоянова.

През март беше последното представление на "Сеч. Една възбуда" в София, което получи голямо внимание от критиката и публиката. На 6 април и 8 май от 19:00 ч. в РЦСИ "Топлоцентрала" ще се играе "Детска история". В новелата на Петер Хандке се разказва за десет години от живота на един мъж след раждането на неговото дете.

Той отглежда сам своята дъщеря след раздялата с нейната майка. "Детска история" обаче е и история за самотата и отчуждението, за кризата на разпадането на семейството, за трудността да се впишеш, за ранимостта, за справянето.

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

Представлението е опит за театрален дневник, в търсене на метафизика на тривиалното, когато едно дете се появява в живота на един възрастен.

Актрисата Елена Димитрова  за авторските спектакли, съвременните форми, вкусовете и вътрешното пространство: 

Елена Димитрова Снимка: Яна Лозева

- Преди дни бе последното изиграване на спектакъла "Сеч. Една възбуда" по романа Томас Бернхард. То бе едно от първи представления в РЦСИ "Топлоцентрала", освен това постави и началото на творчески екип, с който създадохте и второ представление - "Детска история". На дискусията след "Сеч. Една възбуда" стана дума за това какъв е животът на независимите спектакли и се очертаха две основни линии, които бих обобщила като: тази на реалността и тази на намеренията и необходимостта. Как ти би определила българската независима сцена днес през тези два ракурса? Каква е реалността за нея и в дисонанс ли е тя със стремежа на артистите?
- Бих започнала с това, че независимата сцена се нарича така не заради друго, а заради свободния избор на артистите да се занимават с дадена тема или автор, да изследват специфичен театрален език, да проследят възможно най-плътно собствената си идея, без да бъдат ограничавани от институционална намеса или да бъдат задължавани да произведат успешен комерсиален продукт.

За съжаление, независимата сцена все още седи в някаква глуха линия и в изключително неравностойна битка спрямо традиционната посещаемост на институционалните театри.

Още "Детска история" на Нобеловият лауреат Петер Хандке с две премиерни дати на сцената на "Топлоцентрала"

"Детска история" на Нобеловият лауреат Петер Хандке с две премиерни дати на сцената на "Топлоцентрала"

И тук идва за мен основният дисонанс - един независим артист произвежда постоянно продукция, която е плод на няколкомесечен труд, много често отива все по-нататък в творческия си път, следва определена естетика, а публиката, до която достига е твърде ограничена.

Съответно в по-голям план, по-широката публика би могло да се каже, че изостава в срещата си с доста ценни съвременни произведения, просто защото тези неща или не попадат в полезрението ѝ като заслужаващи внимание или са толкова далеч от обичайната представа за театър и сценично изкуство, че вероятно дори не биват разпознати като такива.

В същото време артистите напредват все по-нататък в търсенията си и се получава един особен дисбаланс - те като че ли се развиват сами за себе си и за ограничен брой установена публика, а за широката публика са абсолютно невидими. И сякаш срещата става все по-трудна.

За мен е голяма тема как публиката се ориентира в своя избор на театралния небосклон, от какво бива привлечена - автор, екип, пространство, желание за забавление, съвет от познат... От какво има нужда независимата сцена като подкрепа за видимост е проблем, който не се решава с години.

Пространство като "Топлоцентрала", например, все още не е така масово посетено като традиционните театри, независимо, че се води в централната част на София.

Още "Топлоцентрала" през април: Игра и танц пробуждат съзнанието

"Топлоцентрала" през април: Игра и танц пробуждат съзнанието

От друга страна, може би това е проверката за нуждите на публиката - засега тази, която идва на представленията в "Топлоцентрала" бих могла да нарека "търсеща" публика, "взискателна" публика, публика, която иска да се среща с качествени съвременни произведения и не идва на случаен принцип. Понякога си казвам, че това не е никак лошо.

От друга страна - представленията са обречени на лимитиран живот, защото именно тази публика в един момент приключва. И да, наистина между намеренията, количеството работа, вложените идеи и труд, реалността на случване и време за живот на дадено независимо представление (колкото и да заслужава внимание) има огромен дисонанс и много често се появява чувство за изтощение. Някакъв сизифовски труд.

Още Emergency Theater предлага "хирургична" намеса и лечение на раните, които съвременната реалност ни нанася

Emergency Theater предлага "хирургична" намеса и лечение на раните, които съвременната реалност ни нанася

В последните години ми се наложи да се разделям постоянно с представления, над които сме работили два-три месеца и започнах да свиквам, което не е добре. Слагам им хаштаг #insearchofthelostperformances. А това са живи и стойностни съвременни представления, създадени от чудесни екипи, биха могли спокойно да са част от някой репертоар.

Дали постоянното произвеждане на независими представления остава някаква следа в театралния контекст, също е много важен въпрос, дали има значение за културата на паметта, има ли някаква последователност или просто се появяват и изчезват безследно?

Елена Димитрова в представлението "Елекра - тук и сега", режисьор Василена Радева. Снимка: Иван Дончев

Още Спектакълът Candlelit Dinner обединява публика и артисти в сюрреалистична вечеря

Спектакълът Candlelit Dinner обединява публика и артисти в сюрреалистична вечеря

- Кои са най-големите предизвикателства в момента за артистите, които работят на свободна практика?
- Най-голямото предизвикателство, освен материалната нестабилност, е да продължиш да реализираш идеите си след поредното изчезване на поредното представление.

Да оцеляваш в контекст, който не е благоприятен за различен театрален език, да не говорим за по-радикални неща.

Проблемът с видимостта и разпознаването на качество и ценност е сериозен. Изглежда няма значение, че дадено представление има няколко награди, че е имало броени срещи с публиката, че много си заслужава да се види, че е едно от много добрите съвременни представления или че някои неща нямат аналог...

То просто тихо и кротко си отива и се продължава към следващото. Прави ми впечатление, че непрекъснато изключително ценни спектакли изчезват бързо, някои не достигат и до 10% от възможната си публика.

Интересно ми е докога ще продължава този странен дисбаланс - остарели и компромисни естетики са равни на устойчивост с години, а съвременните форми са равни на задължителна неустойчивост и сива зона.

Струва ми се, че за тези неща трябва да се говори, да се пише, да се дискутират. Години наред завземане на пространството от лош вкус и посредственост води до сериозна липса на критерии за качество.

Защо с години не може да се създаде траен интерес към авторски спектакли, постдраматичен театър, съвременни форми, танц и пърформанс? Струва ми се, че дори на "гилдийно" ниво има изначално игнориране, отхвърляне и видимо поддържане на традиционните представи.

Другото е, че всеки, който се занимава с независим театър знае, че освен артист е и мениджър, и организатор, и разпространител, и счетоводител, и реквизитор, понякога и чистач. И това коства много, много усилия и енергия, встрани от творческата. В никакъв случай не искам да прозвучи като оплакване - това е реалността и цената да си свободен в артистичните си избори.

Явор Костов-Йондин в спектакъла "Сеч. Една възбуда". Снимка: Иван Дончев

Още Пиесата "Някой ще дойде" на Нобеловия лауреат Юн Фосе с премиера в Народния театър

Пиесата "Някой ще дойде" на Нобеловия лауреат Юн Фосе с премиера в Народния театър

- Въпросът, който често получавате е - какво ви провокира след "Сеч. Една възбуда", да създадете втори моноспектакъл, отново по австрийски автор? Бих допълнила тук - има ли някаква не задължително видима връзка между "Сеч. Една възбуда" и "Детска история"?
- Двата текста са радикално различни, както и представленията, но близки като отношение на авторите към средата, генералното им несъгласие, най-общо казано, с някакъв подчиняващ контекст и смелостта да изричат неудобни истини.

Смелост, отвъд отчаянието, бих казала.

Може би това ме привлича и в двата текста - някаква подривност и непоносимост към всичко, което изглежда, а всъщност не е. "Сеч. Една възбуда" е доста по-експресивно представление, доста по-театрално, благодарение и на самия текст, а "Детска история" е особен поток, вътрешен и на пръв поглед неекспресивен, но дълбок.

Още В Народния театър започнаха репетициите на спектакъла "Някой ще дойде"

В Народния театър започнаха репетициите на спектакъла "Някой ще дойде"

- В избора на двата текста има отчетлива прилика и това, че те не са текстове за сцена, а са литературни текстове. Това е силно усложняващо обстоятелство. Как избираш текстовете, с които би искала да работиш, какво е важно и водещо?
- Напоследък усещам, че много повече се хващам за прозата като материал за представления.

Може би и трудно попадам на съвременен драматургичен текст, който да ме грабне от раз. Не търся текстовете с цел да бъдат актуални или световно поставяни, да бъдат на гребена на вълната в момента, изобщо в последно време изпитвам някакъв отказ от тези рецепти за сигурност на драматургията.

Но и не изключвам следващото нещо, с което бих се захванала, да е драматургия. Мисля, че просто ме занимава нещо, някаква тема, и започвам да търся проявлението ѝ в текст.

В последно време това е проза, която много силно ме вълнува: "Как е" по текст на Самюъл Бекет, "Сеч. Една възбуда" от Томас Бернхард, "Детска история" от Петер Хандке. С Василена Радева работихме преди няколко години по една книга, базирана на документални истории на Петя Накова ("Годината на осемте химии") и тогава страшно много други текстове привнесохме, асоциирахме, ползвахме фрагменти.

И това ми беше много интересно. Интересува ме и самата тъкан на текста, енергията, която произвежда.

Явор Костов-Йондин в спектакъла "Детска история". Снимка: Иван Дончев

Още Билетите за спектакъла "Хипотетично" вече са в продажба

Билетите за спектакъла "Хипотетично" вече са в продажба

- Как работите (като процес) с тези текстове, за да се превърнат те в сценично действие? 
- Наистина е доста трудно да направиш литературен текст като театър, давам си сметка, че е сериозно предизвикателство.

С "Как е" направих нещо като авторска версия на драматургия, използвайки фрагменти от текста.

В "Сеч. Една възбуда" ни беше важно максимално да запазим авторовия поток, музикалността на текста, структурата на тези специфично дълги, изпълнени с детайли изречения на Бернхард, опитвахме се максимално да запазим формата.

И много трудно се лишавахме от пластове, но беше неизбежно - от над 200 страници книга, се получиха плътни 30 страници. И това вероятно е голямо изпитание за все по-нетърпеливото око и ухо на зрителите. Струва ми се, че има нужда да си причиняваме тези изпитания - прекалено лесни и смлени се стараят да бъдат много неща и това за мен е проблем.

С "Детска история" се оказа много трудно - там няма плавен поток, няма сюжет или ясна линия, има особена насечена хронология, разказ на героя в трето лице...

Още Остават две възможности за среща с работата на “Emergency Theater” до края на театралния сезон

Остават две възможности за среща с работата на “Emergency Theater” до края на театралния сезон

Беше наистина трудно и продължава да е - има много ценни фрагменти, от които трябваше да се откажем, просто защото е сложно да се намери точното им място. В началото мислех, че ще използваме текста като база, но се оказа, че останахме с него - разбира се, силно съкратен. Като цяло процесът обикновено е свързан с идея, която имам, около която да се завърти цялото и пробваме доколко може да издържи.

Мисля за пределната точка, в която биха се случили тези текстове, някаква особен точка, над-реалност, не гледам на тях ситуационно или като на опит за споделяне, интересува ме доколко някакво вътрешно пространство може да се разкрие - като да чуваш мислите си на глас, особена форма на изповед. И винаги се питам кой е адресата, къде отиват тези думи в пространството.

Гледам на тези неща като опити, в които съзнавам, че няма никаква театрална сигурност, може би и това ми е интересно.

Явор Костов-Йондин в спектакъла "Детска история". Снимка: Иван Дончев

Още Премиера на "Сеч. Една възбуда" от Томас Бернхард на сцената на "Топлоцентрала"

Премиера на "Сеч. Една възбуда" от Томас Бернхард на сцената на "Топлоцентрала"

- Какво ти предстои? Ще участваш ли в него или предпочиташ в момента повече в ролята на режисьор?
- Бих искала да поработя като актриса, да бъдеш от другата страна е ужасно трудно, давам си сметка. В момента съм в период на търсене, имам някакви идеи, още не знам със сигурност как ще се реализират.

Обичам да работя с Юлиана Сайска и екипа на Emergency Theater, както и с Василена Радева, надявам се нещо ново да направим заедно.

Още "Сцени на разсъмване" на Юлиана Сайска в Emergency Theater

"Сцени на разсъмване" на Юлиана Сайска в Emergency Theater

- Видимо и като актриса, и като режисьорка на теб не ти се занимава с "лесен театър", ако мога да си позволя да го нарека така. Какво (и защо) би искала да се случва повече в българския театър или какво би искала повече да вижда българската публика?
- Мисля, че ми се иска да виждам по-сложни неща от сюжета на драматургията, по-разнообразен театрален език, други средства, повече свобода и радикалност, повече провокация към мисленето за театър, силна авторска позиция, повече смелост на изразяване.

Засега тези примери са изключително малко и бих казала, че ги откривам повече в сферата на съвременния танц и пърформанс, отколкото в театъра. Но и се чудя има ли шанс за такъв тип неща в нашия контекст, ще бъдат ли разбрани, ще бъдат ли разпознати като жест? Като че ли засега радикалните експерименти остават само за доказани световни артисти.

Интервю на Демна ДИМИТРОВА

Още Ива Свещарова: Тялото може да се противопостави, да се разбунтува, да се освободи

Ива Свещарова: Тялото може да се противопостави, да се разбунтува, да се освободи

Още Японският хореограф Кенджи Шинохе за тялото, емоциите и комуникацията през света на емоджи

Японският хореограф Кенджи Шинохе за тялото, емоциите и комуникацията през света на емоджи

Още Явор Милушев: В глобалния свят няма място за рицари на човещината и перото

Явор Милушев: В глобалния свят няма място за рицари на човещината и перото

Още Надя Дердерян: "Безветрие" e кино, което ровичка дълбоко и не те оставя равнодушен

Надя Дердерян: "Безветрие" e кино, което ровичка дълбоко и не те оставя равнодушен

Още Албена Павлова: Всички сме Майка Кураж

Албена Павлова: Всички сме Майка Кураж

Още Хореографката и танцьорка Неделя Ганчева за "Прозорецът на Яворов" и четенето на емоциите през тялото

Хореографката и танцьорка Неделя Ганчева за "Прозорецът на Яворов" и четенето на емоциите през тялото

Още Ян Лауверс: Насилието и Шекспир никога не са клише

Ян Лауверс: Насилието и Шекспир никога не са клише

Още Актрисата Боряна Маноилова: Йерма за мен е "огнена вълна"

Актрисата Боряна Маноилова: Йерма за мен е "огнена вълна"

Коментирай4

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Йордан Славейков за "Последна стъпка": Театърът е друга медия, която дава друга възможност

Спектакълът "Последна стъпка" може да се гледа на 17, 22 и 30 април в Народния театър

Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек

"Според мен трябва да се прави нещо различно, което да предизвика хората да чуят джаза. Защо да не използваме джаза въз основа на националната музика?", коментира джаз примата

Фотографът Валерий Пощаров: В проекта "Баща и син" накрая винаги я има ръката, за която да се хванеш

"Днес фотографията е една нова писменост - всеки може да пише, всеки може да снима... Но кое всъщност е онова, което прави писателя - писател и фотографа - фотограф?"

Мариан Бачев: Упреците са неоснователни! Много неща се забавени от служебните кабинети

"Изключително несправедливо е това, което се е случило с онези изпълнители от близкото минало, чиито документи са загубени в онзи архив на концертна дирекция "Музика", коментира министърът на културата пенсията от 307 лв. на певицата Мими Николова

Марио Хосен: Оркестърът на Баварското радио е институция в класическата музика

Интервю с цигуларя Марио Хосен, солист за предстоящия концерт на оркестъра в Европейски музикален фестивал

Тимофей Кулябин: В Новосибирск още играят две мои пиеси, но без името ми

"Страшно много артисти, хора от културата, дори политици трябваше да напуснат Русия", казва известният режисьор Тимофей Кулябин, който през май ще постави своя пиеса в Народния театър в София