БАЩАТА НА МОДЕРНАТА СКУЛПТУРА
"Андромеда" на Роден беше продадена за 3,6 милиона евро
Миналата година скулптура на френския майстор достига рекордните 20,4 милиона долара
Редактор : / 5183 Прочита 0 Коментара
"Андромеда"Скулптурата от бял мрамор "Андромеда" от Огюст Роден беше продадена за 3,6 милиона евро на търг в Париж, съобщи АФП.
Предварителната оценка на тръжна къща "Аркюриал" за скулптурата беше от 800 000 до 1,2 милиона евро. Наддаването на търга бързо достигна до 3 670 600 евро (4,1 милиона долара).
Скулптурата "Андромеда" е изработена така, че да има контраст между мраморния блок, оставен в естествено състояние, и много внимателно шлифованото тяло на дъщерята на Цефей и Касиопея, която става съпруга на Персей, след като той я спасява от чудовище.
Предложената на търг в "Аркюриал" скулптура е била собственост на едно семейство 130 години. Роден я подарил на свой приятел и клиент - чилийски дипломат, живеещ в Париж в края на 19-и век. Семейството я предавало от поколение на поколение от 1988 г. досега. Скулптурата била идентифицирана миналата година от Брюно Жобер, директор на отдела "Импресионисти и Модернисти" в "Аркюриал", и негов колега, които правели инвентаризация в Испания.
От тази скулптура съществуват още четири екземпляра, три от които са в колекциите на музеите "Роден" в Париж и Филаделфия и в Музея на изящните изкуства в Буенос Айрес. Четвъртата е купена от частно лице за 3 милиона долара през 2006 г. на търг в Ню Йорк.
Мраморната скулптура "Вечна пролет" на Огюст Роден беше продадена на търг миналата година в Ню Йорк за 20,4 милиона долара - рекордна сума за творба на френския майстор.
Огюст Роден работи по скулптурата на Виктор Юго (1896)
Огюст Роден е роден на 12 ноември 1840 г. в Париж. От 1854 г. учи в Парижката школа за декоративни изкуства; работи известно време в севърския порцеланов завод. Живее в Брюксел, където прави редица монументално-декоративни скулптури. През 1875 г. посещава Италия. Вдъхновен от "Портите към Рая" (Гиберти, Флоренция) той работи над огромната композиция "Портите към Ада", останала недовършена, от която "Адам и Ева" (1881), "Целувката" (1886), "Трите сенки" (1880) и "Мислителят" (1880-1900) имат сила и значение на самостоятелни произведения.
В своето творчество следва традициите на големите майстори на античността и Ренесанса, като създава реалистични творби с дълбок замисъл. За него сянката и светлината са конструктивни компоненти, които не нарушават здравата триизмерна форма. В късните му творби се засилва живописната експресивност - "Гражданите на Кале" (1880-1888), паметникът на Виктор Юго (1896-1898), паметникът на Балзак (1897).
С тези произведения Роден става основоположник на импресионизма в скулптурата.
Освен гениален скулптор, Роден е мислител и естет. Интересувал се е от литература, изкуство, философия. Негова мисъл е:
"Ако религията не съществуваше, аз бих почуствал нуждата да я създам".
Личният живот на скулптора бил не по-малко наситен от творческата му дейност. През 1885 г. Роден взема като помощничка в работилницата си 21-годишната Камий Клодел. Девойката се оказала талантлива ученичка, която скоро след това станала и негова вдъхновителка и любима, въпреки значителната разлика във възрастта. При това Роден не прекъсва връзката със своята спътница в живота Роз Бюре, която е била до него през трудните години в Белгия, и отглежда сина им. Клодел е много огорчена от това и връзката им е бурна и проблемна. Тя му помага при изпълнението на някои поръчки и израства като самостоятелен творец. Двамата се разделят окончателно през 1898 г., след което Клодел заболява психически. Роден сключва брак с Роз Бюре малко преди нейната и своята смърт през 1917 г. Той умира на 17 ноември в дома си в Медон, недалеч от Париж, от премръзване, тъй като френското правителство не му отпуска пари за отопление.
Роден завещава своите произведения на френския народ и сега те са в неговия музей в Париж и в Музея д'Орсе (Париж), а така също и в музея на Роден във Филаделфия.
Ето няколко от най-известните творби на бащата на модерната скулптура :
На работата си над "Портите към ада" Роден посвещава остатъка от живота си. Черпи вдъхновение от "Божествена комедия" на Данте и "Цветята на злото" на Шарл Бодлер, от порталите на готически катедрали, както и от творчеството на флорентинския скулптор Лоренцо Гиберти. Започва работа върху Портите през 1880 г., но така и не успява да довърши работата си. Тази работа се оказва повратен момент в творчеството на майстора.
"Мислителят" (1888) е поставен пред парижкия Пантеон (Снимка: Shutterstock)
"Мислителят" на Роден е вероятно една от най-известните статуи в света изобщо. В началото е сравнително малка фигура наречена "Поетът", изобразяваща Данте Алегиери и поставена в монумента на Роден "Портите към ада". Целият монумент е вдъхновен от "Божествена комедия" на Данте и се намира в градината на музея Роден. Мислителят се вижда под трите фигури, наречени "Трите сенки".
"Трите сенки" (1880) в градината на музея на Роден в Париж (Снимка: Shutterstock)
"Трите сенки" (1880) са всъшност една и съща фигура, поставена под различен ъгъл три пъти. Тези Сенки са най-отгоре на Портата, както и веднага срещу нея, но в уголемен размер. Изработката им е реверанс на Роден към Микеланджело, чиито работи е обичал да съзерцава много често в Лувъра. Сенките са тези, на които принадлежи репликата от Дантевия Ад: "Надежда всяка тука оставете", докато недвусмислено сочат портата по-долу в монумента на Роден.
"Целувката" (1886) в музея на Роден в Париж (Снимка: Shutterstock)
"Целувката" (1886) е също толкова популярна, колкото и "Мислителят", но интересното при нея я е, че всъщност целувка между двете фигури няма. Статуята изобразява мига преди целувката и е вдъхновена от герои на Данте Алегиери. В началото е поставена като малка композиция в ляво долу на "Портите към ада". Впоследствие е уголемена и заживява собствен живот.
През 1880 година управата на град Кале назначава Огюст Роден да създаде статуя, представяща жителите на града в момента на предаването си под английски контрол по време на Стогодишната война с Франция. "Гражданите на Кале" бива завършена през 1888 година и се превръща в една от най-известните творби на Роден.