Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Жулиет Бинош пред Dir.bg: Успях да кажа "не", когато трябва

ЕКСКЛУЗИВНО

Жулиет Бинош пред Dir.bg: Успях да кажа "не", когато трябва

Ексклузивно интервю с Жулиет Бинош за успехите на европейското кино, новата й позиция като президент на Европейската филмова академия и мнението й за т.нар. "координатори" по интимните сцени

Френската актриса Жулиет Бинош по време на церемонията на Европейските филмови награди в Люцерн, Швейцария (Снимка: Getty Images)

Още Франсоа Озон пред Dir.bg: Не се страхувам от сянката на Фасбиндер

Франсоа Озон пред Dir.bg: Не се страхувам от сянката на Фасбиндер

С Жулиет Бинош разговаряме в Люцерн, където преди седмица се проведоха Европейските филмови награди. Иконата на френското кино зае поста президент на Европейската филмова академия по-рано тази година, като го наследи от полската режисьорка Агнешка Холанд. Преди това президенти на Академията са били Ингмар Бергман и Вим Вендерс. 

Жулиет Бинош е една от най-ярките личности в световното кино, чиято кариера обхваща повече от четири десетилетия и не може да бъде поставена в никакви рамки.

Позната със смелите си роли и дълбоките си изпълнения, Жулиет Бинош ни е дарила с образи, които за запечатани завинаги в съзнанието ни - от "Английският пациент", за който печели награда "Оскар" за ролята си на Хана, през образа на Виан Роше в "Шоколад" до дръзките ѝ изпълнения в артхаус шедьоври като "Синьо" на Кшищоф Кешловски и "Любовниците на моста", "Damage", "Непосилната лекота на битието", "Скришна игра" и "Код непознат". 

Със страст към разказването на истории и значителен капацитет на актриса, която винаги е знаела какво иска, надхвърляща граници и езици, тя продължава да преосмисля идеята на това какво означава да си артист в един бързо променящ се свят.

Френската актриса Жулиет Бинош по време на церемонията на Европейските филмови награди в Люцерн, Швейцария (Снимка: Getty Images)

Още "Емилия Перес" на Жак Одияр взриви Европейските филмови награди

"Емилия Перес" на Жак Одияр взриви Европейските филмови награди

С Жулиет Бинош, новият президент на Европейската филмова академия, разговаряме за европейското кино, променените роли на жените, защо е предпочела Кешловски пред Спилбърг и кои са съвременните правила в киното, които не приема. 

- Какво означава за вас новата ви позиция като президент на Европейската филмова академия?
- Не възприемам тази позиция като работа. Виждам я като продължение на работата, която беше започната още от Ингмар Бергман и Вим Вендерс, Агнешка Холанд...

Важно е да подчертаем значението на седмото изкуство, подкрепата за него, както и да дадем възможност на много филми да съществуват, защото са различни, защото са креативни и не се конкурират в система, в която един филм може да съществува само, защото е успешен.

Още Майк Дауни: Нуждаем се от нова форма на колективизъм

Майк Дауни: Нуждаем се от нова форма на колективизъм

Мисля, че е важно да се обединяваме и да се борим с много различия. Аз се уча, докато работя, защото нямах представа какво ще бъде да правя точно това, но пък се запознах с много нови хора. Влизам на такава позиция за първи път. Това е нова роля. 

Трябва да имам време и да разбера повече за дейността и идеите на Европейската филмова академия. Срещнах се с Матиас Воутер Кнол и Майк Дауни, който е председател, и обсъдихме много неща, това е процес, който тепърва започва.

Френската актриса Жулиет Бинош по време на церемонията на Европейските филмови награди в Люцерн, Швейцария (Снимка: Getty Images)

Още Хипнотичната музикална ода "Емилия Перес" получи най-много номинации за "Златен глобус"

Хипнотичната музикална ода "Емилия Перес" получи най-много номинации за "Златен глобус"

- Ако приемем факта, че холивудското кино и големите блокбъстъри днес преживяват огромна криза на гледаемостта и приходите, това ли е тъкмо момента , в който европейското кино може да бъде по-силно и по-влиятелно?
- Струва ми се, че винаги сме били в кризи, независимо дали в Европа или отвъд нея. Светът е в криза и филмите са чудесен начин да се изразяват вътрешните ни емоции и чувствата, които имаме. Тази година съм много впечатлена от европейското кино!

Това е много добра отправна точка в наистина огромния мащаб на световното кино.

Винаги съм се надявала европейските филми да имат по-силен глас, защото е много важно да имаме различни артисти и филми, които не са на английски език. Много е важно неанглоезичните филми да бъдат субтитрирани на различни езици и да бъдат приемани и гледани в различни държави, така зрителя може да усети емоцията и чувствеността на даден език, култура.

Жулиет Бинош и Джеръми Айрънс в кадър от филма "Damage" на Луи Мал

Още Жулиет Бинош ще бъде президент на Европейската филмова академия от 1 май

Жулиет Бинош ще бъде президент на Европейската филмова академия от 1 май

Във Франция още от дете си спомням, че филмите имаха субтитри, но в други страни няма такава култура. Иска ми се европейските филми да присъстват повече по света.

Също така за мен е важно европейските филми да бъдат антистереотипни, а не да влизат в основния поток от еднообразни герои, насилие и секс, да има автентична и авторска гледна точка. И, разбира се, се опитваме да правим бизнес, защото трябва да оцелеем и да направим още филми.

И изглежда, че тази година цифрите говорят, че е била добра за европейското кино.

Снимка: Getty Images

Още Легендата на унгарското кино Бела Тар пред Dir.bg: Ако преди цензурата беше политическа, то днес тя е пазарна

Легендата на унгарското кино Бела Тар пред Dir.bg: Ако преди цензурата беше политическа, то днес тя е пазарна

- Вие сте втората жена, която е президент на Европейската филмова академия и поехте поста от Агнешка Холанд. Защо смятате, че трябваше да мине известно време, за да има жени президенти на Академията и защо това представителство е важно за индустрията?
- Да имаш Ингмар Бергман и Вим Вендерс в продължение на 40 години - това е страхотен подарък, защото те са такива големи артисти, че няма как хора като тях да не придадат тежест на самата Академия.

Също така - всичко това се случи от желанието на света и Европа Източен и Западен Берлин, Източна и Западна Европа да бъдат обединени.

Бергман е огромен майстор на киното и не мисля, че в случая има значение дали на този пост стои жена или мъж. Венеция може да бъде жена или мъж, никой не го интересува.

Не мисля, че Агнешка е била избрана за този пост, защото е жена. Тя е изпълнила много други изисквания около идеята за Европейската филмова академия.

Трябва винаги да искаме най-доброто и да бъдем взискателни, да гледаме качеството, не формата, защото киното не е форма. Щастлива съм, че е имало двама мъже и две жени след това, но наистина не мисля, че това е основното, което трябва да ни вълнува.

Френската актриса Жулиет Бинош по време на церемонията на Европейските филмови награди в Люцерн, Швейцария (Снимка: Getty Images)

Още Гурме по френски с Жулиет Бинош

Гурме по френски с Жулиет Бинош

- Следващият ми въпрос е свързан с предишния. Как виждате ролята на жените в киното през последните години? Мислите ли, че те намират повече място на световни форуми за кино и им се дава повече гласност?
- Знаете ли, аз започнах да правя филми през 80-те години, тогава имаше много малко жени. А сега наистина виждам промяна.

Във Франция е очевидно, че има огромна вълна от жени режисьорки. И си спомням, че в нашата Френска академия, представих най-добрите наградени актриси.

И петте роли бяха написани от пет жени и режисирани от пет жени. Това показва колко необходим и силен е женският глас. Вярвам, че нещата се променят към добро. Все повече дистрибутори и телевизии, гласуват доверие на жените.

Оптимистично настроена съм.

Жулиет Бинош и Рейф Файнс представят филма "Завръщането" в Ню Йорк (Снимка: Getty Images)

Още Жулиет Бинош между остриетата на любовен триъгълник по френски

Жулиет Бинош между остриетата на любовен триъгълник по френски

- Наясно съм, че не можете да назовете любими заглавия от филмите, които бяха номинирани за Европейските филмови награди, но какви са впечатленията ви от това, което видяхте от европейското кино тази година?
- Общото ми впечатление е, че те представят много различни гледни точки. И това е точно онова, което обичам в европейските филми - че виждаш много различни начини на разказване на история, на показване чрез камерата или светлината, монтажът дори.

За мен това е силата на европейското кино - то не е по рецепта. Символът на европейското кино е авторското кино и смятам, че това важи с пълна заявка и днес.

Жулиет Бинош в кадър от филма "Английският пациент" на британския режисьор Антъни Мингела

Още Жулиет Бинош получи наградата за цялостно творчество на кинофестивала в Сан Себастиан

Жулиет Бинош получи наградата за цялостно творчество на кинофестивала в Сан Себастиан

- След като видяхте такова разнообразие от филми, смятате ли, че киното си остава най-силното средство за показване на кризите, съмненията, разделенията и проблемите в обществото?
- Знаете ли, писането на книги е прекрасна среда, в която наистина може да се навлезе в сложността на света. Създаването на незабравими образи в киното е също нещо магично и понякога незабравимо.

Не знам дали киното е най-добрият начин. Мисля, че може да бъде, в зависимост от посоката.

Една форма на изкуство, един филм, може да бъде и най-доброто, и най-лошото средство за изразяване, зависи от това кой го прави и каква е целта му, намерението.

Може да показваш сложността по различни начини.

Снимка: Getty Images

Още Премиерен филм с Жулиет Бинош открива 26-ия София Филм Фест

Премиерен филм с Жулиет Бинош открива 26-ия София Филм Фест

Интересно е, защото съм работила по много филми, които са по книги, в началото имаш процес на адаптация. В крайна сметка винаги има хора, които се разочароват, защото са чели книгата, а като са гледали филма, са имали чувството, че не са я.

Разочаровани са, че не са почувствали същото онова, което е имало в книгата. Обратното също важи, казвайки, че филмът е по-добър от книгата.

Намерението е най-важното, а сложността не винаги е интелектуална.

- Наскоро отбелязахте 30 години от създаването на шедьовъра "Английският пациент". Често се връщаме към миналото, за да отбелязваме велики, превърнали се в класика филми. Какво е значението на тези филми за вас?
- Мисля, че винаги ми е интересно да гледам филми, които са направени преди много години, защото те са източник на вдъхновение, но и източник на информация, която сме забравили с годините.

Винаги е имало книги, които са били напълно забравени и даден филм ги възражда по най-добрия начин.

Филмите от даден период от миналото са наистина вдъхновяващи и поучителни, защото много често в тях виждаме как историята се завърта. Изглежда, че не се учим от миналото, така че винаги е интересно да се опитваме да се учим от миналото.

Жулиет Бинош и Мерил Стрийп на фестивала в Кан през 2024 г. (Снимка: Getty Images)

В същото време трябва да търсим и нови истории, които пасват на чувствителността ни и онова, което е важно за нас. Винаги се отнасям с внимание към това, което снимам и това, което искам да кажа. Ще се повторя, но в едно произведение на изкуството намерението е най-важно.

Киното е колективно изкуство и макар всички да се фокусират върху режисьора, в един филм се изпозлват талантите на много други хора.

Още "Как да бъдеш добра съпруга" с Жюлиет Бинош с премиера на Лятната Киномания

"Как да бъдеш добра съпруга" с Жюлиет Бинош с премиера на Лятната Киномания

- Разкажете за срещата си отново с Рейф Файнс в най-новия филм, който представяте в момента "Завръщането". Какво чувствате при срещата си с него, споменахме вече великата класика, където си партнирате "Английският пациент".
- Ние сме европейски актьори и винаги е удоволствие да се събираме отново и отново. Наистина беше вълнуващо, защото и при "Английският пациент" той беше тежко ранен, а и като Одисей в "Завръщането" също.

Това е общият знаменател между двата филма, макар във втория случай аз да не бях медицинска сестра.

Снимахме в Гърция и Рим, работих с английски актьор, италиански актьори, френски актьори, гръцки актьори. Това беше един истински европейски филм.

Жулиет Бинош на тазгодишното издание на кинофестивала в Кан (Снимка: Getty Images)

Още "Истината" с Катрин Деньов, Жулиет Бинош и Итън Хоук открива кинофестивала във Венеция

"Истината" с Катрин Деньов, Жулиет Бинош и Итън Хоук открива кинофестивала във Венеция

- Говорите с възхищение за европейското кино. Затова искам да ви задам следния хипотетичен въпрос. Представете си, че ви предлагат много добър филмов проект в Америка. По същото време ви предлагат и много добър филмов проект в Европа. Кой от двете бихте избрали?
- Преживях вече тази ситуация със Стивън Спилбърг, когато снимаше "Джурасик парк", а аз тогава пък снимах "Три цвята: Синьо" на Кшищоф Кешловски, когато бях на 28 години.

Тогава избрах Кешловски, защото ролята беше по-интересна. И въпреки, че тогава ми се искаше да имам опит със Стивън Спилбърг, в "Синьо" ми се струваше повече като моя роля, реших, че е по-истинска. Когато знаеш кой избор е твоят, не мислиш дълго, а просто знаеш, защото това е вътрешното ти усещане. Изборът го прави душата.

Знаех, че това ще бъде приключение за мен и отдавна исках да работя с Кешловски. Той ме покани да участвам в "Двойният живот на Вероника", но тогава пък снимах "Любовниците на моста". След това бях много радостна, че нещата се наредиха така, че успях да се включа в "Синьо".

Снимка: Getty Images

Още Жулиет Бинош ще оглави журито на Берлинале

Жулиет Бинош ще оглави журито на Берлинале

- Промениха ли се стандартите ви за красота и какво бихте казали на по-младото си "Аз", ако например сега бяхте на 20.
- Условията на актрисите днес са много по-различни от тези преди. Вече има самосъзнание за злоупотребите, които някои актриси преживяват на снимачната площадка с режисьорите.

Разбира се, има оплаквания и от жени режисьорки на снимачната площадка и трябва да си дадем сметка, че това е свят на власт и човек трябва да използва интуицията си, за да каже "да" или "не".

Аз успях да кажа "не", когато трябва и когато знаех, че нещо не е подходящо за мен и това може би идва от образованието ми.

Какво бих казала на по-младото си "аз"?

Още Азбука на токсичната любов

Азбука на токсичната любов

Много държа на настоящето и се опитвам да остана в него, защото именно там се случва животът.

Правим миналото си и бъдещето си в настоящето. Правих грешки, но имах късмета да се родя в семейство на артисти, които се опитват да се справят, за да оцелеят.

От тях научих ценността на това да бъдеш себе си много рано.

На младите актриси бих казала наистина да се доверяват на себе си, защото интуицията ще им подскаже всичко останало.

Кадър от филма "Три цвята: Синьо" на Кшищоф Кешловски

- Често пъти сте била гола на екрана, какво мислите за съвременните т.нар. "консултанти" на снимачната площадка, които "координират" начина на провеждане на еротичните сцени?
- Знаете ли, идвам от друго място, където съм се научила да работя именно с доверието, което сме изградили в процеса на работа с партньора.

Ако няма доверие, става ужасно. Защото това означава, че във всеки един момент, другият може да е враг.

Аз трябва да искам да бъда с партньора си на снимачната площадка докато играем и с него трябва да можем да си говорим директно.

Разбирам, ако по закон трябва да имаме координатор по интимноста, но аз със сигурност не съм от тази школа. Аз съм от школата на Кешловски.

Жулиет Бинош във филма "Любовниците на моста" на Лео Каракс, 1991 г.

Още Новият филм на Том Тиквер ще открие 75-ото издание на Берлинале

Новият филм на Том Тиквер ще открие 75-ото издание на Берлинале

Имаше една сцена в "Синьо", в която трябваше гола да прекося стаята от ляво на дясно, но казах на Кешловски, че след тази сцена ще давам интервюта единствено и основно за нея, защото всички ще питат само за това. Играла съм много различни роли и различни сцени, но тези въпроси, уви, продължават да ми се задават и наистина е неприятно.

Тогава го убедих и той се съгласи. Каза, че точно така сцената не му е толкова важна и че може само гърбът ми да е гол - ето, че има начин да се говори!

Трудно е да си гол пред камерата, изобщо не е лесно. Изглежда лесно, когато актьорът е добър и има желание да е щедър, за да сподели дадена история.

Доверието е най-важно в тези ситуации. Затова може би голите сцени трябва да бъдат просто одобрявани от актьора, който ги играе и това да го има в неговия договор. Това би било напълно достатъчно и в този смисъл е по-добре от интимния координатор, където се чувствате още по-неловко, защото координатора постоянно ще казва "Искам това, не, искам друго, искам трето...". Става твърде сложно.

Интервю на Юлия ВЛАДИМИРОВА 

Още Анатомия на един победител

Анатомия на един победител

Още Мати Диоп - първата френска режисьорка със "Златна мечка" от "Берлинале"

Мати Диоп - първата френска режисьорка със "Златна мечка" от "Берлинале"

Още Френският шедьовър "Анатомия на едно падане" тръгна по кината

Френският шедьовър "Анатомия на едно падане" тръгна по кината

Още  "Златна палма" в Кан бе присъдена на филма на френската режисьорка Жустин Трие "Анатомия на едно падение"

"Златна палма" в Кан бе присъдена на филма на френската режисьорка Жустин Трие "Анатомия на едно падение"

 

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Люси Дяковска: Трябва да бъдем любопитни към хората, които ни заобикалят, за да не оскотяваме

"Аз много обичам да си пожелавам оптимизъм. Да не се обръщаме прекалено често назад, а да съумяваме да преработваме миналото и да извлечем най-доброто, за да продължим напред", споделя огнената певица

HAVASI: Чрез музиката си създавам мост между традиция и иновация

Остават последни билети за HAVASI Symphonic Concert Show на 21 декември зала 1 на НДК

Йордан Славейков: Не искам да вярвам, че можем трайно да се превърнем в свое онлайн алтер его

"Вдъхновява ме Стивън Кинг - ама, че майсторски пише той за "обикновения човек, попаднал в необикновена ситуация", споделя режисьорът, драматург и писател

Таня Джарова-Салюстио: Музиката е нещо вечно, което остава и след като последният тон отзвучи

"Да се задържиш на върха е комбинация от физическа издръжливост, ментална сила и дълбока любов към музиката", казва концертмайсторът на "Виена Шьонбрун Оркестра"

Михаил Зигар: Политическият активизъм е проблемът на свободната журналистика

Осъденият в родината си руски журналист и дисидент смята, че разделението днес е между циничния капитализъм и капитализма с човешко лице и че в Русия все още има хора, които мечтаят за различно бъдеще

Калина Павлова: Unseen Scene ни позволява да преживеем изкуството отвътре навън

На 5-и и 6-и декември в зала 2 на Топлоцентрала, Unseen Scene представя два специални концерта на тъмно с участието на българския музикален проект WOOMB - събития, които обещават пътуване отвъд невидимото