Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

1986 г.: Как се завършваше Художествената академия

СВОБОДАТА В ИЗКУСТВОТО

1986 г.: Как се завършваше Художествената академия

Дипломиране в специалностите Плакат, Живопис, Графика и Скулптура

Чавдар Радев представя на комисията своята работа. Отличник от випуск Плакат с ръководител проф. Александър Поплилов / Снимка: Иван Григоров

"О времена, о нрави!", на латински "O tempora, o mores!", казал за пръв път Цицерон от първата му реч срещу Катилина, и този израз се превръща в нарицателен  за древните и до наши дни, като съдържанието му най-общо казано се тълкува като констатация за удивителна промяна на критериите за морал.

Заедно с морала се променяли и естетическите категории Красиво и Грозно. В различните времена на човешката цивилизация те много често си сменяли местата, до степен на пълно отрицание и подмяна с антиподите им.

Сигурно на тази "антитеза" дължим възклицателното "О", което изразява изумлението от подобна подмяна.

Дипломен реферат по специалността Плакат / Снимка: Иван Григоров

Февруари 1986 г. Представяне на дипломни работи в Художествената академия / Снимка: Иван Григоров

В последните 50 години времето сякаш не само се промени, но се "преобърна" - политкоректното Някога е напълно неприемливо Днес. За колко още време, както се казва "Времето ще покаже". Защото сравняват историята с колело, което постоянно се върти и прави така, че събитията, може би не съвсем буквално, но се повтарят.

Лошото е, че човечеството повтаря и старите си грешки.

Публично обсъждане на работите / Снимка: Иван Григоров

Февруари 1986 г. Представяне на дипломни работи в Художествената академия / Снимка: Иван Григоров

Изкуството никога не е било напълно независимо. Огромна част от шедьоврите на най-големите световни майстори на четката и скулптурата, са били поръчкови творби. Сред по-богатите поръчители, малцина са били меценатите, или така наречените на съвременен език "спонсори".

И още по-малко са били истинските ценители и благодетели на изкуството и на хората на изкуството.

Комисията изслушва внимателно обосновката на авторите / Снимка: Иван Григоров

Факт, че най-знаменитите художници на човешката цивилизация са си отивали от този свят бедни.

Днешните аукциони продават творбите им за баснословни суми, докато авторите им едва са оцелявали.

Трябва да се отбележи... / Снимка: Иван Григоров

Всяка творба се обсъжда като замисъл и художествено изображение / Снимка: Иван Григоров

Трябва да признаем, че най-много са повлиявали изкуството историческите промени. Благодарение на това днес много творби освен художествен факт, са и документални свидетелства на времето, в което са създадени.

Ето защо народ, който трие следите на времето като унищожава изкуство, всъщност трие историята си.

Разгорещено излагане на аргументи от Александър Поплилов / Снимка: Иван Григоров

Архивът на фотографа Иван Григоров ни връща в далечната 1986-а година, когато точно през февруари с.г. в Художествената академия /б.а. някога Висш институт за изобразително изкуство "Николай Павлович"/ в продължение на седмица, мастита комисия в състав: Тома Върбанов, Александър Поплилов, Найден Петков и Атанас Божков, се е произнасяла за качествата на творбите на дипломантите от специалностите Плакат, Живопис, Графика и Скулптура.

Сами ще забележите, че само четири години преди Промените, темите на творбите са преследвали тогавашната политкоректност. Това особено силно проличава при плакатите, които по правило са пропаганден жанр.

Представяне на дипломни живописни творби от Тома Върбанов / Снимка: Иван Григоров

Всъщност, снимките говорят сами по себе си, а за трактовката на заснетите творби от страна на някогашната комисия по оценяването им, можем само да гадаем по изразите на лицата на членовете й. 

Комисията по оценяването на творбите, отлво надясно, преподавателите: Александър Поплилов, Найден Петков и Атанас Божков / Снимка: Иван Григоров

Днес някои от плакатите вероятно ще пробудят смях. Но, да не бързаме да се смеем, защото не се знае какво ни предстои и как ще се завърти колелото на времето. Изразът "Победителите не ги съдят" също идва от дебрите на историята. Макар и спорно, той се приписва на Екатерина Велика. 

Едно е безспорно - че историята на човечеството многократно се е "преповтаряла", и принудително е "завъртала" и изкуството в тази посока.

Всяка една дипломна работа се представя и обсъжда поотделно не само изобразително, но и идеологически / Снимка: Иван Григоров

Февруари 1986 г. Представяне на дипломни работи в Художествената академия / Снимка: Иван Григоров

Еми МАРИЯНСКА

Още

28 януари 1980 г.: В Етрополе гонят зимата по тракийски обичай

28 януари 1980 г.: В Етрополе гонят зимата по тракийски обичай

Още

Януари 1993 г.: Сред архивите в музея на бягството в Берлин

Януари 1993 г.: Сред архивите в музея на бягството в Берлин

Още

Януари 1993 г.: Изложбата на Кристо в Берлин преди да опакова Райхстага

Януари 1993 г.: Изложбата на Кристо в Берлин преди да опакова Райхстага

Още

На Йордановден през 1991-ва с патриарх Максим и наследника му Неофит

На Йордановден през 1991-ва с патриарх Максим и наследника му Неофит

 

Коментирай 23

Календар

Препоръчваме ви

Един ден с Гена Димитрова през 1988-а

Снимки на Иван Григоров от урок на знаменитата певица в Софийската опера

За възродения народ и пътя му към светли бъднини (галерия)

Снимките на родЕния репортер Иван ГРИГОРОВ от далечната 1973 ни напомнят за миналото, което на едни носи носталгия, а на други - нищо, защото не помнят "онова" време...

Бърза помощ ще има и хеликоптер.., само че в Прага преди 36 години

Докато в България "Болница на края на града" събира мало и голямо пред малкия екран, фоторепортерът Иван Григоров ни води в истинската "Бърза помощ" на столицата на тогавашна Чехословакия

Употребен и забравен

37 години от оня 1 април 1986, когато обективът на Иван Григоров улови завръщането на Сергей Антонов у дома след 1222 дни в италиански затвор

В края на март 1984 г. - една друга Варшава, една друга Полша, един друг свят

Поглед към живота на Стария град със снимките на Иван Григоров

Анджей Вайда: Светът е тежко болен

Снимки на Иван Григоров от срещата на Анджей Вайда със Стефан Данаилов, Наум Шопов, Васил Михайлов и трупата на Театъра на народната армия на българска сцена през 1978-а