СПЕЦИАЛНИ ГОСТИ
Франк Вигру: Шоуто се разгръща в динамиката на пикселите и звуците – непрекъснатото течение на времето, което никога не повтаря формата си
Аудио-визуалният концерт "Водопади" на известния френски артист на сцената на "Топлоцентрала" акцентира на важността публиката да бъде тук и сега, обединявайки тяло и ум в единно, многопластово преживяване
Автор: Стефани Стоева / 4 октомври 2024 / 08:32 243 Прочита 0 Коментара
На 4 октомври по време на аудио-визуалния концерт "Водопади", известният френски артист Франк Вигру заедно с Антоан Шмит ще създадат поток от пиксели и звук в комбинация с необикновено звучене на сцената на РЦСИ "ТОПЛОЦЕНТРАЛА" в София от 19:30 часа.
Водопадите са повтаряща се тема в китайската живопис. В тях те представляват едновременно постоянно движение и неизменна форма в контраст със заобикалящите ги планини, представляващи стабилност и бавна транформация.
Аудио-визуалният концерт на живо "Водопади" доразвива тази концепция създавайки поток от пиксели и звук, едновременно неизменни и вечно променящи се, при което може да се случат и бедствия. Това е синтетична артистична работа, която е едновременно съзерцателна и рефлексивна, но и едно физическо преживяване.
Разговаряме с Франк Вигру и Антоан Шмит:
- Как възприемате концепцията за водопадите като едновременно символ на постоянно движение и неизменна форма в пърформанса? Какво вдъхнови тази двойственост в работата ви?
А.С. В изпълнението пикселите и звуците винаги текат, те се превръщат във вечен ручей, който благодарение на свойството си да се променя, остава верен на това, което е.
Нищо никога не е едно и също, в представлението информацията тече всеки път по различен начин - бавно или бързо, широко или тясно, леко или силно.
Ф.В. Музиката, в своята същност, носи структурна и концептуална близост до визуалното изкуство. Връзката между двете не е просто вдъхновение, а по-скоро форма на взаимно влияние, в която всяко съществува в контекста на другото.
Музиката не просто предизвиква емоции, тя изгражда цялостни мисловни конструкции, които могат да наподобят сложни визуални наративи.
- Как според вас взаимодействат контрастиращите елементи на водопадите и планините във вашето произведение? Виждате ли тази връзка като отражение на по-широки теми в живота или природата?
А.С. В изпълнението сцената е зададена от планините - стабилни в своята привидна неподвижност, но не и неподвластни на времето. Те променят своите очертания в ритъма на едно почти незабележимо движение.
Шоуто, обаче, се разгръща в динамиката на пикселите и звуците - в непрекъснатото течение на времето, което никога не повтаря своята форма.
"Топлоцентрала" през октомври: три фестивала, богата музикална програма и световни премиери на сцената
Тук, самото време се явява главният актьор, като всяка промяна в сценичната композиция е негова функция, винаги уникална, винаги еднократна.
- Къде се намества тишината? В бързината на постоянно променливото къде и какво попива тя?
Ф.В. Тишината, често възприемана като отсъствие, всъщност играе ролята на активен участник в композиционния процес.
Ако звукът служи като основният ми инструмент, тишината не е просто пауза или фон, а елемент със собствена тежест и значение.
Тя създава пространството, в което звукът може да съществува, определяйки неговите граници и смисъл.
- Кой или какво е това малко същество, което превежда пикселите в звук и каква логика следва то?
А.С. Визуализациите и аудиото възникват едновременно, но без строга предопределеност. Свързващият елемент не е техническа симетрия, а по-скоро човешкото възприятие, което налага свой собствен ред върху процеса. Аз се фокусирам върху звука, докато Франк наблюдава образа - всеки от нас е в постоянен диалог с другия и с произведението.
Това е форма на контролирана импровизация, при която реакцията към звуковия или визуалния импулс е основната движеща сила на композицията.
- Какъв диалог водите с повторението и как го огъвате, че да остава динамично и да не се транслира в скука?
А.С. Повторението придобива своята истинска интрига, когато се отклонява от предварително установените правила - именно в тези моменти се разкриват нови възможности.
Тук настъпва метафизичното преживяване.
Ф.В. Точно така, не става дума за повторение в смисъла на цикличност, която би довела до скука, а за постепенното преосмисляне и трансформация на обектите и материалите.
- Вашето изпълнение е описано, като едновременно съзерцателно и физическо. Как публиката се ориентира с кое сетиво да влезе в засмукването на информацията?
А.С. Ние акцентираме на важността публиката да бъде тук и сега, обединявайки тяло и ум в единно, многопластово преживяване. Хубаво казваш, че тя трябва да избере с кой инструмент да работи, но всъщност ние вярваме, че те (зрителите) няма да могат да се справят само с едно.
Ще настъпи тиха мобилизация на силите, ние целим да създадем нова реалност, която да обгърне всеки зрител през целия период на шоуто.
- Споменавате, че катастрофи могат да се случат в хода на работата ви, до каква степен контролирате неконтрулируемото и от каква необходимост създадохте поле тези катастрофи да се осъществяват?
Ф.В. Бих казал, че е сравнимо със средновековната музикална нотация - всичко е записано, с изключение на нюансите и темпото, което оставя много място за интерпретация. Това ни позволява да реагираме на пространството, да чуваме реакциите на публиката, да вземем предвид качеството на звуковата система и много други важни фактори.
Създаването на такава среда, в която неочакваното може да се прояви, е в основата на нашата работа; именно там, в тези непредвидими моменти, се откриват нови възможности и креативност.
Тази форма на контрол над неконтролируемото е не само необходима, но и изключително освобождаваща.
Интервю на Стефани СТОЕВА
Аудио-визуалният концерт "Водопади" ще бъде представен на 4 октомври от 19:30 часа на сцената на Зала 1 на РЦСИ "ТОПЛОЦЕНТРАЛА". Регионалният център за съвременни изкуства "Топлоцентрала" се намира на ул. Емил Берсински №5, Южен парк, София.
Повече информация за предстоящите акценти в програмата на "Топлоцентрала" следете на уебсайта на РСЦИ "Топлоцентрала", и неговите блог, подкаст, фейсбук и инстаграм.
Деца от аутистичния спектър участват в създаването на албума "Интуиция" на музиканта Мирян Колев