ТЕАТЪР НА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ
Ян Лауверс: Насилието и Шекспир никога не са клише
"Приемаме Шекспир много сериозно. Всеки път, когато работим с Шекспир, мислим: Провалихме се. Да опитаме отново. Можеш да се провалиш, но никога да предадеш", казва един от създателите на Needcompany
Автор: Стефанѝ Стоева / 469 Прочита 1 Коментара

На 5 и 7 март Needcompany ще представи премиерно на сцената на РЦСИ "Топлоцентрала" спектаклите Billly"s Violence & Billy"s Joy.
Създадени по пиеси на Шекспир, заглавията провокират публиката с нов ред и морал, преплитайки познатите текстове с актуални сюжети и скандални откровения за съвременния свят.
Разговаряме с един от създателите на Needcompany Ян Лауверс за предстоящите спектакли:
Ян Лауверс
Източник: Needcompany
- Взимате трагедиите на Шекспир и ги лишавате от историческия им контекст, оставяйки само суровото, интимно насилие. С какво заменихте тази история, за да предотвратите клишираността на произведението?
- Насилието никога не е клише. То е основен елемент на съвременното изкуство и за мен всичко е свързано с поезията.
Поетичният аспект е по-важен от политическия, защото според мен самата поезия е политика.
- Пристрастени ли сме към насилието в изкуството, или просто сме твърде притъпени, за да ни е грижа?
- Това е много актуален въпрос днес. По-насилствени ли сме от преди? Не мисля. По-насилствени ли сме от 16-ти век? Не.
Насилието е циклично — повтаря се. Не става въпрос за пристрастеност, особено не за пристрастеност към насилието в изкуството.
Насилието в изкуството често служи като развлечение, както се вижда във филмите на Тарантино, но от друга страна, поетичната му природа може да доведе до нещо дълбоко и значимо.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
- Има ли модерният театър все още силата да шокира, или публиката е толкова обезчувствена, че нищо по-малко от реална кръвна жертва не би я развълнувало?
- Не бих направил такова предположение. Театърът не е непременно там, за да шокира. Той съществува, за да поставя въпроси, а не да дава отговори.
Добрият театър не шокира, той създава възможности. Днес е по-важно да се установи диалог с публиката, отколкото просто да я провокираме.
- Комедията лъжа ли е?
- Театърът сам по себе си е лъжа — но красива лъжа.
Комедията е мощен инструмент, оръжие, което позволява на шута да каже истината.
- Нека поговорим за Billy"s Violence и Billy"s Joy. Писателят Виктор Афунглаус поставя Ромео, архетипния трагичен герой, в средата на комедия. Какво се случва с него?
- Ромео губи смисъла на своето съществуване. Той се изгубва в необятността на интернет.
Той се превръща в съвременен трагичен герой в епоха, в която трагедията вече не е възможна.
- Колко тела може да побере една сцена, преди да загуби своята яснота и да се превърне в хаос?
- Това е точно работата на режисьора. Дали има един или сто души на сцената, проблемът остава същият — таймингът. В Needcompany се стремим да създаваме множество центрове на енергия на сцената.
Джон Кейдж казва, че добрият театър изисква поне пет центъра на енергия — ние се стремим към осем.
Ако има само един център, това е манипулация. При множество центрове, публиката е принудена да избира; тя активно участва на високо поетично ниво.
- Ако насилието е ключът към Billy"s Violence, какво е оръжието на Billy"s Joy? Смехът? Абсурдът? Остро копие в окото? Може ли комедията да бъде толкова остра, колкото трагедията?
- Billy"s Joy започна с наблюдението, че комедиите не са задължително смешни. Всъщност, те могат да бъдат доста трагични.
Ромео в комедия е катастрофа, а резултатът е катастрофален финал. След четири часа представление, пиесата достига до зона на конфликт.
И единственото, което можем да кажем накрая, е: Нека опитаме. Нека продължим да говорим — защото може би вече е твърде късно.
- Шекспир е пренаписван, цензуриран и осакатяван през вековете. Какво прави вашата версия различна? Кога адаптацията се превръща в предателство?
- Питате ме дали съм предател? Това е за вас да прецените.
В Needcompany приемаме Шекспир много сериозно. Всеки път, когато работим с Шекспир, мислим: Провалихме се. Да опитаме отново. Можеш да се провалиш, но никога да предадеш.
Интервю на Стефанѝ СТОЕВА
Двата спектакъла ще бъдат представни на сцената на РЦСИ "Топлоцентрала" на 5 и 7 март. Обща продължителност на блока: 3 часа и 45 мин.
Очаквайте повече информация за предстоящите акценти в програмата на Топлоцентрала през март 2025 г. Дотогава следете уебсайта на РСЦИ "Топлоцентрала", и неговите блог, подкаст, фейсбук и инстаграм. Регионалният център за съвременни изкуства Топлоцентрала се намира на ул. Емил Берсински №5, Южен парк, София.

Хореографката и танцьорка Неделя Ганчева за "Прозорецът на Яворов" и четенето на емоциите през тялото
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.
Вашето дарение от всякакъв размер и по всяко време означава много за нас.
Скъпи читатели,
Днес. повече от всякога. независимата журналистика има нужда от вас.В мисията си да предоставяме обективни, достоверни и навременни новини разчитаме на вашата подкрепа.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.