ИСТОРИИ НА ИЗКУСТВОТО
При консервация разкриха вероятно последната творба на Вермеер
Вермеер започнал "Млада жена, седнала пред клавесин" около 1670 г., но се е върнал отново към нея години по-късно...малко преди смъртта си
Редактор : / 5500 Прочита 1 Коментара

Малко прах от сандъците никому не вреди — освен, може би, ако се опитваш да датираш картина на Вермеер.
Консервационната работа по "Млада жена, седнала пред клавесин" — единствената картина на Вермеер, която все още е в частни ръце — се оказа, че има слой от въздушно замърсяване, датирано от XVII век между пластовете боя, което помогнало на експертите да се датира рядката творба на старите майстори, според ArtNews.
По-конкретно, във върху платното били открити частици фелдшпат — минерал, който често се намирал във времето на процъфтяващата керамична индустрия в Делфт, родния град на Вермеер — които най-вероятно са попаднали върху композицията, след като тя първоначално била оставена настрана.
Присъствието им подсказва, че Вермеер се е върнал към платното години по-късно, за да добави жълтия шал, преметнат през корсажа на модела. Този финален щрих може да направи "Млада жена, седнала пред клавесин" неговата последна картина.
Сега изложена в музея H'ART в Амстердам като част от изложбата От Рембранд до Вермеер, картината е част от колекцията на Томас Каплан — американски милиардер и самозван покровител на шедьоврите от холандския Златен век. Неговата изложба The Leiden Collection включва 75 произведения, от които 18 са на Рембранд. Картината на Вермеер е гвоздеят на програмата — и то с основателна причина.
Творбата има сложна и заплетена история.
Съществуването ѝ беше под съмнение в продължение на десетилетия, но когато отново се появи на търг в Sotheby"s през 2004 г., експертното мнение вече клонеше в нейна полза.
Каплан, който открил наддаването, но загубил от казино магната Стив Уин, в крайна сметка я придобил четири години по-късно, когато Уин решил да я продаде. Купил я заедно със автопортрет на Рембранд.
Наскоро Каплан възложил изследвания и реставрация на картината на Дейвид Бул (който почина през декември 2024 г.) със строги инструкции намесата да бъде деликатна, според The Art Newspaper.
"Искам да виждам художника, а не реставратора", казал той.
Резултатът: по-четливо моделиране на гънките на сатенената рокля на модела, по-меки сенки и по-приятно изражение — благодарение на премахването на по-късни ретуши върху устните и веждите.
Оказва се, че Вермеер имал далеч по-лека ръка от някои свои почитатели.
Артър Уилък, бивш куратор в Националната галерия на изкуствата и сега вътрешен експерт на Каплан, вярва, че картината е започната около 1670-1672 г. и към нея е било прибавено нещо през 1675 г. — последната година на Вермеер.
Шалът, казва той пред The Art Newspaper, може да отразява промяна в модата след френската инвазия в Нидерландската република през 1672 г. Или пък промяната е била търговска — по искане на купувач. Първоначалният собственик остава неизвестен, въпреки че се предполага, че това са били меценатите на Вермеер — Питер ван Рейвен и Мария де Кнойт.
Картината също така е получила по-подходяща рамка. Изчезнала е кичозната позлатена рамка от търга в Sotheby"s. На нейно място сега стои сдържана холандска рамка от абанос — по-съответстваща на тихата елегантност на творбата. Следващата спирка на картината ще бъде музеят Norton Museum of Art в Уест Палм Бийч тази есен.
Също изложено като част от експозицията От Рембранд до Вермеер е и първата покупка на Каплан от Рембранд — рисунка на хартия, Млад лъв в покой (1638-42). Каплан намекна, че Младият лъв ще бъде предложен на търг догодина и се надява да стане най-скъпото произведение на хартия, продавано някога на аукцион.