Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Авторът на "Трите грации" проектира сам мавзолея и паметника си

ПАМЕТНИЦИ НА ВЕЧНОСТТА

Авторът на "Трите грации" проектира сам мавзолея и паметника си

200 години от смъртта на Антонио Канова

Оригиналната гипсова отливка "Трите грации", направена за херцога на Бедфорд от Антонио Канова, изложена на предварителния преглед на изложбата "Le Grazie Eterne di Canova" на 6 декември 2013 г. в Посаньо, Италия / Снимка: Getty Images

Наблюдавайки скулптурите на Антонио Канова, човек изпитва усещането, че техните мраморни фигури всеки момент ще се пробудят и ще тръгнат като "живи". Толкова силно е внушението за живот в тях. Много изкуствоведи са се дивили на майсторството на италианския скулптор, който успява да постигне това магическо съвършенство.

Антонио Канова умира точно преди два века на 13-и октомври 1822-ра година във Венеция.

Антонио Канова / Снимка: Getty Images

Възпитаник е на Венецианската академия за изящни изкуства и е носител на Ордена на златната шпора. Канова се посвещава изцяло на изкуството - не създава семейство, няма деца, но "живите" му скулптори продължават да живеят вечно, като най-удивителното наследство на един човек за идните поколения.

"Тезей върху убития Минотавър", 1781–1783, Музей „Виктория и Албърт“, Лондон

Още

Отдавна изгубен шедьовър на Канова се очаква да донесе до 10 млн. долара

Отдавна изгубен шедьовър на Канова се очаква да донесе до 10 млн. долара

Канова е роден на 1-ви ноември 1757-а година в Посаньо, Италия. Баща му бил потомствен каменоделец, който умира, когато малкият Антонио е само на четири.

Майка у Анджела се омъжва повторно и момченцето е отгледано от дядо си - Пазино Канова - собственик на каменоделска работилница. Там малкият изучава занаята.

Гипсови отливки на Антонио Канола / Снимка: Getty Images

Старият Пазино бил човек с труден характер - държал се строго с внука си. Когато забелязва изключителния му талант, обаче, Пазино продава една ферма и с парите праща Антонио да учи антично изкуство.

„Персей с главата на Медуза“ на скулптора Антонио Канова в Музея на изкуствата Метрополитън на 13 март 2009 г. в Ню Йорк / Снимка: Getty Images

Първите си уроци по скулптура Канова получава от Джузепе Торети. През 1770-а година постъпва като чирак в ателието на венецианския скулптор Джузепе Бернарди, а след две години отива да учи при Джовани Ферари и постъпва във Венецианската академия за изящни изкуства.

Детайл от оригиналната гипсова отливка на погребалния паметник на Мария Кристин от Австрия, скулптор: Антонио Канова. Изложена е по време на предварителния преглед на изложбата "Le Grazie Eterne di Canova" на 6 декември 2013 г. в Посаньо, Италия / Снимка: Getty Images

Още докато следва става носител на няколко награди. Талантът му впечатлява преподавателите му и той дори получава поръчки за няколко творби в местни манастири. Канова започва да твори в бароков стил, след което намира свой собствен почерк в изкуството.

Embed from Getty Images

Още

Изложба в Рим поставя фокус върху природата в творчеството на Тициан

Изложба в Рим поставя фокус върху природата в творчеството на Тициан

За младежа се разчува в светските кръгове. Венецианският сенатор Джовани Фалиеро поръчва на Канова да изработи статуи на Евридика и на Орфей за вилата му в Азоло. Младият скулптор работи в продължение на две години върху фигурите. Изяществото им предизвиква възхищението на личност от висок ранг - Пиетро Ветор Пизани, който поръчва на Канова цяла скулптурна група - "Дедал и Икар".

След излагането на скулптурата на площад "Сан Марко" всички единодушно признават, че Канова е един от най-талантливите скулптори на своето време. А той е още толкова млад.

Embed from Getty Images

След година Канова заминава за Рим. Тогава е едва на 22, а славата му вече се носи и се разпространява с всяка следваща негова творба. Получава поръчки от много аристократични семейства и кралски особи. През 1802-ра година самият папа Пий VII го прави главен пазител на всички художествени паметници във владенията си.

Някои от оригиналните гипсови отливки на Антонио Канова по време на предварителния преглед на изложбата "Le Grazie Eterne di Canova" на 6 декември 2013 г. в Посаньо, Италия / Снимка: Getty Images

За скулптора чува и Наполеон Бонапарт. Кани го в Париж с предложението да му направи колосална статуя, както и други творби. Канова изработва истински шедьовър - Полин Бонапарт като Венера.

Embed from Getty Images

Посетител се възхищава на оригиналната гипсова отливка на "Полин като Венера" ​​от Антонио Канова по време на предварителния преглед на изложбата "Le Grazie Eterne di Canova" на 6 декември 2013 г. в Посаньо, Италия / Снимка: Getty Images

След падането на Наполеон, Антонио Канова се погрижва художествените съкровища, отмъкнати от императора от Рим, да бъдат върнати във Вечния град. Папа Пий VII е истински трогнат от патриотичния жест на своя сънародник и нарежда името на Канова да бъде вписано в Златната книга на Капитолия.

Антонио Канова / Снимка: Getty Images

Дава на скулптора и титлата "Маркиз на Иския". Антонио Канова е един от малкото хора на изкуството, получили такава висока чест.

Издигнат е и за първия президент на Папската римска археологическа академия.

"Наполеон Бонапарт" на Антонио Канола, Пинакотека „Брера“, Милано

Не са ясни причините, поради които обаче, въпреки високите почести и отношението, което му засвидетелстват най-влиятелните римляни, Канова напуска Рим и прекарва последните години от живота си в Посаньо, където е роден.

Оригиналният глинен модел на "Трите грации" от Антонио Канова е изложен по време на предварителния преглед на изложбата "Le Grazie Eterne di Canova" на 6 декември 2013 г. в Посаньо, Италия / Снимка: Getty Images

Умира във Венеция и е погребан в мавзолей, който самият той приживе е проектирал. Последното обиталище на знаменития скулптор е изградено по модел на римските надгробни паметници, наподобяващи пирамида.

Още

Давид на Микеланджело отблизо

Давид на Микеланджело отблизо

За огромното уважение на сънародниците на Канова към него свидетелства фактът, че сърцето му било поставено в порфирена урна, а Венецианската академия събира пари за изработването на паметник на скулптора. Всъщност, самият Канова изработил приживе и този проект. След смъртта му паметникът бил изработен от негови ученици и бил открит през 1827-а година - пет години след смъртта на Канова. Урната със сърцето на скулптора е неделима част от този паметник.

Embed from Getty Images

Антонио Канова е най-значимият представител на неокласицизма в европейската култура. По хроники от онова време става ясно, че е работел по 14 часа на ден с пълна отдаденост на своето изкуство.

Оригиналната гипсова отливка "Трите грации", направена за херцога на Бедфорд от Антонио Канова, по време на предварителния преглед на изложбата "Le Grazie Eterne di Canova" на 6 декември 2013 г. в Посаньо, Италия / Снимка: Getty Images

Скулпторът е използвал само бял мрамор за моделиране. Характерно за таланта на Канола е максималното полиране на материала. Всички негови творби буквално блестят.

Най-големите колекции от произведения на скулптора се съхраняват в Лувъра и Ермитажа.

Оригиналната гипсова отливка на „Трите грации“, направена за императрица Жозефина от Антонио Канова, изложена по време на предварителния преглед на изложбата „Le Grazie Eterne di Canova“ на 6 декември 2013 г. в Посаньо, Италия / Снимка: Getty Images

Още

Три скулптури "Пиета" от Микеланджело представиха във Флоренция

Три скулптури "Пиета" от Микеланджело представиха във Флоренция

Една от най-изящните му творби - "Трите грации" е създадена в периода между 1813-а и 1816-а година. Талия, Ефросиния и Аглая, красивите дъщери на Зевс, са придружителки на богинята на красотата Афродита. Единството между тях се засилва от обединяващия ги шал. Играта на светлината и сянката се постига чрез плавните извивки на телата и идеалната обработка на мрамора.

Оригиналът на скулптурата се съхранява в Ермитажа.

Оригиналната гипсова отливка "Трите грации", направена за херцога на Бедфорд от Антонио Канова, изложена по време на предварителния преглед на изложбата "Le Grazie Eterne di Canova" на 6 декември 2013 г. в Посаньо, Италия / Снимка: Getty Images

Друга изключителна работа на Канова е "Мария Магдалена", създадена в периода 1793-1796-а година. Това произведение е показано на Парижкото изложение през 1808-а година. Красивата грешница с наведена глава и сълзи в очите. Изражението й поразява със своята изразителност. Канова сякаш е искал да ни внуши, че само божествената прошка издига човека. Постигнал е съвършенство, което само по себе си изглежда божествено.

"Покаяната Мария Магдалена" на Антонио Канола, Ермитаж, Санкт Петербург

Талантът на Антонио Калона изглежда толкова "неръкотворен", че сякаш творбите му са били изваяни от Божията ръка. Студеният мрамор излъчва такъв живот, че сякаш фигурите са замръзнали само за миг покой по пътя си към вечността.

Мраморна плоча върху къщата в Посаньо, където е роден скулпторът Антонио Канова, се вижда в деня на откриването на изложбата „Le Grazie Eterne di Canova“ на 6 декември 2013 г. в Посаньо, Италия / Снимка: Getty Images

Еми МАРИЯНСКА

Още

Френски скулптор създава монумент на ядрения синтез

Френски скулптор създава монумент на ядрения синтез

Още

Редки рисунки на Микеланджело - за пръв път в Щатите

Редки рисунки на Микеланджело - за пръв път в Щатите

Още

Карл Фридрих Шинкел - Леонардото на неокласицизма

Карл Фридрих Шинкел - Леонардото на неокласицизма

Още

Учени разгадаха една от загадките на Леонардо да Винчи

Учени разгадаха една от загадките на Леонардо да Винчи

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Дзукеро като захар и като горчилката, която ражда хита му "Senza una Donna"

Италианската звезда идва за пети път у нас с два концерта - за първи път във Варна на 27 април и на 29 април в Зала 1 на НДК

Циганка й предсказала, че ще властва над сърцето на крал

260 години от смъртта на жената-символ мадам дьо Помпадур

Франц Кафка – модерният, загадъчният, вдъхновяващият

Произведенията му засягат вечни човешки теми - отчуждението, тоталния контрол, самотата и абсурдите на битието

С парите от Нобеловата си награда той създава музей

Шарл Гуно написва опера по творба на Фредерик Мистрал