ИДОЛИТЕ НА СВЕТОВНОТО КИНО
"Филмът" на Жан Маре няма щастлив сюжет
110 години от рождението на големия френски актьор
Автор : / 5681 Прочита 3 Коментара
1949: Жан Маре в ролята на Орфей и Мари Деа като Евридика в сюрреалистичния романс „Орфей“, режисиран от Жан Кокто за Films du Palais Royal / Снимка: Getty ImagesФранцузите наричат Жан Маре "принца на обаянието", защото в него са били влюбени и жени, и мъже. Всеобщо харесван, актьорът е идол на своето време. И колкото и да са противоречиви мненията за личния му живот, тъй като в него има и "неприлични", и трагични факти, той си остава култов актьор на Франция и на световното кино.
Актьорът Жан Маре в сцена от филма „The King's Best Man“, 24 април 1958 г. / Снимка: Getty Images
Актьорът е роден на 11 декември 1913 година в Шербур. Работи активно в киното повече от половин век, почти до смъртта си на 8 ноември 1998-а, малко преди да навърши 85. Маре е един от най-известните актьори във френското кино от 40-те и 50-те години на XX век. Снимал се е в над 70 игрални филма, а общо филмотворчеството му минава 100 продукции.
По-старото поколение у нас го помни главно като принца във филма "Красавицата и звярът" (1946), Маркиз Родолф де Самбрей в "Парижките потайности" (1962), Шарл д'Артанян в "Желязната маска" (1962), Фантомас във "Фантомас" (1964) и др. Една от последните му роли е от 1995 година във филма "Клетниците" на режисьора Клод Лелу, в който играе в ролята на отец Мариел.
Навършиха се 110 години от рождението на френския идол със световна известност Жан Маре.
Кратката му биография извън киното е един брак за кратък период от две години - с актрисата Мила Парели, дълга връзка - 26 години с неговия откривател Жан Кокто (до смъртта на режисьора през 1963-та) и едно осиновено дете, чиято история е трагична. Така че, ето - набързо назовахме и "неприличната", и трагичната страна на неговия личен живот. Според биографите на актьора някои го считат за "злодей с ангелско лице", но да видим дали е така, след като проследим някои щрихи от живота на Жан Маре.
Jean Alfred Villain-Marais е бил не само красив и талантлив актьор и каскадьор, но всестранно надарена личност - писател, художник и скулптор.
След като на два пъти не го приемат да учи актьорско майсторство, решава да работи нещо "близо до киното". Това е времето на Втората световна война. През август 1944 година се присъединява към Втора френска бронирана дивизия като шофьор на камион и превозва гориво и муниции до фронта. По онова време е в брак с актрисата Мила Парели.
Бракът не издържа, защото Жан Маре е бисексуален и не го крие. Връзката им с Жан Кокто започва с влюбване на снимачната площадка и продължава до смъртта на режисьора. Известно е, че Маре дълбоко скърби за партньора си и оставя послание на гроба му: "Аз не плача, Жан... Ще заспя. Заспивам, гледайки те, и ще умра, защото оттук нататък само мога да се преструвам на жив."
Маре откровено признава без притеснение, че сърцето му винаги е принадлежало на един човек и до края на живота си предпочита самотата пред това да бъде "просто с някой".
Жан Маре надживява Кокто с три десетилетия, като се опитва да осмисли живота си с работа и грижа по един осиновен син, дете на негова позната. Осиновява Серж Айал през 1963 година, когато момчето е на 21. Серж се самоубива през 2012-а, 14 години след смъртта на Жан Маре. Самият Жан Маре доживява дълбока старост - умира на 84 от сърдечна недостатъчност.
В живота му има дълбоко прикривани рани още от детството. Жан Маре не помни баща си, защото родителите му се разделят, когато е още бебе. Родителите му се разделят след като преживяват драмата да загубят предишното си дете - сестра му Жана. Майката на Жан Маре се надява отново да роди момиче, но се ражда... Жан. Някои психолози предполагат, че това нейно силно желание за момиче може да се е предало на плода, макар науката да не е доказала до каква степен подсъзнанието може да провокира подобна промяна.
Първата си премиера "Адската машина" от Жан Кокто ще представят студентите на проф. Здравко Митков
Жан забелязва своите сексуални "особености" още в юношеските си години, когато позира пред огледалото с дрехи на майка си и баба си. Домашните му не виждат нищо нередно в това. Всъщност, почти не се интересуват от него. Майка му постоянно пътувала и растял под грижите на леля си и баба си. Един ден научава шокиращия факт, че родната му майка е измамница и клептоманка, и докато са го лъгали че "пътува", всъщност не един път е била в затвора.
Жан търси утеха в улицата. Става сприхав и без причина влиза в битки. Сменя училища заради лошо поведение, все повече започва да лъже и да участва в сбивания. Излиза му име на хулиган.
Външността му, обаче, е толкова впечатляваща, че първоначалното впечатление е като за ангел. Лесно може да си намери всякаква работа, но той не иска да работи каквото и да е. Пробва се в много сфери: като асистент-фотограф, продавач на вестници, момче на голф игрище, художник на картички, и всичко това - за кратко. Накрая става модел и с портфолиото си започва да обикаля филмовите студиа. Междувременно предлага за продажба някои свои картини и един ден не една, а няколко негови творби купува режисьорът Марсел Л'Ербие. Именно той поканва красивия художник за епизодична роля в свой филм.
Така започва всичко - с епизодични роли и масовки. Докато съдбата не го среща с Жан Кокто. Жан чува, че Кокто набира актьори за спектакъла "Едип цар" и отива на кастинг. Кокто бил зашеметен от чувствената му красота и ослепително сините му очи. Още на следващия ден с лъжа, че има нужда от помощ, наричайки желанието си "катастрофа", го вика в дома си и му се признава в любов. Искрата помежду им пламва с такава страст, че двойката става публична. Маре и Кокто не крият връзката си.
Жан Маре открива в 47-годишния по онова време Кокто и бащата, когото не е имал, и любовника, и съветника - всичко, за което е мечтал да има до себе си - близък човек. Намира не само духовна опора и шанс да се изяви като актьор, но и голямата всеотдайна любов.
Жан Кокто възлага на Маре всички главни роли в своите спектакли и филми: "Красавицата и звярът" (1946), "Двуглавият орел" (1948), "Ужасните родители" (1949), "Орфей" (1949), "Кориолан" (1950), "Завещанието на Орфей" (1959). Той е първият, който вижда в Жан Маре не само сексуален обект, но светлината в душата му.
Кокто е безумно талантлив, но лоша компания - пристрастен е към опиума и това го погубва. И въпреки тежките моменти, Маре е до него до края на дните му. След смъртта на Кокто мъката го завладява напълно и съвсем откровено Жан признава пред медиите: "От тук насетне, само ще се преструвам, че живея".
Жените никога не са били негова страст. В едно свое интервю актьорът откровено признава: "Имах дълги сексуални отношения с жените, но аз не бях влюбен в нито една от тях. С три опитах да зачена дете, но уви, съдбата не пожела да ме ощастливи с бащинство. Ако това се бе случило, кълна се в Бог, аз веднага щях да се оженя за майката на бъдещето ми дете!"
След смъртта на Жан Кокто, самотата извън работата го убива и така взима решението да осинови Серж. Жан Маре през целия си живот е мечтал да има семейство, но пречките към такова щастие са толкова много, че го правят невъзможно. Жан познава майката на момчето и не се поколечава да направи това добро, въпреки че Серж има цигански произход. Когато се решава да го осинови, е и кръгъл сирак.
Жан Маре прави всичко възможно да го изучи, да го социализира, но Серж е вече твърде голям, за да не се поддава на съвети. Вироглав е и между двамата не се установява близост като между баща и син. Освен това Серж се отвращава от сексуалната ориентация на своя осиновител и дори му казва в прав текст, че има лоша репутация. Обявява, че не иска да живее заедно с него.
Така Жан Маре отново остава сам със спомените си за "другия Жан". Изгубва воля да се бори със съдбовните обстоятелства. Според по-близките му колеги, бил скромен, самокритичен, мечтателен и откровен - "с душа на наивно дете".
В една биографична книга за актьора трогателно се предават думите на признанието в любов между него и Кокто. В тях няма нищо мръснишко, а напротив - звучат затрогващо: "Катастрофирах! Влюбен съм във вас!" - му казва Кокто. "И аз!" - отговаря Маре, макар че в онзи момент, както ще признае по-късно, излъгал - още не бил влюбен. Любовта го връхлита скоро след това и не го напуска до смъртта на Кокто.
Коко Шанел облича Маре за постановката на Кокто "Едип цар" и не скрива възхищението си от красотата му. Всички обожават Маре - и мъже, и жени, и го изразяват гласно. Кокто е обсебен от него - Маре е неговата муза. Двамата пътуват заедно, прекарват заедно ваканциите си. Както вече споменахме, не крият връзката си. Кокто безумно ревнува Маре и в един период от време след 12-ата година на връзката им, Маре ще го накаже за това - с любовен роман с примабалетиста Жорж Райх. Ще има и други, с които ще наранява Кокто, но в сърцето му винаги ще бъде само той - Жан Кокто.
Когато режисьорът получава първия си инфаркт, Маре бил на снимки в Холивуд, но зарязва всичко, за да се грижи за него. На 11 октомври 1963 година идва краят. Маре е неутешим и до болка откровен. Като дете шепти на приятеля си, без свян от присъствието на други хора: "Жан, помни че с теб се родих отново. В един светъл свят, пълен с добро и любов... Благодаря ти за всичко."
"Жан Маре е закърмен в тревога и от пеленаче расте разочарован от света", казва един от биографите му. "Изглежда хладнокръвно безразличен, а всъщност цялото му същество е изпълнено със страст". Жан Маре бе за няколко поколения зрители еталон за талант, красота, мъжественост и искреност.
В него бяха влюбени по един фанатичен начин много жени. А една българка е имала късмета да го срещне лично. Това е покойната ни преводачка от френски Елка Димитрова, която в интервю пред Савка Чолакова разказва с подробности срещата си с Жан Маре.
Още по време на студентските си години Елка Димитрова си пишела с французойка на име Катрин от Париж. През 1968 година получава покана да й гостува. Майката на Катрин месеци по-рано купила билети за дъщеря си и българската й гостенка за театъра на Жан Маре - "Театър дьо Пари", на който той бил директор и изпълнявал още няколко функции, включително и на художник на декорите и костюмите.
Представленията били от 21 часа и всеки бил с придружител, а нашенското момиче тръгнало само - приятелката й Катрин работела на летището и я повикали спешно за нощна смяна поради нещо непредвидено.
Докато Елка стояла сама в антракта, Жан Маре се доближил до нея и я попитал: "Защо сте сама?" Тя си глътнала езика от изненада, но надве-натри обяснила защо. Тогава той съвсем естествено й казал: "Имате ли нещо против да отидем след представлението да пием кафе? Така и така не мога да заспя след края". Елка не можела да повярва, какво й се случва - почти като във филм. След полунощ двамата наистина пили кафе заедно и Жан Маре я запознал с много знаменити хора от френското кино. Нощта продължила в прочутото кабаре "Лидо" на водка с хайвер. Разговорът неусетно стигнал до темата за Кокто. Жан Маре споделил на нашето момиче, че пази стихове на Кокто, посветени на него.
По онова време публиката вече гледала Жан Маре в ролята на Фантомас и той разказал на Елка, как на Московския кинофестивал, фенки му скъсали ръкава на сакото. Тази незабравима вечер за българката приключила към 4 сутринта, когато Жан Маре я изпратил до дома на Катрин като джентълмен. Тази невероятна среща ще остане като красив спомен до смъртта на преводачката ни Елка Димитрова.
От интервютата с Жан Маре, запазени до днес и цитирани от биографите му, не оставаме с впечатлението за "злодей с ангелско лице", а за един самотен мечтател, жадуващ за семейство и лично щастие през целия си живот. За жалост, понякога съдбата предопределя мечтите ни и не винаги професионалната реализация носи пълно щастие.
Такава е историята на Жан Маре и тя е не по-малко впечатляваща от филмите с красивото му лице.
Еми МАРИЯНСКА