Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

В края на март 1984 г. - една друга Варшава, една друга Полша, един друг свят

ПРЕЗ ОБЕКТИВА НА ВРЕМЕТО

В края на март 1984 г. - една друга Варшава, една друга Полша, един друг свят

Поглед към живота на Стария град със снимките на Иван Григоров

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Китайците казват, че е по-добре да пропътуваш 10 000 мили, отколкото да прочетеш 10 000 книги.

Други твърдят, че една снимка казва повече от 10 000 думи.

Така ли е или не, може да отсъди само човек като Сократ, Платон или Аристотел: хора, знаещи много, с умове, виждащи повече от очите.

Иван Григоров, с когото ме свързва половинвековно приятелство, общи дежурства в редакцията на легендарния вестник "Поглед" и пътувания от София до Златни пясъци и от гръцкия остров Лесбос до бежанските лагери на границата между Камбоджа и Тайланд, има редкия талант да улавя историята и мига на едно събитие в една стотна от секундата. Обективът му е винаги на пета скорост и не намалява с течение на десетилетията.

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Още На гости на Георги Парцалев през декември 1979-а

На гости на Георги Парцалев през декември 1979-а

В снимките и епохата, която е "заключил" в тях, Човекът с камерата ни показва живота в неспирното му движение в една страна, която беше много близка до сърцата ни преди 30-40 години: Полша. По-точно столицата ѝ Варшава, един от най-артистичните градове на Европа.

Тогава поляците идваха у нас на дивизии от туристи и приятно звучащият им език огласяше плажовете ни по 3-4 месеца в годината, а запасите ни от коняк "Плиска" и "Преслав" намаляваха чувствително. Както чувствително се увеличаваше и интересът на нашите плажни гларуси към чаровните полякини.

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Още 1989 г. : "Убиванье" на прасе в селото, където е заснет "Тримата от запаса"

1989 г. : "Убиванье" на прасе в селото, където е заснет "Тримата от запаса"

Но в серията си от снимки тук Маестро Григоров е уловил една всекидневно-ласкава Варшава, с нейния вечен чар на Старе място, с букинистите и художниците, изпълнили историческия площад, който за полската столица е това, което е Червеният площад за Москва или Таймс Скуеър за Ню Йорк.

Като един амбициозен ловец на история и култура, които умело вкарва в обектива си, Иван ни показва нюансите на живота във Варшава в един много труден период от историята ѝ, когато генерал Ярузелски се опитваше да успокои страната, търсеща нов път към утрешния си ден. А този "утрешен" тогава ден беше оформян от един обикновен електротехник, известен като създателя на профсъюза "Солидарност" и бъдещ Нобелов лауреат за мир Лех Валенса.

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Още Защо чехите не допускат Пражкият часовник да спре?

Защо чехите не допускат Пражкият часовник да спре?

В тези бурни дни децата с вечното им любопитство се опитваха да разгадават какво им казват картините на площада, докато една жена продаваше или си беше купила кора пресни яйца; хора се тълпяха около един мъничък Фиат, известен с прякора "Малух", да видят какво има вътре в колицата с размер на кутия за кибрит...

Един художник искаше да обясни идеите си на елегантна дама с шапка от сребърна лисица... Тогава още нямаше борба и пропаганда против истинските кожи и палта от тях. Бяхме по-естествени - в тази област... И Бриджит Бардо също.

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Още 1989-а: Уиндзор, три години преди пожара, който натъжи кралицата

1989-а: Уиндзор, три години преди пожара, който натъжи кралицата

Полша, макар и населена от славяни, е доста различна от нас... Много по-борбена, а може би и по-работлива. С корени, дълбоко забити в културата и католицизма си.

И в европейския дух. Вайда и Мицкевич, Зануси и Роман Полански украсяват като диадема одухотворената ѝ история. А журналисти от ранга на легендарния репортер и писател от полската агенция ПАП Ришар Капушчински ни дадоха едни от най-хубавите репортажи и книги за Африка, особено за Етиопия и някогашна Биафра, за покойния шах на Иран и за разпадналия се Съветски съюз.

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Както гениалният Шопен, днес изваян в парка от талантлив скулптор, ни залива с вълшебната си музика, така и Капушчински ни остави редове, които се четат на един дъх, както се леят нотите от пианото на Шопен.

Един ден преди много години Капушчински ни дойде на гости в редакцията на "Поглед" на ул. "11 август" 6. Три часа слушахме изповедта му какво означава да имаш "Професия: Репортер", както казваше Антониони. Все едно в Художествената академия, съвсем близо до редакцията ни, да беше дошъл Микеланджело.

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Във Варшава през март 1984 г. (Снимка: Иван Григоров)

Било каквото било. Полша днес е друга, както и България. Уж пак сме приятели, но май по-далечни от преди... Както и с повечето от другите бивши "соц държави". Станахме като че ли по-далечни, като леко отчуждени братовчеди.

А някогашната красива сграда на редакцията ни стана резиденция на папския нунций, когато един поляк беше папа... Превратности на историята.

Фоторепортерът Иван Григоов на Старе място във Варшава (Снимка: Личен архив)

Слава богу, камерата на Иван ни връща в един свят, непознат за нашите деца, който е отминал в историята и ще остане само на снимки.

Енчо ГОСПОДИНОВ

Още 1988 г.: Айде на битака!

1988 г.: Айде на битака!

Още Анджей Вайда: Светът е тежко болен

Анджей Вайда: Светът е тежко болен

Още Кой спира микрофона?

Кой спира микрофона?

Още Тодор Колев в "Училище за сплетни" - безмилостна атака срещу лицемерието и интригантството

Тодор Колев в "Училище за сплетни" - безмилостна атака срещу лицемерието и интригантството

Още 1986 г.: Как се завършваше Художествената академия

1986 г.: Как се завършваше Художествената академия

Още Трифон Зарезан, когато сухиндолските "Тракия-Мерло" и "Гъмза" бяха "позлатени" в Ню Йорк и Любляна

Трифон Зарезан, когато "Тракия-Мерло" и "Гъмза" бяха "позлатени" в Ню Йорк и Любляна

Още Януари 1993 г.: Сред архивите в музея на бягството в Берлин

Януари 1993 г.: Сред архивите в музея на бягството в Берлин

Още 28 януари 1980 г.: В Етрополе гонят зимата по тракийски обичай

28 януари 1980 г.: В Етрополе гонят зимата по тракийски обичай

Още Януари 1993 г.: Изложбата на Кристо в Берлин преди да опакова Райхстага

Януари 1993 г.: Изложбата на Кристо в Берлин преди да опакова Райхстага

Още На Йордановден през 1991-ва с патриарх Максим и наследника му Неофит

На Йордановден през 1991-ва с патриарх Максим и наследника му Неофит

Коментирай22

Календар

Препоръчваме ви

Когато джуджета се изказват за титани

Скандалът за Георги Йорданов в НС за пореден път демонстрира ниската култура на политическото мракобесие

Един ден с Гена Димитрова през 1988-а

Снимки на Иван Григоров от урок на знаменитата певица в Софийската опера

За възродения народ и пътя му към светли бъднини (галерия)

Снимките на родЕния репортер Иван ГРИГОРОВ от далечната 1973 ни напомнят за миналото, което на едни носи носталгия, а на други - нищо, защото не помнят "онова" време...

Бърза помощ ще има и хеликоптер.., само че в Прага преди 36 години

Докато в България "Болница на края на града" събира мало и голямо пред малкия екран, фоторепортерът Иван Григоров ни води в истинската "Бърза помощ" на столицата на тогавашна Чехословакия

Употребен и забравен

37 години от оня 1 април 1986, когато обективът на Иван Григоров улови завръщането на Сергей Антонов у дома след 1222 дни в италиански затвор

Анджей Вайда: Светът е тежко болен

Снимки на Иван Григоров от срещата на Анджей Вайда със Стефан Данаилов, Наум Шопов, Васил Михайлов и трупата на Театъра на народната армия на българска сцена през 1978-а