Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Основателят на футуризма - фашист и женомразец

ЕВРОПА И ЕВРОПЕЙЦИТЕ

Основателят на футуризма - фашист и женомразец

80 години от смъртта на Филипо Томазо Маринети

Филипо Томазо Маринети (1876 - 1944) писател, основател и импресарио на футуристичното движение, което прославя войната, индустриализма, иновациите и героизма / Снимка: Getty Images

"Ще прославим войната - единственият хигиенист в света - милитаризма, патриотизма, разрушителния жест на борците за свобода и красивите идеи, за които си струва да умреш, и презрението към жените", написва Филипо Томазо Маринети, авторът н Манифеста на футуризма.

Още Неизвестният разказ на Хемингуей за "мръсната търговия на войната"

Неизвестният разказ на Хемингуей за "мръсната търговия на войната"

Този войнолюбив апел изглежда антихуманен и открито женомразки. Да не говорим, че е направо парадоксален за поет, какъвто е авторът му - Филипо Томазо Маринети. Но нека уточним един немаловажен факт - Маринети е човек от времето на "турбулентния" ХХ век, времето на Втората световна война - време на краен национализъм и политическа агресия.

Маринети е убеден фашист и това е причината, която кара много хора да се дистанцират от творчеството му. Но нека проявим обективен поглед и колкото и да не одобряваме идеологията му, да отбележим, че Маринети е талантлив автор и изразява идеите си като интелектуалец.

Филипо Томазо Маринети, ок. 1910 г. / Снимка: Getty Images

Още Футуристичен поглед към човека

Футуристичен поглед към човека

Освен това, в полето на културата, няма как да говорим за футуризъм и да не отбележим личността на Маринети. Именно той прокарва това движение. Футуризмът е авангардно художествено движение, което революционизира италианското изкуство в началото на 20 век. Движението се фокусира върху динамиката, прогреса и модернизацията на бъдещия свят.

В този смисъл футуризмът е прогресивно движение, фокусирано в машинизация и модернизация; за технологии, развита индустрия и високи скорости. Самият Маринети бил обсебен от машините. Един много любопитен случай задава въпроса, бидейки войнолюбец, дали Маринети е бил човеконенавистен антихуманист като фашистите в униформи? Ето един действителен случай от неговия живот: През 1909 година той карал своя чисто нов фиат, когато на пътя му се изпречили двама велосипедисти. За да не ги удари, Маринети завил към пропаст, с риск за собствения си живот, и напълно унищожил любимия си автомобил.

Още Почина немският дизайнер и архитект-футурист Луиджи Колани

Почина немският дизайнер и архитект-футурист Луиджи Колани

Този случай има връзка с Манифеста на футуризма, който ще излезе скоро след това под перото му. Ето какво пише в него: "Думите едва излязоха от устата ми, когато обърнах колата с яростта на куче, което се опитваше да захапе опашката си, и там изведнъж двама колоездачи се приближиха до мен, разклащайки юмруци, люлеещи се като двама еднакво убедителни, но все още противоречиво. аргументи. Тъпата им дилема ми препречи пътя - по дяволите! Уф! ...Спрях за кратко и за мое отвращение се търкулнах в пропастта с колела във въздуха..."

Някои намират фразите му за проява на брутална избухливост, но толкова крайна преценка не изглежда обективна. Маринети безспорно се гневи, но в крайна сметка жертва автомобила си, за да спаси човеци. Той е този, който се "търкулва в пропастта".

Още Футуристичният "Сбогом, Йохан Райс" за първи път в Театър Азарян

Футуристичният "Сбогом, Йохан Райс" за първи път в Театър Азарян

Манифестът му бил публикуван във френското списание "Фигаро" и по този начин се популяризира самия термин "футуризъм". Целта на Маринети била да убеди обществото за промяна в културата на отношение към едно механизирано и модерно бъдеще. И макар и краен в изказа си, главната му цел е била прокламирането на прогреса.

Историците разделят футуризма на два етапа - на "героична" фаза и на "второ поколение футуризъм". Датират героичната фаза приблизително до края на Първата световна война, а втората - до смъртта на основателя на движението Филипо Томазо Маринети през 1944 година. През втората фаза футуризмът пряко подкрепял фашисткото правителство на Мусолини, но дори и преди това прокламирал агресивен експанзионизъм и италианско културно надмощие.

Още  Футуристична сватба, на която гостите сякаш са пришълци от други планети

Футуристична сватба, на която гостите сякаш са пришълци от други планети

Как един поет се обвързва с фашизма? Наглед изглежда парадоксално. Още повече, че Маринети е майстор на образния език и смело може да се каже, че използва всички прийоми на романтичната фантастика. С течение на времето, обаче, у него надделява егоцентризмът и става характерна употребата на формите "ние" и "вие", за да раздели и в същото време да приобщи читателите си към движението. Поставя 11 постулата на футуризма, които могат да бъдат обобщени с фразата му "Съществените елементи на нашата поезия ще бъдат смелост, наглост и бунт". И другаде: "Искаме да издигнем движенията на агресия, трескаво безсъние, двоен марш, опасен скок, шамар и удар".

1915: Отляво надясно, Филипо Томазо Маринети (1876 - 1944), Умберто Бочони (1882 - 1916), Антонио Сант'Елия и Марио Сирони като войници в италианската армия през Първата световна война. Като автор Маринети създава оригиналния футуристичен манифест, Сант'Елия написва манифест на футуристичната архитектура, а Сирони и Бочони са художници-футуристи / Снимка: Getty Images

Какво го е въодушевявало? - "Заявяваме, че великолепието на света е обогатено с нова красота: красотата на скоростта. Състезателна кола с капак, украсен с големи тръби като змии с експлозивен дъх... силна моторна кола, която изглежда, че работи с картечен огън, е по-хубава от Nike в Самотраки", написва Маринети.

Още Невероятен футуристичен хотел "Moрфей" откриха в Макао

Невероятен футуристичен хотел "Moрфей" откриха в Макао

Може би ще се съгласите, че има нещо инфантилно в начина, по който представя красотата, като съчетание от сила и скорост. Така се радват децата на играчка-автомобилче. А каква е представата му за поет? - "Поетът трябва да бъде погълнат с топлина, блясък и екстравагантност, за да се увеличи ентусиазираният плам на първичните елементи. Красотата съществува само в борбата. Няма шедьовър, който да не е агресивен. Поезията трябва да бъде насилствена атака срещу силите на неизвестното, за да я принуди да се преклони пред човека". Тук ясно личи не само желание за прилагането на сила, но и намерение за постигане на надмощие. "Борбата", за която говори и Хитлер.

Още Футуристичен трилър спечели френската литературна награда "Гонкур" 2020

Футуристичен трилър спечели френската литературна награда "Гонкур" 2020

Най-драстичният от всичките постулати на Маринети в неговия манифест е: "Искаме да съборим музеи и библиотеки, да се борим срещу морала, феминизма и всички опортюнистични и утилитарни страхливци". Звучи толкова драстично, че граничи с неразумното перчене. И футуристите отхвърлят лозунга за събарянето на музеи и библиотеки, но на практика отричат цялото културно наследство - според тях то пречело на пътя на новата поетика. Футуристите отричат и значението на психологията в литературата, като за нейна сметка обожествяват машината.

Ето откъс от една от речите на Маринети от 1914 година:

"Отечество = експанзия + мултипликация на егото. Италианският патриотизъм = да съдържаш и да усещаш в себе си цяла Италия и всички италианци на бъдещето.

Войната ще помете всички свои врагове: дипломати, професори, философи, археолози, критици, любители на културата, гръцки, латински, история, дъртизъм, музеи, библиотеки, туристическа индустрия. Войната ще даде тласък на гимнастиката, спорта, практическите училища по земеделие, бизнес и индустрия. Войната ще подмлади Италия, ще я обогати с мъже на действието, ще я накара да живее не с миналото, не с руините и мекия климат, а със собствените си национални сили".

Основателите на футуристичното движение са отляво: Луиджи Русоло (1885 - 1947), художникът Карло Кара (1881 - 1966), писателят Филипо Томазо Емилио Маринети (1876 - 1944), художникът и скулптор Умберто Бочони (1882 - 1916) и художникът Джино Северини (1883 - 1966), Снимка: Getty Images

Още Хитлер лично забранил издаването на книгите му

Хитлер лично забранил издаването на книгите му

През 1918 година, след края на Първата световна война, Филипо Маринети основава "Футуристична политическа партия". Вестникът "Народът на Италия" става знаме на футуристите в Италия. През 1919 година партията влиза в редовете на Италианската фашистка партия (Fasci Italiani di Combattimento), основана от Мусолини през 1914 година. Маринети е сред първите, които оказват подкрепа на фашистката партия. Той и Алсесте де Амбрис са автори на Фашисткия манифест - основополагащият идеен документ на италианските фашисти.

Самият Мусолини по онова време пък се обявява за привърженик на футуризма. Между двамата с Маринети съществува явна симпатия. Двамата говорят заедно на предизборни митинги в Италия. Мнозина са на мнение, че повечето фашистки идеи първоначално се коренят именно във футуризма.

Филипо Томазо Маринети (1876 - 1944)

Още Италия е отхвърлила искане на мюнхенски музей да върне древноримска статуя, купена от Хитлер

Италия е отхвърлила искане на мюнхенски музей да върне древноримска статуя, купена от Хитлер

Когато през 1919 година фашистите не успяват на изборите, Маринети се разочарова от политиката и "се разделя" с Мусолини, но продължава да го подкрепя. Проявява нетърпимост единствено към егоцентризма на Мусолини и зараждащите се признаци на култа към личността. През 1920 година Маринети напуска фашистката партия и решава да се съсредоточи върху работата си. Организира изложби, обиколки и вечерни събирания. Въпреки това той продължава да бъде и е считан за важен съюзник на фашистката партия. Не без връзка с този факт, през 1929 година бива обявен за академик на Италия.

Умира на 2 декември 1944 година, на 67 години в Беладжио, Италия, но е погребан в Милано.

Още Парадоксът да си едновременно девственик и женкар, хуманист и фен на Хитлер

Парадоксът да си едновременно девственик и женкар, хуманист и фен на Хитлер

Маринети е високоинтелигентна личност. Завършва Генуезкия университет и постига голям успех и като поет и писател, и като журналист и издател. Мнозина се питат, четейки биографията му, какво го кара да стане фашист. Роден е в Египет, в красивия град Александрия през 1876 година, в семейството на адвоката Енрико Маринети. Още като колежанин при йезуитите младият Маринети прави впечатление с огромната си култура и основава литературното списание, "Папирус".

След като семейството се връща в Италия, родителите му решават да го пратят да учи в Париж, където взема бакалавърска степен по литература. Впоследствие следва право в Италия и се дипломира с работа по темата "Монархията при парламентарното управление". Още като студент публикува стихове и разкази в италиански и френски списания. Както вече споменахме, неговият Манифест на футуризма е публикуван във в. "Фигаро". По време на Балканската война Маринети работи като кореспондент на Балканите и има данни, че опознава добре и България. В книгата си "Zang Tumb Tumb" за обсадата на Одрин, описва и българите.

Още Хайнрих Хофман - личният фотограф на Хитлер, го запознава със 17-годишната Ева Браун

Хайнрих Хофман - личният фотограф на Хитлер, го запознава със 17-годишната Ева Браун

Извън манифеста, основните творби на Маринети са: "Старите моряци", "Conquete des étoiles" и "Poemi simultanei futuristi". Маринети е написал няколко стихосбирки на френски и няколко - на италиански език. В много от тях развива теорията за свръхчовека. Маринети е автор и на пиесите "Elettricità sessuale" и "Le roi Bombance". В "Elettricità sessuale" за пръв път се появява споменаването на роботи (б.а. с друго наименование).

Маринети бил почитател на Емил Зола и още в основаното от него литературно списание в йезуитския колеж публикува негови творби. Зола бил считан за скандален автори и това възмутило някои родители на коллежаните, и те се оплакали от Маринети. Той бил предупреден за изключване. Предполага се, че това е една от вероятните причини семейството да се завърне в Италия и после да изпратят Маринети да учи в Париж. Там, както вече споменахме, той следва право. Учи заедно с брат си Леоне, който умира само на 21. Смъртта му е голям удар за Маринети и според някои именно тази загуба го превръща в "гневен атеист".

Манифеста му не е оригинален литературен жанр, макар самият Маринети да претендирал за това. В крайна сметка дори литературоведите признават това негово произведение за най-добрата му творба. Самият Маринети популяризира манифеста, като няколко години обикаля Европа и Америка, за да разпространява футуристичната идея с лекции и литературни четения.

Корицата на първия брой на "Поезия" / Снимка: Getty Images

Речта му се отличава с експресивност, която нарушава синтаксиса и потиска прилагателното, наречието и препинателните знаци. По този начин е постигал вниманието на аудиторията.

Още "Арийката" Боргхилд утешавала войниците на Хитлер

"Арийката" Боргхилд утешавала войниците на Хитлер

Някои казват, че започва да симпатизира на фашизма, когато започват да се появяват нови конкурентни на футуризма авангардни движения. Ако е така, очевидно ексцентризмът е бил доминираща черта на характера му, исскал е на всяка цена да изпъква сред тълпата. И той го постига с цената на една човеконенавистна идеология - негласно бил считан за официален поет на режима на Бенито Мусолини.

Писателят защитава използването на сила и военни действия и заема важни позиции в диктаторския режим. Но пак подчертаваме, като интелектуалец. Академичното му признание идва в отговор на произведенията му "Футуристична демокрация" (1919) и "Футуризъм и фашизъм".

Умира в забрава, но остава верен на фашизма.

Филипо Томазо Емилио Маринети (1876 - 1944)

Филипо Томазо Маринети - цитати

"Състезателната кола е по-красива от победата при Самотраки."

"Няма друга красота освен борбата. Няма шедьоври без агресивен персонаж."

"Нова красота беше добавена към великолепието на света - скоростта."

"Куражът, смелостта и бунтарството ще бъдат ключовите елементи на нашата поезия."

"Миналото винаги отстъпва на бъдещето."

"Времето и пространството умряха вчера. Ние вече живеем в абсолюта, защото създадохме вечната, вездесъща скорост."

"Във футуризма абсолютните принципи са постоянното развитие и неспиращия прогрес както на тялото, така и на духа на човека."

"Изкуството не може да бъде нищо друго освен насилие, жестокост и несправедливост."

"Войната е единствената форма на хигиена в света."

"Войната изчиства ненужното, отделя житото от плявата. Да гледаме на войната единсвено като омраза и жестокост е само една перспектива, и то доста ограничена."

"Харесвам дамите. Това, което не ми харесва, са романтичните глупости, които ги заобикалят."

"Институциите са като гробища - хранилища на мъртви идеи и образи."

"По, Бодлер, те боготворят класическите идеали за измъчения поет. Истинските мъже не са измъчени. Те са тези, които вършат работа, мечтаят. Те се влюбват в бързите коли, а не в туберкулозата."

"Не се срамувам да призная, че харесвам войната. Тя разделя момчетата от мъжете. Тя също разделя мъжете от семействата им, но не можем да се концентрираме в носталгични детайли."

Еми МАРИЯНСКА

Още Гениалната приятелка на Хитлер

Гениалната приятелка на Хитлер

Още И Хитлер се появява в "Секс, наркотици и Хип-Хоп"

И Хитлер се появява в "Секс, наркотици и Хип-Хоп"

Още Гласът, който вбесявал Хитлер

Гласът, който вбесявал Хитлер

Още "Хитлеровият Холивуд" - между пропагандата и разтухата

"Хитлеровият Холивуд" - между пропагандата и разтухата

Коментирай5

Календар

Препоръчваме ви

Смятат го за пътешественика, изобретил спалния чувал

130 години от смъртта на автора на "Островът на съкровищата" Робърт Луис Стивънсън

Метаморфозите на развратника-революционер маркиз дьо Сад

210 години от смъртта на писателя-философ и деец на Просвещението

Поискал да изтрият името му от филм по негов роман

95 години от рождението на автора на "Момо" и "Приказка без край" - Михаел Енде

Едит Пиаф изгонила три пъти създателя на най-големия си хит

Композиторът Шарл Дюмон е автор на легендарната песен "Не, за нищо не съжалявам"

100 години от рождението на Цветан Цеков-Карандаш – един от създателите на вестник "Стършел"

Карандаш е и изследовател на златното сечение и картинната геометрия в творчеството на Леонардо да Винчи

Версиите за смъртта на Шкляров - от наркозависимост до политическо убийство

Премиер балетистът на Мариинския театър загина при падане от петия етаж едва на 39 години