Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Филмът му "Зарево над Драва" днес изглежда "невъзможен"

ГОЛЕМИТЕ ИМЕНА НА БЪЛГАРСКОТО КИНО

Филмът му "Зарево над Драва" днес изглежда "невъзможен"

100 години от рождението на Зако Хеския

Кадър от филма "Зарево над Драва" на Зако Хеския

Преди сто години, на 21 септември 1922 г. в Цариград, в пределите на Османската империя, е роден един от най-добрите режисьори на българското кино - Зако Хеския.

Той създаде истински шедьоври, които остават в Златната хроника на родната кинематография: "Осмият", "Тримата от запаса", "Зарево над Драва", "Йо-хо-хо", "Бой последен", "Сами сред вълци (5-сер. тв, 1979), "Нощем с белите коне" (сериал, 1985), "Началото на една ваканция" и др.

Зако Хеския / Източник: Златен фонд на БНТ

Режисьорът почина на 83-годишна възраст през 2006-а година и на поклонението му имаше малко хора. Тогавашният български президент Георги Първанов изпрати съболезнователна телеграма до близките на режисьора.

От страна на Министерство на културата на поклонението беше заместник-министърът Надежда Захариева, съпруга на покойния знаменит български поет Дамян Дамянов.

Ретроспекция послучай 100-годишнината от рождението на Зако Хеския / Източник: Регионална библиотека-Хасково

В други времена поклонението на толкова заслужил за културата ни човек, би изглеждало по друг, подобаващо достоен начин, и това само може да ни натъжава...

Все пак, сред малкото изпращачи на Хеския, бяха знаменити хора като Валери Петров, Александър Грозев и Георги Дюлгеров, които познаваха и ценяха дълбоко значимостта на неговата личност.

Исак Соломон Хеския, когото наричахме Зако Хеския, дебютира през 1966-а година с екранизация на разказа на Йордан Радичков "Горещо пладне", и още тогава става ясно, че на небосклона на българското кино се е появила звезда - човечна и талантлива.

Още Фестивалът "Златна роза" има нова статуетка по случай своя 40-годишен юбилей

Фестивалът "Златна роза" има нова статуетка по случай своя 40-годишен юбилей

"Киното е мъчително и сладко нещо", казваше Хеския и през целия си съзнателен живот следваше природната си нравствена човешка същност. Беше щастлив, че и в т.нар. демократично време бе удостоен със "Златна роза" на кинофестивала във Варна през 2002-ра, за цялостен принос към киното ни. За него беше знак, че не е забравен от сънародниците си. Това беше четвъртата му "роза" от Варненския фестивал. Предишните са за филмите му "Осмият", "Зарево над Драва" и "Сами сред вълци", получени в годините 1969-а, 1974-та и 1979-а. Зако Хеския беше носител и на званията заслужил и народен артист, както и на орден "Св. св. Кирил и Методий".

Пътят му в киното минава така да се каже през "кухнята" на кинематографа. Завършва полувисше училище по кинематография и фототехника и започва кариерата си като асистент-режисьор.

Още Болестта изтри паметта й, но главното остана "записано" в нейните филми

Болестта изтри паметта й, но главното остана "записано" в нейните филми

Сътрудничи на Борислав Шаралиев в комедията "Две победи" (1956 г.); на Бинка Желязкова при работата й върху дръзката съвременна драма "Животът си тече тихо" (1957 г.); на Яким Якимов в морската мелодрама "Законът на морето" (1958 г.); на Конрад Волф при снимките на шедьовъра му "Звезди" (1959 г.); на Рангел Вълчанов за антифашистката мелодрама "Първи урок" (1960 г.); на Никола Корабов при мащабната екранизация на класиката "Тютюн" (1962 г.) и на много други сред най-големите в българското кино. Събира опит и знания от тях.

От дебюта си като режисьор през 1966-а до 1991-ва година, Зако Хеския беше режисьор-постановчик в Студията за игрално кино "Бояна".

Още Драмата "Тютюн"

Драмата "Тютюн"

Когато дебютира в киното като режисьор с филма "Горещо пладне", вече е в доста напреднала за дебют възраст - на 44. Но пък има зрелостта да създаде филм, който веднага е селекциониран в конкурсната програма на фестивала в Кан. Това е забележителен факт, на който българското кино се е радвало едва няколко пъти в историята си.

Георги Георгиев-Гец в кадър от филма "Осмият" на Зако Хеския

Три години след режисьорския си дебют Хеския създава филма "Осмият" (1969) с Георги Георгиев-Гец. Лентата бележи оггромен успех сред зрителите и представя антифашистката съпротива по необичаен за соц киното ни начин - като приключенски екшън. Този новаторски подход към темата бе забележително напредничав за времето си.

Интересът на Зако Хеския към историята го подтиква към други две много сложни за реализация продукции - със сюжети от Втората световна война: трагикомедията "Тримата от запаса" (1971) и филмовият епос "Зарево над Драва". Много кинематографисти считат, че днес е немислимо да създадем нещо толкова мащабно като организация, масовка, рискови батални сцени и сложен монтаж, като филма "Зарево над Драва".

Кадър от филма на Зако Хеския "Зарево над Драва"

И вероятно са прави. Днес такава задача изглежда непосилна и като финансов ресурс, но не може да се каже, че е била лесна и преди. И преди малко режисьори дръзваха да работят филми с такъв огромен мащаб. Но той го постигна - създаде истински шедьовър не само на българското - на световното кино.

В "новото" време мнозина се опитаха да ударят по авторитета на големия режисьор, като предпочетоха от цялата му филмография да извадят "новината", че бил направил "поръчков филм за прослава на Тодор Живков" - филма "Бой последен".

Още За Джагаров родината бе мироздание, а тя му отне дома

За Джагаров родината бе мироздание, а тя му отне дома

Днес е добре да се отговори на тази нарочна и необективна забележка: Филмът е изграден по партизанските спомени на писателя Веселин Андреев и в него няма нищо приповдигнато, което да уличава режисьора в партийно пристрастие, или лакейническо залитане. Така че нека днес, от дистанцията на времето, и като се отчита факта, че няма една истина за всички времена, злите езици да замълчат уважително към достойната личност на Зако Хеския.

Той беше виртуоз на всички жанрове - от историческия епос до занимателния филм. Създаде един от най-забавните филми в историята на киното ни - "Йо-хо-хо", с участието на Кирил Варийски (1981). Много критици считат, че филмът е истинско постижение на родната кинематография. Сценарият е на големия Валери Петров, а главната роля е поверена на актьора Кирил Варийски, който веднага се превърна в национална филмова звезда.

Кирил Варийски и Виктор Чучков във филма на Зако Хеския "Йо-хо-хо"

Какво бе толкова привлекателно в този филм, че той все още не се изтрива от паметта на поколения българи назад във времето? - В този филм светът на възрастните се огледа в очите на децата. В него имаше и фантазия, и хумор, и такава нежност, каквато бяха способни да пресъздадат само големи хуманисти като Валери Петров и Зако Хеския.

Филмът събра два таланта от голям мащаб - и двамата бяха едновременно мъдри възрастни и емоционални деца по душа. "Йо-хо-хо" извади на екран темата за приятелството, което твори чудеса; приятелство, което прогонва самотата и връща вярата в любовта.

Филмът бе отличен със Златна и Специална награда на 12-ия Международен кинофестивал в Москва през 1981-ва година и стана първият български филм с холивудски римейк.

През 1979-а година Зако Хеския реализира филма "Сами сред вълци", а през 1985-а - "Нощем с белите коне" - два от най-успешните български телевизионни сериали и до днес.

Актьорът Иван Иванов в тв сериала на Зако Хеския "Нощем с белите коне" по повестта на Павел Вежинов

И двата филма са по сценарии на Павел Вежинов, и макар героите им от днешна гледна точка да изглеждат "старомодни" идеологически, и днес българският зрител би ги гледал с удоволствие. В "Сами сред вълци" остават запаметени в лентата великолепните актьорски превъплъщения на актьорите Васил Михайлов и Борис Луканов.

Зако Хеския имаше освен талант за кино, и педагогически способности. Той подкрепяше младите и ги насърчаваше с бащинско усърдие да успеят. Затова съвсем заслужено от 1987-а година именно на него бе поверено да ръководи творчески колектив "Дебют" в някогашната Студия за игрални филми "Бояна".

Зако Хеския бе сред водещите ни кинодейци. Създаде разнообразни и амбициозни продукции, с участието на изявени родни и чуждестранни постановчици. Той владееше тайните на занаята, но никога не направи компромис нито с художествената, нито с духовната задача на киното като изкуство - работеше по съвест.

Актьорът Антон Горчев в кадър от филма "Осмият"

Трябва да се отбележи и един много важен факт от неговото творчество - че наред с безупречния си професионализъм като режисьор, Зако Хеския не допускаше компромис с литературната първооснова. Той зачиташе авторите на оригиналните произведения, които екранизираше.

В същото време Зако Хеския умееше да направи тази литературна основа на екрана разбираема и интересна за широката публика. Той можеше да "преведе" на филмов език дълбочината на литературния първообраз.

Още Васил Михайлов отказва наградата "Икар"

Васил Михайлов отказва наградата "Икар"

Хеския притежаваше и много точно чувство за подбор на актьорите в неговите някак сурови филми. Конфликти, емоции и стълкновения прозвучаваха на екрана живо и вълнуващо. Във филми на Хеския създадоха силни женски образи младите по онова време актриси Белла Цонева, Лидия Вълкова, Гинка Станчева, Мая Драгоманска и др.

Мъжете-актьори във филмите му, те бяха все големи звезди: Георги Георгиев-Гец, Васил Михайлов, Борис Луканов, Петър Слабаков, Кирил Господинов, Никола Анастасов, Георги Парцалев, Стефан Мавродиев, Антон Горчев, Иван Иванов и мн. др. Той умееше и да създава звезди - като Кирил Варийски

Кадър от филма на Зако Хеския "Зарево над Драва" с участието на Георги Георгиев-Гец

Казват, че Зако Хеския се е сбогувал с нас с образа на Стареца от филма на Светослав Овчаров "Надежда в София" от 2000-та година?... Възможно е да е така. Който е гледал този филм, може би е изпитал това чувство...

Но освен, че запечата с образ в спомените ни честното си лице, Зако Хеския ни остави нещо много по-ценно от себе си - своите филми.

Поклон!

Еми МАРИЯНСКА

Още Васил Михайлов: Див, ама жив!

Васил Михайлов: Див, ама жив!

Още ГЕЦ само веднъж използвал каскадьор - за скок с парашут

ГЕЦ само веднъж използвал каскадьор - за скок с парашут

Още Гец бил покосен от фаталния инсулт на сцената

Гец бил покосен от фаталния инсулт на сцената

Още Васил Гендов - рицарят на българското кино

Васил Гендов - рицарят на българското кино

 

Коментирай11

Календар

Препоръчваме ви

Френският Конан Дойл се подиграл с Шерлок Холмс

160 години от рождението на писателя Морис Льоблан

Те изобретиха киното и се отказаха от него

Невероятната история на братя Люмиер

От уличните банди, до микрофона и наградите "Грами"

80 години от рождението на "кадифения глас" Бари Уайт

Волев притежаваше волята да бъде себе си

Утре се сбогуваме с големия български режисьор

Той покорява Париж със "селските" си картини

210 години от рождението на барбизонеца Франсоа Миле

Създателят на Ботевградския ученически духов оркестър си отиде като уличен музикант

Маестро Димитър Войнов е ръководел уникалния оркестър в продължение на 40 години