ВЕЛИКИТЕ ЕВРОПЕЙЦИ
Масонът, който създаде за света шедьовъра с голата Диана
195 години от смъртта на великия френски скулптор Жан-Антоан Удон
Автор : / 10793 Прочита 2 Коментара

През 2015-а година се разчу една прелюбопитна новина - че мраморен бюст на богинята Диана от 18-и век, откраднат от нацистите по време на Втората световна война, е бил предложен от частно лице на аукцион в Австрия на цена от 250 000 евро.
По-късно бюстът бе върнат на Полша, която от 1940-а година е издирвала творбата на прочутия френски скулптор Жан-Антоан Удон. Преди да изчезне, бюстът е бил в колекцията на последния полски крал Станислав Август Понятовски.
Старинна гравюра на статуята на богинята Диана от Жан-Антоан Удон (Снимка: iStock by Getty Images)
И още една любопитна история с творба на Удон: Има сведение, че през 1929-1930 г. петролният предприемач от арменски произход Калуст Гулбенкян изкупува огромно количество платна от Ермитажа, включително "Портрет на Елена Фурман" на Рубенс, "Атина Палада", "Портрет на старец" на Рембранд и др.
В колекцията на Гулбенкян в Португалия попаднала и двуметровата мраморна скулптура "Диана" на Жан-Антоан Удон. За "странстванията" на тази статуя - най-известната творба на Жан-Антоан Удон, може да се напише отделна история.
И до днес за статуята на Диана изкуствоведите са единодушни, че тя е "най-удивителното изваяно женско голо тяло", а за скулптора - че е "възкресил класиката на античността".
На 15-и юли тази година се навършиха 195 години от смъртта на Жан-Антоан Удон.
През 1761-ва година Удон е удостоен с наградата на Рим и остава в Италия три години, в които изучава до съвършенство античното ваятелство. Там създава мраморна статуя на Св. Бруно за църквата "Санта Мария дели Анджели", копие от която и до днес се използва за обучение на студенти по скулптура.
Удон се връща в Париж през 1768-а година и скоро след това - през 1777-а представя в Салона гипсова статуя на "Диана ловджийка". Всички са поразени от чувствения силует на голата богиня. Удон представя пред академиците и мраморна фигура на Морфей, която се съхранява в Лувъра.
Жан-Антоан Удон е всепризнат майстор на ваятелството. Причисляван е към неокласицизма. "Той връща грациозността на класиката и съвършенството на античността", пише за Удон един критик.
Портрет на Жан-Антоан Удон от Рембранд Пийл
Удон е автор на много бюстове-портрети на свои знаменити съвременници: Волтер, Дидро, Екатерина ІІ, Бенджамин Франклин, Джордж Вашингтон, Мирабо, Некер и др. Те са истински шедьоври. Като се опира на смъртната маска на Русо, Удон създава бронзова статуя на мислителя, която и днес е една от най-посещаваните в Лувъра.
Една от най-знаменитите му творби е мраморната седяща фигура на Волтер, създадена за Екатерина ІІ и съхранявана в Ермитажа. Бронзови копия на статуята са изляти за "Комеди Франсез" и обществената библиотека в Санкт Петербург.
Бюстовете на Удон поразяват със своето силно въздействие. Той не само постига прилика с моделите си, но създава "жива" представа за характера им. Притежавал изключителното умение да го постигне чрез внимателно избрана поза и експресивно изражение на лицето на модела. Ето защо Жан-Антоан Удон се прочува като "психологът на скулптурата".
Творбите му многократно са използвани като модели за гравирани пощенски марки в САЩ в края на ХІХ и началото на ХХ в. Става дума за марките с лика на Джордж Вашингтон в профил. По този начин славата на Удон прекрачва границите на Европа и е актуална и днес.
Удон владеел всички материали до съвършенство. Работел еднакво добре както с глина, така и с мрамор и бронз, но в зрелите си години предпочитал основно глината. Друга интересна особеност на творчеството му е тази, че обръщал особено внимание на дрехите на своите модели. Скулптурите му подчертават всяка гънка от дрехата на моделите, за което използвал тънък резец.
Критиците обръщат внимание и на детските му портрети, в които виждаме почерка на един творец, който ни предава детската чистота с много интимна и непринудена топлота. Това особено проличава в творбата му "Децата на архитект Александър Броняр". Всъщност, Удон бил приятел с архитекта, така че отблизо познавал и децата му.
Мраморната скулптура "Bather" (1782) на Жан-Антоан Удон (Снимка: Getty Images)
Известно е, че Жан-Антоан Удон е бил масон, и то член на една от най-известните масонски ложи - "Les Neuf Sœurs". това също е израз на огромния авторитет на личността му и влиянието, което е имал приживе. Личният му живот се изразявал в сполучлив брак и две деца. Хармоничен живот, без сътресения, напълно подчинен на красотата в изкуството. Удон посвещава целия си жизнен път на тази кауза.
Жан-Антоан Удон е наистина забележителна личност, надхвърлила епохата си и географските граници. Творчеството му е ярък пример за талант и отдаденост в изкуството, което побеждава времето. Вече 195 години от неговата смърт творчеството му продължава да ни интригува с онова съвършенство, което може да си съперничи с творбите на най-големите майстори от античността.
Еми МАРИЯНСКА