Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Хитлеровият Холивуд" - между пропагандата и разтухата

"Хитлеровият Холивуд" - между пропагандата и разтухата

По времето на националсоциализма в Германия са създадени над хиляда игрални филма. Всички те ли са били с пропагандна цел? Интервю с документалиста и автор на филма "Хитлеровият Холивуд" Рюдигер Зухсланд

Хитлер и Гьобелс

ДВ: Когато говорим за германски филми, създадени между 1933 и 1945 година, си мислим на първо място за пропагандни филми. Не са ли обаче "истинските" пропагандни ленти само малка част от цялата тогавашна кинопродукция?

Рюдигер Зухсланд: Да. Това се отнася до същинските пропагандни филми. Трябва обаче да кажа, че в определен смисъл всичките тогавашни филми са пропагандни. По това време няма неполитично и невинно кино. Дори режисьори като Петер Певас или Хелмут Койтнер, които категорично не са били нацисти, са работили в сянката на режима. Те също са представяли сценариите си първо пред цензурата. Гьобелс е чел всички сценарии. Той е гледал и филма на Хелмут Койтнер "Под мостовете", който винаги е бил окачествяван като филм на съпротивата. Между другото Гьобелс е харесал много лентата. Той е имал понятие от кино, но не е сметнал филма "Под мостовете" за политически опортюнистичен. Затова и той не е бил показан по екраните. В известен смисъл всички режисьори са работили под заплахата филмите им да не видят бял свят. Те се показвали задължително готовата продукция. Знаели са, че ще трябва да оправдават произведенията си. В най-лошия случай са носели тежки последствия, даже с опасност за живота. Това означава, че всичките филми от онова време са били заразени от идеологията.

ДВ: По нова време развлекателните филми са играели голяма роля. Как са ги използвали нацистите?

Рюдигер Зухсланд: Развлекателното кино също е част от режима. Може да се каже, че нацисткият режим е общувал с хората и чрез медиите. Масовите манифестации, за които се сещаме, са само една малка част от тази комуникация. Чрез радиото и киното нацистите са достигали до наистина големи групи. Също и до хората, които не четат вестници, или пък "Моята борба". Те обаче са гледали кино. Ходели са на кино заради кинозвездите. Знаем за много еврейски граждани в Германия и Австрия, за много участници в съпротивата, които нямат нищо общо с нацистите, но са гледали тези филми. По това време преди основния филм се излъчват седмичните прегледи, които Гьобелс лично е одобрявал. Към това спадат и т.нар. "културни филми" - груби и изкривени идеологически продукции, представяни като документални. И хората е трябвало да ги гледат, ако са искали да се насладят на актьорското майсторство на Зара Леандер или Хайнц Рюман, например.

Хитлер с Гьобелс и съпругата му Магда (Снимка: PA)

ДВ: Много често са снимани и исторически филми. Защо?

Рюдигер Зухсланд: Да, това са филми, в които плавно се извършваха преходите между реалността и филмовия разказ, между мечтите на главните герои и тези на обикновените хора, техните фантазии и страхове. Тези преходи бяха толкова плавни, че човек почти не ги забелязва и се пита дали главният герой просто си мечтае, или всичко това е истина. Зрителите, излизащи от киното, е трябвало да пренесат видяното на екрана в действителността - като един вид продължение на филма с други средства. Те е трябвало да объркат реалността с фантазиите, действителността с мечтите и да не виждат разликата.

Хитлер и Гьобелс

ДВ: Вашият документален филм "Хитлеровият Холивуд" започва с откъси от филма "Morgenrot" /патриотична драма в една подводница от 1933 година/. Но този филм е заснет преди идването на власт на нацистите. Защо тези откъси са толкова важни за Вас?

Рюдигер Зухсланд: През 1933 година нацистите не паднаха от небето. В този смисъл не можем да говорим за настъпването на някакъв обрат, а по-скоро беше наложен един недодялан преход. В Германия не настъпи часът нула, защото нацистите вече бяха дали заявка за себе си - както във филмите, така и в обществото. Те ставаха все по-силни и това се вижда от филмите на киностудия УФА. Алфред Хугенберг, който е ръководел киностудията, често е бил наричан "подлогата на Хитлер". Така както във Ваймарската република е съществувало ляво и комунистическо кино, по същия начин е имало и дясно и реваншистко, а по-късно също и фашистко кино. Филмите с Ото Гебюр в ролята на Фридрих Велики и тези за германските подводници са примери за това.

*Интервюто е публикувано тук>>

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Френският филм "Вечна ваканция" с българско участие вез наградата на публиката от фестивала в Бургас

Деветото издание на международния фестивал се проведе на различни локации в морския град в дните между 19 и 25 юли

Светослав Драганов снима документален филм за Мария Статулова

Лентата ще се казва "Надеждата на Мария", а сценарист на филма е синът на актрисата Дани Радичков

Кино под звездите на Габрово

То ще се състои от 7 до 11 август на площад "Възраждане"

Организаторите на кинофестивала "Сънданс" обявиха седем града финалисти за бъдещ домакин на фестивала

След 40 години в Парк Сити, щата Юта, фестивалът търси ново място за изданията след 2027 г., когато съществуващият договор за домакинство ще трябва да се поднови

Теодор Ушев представи за втори път своята селекция "Акуаанима" с най-доброто от света на анимацията в Бургас

"Само за две години студията вече са горди да бъдат част от програмата на Бургаския международен филмов фестивал, което е успех за нас и за екипа на фестивала. Много от филмите бяха изтеглени от други фестивали, за да могат да бъдат тук" каза още Ушев

Лятна филмомания показва най-доброто от „Банско филм фест“ под звездите на планинския град

Това са филми, които няма къде другаде да бъдат видени, отделно на кинофестивала прожектираме над 80 продукции от 50 държави, така че е трудно физически да бъдат изгледани всички, каза директорката Натали Петрова.