Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Гениалната приятелка на Хитлер

КИНО И ИДЕОЛОГИЯ

Гениалната приятелка на Хитлер

120 години от рождението на Лени Рифенщал – може би най-противоречивата и най-революционна режисьорка в историята

Лени Рифенщал по време на снимките на филма "Tiefland" през 1944 г. (Снимка: Getty Images)

Тя е сред най-забележителните кинотворци на ХХ век и считана за едновременно гениална и в същото време толкова и противоречива фигура в света на изкуството. Тя е авторка на два от най-емблематичните документални филми за Третия Райх и безспорно една от най-добрите майсторки на документалния жанр.

Лени Рифенщал спокойно може да бъде определена като най-успешната кино режисьорка от първата половина на ХХ век.

Къде е геният и стои ли той отвъд идеологията? Очевидно случаят с Лени Рифенщал показва обратното: геният ѝ не може да бъде отречен, но той съществува в определен контекст, който затруднява още повече пътищата, по които да я възприемаме. 

Лени Рифенщал на езеро в средата на 20-те (Снимка: Getty Images)

Велика и проклета, Рифенщал е имала изключително влияние и огромна публика по време на нацисткия режим в Германия.

Лени Рифенщал е родена с името Хелене Берта Амали Рифенщал на 22 август 1902 г. в Берлин. Бивша танцьорка и актриса, тя се насочва към филмовата режисура в началото на 30-те години на ХХ век.

Първият й пълнометражен филм "Синята светлина" привлича вниманието на тогавашната изгряваща политическа звезда Адолф Хитлер.

Той е толкова заинтригуван от нея, че я кани в своя любим морски курорт на остров Рюген на Балтийско море. Там специално ѝ "поръчва" филми.

Портрет на Лени Рифенщал около 1938 г. (Снимка: Getty Images)

Бързо се превръща в любимка на Хитлер и до ден днешен е смятана за една от най-противоречивите личности в историята на киното.

Нейният най-прочут и първи филм от "поръчката", възхваляващ нацистката идеология е, "Триумф на волята" от 1935 г.

Embed from Getty Images

Съвместна продукция на Рифенщал и Пропагандния отдел на Националсоциалистическата германска работническа партия, филмът отразява мащабния конгрес на партията в Нюрнберг през 1934 година.

Приет е от международните филмови критици като върхово постижение в използването на кинематографията за пропагандни цели, като при това са използвани и редица иновативни специални ефекти.

(Лени Рифенщал в монтажната през 1935 г. Снимка: Getty Images)

Филмът отразява провелия се след завземане на властта от НСДАП конгрес в Нюнберг.

Една от най-силните сцени във филма е церемонията по освещаването под "знамето на кръвта" (опръскано от кръвта на мъчениците, участници в Бирения пуч) на новите членове на щурмовите отряди на SA и SS, което се държи от един ветеран - участник в Бирения пуч.

Лени Рифенщал по време на снимките на "Олимпия" с оператора Валтер Френц, 1936 г. (Снимка: Getty Images)

Знамето символизира и приемствеността в кръвта между новите членове и ветераните участници в Първата световна война, както и онези дали воля и енергия за изграждането и укрепването на Райха.

"Триумф на волята" е изцяло документален филм, отражение единствено на реални сцени, без предварителна хореография. Поради загубата във Втората световна война, излъчването на филма в Германия е забранено.

"Олимпия" (1938) е вторият ѝ най-известен филм, в който тя отново затвърждава технически иновативните похвати, на които е пионерка.

Еда, дъщеря на италианския диктатор Бенито Мусолини и съпругът ѝ - италианският външен министър Галеацо Чиано след като са връчили наградата за най-добър филм на Лени Рифенщал за филма "Триумф на волята", 10 юни 1936 г. (Снимка: Getty Images)

Още

Хайнрих Хофман - личният фотограф на Хитлер, го запознава със 17-годишната Ева Браун

Хайнрих Хофман - личният фотограф на Хитлер, го запознава със 17-годишната Ева Браун

Филмът е документална картина на Олимпийските игри от 1936 г., които се провеждат в Берлин по време на националсоциализма.

Мощните ефекти от революционните филмови техники на Рифенщал, включително специални релси и асансьори, монтирани в пилоните със знамена със свастики на Олимпиадата, за да се даде възможност на зрителя за вертикално проследяване на кадри, правят документалистиката на Рифенщал едновременно силна и смущаваща поради контекста и посланията, които ни споделя от кадрите.

Лени Рифенщал с част от германския олимпийски отбор на тръгване към олимпийския град, където тя снима своя филм "Олимпия", 1936 г. (Снимка: Getty Images)

И все пак Рифенщал твърди, че филмът ѝ за олимпийските игри възхвалява човешката форма по чисто естетически и универсални причини, а не, както твърдят критиците, да поставя арийската раса в центъра на идеала за човешко съвършенство.

Филмът "Олимпия" се състои от две части: "Fest der Völker" или "Празник на народите" и Fest der Schönheit или "Празник на красотата".

Филмът до голяма степен е базиран на неокласически образи, примесени с определено модернистична и невиждана до този момент операторска работа.

"Олимпия" трябва да дава вид на "аполитично празнуване" на човешката красота и сила на духа, за които претендира олимпийската идея още от Древна Гърция.

Лени Рифенщал по време на снимки на Мон Блан, 1929 г. (Снимка: Getty Images)

И все пак, едновременно с това, филмът предава към зрителя и други послания, обслужващи режима - например възхвалява Хитлер и нацистката държава, която се позиционира като истински наследник на класическия идеал за красота и хармоничност.

С "Олимпия" Рифенщал създава филм, който постига точно това, което Третия Райх се опитва да постигне с организирането на самите олимпийски игри в Берлин: да проектира образа на една тотална, модерна и силна Германия, като същевременно символично предава силата на нацистка Германия през младите и красиви (арийски) тела.

Колкото и "Олимпия" да прославя Германия, филмът може също толкова лесно да се чете като "празнуване" на многорасова Америка. Рифенщал многократно фокусира вниманието във филма върху победата на САЩ. И поне два пъти виждаме трептящи кадри на красив и усмихнат американски медалист. Тя може и да е искала да впечатли Хитлер, но по всичко личи, че също така е хвърлила око за кариера в Холивуд.

Премиерата на филма е на 20 април 1938, точно на датата, на която Хитлер празнува своя 49-и рожден ден. Мястото е Ufa-Palast близо до Зоологическата градина в Берлин. Филмът има международно разпространение като Рифенщал участва в над 19 премиери в европейски държави, където филмът е възприет с огромен възторг. Единствено Великобритания се съпротивлявала да приеме филмът и там той среща съпротива.

Германската режисьорка и актриса Лени Рифенщал в Судан, 1965 г. (Снимка: Getty Images)

Предвиденият маркетинг за пазара в САЩ обаче среща също съпротива, основно заради близостта на Рифенщал с Хитлер.

Приет с вдъхновяващи отзиви в Ню Йорк, успехът на филма там обаче бива помрачен от Кристалната нощ в нощта на 9 срещу 10 ноември 1938 г., когато са разграбени и опожарени над 190 синагоги (76 от тях напълно унищожени), 815 магазина, принадлежали на евреи, а над 30 000 евреи са били арестувани и изпратени в концентрационни лагери, 40 души са убити.

Тогава организацията на "Антинацистката лига" в Ню Йорк призовава филмът да бъде спрян.

Сюзън Зонтаг пише за филма на Рифенщал, че неговите естетически качества надхвърлят категориите на обикновената пропаганда.

"Филмовият гений на Лени Рифенщал кара "съдържанието" във филма ѝ да играе чисто формална роля - дори и може би против нейните собствени намерения."

Изкуство, не политика

Снимка: Getty Images

Лени Рифенщал винаги е отричала каквото и да е участие в политиката, заявявайки, че въпреки участието си във филми за нацисткия режим, тя никога не е била член на нацистката партия.

В допълнение, тя твърди, че е била пометена от общата гигантска вълна на ентусиазъм към Адолф Хитлер и реално не е осъзнавала какво е правил, докато не е станало твърде късно.

Още

Гласът, който вбесявал Хитлер

Гласът, който вбесявал Хитлер

След края на Втората световна война Рифенщал се бори в съда и печели повече от 50 дела за клевета заради съучастие с нацистите.

Тя е опровергана в обвиненията, че е имала вина за делата на нацисткия режим, но определено се възприема като сътрудник в пропагандата и е противоречива фигура в Германия, не само тогава, но и до днес. След делата и обясненията, тя решава да напусне киното. Заради фотографията.

Животът на африканските племена и кораловите рифове

29 април, 1976 г. - Лени Рифенщал снимка изчезващото племе Нуба в Централен Судан. На снимката се вижда представител на племето Нуба, който асистира на Рифенщал в носенето на техниката за заснемането на фотографиите за книгата ѝ (Снимка: Getty Images)

Между 1962 и 1973 г. Рифенщал заминава за Южен Судан, за да снима етническата група на племената нуба. По същия начин, по който естетизира и идеализира телата на арийските спортисти през 1936 г., тя премества фокуса си върху естетиката на африканските тела. Документирайки предимно голи африкански тела на това изчезващо племе, тя опитва да докаже, че обвиненията в нацизъм към нея нямат почва или по някакъв начин да изкупи вината си.

Рифенщал е първата бяла жена фотографка, която получава специално разрешение от суданското правителство да прави своите проучвания в отдалечените планини Нуба в Судан.

Тя наблюдава начина на живот на Нуба в продължение на години и записва всичко на филм и в снимки. За някои от снимките и филмови сцени тя разчита на суданския оператор Гадала Губара, който я придружава до планините Нуба.

Татуирана жена с пиърсинги в Централен Судан, част от племето Нуба - през 1972 Рифенщал издава книга-албум със снимки от фотографската ѝ експедиция в Африка (Снимка: Getty Images)

Сюзън Зонтаг пише, че тези кадри и публикуваната книга-албум "Последният от Нуба" са последна стъпа в реабилитацията на Рифенщал. Според американската критичка и писателка, това е "окончателното пренаписване на миналото; или, за нейните привърженици, окончателното потвърждение, че тя винаги е била по-скоро маниачка на красотата, отколкото ужасяваща пропагандистка."

Още

Парадоксът да си едновременно девственик и женкар, хуманист и фен на Хитлер

Парадоксът да си едновременно девственик и женкар, хуманист и фен на Хитлер

На 70-годишна възраст Рифенщал се научава да се гмурка и впоследствие снима света под водата в различни морски и океански райони.

Лени Рифенщал: "Подводни впечатления"

Тя избира да представи компилация от тези подводни документални филми по случай 100-тния си рожден ден през 2002 г. - това е първият ѝ филм, издаден от 48 години.

Лени Рифенщал с оператора Уолтър Френц, както и асистент по време на снимките на филма "Олимпия", 1936 г. (Снимка: Getty Images)

Холивудски флиртове с Лени Рифенщал

Американската актриса Джоди Фостър имаше дългосрочен проект, в който да режисира и да изиграе самата Рифенщал във филм за живота ѝ, но в крайна сметка той не се осъществи, а Фостър споделя в интервю пред немския "Die Zeit", че междувременно е "остаряла прекалено", за да може да играе Рифенщал.

Embed from Getty Images

Когато Фостър предлага да направи този филм, в началото на 2000 г., еврейската общност в Холивуд веднага отхвърля идеята ѝ. Този спор тогава отразява начинът, по който еврейските общности по света възприемат личността на Рифенщал - безспорен гений в документалистиката, но и творец, създавал своите проекти с подкрепата и благодарение на един варварски режим.

Embed from Getty Images

100-годипната Лени Рифенщал сама се противопоставя на проекта на Джоди Фостър и не подписва споразумение, в което трябва да заяви потвърждение, че е съгласна нейните мемоари да се използват в сцени от филма. Холивуд, както в повечето случаи, иска да добавя и допълнителни сцена, освен реално съществуващите в мемоарите ѝ.

Рифенщал усеща как във филма може да се появи като любовница на Хитлер и животът ѝ да бъде "доукрасен" и затова отказва да подпише споразумението.

Лени Рифенщал пристига на летището Croydon, за да изнася цикъл лекции в Окфорд и Кеймбридж (Снимка: Getty Images)

Лени Рифенщал празнува своя 101-годишен рожден ден на 22 август 2003 г. край езеро в Бавария, близо до дома ѝ. Денят след този рожден ден тя се чувства ужасно зле. От известно време вече страда от рак и здравето скоростно започнало да се влошава.

Тя умира в съня си на 8 септември 2003 г.

Още

Тя дръзва да каже "Не!" на Хитлер

Тя дръзва да каже "Не!" на Хитлер

Още

"Арийката" Боргхилд утешавала войниците на Хитлер

"Арийката" Боргхилд утешавала войниците на Хитлер

Още

"Хитлеровият Холивуд" - между пропагандата и разтухата

"Хитлеровият Холивуд" - между пропагандата и разтухата

Още

Срамните фотографии, които Хитлер се опитва да унищожи

Срамните фотографии, които Хитлер се опитва да унищожи

Коментирай 21

Календар

Препоръчваме ви

Светът празнува 135 години от рождението на Чарли Чаплин

София, Пловдив и Варна се включват в честванията с концерта - спектакъл CHAPLIN Pianissimo

Рок симфонията Simply The Best празнува Тина Търнър на 3 юни в зала 1 на НДК

Ексклузивният концерт, обиколил почти целия свят, най-накрая гостува в България

Проф. Дечко Узунов в "Светско монументално изкуство"

Откриването на изложбата е на 29 февруари (четвъртък), 18:00 ч. в галерия-музей "Дечко Узунов"

Мара Белчева със свой личен кът в музея на Петко и Пенчо Славейкови

Постоянната експозиция с лични вещи, преводи, ценни ръкописи и писма на на голямата любов на Пенчо Славейков бе представена за първи път на 14 февруари в къща музей "Петко и Пенчо Славейкови" в София

Показват най-богатата колекция от лични вещи на Апостола

Музей "Васил Левски" в Ловеч ще отбележи 70-годишнината си с уникална изложба

Две изложби, посветени на 151-годишнината от гибелта на Васил Левски - в Художествена галерия в Ловеч

Чрез експозициите виждаме как животът на Апостола не свършва на бесилото в София на 6 февруари (по стар стил) 1873 г., а продължава в пространството и времето, за да стигне до наши дни и да продължи напред в бъдещите