ХУДОЖЕСТВЕНАТА РЕАЛНОСТ
Фантомас е "роден" половин век преди да се "развихри" на екрана с Жан Маре и Луи дьо Фюнес
Марсел Ален и Пиер Сувестр за 3 години написали 32 романа за измисления злодей
Редактор : / 8798 Прочита 0 Коментара

Помните ли френската кинотрилогия за Фантомас с Жан Маре и Луи дьо Фюнес?
Тайнственият престъпник с маска дотолкова бе впечатлил зрителите през 60-те и 70-те години на миналия век, че се бе превърнал в нарицателно за ужас. Хората се питаха, напълно измислен ли е Фантомас, или си има прототип? След киното, хитроумният злодей стана любим персонаж и в други изкуства.
Каква е историята на този герой?
Първият плакат за филма пуска кинокомпанията "Gaumont"
Фантомас е измислен от двама французи - писателите Марсел Ален и Пиер Сувестр още през 1911 г. Те създали образа на джентълмен, който извършва ужасни престъпления, без явна причина. Фантомас убива чрез сложни технически способи, които са негови изобретения, и поставя в недоумение неуморно преследващия го полицейски комисар Жюв. Името Фантомас вероятно е производно от "фантом" с "маска".
Кадър от първия филм от трилогията за Фантомас, 1964 г.
Преди да се отдадат на писателството, Ален и Сувестр работели като журналисти. По тяхно време са на мода булевардните романи, с типичните за тях любовни интриги и ефектни престъпления. Идеята за героя им Фантомас се "родила" буквално за един ден. В продължение на 3 години от този ден нататък, Марсел Ален и Пиер Сувестр произвеждат 32 романа - по един роман всеки месец. Когато ги питали как ще опишат героя си Фантомас, те лаконично отговаряли с фрази от рода на: "Гений на Злото" и "Властелин на терора". По този начин личността на героя им оставала загадка, която събуждала все по-голям интерес сред читателите. Веднъж, на въпроса "Кой е Фантомас?", Марсел Ален отговорил така: "Никой. И все пак - Някой. Някой, който разпространява ужас!.."
Обложка на романа "Мъртвецът-убиец", 1914 г.
Трябва да им се признае на авторите на Фантомас, че те години наред поддържали интереса към героя си жив не само с романите, но и с интервюта с подобни отговори. В същото време книжният Фантомас наистина се развихря - започва да извършва все по-дръзки убийства, шантажира, заплашва и се надсмива над преследвачите си. Маската на лицето му позволява да изглежда Никой. Така всъщност лесно замита следите от престъпленията си.
Още първите книги за Фантомас стават много популярни сред френското общество. Французите буквално почват да приемат съществуването му като реална личност, която буди страх. Няколко филмови компании преговарят с Ален и Сувестр, за правата да екранизират произведенията им. Малко преди Първата световна война книгите за Фантомас са преведени на много езици и се продават почти навсякъде в Европа. На екрана Фантомас се появява за пръв път още по времето на нямото кино, но след войната някак всички забравят за него.
Интересът към Фантомас се възражда чак през 60-те години на миналия век. "Поостарелият" престъпник се превръща в един от първите популярни "лоши" герои на масовата култура. Образът му на "скрит" престъпник се оказва дотолкова удачен, че послужва за основа и на други персонажи. Алфред Хичкок признава, че е взаимствал идеи за филмите си от историята на Фантомас. Върху образа му стъпват и комиксите "Хората Х". "Само че никой от тези нови герои не може да достигне "таланта" на Фантомас, отбелязва един критик.
Фантомас е "концентрирано" зло!"
Подражателите на Фантомас в комиксите "Хората Х"
През 1964 г., когато започват да излизат филмите за Фантомас, благодарение на Жан Маре и Луи дьо Фюнес, той наистина се "развихря" на екрана. Трите филма отбелязват огромен касов успех. Образът на Фантомас все повече се превръща в екшън герой, който може да върши чудеса.
Автомобилът Citroёn DS се появява за пръв път на екран във филма "Фантомас се развихря"
Еми МАРИЯНСКА