ШЕДЬОВРИ НА АНТИЧНОСТТА
Венера Милоска била намерена заедно с... ръцете си?
Малко известни факти от историята на статуята
Редактор : Еми Мариянска / 17564 Прочита 0 Коментара

Болшинството хора по света, запитани Коя е Венера Милоска, ще отговорят: "Ами, статуята без ръце!.." И в това, според повечето от тях, се състои главната загадка. Всъщност, около статуята има още много загадъчни въпроси. С право може да се каже, че статуята на Венера има дълга и направо казано - "човешка" история...
Чий е шедьовърът и какво е държала в ръцете си, са само част от въпросите около статуята
Да започнем с името й: То въвежда хората в заблуждение. Разпространеното мнение е, че статуята изобразява гръцката богиня на Любовта и Красотата. Но тя се казва Афродита, а не Венера?.. Всъщност, Венера я кръщават римляните, а става дума за едно и също "лице" - богинята Афродита.
За гърците е Афродита, а за римляните - Венера
"Фамилното" й име - Милоска, датира от 8 април 1820 г., когато един гръцки фермер - Йоргос Кентротас я открива в руините на древен град на остров Милос. Оттам статуята се сдобива с името Милоска.
"Фамилното" й име идва от мястото, където е открита - остров Милос
За автор на статуята е считан Александрос Антиохийски. Учените смятат, че шедьовърът е създаден някъде около 130 и 100 г. пр. н. е. Предполага се, че първоначално е имала постамент, който впоследствие пропада някъде.
Някои изкуствоведи смятат, че скулптурата изобразява не Афродита/Венера, а морската богиня Амфитрита, която е особено почитана на остров Милос.
Изображение на богинята Амфитрита и бог Посейдон
Други са на мнение, че статуята е на богинята на Победата - Виктория, и че в липсващите си ръце женската фигура е държала копие.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Опровергаващите тази версия, допускат че статуята е на Афродита и е държала не копие, а ябълката, подарена й от Парис, в знак на възхищението му от красотата й.
Възможно ли е да е изглеждала така?
Която и да Е, статуята буди възхищението на целия свят и много страни биха искали да я притежават.
Но защо е в Лувъра, а не в Гърция, където е открита? - Историята е следната: Гъркът Йоргос Кентротас я намира заедно с един френски моряк, на име Оливие Вутие.
Благодарение на този французин, статуята се озовава първо в дома на френския консул в Истамбул - маркиз Ривиер.
Той пък от своя страна я показал на френския крал Людовик XVIII и статуята е била пренесена по кралска воля във Франция, където е и до днес.
Статуята е национална гордост на французите
Статуята на Венера Милоска е обект на национална гордост за французите, макар да е съвсем сигурно, че Франция не е родината й и авторът й не е французин!?!
По същия начин френският император Наполеон Бонапарт, по време на завоевателните си походи, "приватизира" от Италия статуята на Венера Медичи.
По-късно, през 1815 г., френското правителство връща тази статуя на Италия. За разлика от нея, Венера Милоска си остава в Лувъра!..
Особено вълнуващ за всички - и за обикновените хора, и за изследователите, остава въпросът имала ли е ръце статуята, когато я намират гъркът и французинът на остров Милос?
Знае се, че Йоргос Кентротас намира фрагменти от ръцете на статуята, както и че те, както и предполагаемият липсващ постамент, са били качени заедно с нея, за да отпътуват до Париж. После... пропаднали.
Според някои, съвсем целенасочено?!?
Изглежда реконструкцията им не е била одобрена и експерти са преценили, че по-добре женската фигура да остане "без ръце", отколкото да й "присадят" груби и недодялани такива?!?
Още когато пристига във Франция, статуята става обект на голям интерес от страна на икуствоведи, които започват да спорят по въпроса кой е авторът на творбата - Александрос Амфиотийски, или Праксител?
Според изкуствоведи, тя доста наподобявали стила на втория ваятел? Освен това везните на хипотезите наклонили към заключението, че статуята принадлежи на класическата епоха - 480-323 г. пр.н.е.?
Тези спорове продължават и до днес.
Реноар не харесвал статуята...
Ще се изненадате, но много художници и скулптори не харесват Венера Милоска. Един от тях е самият Реноар. Художникът-импресионист заявил, че тя била далеч от представите му за женска красота.
По време на Втората световна война, французите опазили статуята като я скрили.
Още през есента на 1939 г., когато над Париж вече витае угрозата от войната, по-ценните музейни експонати на Лувъра, като статуята на Венера, работите на Микеланджело и др., били изнесени от музея и скрити в различни замъци в селските райони на Франция.
Един от френските замъци, в които е била укрита статуята по време на войната
След войната Венера Милоска е върната в Лувъра и учени отново започват да се занимават със загадките около статуята. Някои от тях стигат до заключението, че още преди намирането си на остров Милос, Венера е била "обрана".
Според тях статуята е имала по себе си доста бижута - гривни по ръцете, тиара на главата и прочее ювелирни изделия, които красяли фигурата й. Следи в мрамора подсказвали тези липси.
Освен това, според учените, някога Венера е била "цветна". Ккато междувпрочем имого други скулптури от древността.
Често се обсъжда и височината на статуята - че тя е прекомерно висока, спрямо естествения ръст на човеците - цели 2,02 метра! Но да не забравяме, че все пак изобразява богиня - все едно, коя!
Обект на възхищение в парижкия Лувър
Всъщност, покрай въпроса кого изобразява статуята, се появява една дръзка версия, че Венера Милоска е... копие.
Според авторите на тази теория, статуята приличала на други две скулптури - тези на Афродита и на Венера Капуанска. А последната е била създадена 170 години преди "безръката" Венера, което предполагало, че е нейно копие?..
Други учени пък отиват още по-далеч - че и двете "Венери" копирали стар оригинал. Но къде е той?..
Статуята на Венера Милоска ще продължава да "тревожи" учените с множеството загадки около произхождението си, автора и времето, в което е създадена. А ние ще продължим да се възхищаваме на "безръкото" творение, защото макар и "недъгаво", то е съвършен образец на античността.
Еми МАРИЯНСКА
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.
Вашето дарение от всякакъв размер и по всяко време означава много за нас.
Скъпи читатели,
Днес. повече от всякога. независимата журналистика има нужда от вас.В мисията си да предоставяме обективни, достоверни и навременни новини разчитаме на вашата подкрепа.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.