Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Хореографката и танцьорка Неделя Ганчева за "Прозорецът на Яворов" и четенето на емоциите през тялото

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Хореографката и танцьорка Неделя Ганчева за "Прозорецът на Яворов" и четенето на емоциите през тялото

"Любов, страх, подкрепа, разочарование, отчаяние, надежда... са основните емоции, които ще видим изразени чрез танц в спектакъла", споделя хореографката

Сцена от спектакъла "Прозорецът на Яворов" от Любен Босилков-Ройс, сценична версия и режисура Денислав Янев. Снимка: Александър Богдан Томпсън

На 27 февруари в Драматичен театър "Рачо Стоянов" - Габрово беше премиерата на спектакъла "Прозорецът на Яворов". Това е първата реализация на пиесата на Любен Босилков-Ройс, а Денислав Янев работи по сценичната версия и режисурата.

Още Драматичният театър в Габрово отваря "Прозорецът на Яворов"

Драматичният театър в Габрово отваря "Прозорецът на Яворов"

Спектакълът прескача границата на драматичния жанр и започва да се движи в ритъм с похватите на танцовия театър. Хореограф на постановката, която се впуска в емоционално и наситено пътешествие в любовната история на Пейо Яворов и Лора Каравелова, е Неделя Ганчева.

Разговаряме с нея малко преди втората премиера на спектакъла на 7 март. Следващото му представяне ще бъде на 20 март отново в Габрово, а на пролет спектакълът ще гостува и на софийска сцена.

Неделя Ганчева завършва "Театър на движението" в НАТФИЗ, а после специализира една година в Кралското висше училище за драматично изкуство в Мадрид (RESAD). След това прави магистратура по хореографска режисура.

Общата ѝ работа като хореограф с режисьора Денислав Янев започва през 2019 г. на сцената на Драматичния театър в Търговище, когато работят по "Една крачка до предела" от Игор Бауерзима. Заедно работят в спектаклите "Френският квартал" (ДТ - Стара Загора, 2023/2024) и "Страст под брястовете" (ДТ Търговище, 2023/2024).

Няколко години след старта в Търговище през 2023 г. тя се завръща там вече като хореограф на първия танцов спектакъл в театъра - "Връзки". Неделя работи като хореограф и танцьор в проекти на независимата сцена.

Хореографката и танцьорка Неделя Ганчева Снимка: Наталия Сидоренко

- От няколко години често работите заедно с режисьора Денислав Янев. Как стартира Вашето запознанство?
- С Денислав бяхме един випуск в НАТФИЗ, но всъщност се запознахме на TheBridge Fest - младежки фестивал по изкуствата, който се провеждаше всяко лято между 2010 и 2019 г. във Видин. Денислав водеше работилницата за актьори, аз - за танцьори. Търсенията и разбиранията ни за сценичното си паснаха, а той има усет за ритмизирането на действията в едно представление, което в основата си вече е танц.

Това ни е 4-то осъществено представление заедно - първото беше 2019 г., "Една крачка до предела" на ДТ Търговище. За мен също беше първи досег с възможностите, които хореографията за драматичен театър предлага.

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

- Какво беше първото впечатление, когато прочетохте текста "Прозорецът на Яворов"?
- Имам абсолютно доверие в Денислав и избора му на драматургия. В този смисъл, четейки текста, вече си представях движенческите възможности.

А поради фрагментираността си и ретроспективните епизоди, пиесата е богата на моменти, които позволяват да бъдат решени с танцови средства. Беше ми вълнуващо да ги превръщаме в реалност по време на процеса.

Сцена от спектакъла "Прозорецът на Яворов" от Любен Босилков-Ройс, сценична версия и режисура Денислав Янев. Снимка: Александър Богдан Томпсън

- По какъв начин протече репетиционният процес на този спектакъл, в който голяма роля има танцовият театър?
Подготовката започна доста преди същинския репетиционен процес - гледахме филми, четохме книги и обсъждахме какви са били Лора и Яворов в своя живот, в своето време.

Осланяйки се на свидетелствата на техни съвременници, изградихме бита им такъв, какъвто ние го предполагаме. Представяхме си с какво са запълвали дните си, какво са правили в моментите, за които никой не е писал и създадохме езикa на представлението, в който похватите на драматичния и танцовия театър се допълват.

Процесът беше сладък, беше удоволствие да изграждаме сценичната версия на пиесата - мисля, че творческият екип (режисура, музика, песни, сценография, танц) постепенно и методично оформи целостта на спектакъла, а актьорите безрезервно се вградиха в процеса и нуждите му. Екипът на театъра също беше абсолютно стабилна подкрепа във всяка стъпка от реализирането на "Прозорецът на Яворов".

Сцена от спектакъла "Прозорецът на Яворов" от Любен Босилков-Ройс, сценична версия и режисура Денислав Янев. Снимка: Александър Богдан Томпсън

- Как се вдъхновявахте за изработването на хореографията на спектакъла?
- Четох много за Лора и Яворов, за времето, в което живеят, за характерите им и си представях как биха се държали телата на тези характери, какви движения биха им били привични, какво ще им отива - тук говорим за езика на тялото, за физическата плътност на персонажите.

За чисто танцовите моменти в спектакъла, вдъхновение ми бяха актьорите, техните тела и възможности, как те отговарят и се справят с движенчески провокации и задачи.

- Какви са основните емоции, които ще видим изразени чрез танц в спектакъла?
- Близки на всяко човешко същество, с различна валентност и интензитет - любов, страх, подкрепа, разочарование, отчаяние, надежда...

Сцена от спектакъла "Прозорецът на Яворов" от Любен Босилков-Ройс, сценична версия и режисура Денислав Янев. Снимка: Александър Богдан Томпсън

- Според Вас има ли достатъчно възможности за изява за съвременния танц в България?
- По-скоро не, особено що се отнася до независимия сектор.

Има наистина добри артисти, случват се страхотни неща, но повечето от тях са на проектен принцип и поради нередовно финансиране нямат достатъчно дълъг живот и време за развитие и натрупване на опит.

Има няколко действащи независими компании за съвременен танц, но оцеляването и намирането на сценични пространства за представленията им винаги е обвързано с много рискове и потенциални загуби - а чувството, че си плащаш, за да работиш е най-малкото демотивиращо.

Ето сега се приема нов документ за условията на труд в музикално-сценичния бранш, но независимите артисти са пропуснати и общо-взето отново са оставени да се справят кой както може - държавният и независимият културен сектор трябва да се развиват паралелно, да се допълват във формирането на културната сцена, а не да се противопоставят на всяка крачка, това не бива да е културна политика.

Хореографката и танцьорка Неделя Ганчева Снимка: Наталия Сидоренко

- Как се отнасят драматичните актьори към танцовите и движенческите партитури в спектаклите от Вашия опит?
Абсолютно индивидуално е, зависи колко са съзнателни към собственото си тяло, към ритъма, към музикалността.

Понякога много бързо успяваме да намерим път към вътрешното им движение и тогава е лесно - те си позволяват да танцуват, правят движенията свои.

А всъщност всичко е танц - от влизането на публиката до поклоните. Така хореографията става още един пласт, още една нишка от материята на представлението, и си мисля, че така трябва да бъде. За мое най-голямо щастие такива са актьорите в "Прозорецът на Яворов".

Има и друг тип хора обаче, които приемат движението като нещо съвършено чуждо и външно, и не успяват или не допускат да го направят част от сценичното си присъствие. А всички могат да танцуват, стига да си позволят да излязат от главите си и да се отпуснат в телата си. Тогава сетивността за движението се усъвършенства.

- Всяка емоция ли може да бъде изразена през движението на тялото?
- Ще отида по-далеч - съзнателно или не всяка емоция се изразява първо като процес в тялото.

По телата се четат радост, щастие, страх, агресия и всички техни нюанси, телата могат да изрaзят цялата палитра емоции, дори такива, за които нямаме измислени думи все още.

Интервю на Емилия ИЛИЕВА

Визии: Владислав Андонов

 "Прозорецът на Яворов" от Любен Босилков-Ройс
Сценична версия и режисура - Денислав Янев
Сценография, костюми и мултимедия - Иван Петросян
Хореография - Неделя Ганчева
Авторска музика - Ян Руменин
Автор на песните - Мария Тепавичарова
Художник на плаката - Владислав Андонов
С участието на: Адриана Димова, Радостина Ангелова, Атанас Димитров - Фози и Дилян Николов
Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Министерство на културата.

Още Вижте кой ще се бори за Наградите ИКАР 2025

Вижте кой ще се бори за Наградите ИКАР 2025

Още Зрелищен, мащабен и завладяващ - "Портретът на Дориан Грей" в нов прочит от Веселка Кунчева и Мариета Голомехова

Зрелищен, мащабен и завладяващ - "Портретът на Дориан Грей" в нов прочит от Веселка Кунчева и Мариета Голомехова

Още Актрисата Боряна Маноилова: Йерма за мен е "огнена вълна"

Актрисата Боряна Маноилова: Йерма за мен е "огнена вълна"

Още Илиян Джевелеков: Всеки ден прочитаме новини, които граничат с безумството

Илиян Джевелеков: Всеки ден прочитаме новини, които граничат с безумството

Още Милко Лазаров: Греховете раждат агресия

Милко Лазаров: Греховете раждат агресия

Още Актьорът Преслав Търпанов за най-голямото препятствие да сложиш мярка и да не слизаш под нея

Актьорът Преслав Търпанов за най-голямото препятствие да сложиш мярка и да не слизаш под нея

Още Севар Иванов: Всяка роля, свързана с лични битки, е много голямо предизвикателство

Севар Иванов: Всяка роля, свързана с лични битки, е много голямо предизвикателство

Още Елеонора Иванова: Не искам страхът да ме спира, нека любопитството да ме води

Елеонора Иванова: Не искам страхът да ме спира, нека любопитството да ме води

 

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Иван Шопов за новия албум на TRIGAIDA: "Полет" е смел скок в нови звукови небеса

"За да стане цветен и богат звукът на албума, винаги привличаме интересни музиканти от други култури и включваме инструменти, които не са толкова обичайни в комбинация с нашия фолклор", казва многоликият артист

Йордан Славейков: Спазвам една мярка - да искам от себе си и хората повече, отколкото мислим, че можем да дадем

"На сцената в "Последна стъпка" се разказва историята на едно разбито българско семейство, което въпреки обидите, предателствата, липсата на любов и прекалената любов, се опитва да събере счупените парчета, да ги залепи и да се опита да продължи да е семейство", казва режисьорът и писател за най-новия си спектакъл

Пуерториканецът, който завладя колекционерите в САЩ

Американският артист с пуерторикански произход е професионален цигулар със значителни постижения, но в момента е успешен артист в САЩ и съветник на известни колекционери. Той говори лично пред Impressio за представянето на изложбата си в One Gallery в София през май

Йордан Славейков за "Последна стъпка": Театърът е друга медия, която дава друга възможност

Спектакълът "Последна стъпка" може да се гледа на 17, 22 и 30 април в Народния театър

Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек

"Според мен трябва да се прави нещо различно, което да предизвика хората да чуят джаза. Защо да не използваме джаза въз основа на националната музика?", коментира джаз примата

Фотографът Валерий Пощаров: В проекта "Баща и син" накрая винаги я има ръката, за която да се хванеш

"Днес фотографията е една нова писменост - всеки може да пише, всеки може да снима... Но кое всъщност е онова, което прави писателя - писател и фотографа - фотограф?"