Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Пиеса в Народния с въпрос: Кой си ти в история, която не си написал сам?

ТЕАТРАЛНА ПРЕМИЕРА

Пиеса в Народния с въпрос: Кой си ти в история, която не си написал сам?

Какво се случва с Розенкранц и Гилденстерн, когато Хамлет не гледа?

Премиерата на спектакъла "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви" на режисьора Боян Крачолов ще бъде на 28, 29 и 30 април на Голяма сцена в Народния театър. Източник: Народен театър "Иван Вазов"

Във време, в което истината е въпрос на гледна точка, а реалността изглежда повече като сценарий, който някой друг пише, драматургията на Том Стопард звучи не просто актуално, а тревожно пророчески.

Купи билет

Пиесата "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви", която младият режисьор Боян Крачолов поставя в Народния театър "Иван Вазов" и чиято премиера ще бъде в края на април, е хитът на британска сцена отпреди почти 60 години и изстрелва Том Стопард в световната театрална орбита. Въпреки че оттогава е минал повече от половин век, днес историята на второстепенните герои от "Хамлет" изглежда като философско ръководство за оцеляване в света на постистината.

Още Невидимите малки хора от "Хамлет" стават главни герои в "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви"

Невидимите малки хора от "Хамлет" стават главни герои в "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви"

Пиесата обръща класическия текст на Шекспир наопаки, за да ни покаже какво се случва с онези герои, които в оригинала почти не съществуват и са някъде там - второстепенни, някакъв план Б. Тя е съвършено театрална игра - остроумна, парадоксална, философска и смешна - но под смеха се крият въпросите, които Стопард задава през цялото си творчество:

Отговорен ли си, ако не разбираш сюжета? Кой си ти в история, която не си написал сам?

Един от първите рецензенти на пиесата пита: "За какво всъщност става дума, Том?", но точно в този въпрос се крие есенцията на текста - за какво всъщност става дума в живота, ако сценарият е написан от друг?

Още Боян Крачолов поставя на Голяма сцена в Народния театър

Боян Крачолов поставя на Голяма сцена в Народния театър

Изгнаничеството и идентичността неслучайно са теми, по които Стопард разсъждава. Роден през 1937 г. в Чехия като Томаш Щройслер в семейството на евреи, бъдещият драматург прекарва детството си между Сингапур и Индия, след като семейството му бяга от нацистите.

След смъртта на баща си и повторния брак на майка му с британски офицер той приема нова самоличност - не само ново име, но и нова културна принадлежност. "Британската култура ме оформи. Английският език ми даде дом и свобода", казва по-късно. Темата за изгнаничеството - било то от държава, от идентичност, от сигурността на еднозначния смисъл - ще се превърне в траен мотив в творчеството му.

Историята на дебюта му звучи почти като театрална притча. "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви" първо е отхвърлена от големите институции, поставена е от студентската трупа Oxford Theatre Group през 1966 г. на Единбургския фриндж фестивал "на сцена с големината на тенис маса". Постановката първоначално среща пренебрежение. Следва възторг и в крайна сметка - триумф на пиесата.

Днес, когато ролите следват алгоритъм, всеки е актьор в чуждо съдържание, а езикът все по-трудно успява да улавя смисъла, Стопардовите думи прорязват със своята прецизност.

"Думи, думи. Само това ни остава", казва един от неговите герои. Но Стопард ни напомня, че именно думите са последното ни убежище - крехки, объркани, понякога комични, но винаги нужни в опита ни да разберем себе си и света.

Източник: Народен театър "Иван Вазов"

Още Режисьорът Боян Крачолов с премиера на "Парче монолог/Не Аз" от Самюъл Бекет

Режисьорът Боян Крачолов с премиера на "Парче монолог/Не Аз" от Самюъл Бекет

Точно затова днес, повече от всякога, си струва да се огледаме в пиесата "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви" - не за да потърсим готови отговори, а за да усетим сложността на въпросите. Да се засмеем, докато гледаме как двама объркани герои подхвърлят монета в безкраен низ от ези, за да вземат своето решение, което никак не зависи от тях.

И накрая да се запитаме - а ние на коя страна ще паднем?

Купи билет

Премиерата на спектакъла "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви" на режисьора Боян Крачолов ще бъде на 28, 29 и 30 април на Голяма сцена в Народния театър.

Билети и повече информация: https://bit.ly/4igqhFz или на касите на театъра.

Още Яна Борисова създава първия Нощен писателски клуб в София

Яна Борисова създава първия Нощен писателски клуб в София

Още Йордан Славейков за драматизацията на романа си "Последна стъпка": Театърът е друга медия, която дава друга възможност

Йордан Славейков за "Последна стъпка": Театърът е друга медия, която дава друга възможност

Още Тимофей Кулябин: В Новосибирск още играят две мои пиеси, но без името ми

Тимофей Кулябин: В Новосибирск още играят две мои пиеси, но без името ми

Още Бразилският спектакъл BORDA от Лиа Родригес с втора дата на One Dance Festival в Пловдив

Бразилският спектакъл BORDA от Лиа Родригес с втора дата на One Dance Festival в Пловдив

Още Мая Новоселска: Моята реалност е театърът

Мая Новоселска: Моята реалност е театърът

Още Елена Димитрова: Независимата сцена още седи в някаква глуха линия и в изключително неравностойна битка

Елена Димитрова: Независимата сцена още седи в някаква глуха линия и в неравностойна битка

Още Владимир Зомбори дебютира в мюзикъл с ролята на Зоро

Владимир Зомбори дебютира в мюзикъл с ролята на Зоро

Още Ива Свещарова: Тялото може да се противопостави, да се разбунтува, да се освободи

Ива Свещарова: Тялото може да се противопостави, да се разбунтува, да се освободи

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Новото танцово представление "Фантастични бъдеща"на Александар Георгиев-Аце пита чие бъдеще живеем днес

Хореографът Александaр Георгиев-Аце представя своя нов танцов проект "Фантастични бъдеща" на 30 май от 21 ч. в Драматичен театър - Пловдив, премиера в рамките на One Dance Festival, и на 4 юни от 19:30 ч. в РЦСИ "Топлоцентрала" в София

"Варненско лято" с подарък за 24 май: 50% отстъпка за всички спектакли от програмата

Международният театрален фестивал "Варненско лято" кани своята публика да отпразнува 24 май с изкуство и специално намаление по случай Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура

Германският хореограф Кристоф Винклер: Русата коса може да бъде и бунт, и подчинение

Той участва в 18-ото издание на фестивала за съвременен танц "Антистатик" с представлението "Четири не-блондинки"

"Топлоцентрала" през юни: Артисти и публика изследват границите

Гостуващият спектакъл Angriff (Люксембург) и италианският пърформанс "NO" ще очертаят границите на страха и срама, социалните взаимоотношения - от днес до края на света, ще бъдат преформулирани в спектаклите "Фантастични бъдеща" и "Инфлуенсъри"

"Европа танцува" - пъстър танцов спектакъл с над 300 деца на 21 май в Европейския музикален фестивал

Тази година ще танцуват над 300 деца и младежи, за да представят пъстра програма с класически и модерен балет, европейски и български фолклор, латино танци и съвременни денс стилове

"Хамлет" на Театър "Българска Армия" открива Международния театрален фестивал "Варненски лято"

Представлението ще се състои на Основна сцена на Драматичен театър "Стоян Бъчваров" - Варна, с втора дата - 2 юни.