Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Детска история" на Нобеловият лауреат Петер Хандке с две премиерни дати на сцената на "Топлоцентрала"

НОВИ ТЕАТРАЛНИ ПРОЕКТИ

"Детска история" на Нобеловият лауреат Петер Хандке с две премиерни дати на сцената на "Топлоцентрала"

Представлението по идея на Елена Димитрова е и история за самотата и отчуждението, за кризата на разпадането на семейството, за трудността да се впишеш, за ранимостта, за справянето

Явор Костов-Йондин в "Детска история" от Петер Хандке, по идея и концепция на Елена Димитрова (Снимка: Иван Дончев/РЦСИ "Топлоцентрала")

На 4 октомври и 5 ноември са премиерните дати на "Детска история" по идея на Елена Димитрова на сцената на Зала 2 на РЦСИ "ТОПЛОЦЕНТРАЛА" в София от 19:00 часа.

Текстът е част от тетралогията "Бавно завръщане" на носителя на Нобелова награда за литература - Петер Хандке.

Явор Костов-Йондин в "Детска история" от Петер Хандке, по идея и концепция на Елена Димитрова (Снимка: Иван Дончев/РЦСИ "Топлоцентрала")

Още Премиера на "Сеч. Една възбуда" от Томас Бернхард на сцената на "Топлоцентрала"

Премиера на "Сеч. Една възбуда" от Томас Бернхард на сцената на "Топлоцентрала"

В новелата авторът разказва десет години от живота на един мъж след раждането на неговото дете. Той отглежда сам своята дъщеря след раздялата с нейната майка.

"Детска история" обаче е и история за самотата и отчуждението, за кризата на разпадането на семейството, за трудността да се впишеш, за ранимостта, за справянето. Представлението е опит за театрален дневник, в търсене на метафизика на тривиалното, когато едно дете се появява в живота на един възрастен.

"Детска история" е вторият проект на актрисата Елена Димитрова. Всъщност творческият екип на това представление е съвсем същият, като този, с който тя работи по създаването на "Сеч. Една възбуда" - спектакъл, който получи множество позитивни отзиви от театралната критика и публиката.

Явор Костов-Йондин в "Детска история" от Петер Хандке, по идея и концепция на Елена Димитрова (Снимка: Иван Дончев/РЦСИ "Топлоцентрала")

В главната роля на този своеобразен диптих по австрийски текстове е Явор Костов-Йондин, сценографията е на Ралица Тонева, музиката на Любомир Брашненков, а мултимедията на Клара Стоянова.

Още Актрисата Елена Димитрова: Интересува ме маската, с която се представяме и неврозите, скрити зад нея

Актрисата Елена Димитрова: Интересува ме маската, с която се представяме и неврозите, скрити зад нея

"Интересуваше ме тази, т.нар "непрозрачна точка" на съществуване, някакъв тайнствен и много подривен вътрешен свят, който усещах в този текст. Героят нарича себе си "наблюдател", "участник в монументален филм", в някакво кино на света.

Всъщност той е един анонимен човек, радикално несъгласен с актуалната история - човек, който търси своята идея за свят, подобен на "райски сън"; човек, който опитва да открие изход от света и човек, който не може и не иска да се приспособи. Той има своя таен коридор на различно съществуване, далеч от историческите процеси.

Живее по-скоро в някакво митично време. С появата на детето в живота му, като че ли започва някаква друга история, епос, в който той постепенно открива "епифаниите на ежедневието", както ги нарича Явор Костов-Йондин. И започва да изпитва отговорност в космически план - от баща се превръща в пазител на всички деца. От наблюдател на живота е принуден да живее", разказва Елена Димитрова.

Явор Костов-Йондин в "Детска история" от Петер Хандке, по идея и концепция на Елена Димитрова (Снимка: Иван Дончев/РЦСИ "Топлоцентрала")

Още Франк Вигру: Шоуто се разгръща в динамиката на пикселите и звуците – непрекъснатото течение на времето, което никога не повтаря формата си

Франк Вигру: Шоуто се разгръща в динамиката на звуците – течението на времето, което никога не повтаря формата си

В скрити мотиви за представлението се превръща тревогата, че живеем до реални войни, ставаме свидетели на ежедневно насилие и злоупотреба, но съществуваме "спокойно" и прагматично. Можем ли да се спасят децата между утопиите и актуалните катастрофи на днешния ден.

"Може ли да се напише "друго сказание", извън "природосъобразната драма на унищожението?" - това са основните въпроси, които вълнуват героя на Явор Костов-Йондин в "Детска история".

Явор Костов-Йондин в "Детска история" от Петер Хандке, по идея и концепция на Елена Димитрова (Снимка: Иван Дончев/РЦСИ "Топлоцентрала")

Още Нобеловият лауреат за литература 2019-а е Петер Хандке

Нобеловият лауреат за литература 2019-а е Петер Хандке

Петер Хандке е смятан за един от най-ярките представители на съвременната немскоезична литература. През 2019 г. му е присъдена Нобелова награда за литература "за въздействащата работа, която с езикова изобретателност изследва периферията и спецификата на човешкия опит".

Петер Хандке пише романи, театрални пиеси, разкази и новели, многобройни есеистични текстове и литературна критика. Той е автор на филмови сценарии, които режисира сам или работи заедно с режисьора Вим Вендерс.

Живял е в Австрия, Германия, Франция, САЩ. Носител е на повече от двайсет авторитетни литературни и филмови награди, сред които са отличията "Герхард Хауптман", "Франц Грилпарцер", "Франц Кафка" и Голямата австрийска държавна награда за литература.

Роден е през 1942 г. в южна Австрия през в семейството на австриец и словенка. Следва право в Грац. Там постъпва в "Грацката група" - сдружение на млади австрийски автори, които публикуват в литературното списание "Манускрипте". Сред членовете ѝ са Елфриде Йелинек, Михаел Шаранг, Барбара Фришмут.

Хандке е критикуван за политическите си просръбски позиции, които стават публични в края на 90-те около. Той присъства на погребението на бившия югославски диктатор Слободан Милошевич и държи реч на гроба му.

Явор Костов-Йондин в "Детска история" от Петер Хандке, по идея и концепция на Елена Димитрова (Снимка: Иван Дончев/РЦСИ "Топлоцентрала")

"Детска история" по идея на Елена Димитрова на сцената на Зала 2 на РЦСИ "ТОПЛОЦЕНТРАЛА" в София от 19:00 часа:

Идея и концепция: Елена Димитрова
Сценична адаптация на текст и постановка: Елена Димитрова и Явор Костов-Йондин
С участието на: Явор Костов-Йондин
Сценография, костюми и дизайн осветление: Ралица Тонева
Композитор: Любомир Брашненков
Мултимедия: Клара Стоянова
Графичен дизайн: Георги Шаров
Превод: Мария Савова

Представлението се реализира с подкрепата на Министерство на културата, Столична програма "Култура" и е копродукция съвместно с РЦСИ "Топлоцентрала". Разпространението на спектакъла се осъществява с подкрепата на Министерство на културата.

Явор Костов-Йондин в "Детска история" от Петер Хандке, по идея и концепция на Елена Димитрова (Снимка: Иван Дончев/РЦСИ "Топлоцентрала")

Повече информация за предстоящите акценти в програмата на "Топлоцентрала" следете на уебсайта на РСЦИ "Топлоцентрала", и неговите блог, подкаст, фейсбук и инстаграм.

Още София има нужда от още културни пространства

София има нужда от още културни пространства

Още Започва единадесетото издание на фестивала 180° - лаборатория за иновативно изкуство

Започва единадесетото издание на фестивала 180° - лаборатория за иновативно изкуство

Още С "Невъзможните разговори" започва 14 издание на АСТ ФЕСТИВАЛ ЗА СВОБОДЕН ТЕАТЪР

С "Невъзможните разговори" започва 14 издание на АСТ ФЕСТИВАЛ ЗА СВОБОДЕН ТЕАТЪР

Още Балет "Арабеск" поставя началото на сезона с премиерата "Тайната Данте" по "Божествена комедия" на Данте

Балет "Арабеск" поставя началото на сезона с премиерата "Тайната Данте" по "Божествена комедия" на Данте

Още "За явленията и съществуванията" е третата премиера на "Сфумато" за новия сезон

"За явленията и съществуванията" е третата премиера на "Сфумато" за новия сезон

Още Малкович започна репетиции на "Оръжията и човекът", билетите са в продажба от днес

Малкович започна репетиции на "Оръжията и човекът", билетите са в продажба от днес

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

София има нужда от още културни пространства

Три години след отварянето на РЦСИ "Топлоцентрала", нейните две сцени остават едни от малкото възможности за независимата сцена не само в София и региона, но и в страната

Започва единадесетото издание на фестивала 180° - лаборатория за иновативно изкуство

За единадесета поредна година София е домакин на фестивала 180° - лаборатория за иновативно изкуство, който събира съвременни артисти от различни краища на света в столицата. Всички събития са с вход свободен

С "Козият рог" Русенската опера се прекланя пред доайена на българското балетно изкуство - проф. Петър Луканов

На 2 октомври в Голямата зала на Доходно здание ще почетем този голям творец и човек, чийто първи и последен спектакъл са поставени именно в Русе

С "Невъзможните разговори" започва 14 издание на АСТ ФЕСТИВАЛ ЗА СВОБОДЕН ТЕАТЪР

Между 14 и 20 октомври - 7 дни, 6 локации, 30 български и 3 международни спектакъла от всички жанрове и форми на съвременния театър