Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Ян Лауверс: Насилието и Шекспир никога не са клише

ТЕАТЪР НА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ

Ян Лауверс: Насилието и Шекспир никога не са клише

"Приемаме Шекспир много сериозно. Всеки път, когато работим с Шекспир, мислим: Провалихме се. Да опитаме отново. Можеш да се провалиш, но никога да предадеш", казва един от създателите на Needcompany

На 5 и 7 март Needcompany ще представи премиерно на сцената на РЦСИ "Топлоцентрала" спектаклите Billly"s Violence & Billy"s Joy. Източник: Needcompany

На 5 и 7 март Needcompany ще представи премиерно на сцената на РЦСИ "Топлоцентрала" спектаклите Billly"s Violence & Billy"s Joy.

Създадени по пиеси на Шекспир, заглавията провокират публиката с нов ред и морал, преплитайки познатите текстове с актуални сюжети и скандални откровения за съвременния свят.

Разговаряме с един от създателите на Needcompany Ян Лауверс за предстоящите спектакли:

Ян Лауверс Източник: Needcompany

Още Голото тяло на Шекспир: Billy"s Violence & Billy"s Joy на сцената на "Топлоцентрала" през март

Голото тяло на Шекспир: Billy"s Violence & Billy"s Joy на сцената на "Топлоцентрала" през март

- Взимате трагедиите на Шекспир и ги лишавате от историческия им контекст, оставяйки само суровото, интимно насилие. С какво заменихте тази история, за да предотвратите клишираността на произведението?
- Насилието никога не е клише. То е основен елемент на съвременното изкуство и за мен всичко е свързано с поезията.

Поетичният аспект е по-важен от политическия, защото според мен самата поезия е политика.

- Пристрастени ли сме към насилието в изкуството, или просто сме твърде притъпени, за да ни е грижа?
- Това е много актуален въпрос днес. По-насилствени ли сме от преди? Не мисля. По-насилствени ли сме от 16-ти век? Не.

Насилието е циклично — повтаря се. Не става въпрос за пристрастеност, особено не за пристрастеност към насилието в изкуството.

Насилието в изкуството често служи като развлечение, както се вижда във филмите на Тарантино, но от друга страна, поетичната му природа може да доведе до нещо дълбоко и значимо.

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

На 5 и 7 март Needcompany ще представи премиерно на сцената на РЦСИ "Топлоцентрала" спектаклите Billly"s Violence & Billy"s Joy. Източник: Needcompany

- Има ли модерният театър все още силата да шокира, или публиката е толкова обезчувствена, че нищо по-малко от реална кръвна жертва не би я развълнувало?
- Не бих направил такова предположение. Театърът не е непременно там, за да шокира. Той съществува, за да поставя въпроси, а не да дава отговори.

Добрият театър не шокира, той създава възможности. Днес е по-важно да се установи диалог с публиката, отколкото просто да я провокираме.

- Комедията лъжа ли е?
- Театърът сам по себе си е лъжа — но красива лъжа.

Комедията е мощен инструмент, оръжие, което позволява на шута да каже истината.

- Нека поговорим за Billy"s Violence и Billy"s Joy. Писателят Виктор Афунглаус поставя Ромео, архетипния трагичен герой, в средата на комедия. Какво се случва с него?
- Ромео губи смисъла на своето съществуване. Той се изгубва в необятността на интернет.

Той се превръща в съвременен трагичен герой в епоха, в която трагедията вече не е възможна.

На 5 и 7 март Needcompany ще представи премиерно на сцената на РЦСИ "Топлоцентрала" спектаклите Billly"s Violence & Billy"s Joy. Източник: Needcompany

- Колко тела може да побере една сцена, преди да загуби своята яснота и да се превърне в хаос?
- Това е точно работата на режисьора. Дали има един или сто души на сцената, проблемът остава същият — таймингът. В Needcompany се стремим да създаваме множество центрове на енергия на сцената.

Джон Кейдж казва, че добрият театър изисква поне пет центъра на енергия — ние се стремим към осем.

Ако има само един център, това е манипулация. При множество центрове, публиката е принудена да избира; тя активно участва на високо поетично ниво.

- Ако насилието е ключът към Billy"s Violence, какво е оръжието на Billy"s Joy? Смехът? Абсурдът? Остро копие в окото? Може ли комедията да бъде толкова остра, колкото трагедията?
- Billy"s Joy започна с наблюдението, че комедиите не са задължително смешни. Всъщност, те могат да бъдат доста трагични.

Ромео в комедия е катастрофа, а резултатът е катастрофален финал. След четири часа представление, пиесата достига до зона на конфликт.

И единственото, което можем да кажем накрая, е: Нека опитаме. Нека продължим да говорим — защото може би вече е твърде късно.

На 5 и 7 март Needcompany ще представи премиерно на сцената на РЦСИ "Топлоцентрала" спектаклите Billly"s Violence & Billy"s Joy. Източник: Needcompany

- Шекспир е пренаписван, цензуриран и осакатяван през вековете. Какво прави вашата версия различна? Кога адаптацията се превръща в предателство?
- Питате ме дали съм предател? Това е за вас да прецените.

В Needcompany приемаме Шекспир много сериозно. Всеки път, когато работим с Шекспир, мислим: Провалихме се. Да опитаме отново. Можеш да се провалиш, но никога да предадеш.

Интервю на Стефанѝ СТОЕВА

На 5 и 7 март Needcompany ще представи премиерно на сцената на РЦСИ "Топлоцентрала" спектаклите Billly"s Violence & Billy"s Joy. Източник: Топлоцентрала

Двата спектакъла ще бъдат представни на сцената на РЦСИ "Топлоцентрала" на 5 и 7 март. Обща продължителност на блока: 3 часа и 45 мин.

Очаквайте повече информация за предстоящите акценти в програмата на Топлоцентрала през март 2025 г. Дотогава следете уебсайта на РСЦИ "Топлоцентрала", и неговите блог, подкаст, фейсбук и инстаграм. Регионалният център за съвременни изкуства Топлоцентрала се намира на ул. Емил Берсински №5, Южен парк, София.

Още "Жената след 40" на фокус в Галерия "Топлоцентрала-Куб" през март

"Жената след 40" на фокус в Галерия "Топлоцентрала-Куб" през март

Още Никола Груев-Kottarashky и своеобразната черна кутия на един полет на свободния дух

Никола Груев-Kottarashky и своеобразната черна кутия на един полет на свободния дух

Още Актрисата Боряна Маноилова: Йерма за мен е "огнена вълна"

Актрисата Боряна Маноилова: Йерма за мен е "огнена вълна"

Още Хореографката и танцьорка Неделя Ганчева за "Прозорецът на Яворов" и четенето на емоциите през тялото

Хореографката и танцьорка Неделя Ганчева за "Прозорецът на Яворов" и четенето на емоциите през тялото

Още Създателката на Театър "Кредо" Нина Димитрова: Следя прогнозата за Времето от 30 години

Създателката на Театър "Кредо" Нина Димитрова: Следя прогнозата за Времето от 30 години

Още Актьорът Преслав Търпанов за най-голямото препятствие да сложиш мярка и да не слизаш под нея

Актьорът Преслав Търпанов за най-голямото препятствие да сложиш мярка и да не слизаш под нея

ИЗБРАНО
Коментирай1

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Йордан Славейков за "Последна стъпка": Театърът е друга медия, която дава друга възможност

Спектакълът "Последна стъпка" може да се гледа на 17, 22 и 30 април в Народния театър

Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек

"Според мен трябва да се прави нещо различно, което да предизвика хората да чуят джаза. Защо да не използваме джаза въз основа на националната музика?", коментира джаз примата

Фотографът Валерий Пощаров: В проекта "Баща и син" накрая винаги я има ръката, за която да се хванеш

"Днес фотографията е една нова писменост - всеки може да пише, всеки може да снима... Но кое всъщност е онова, което прави писателя - писател и фотографа - фотограф?"

Мариан Бачев: Упреците са неоснователни! Много неща се забавени от служебните кабинети

"Изключително несправедливо е това, което се е случило с онези изпълнители от близкото минало, чиито документи са загубени в онзи архив на концертна дирекция "Музика", коментира министърът на културата пенсията от 307 лв. на певицата Мими Николова

Марио Хосен: Оркестърът на Баварското радио е институция в класическата музика

Интервю с цигуларя Марио Хосен, солист за предстоящия концерт на оркестъра в Европейски музикален фестивал

Тимофей Кулябин: В Новосибирск още играят две мои пиеси, но без името ми

"Страшно много артисти, хора от културата, дори политици трябваше да напуснат Русия", казва известният режисьор Тимофей Кулябин, който през май ще постави своя пиеса в Народния театър в София