Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Правдолюб Иванов: Визуалният език не се стреми към истината, а се опитва да я създаде

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Правдолюб Иванов: Визуалният език не се стреми към истината, а се опитва да я създаде

"Изкуството размества нещата в света, преобръща ги, добавя нови и създава свои факти. Не случайно тези неща се наричат артефакти", казва един от най-значимите български художници с международна кариера

Правдолюб Иванов между Веселина (вляво) Сариева и Катрин Сариева на откриването на изложбата "Истината за истината", представена в Sarieva @ DOT Sofia до 10 май 2024 г.. Снимка: Яна Лозева

Още Правдолюб Иванов търси истината за истината

Правдолюб Иванов търси истината за истината

От от 13 март до 10 май 2025 г. публиката може да посети новата самостоятелна изложба на Правдолюб Иванов - "Истината за истината", представена в Sarieva @ DOT Sofia.

Изложбата предоставя ключ към разбирането на творчеството на автора и се появява в точния момент, за да представи важни, но непоказвани в България произведения, създадени в различни периоди между 1998 и 2024 г. Макар и останали досега встрани от публичния дебат, тези творби носят послания, които звучат особено силно в момента, в който живеем

"Истината за истината" се фокусира и върху един не толкова видим аспект на изкуството, свободата на интерпретация, която изкуството предлага и времевата променливост на тези интерпретации.

Правдолюб Иванов на откриването на изложбата си "Истината за истината", представена в Sarieva @ DOT Sofia до 10 май 2025 г. Снимка: Яна Лозева

- Здравейте, Правдолюб! Срещаме се в контекста на самостоятелната Ви изложба "Истината за истината". Каква е нейната рамка?
- Идеята за изложбата дойде от две наши желания с галерия "Сариева".

Едното е да покажем произведения, които са били излагани по света, но не са показвани тук, а второто, по-скоро мое очакване, да видя как, дали и в каква посока са се променили интерпретациите на тези работи през годините, особено на по-старите.

В този смисъл, изложбата има и някакво ретроспективно докосване.

На откриването на изложбата "Истината за истината" на Правдолюб Иванов, представена в Sarieva @ DOT Sofia до 10 май 2025 г. Снимка: Яна Лозева

- Има ли абсолютни истини или в изкуството говорим за субективното й значение?
- Пикасо твърдял, че изкуството е лъжа, която казва истината. Визуалната "истина", според мен, е по-сложна от фактологичната истина, в която живеем.

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

Изкуството размества нещата в света, преобръща ги, добавя нови и създава свои факти. Не случайно тези неща се наричат артефакти.

Из изложбата "Истината за истината" на Правдолюб Иванов, представена в Sarieva @ DOT Sofia. Снимка: Правдолюб Иванов

- Може ли визуалният език да бъде неутрален медиатор между истината и публиката?
- Визулният език не се стреми към истината. Визуланият език се опитва да я създаде.

Из изложбата "Истината за истината" на Правдолюб Иванов, представена в Sarieva @ DOT Sofia. Снимка: Правдолюб Иванов

Из изложбата "Истината за истината" на Правдолюб Иванов, представена в Sarieva @ DOT Sofia. Снимка: Правдолюб Иванов

- Всяка творба е фрагмент от Вашата житейска и гражданска позиция: с коя от тях се свързвате най-силно?
- Обратното е, житейската и гражданската ми позиции са фрагмент от творбите ми, в които много повече е работата с визуалното и неговите смисли, поне така си мисля.

Из изложбата "Истината за истината" на Правдолюб Иванов, представена в Sarieva @ DOT Sofia. Снимка: Правдолюб Иванов

Из изложбата "Истината за истината" на Правдолюб Иванов, представена в Sarieva @ DOT Sofia. Снимка: Правдолюб Иванов

Из изложбата "Истината за истината" на Правдолюб Иванов, представена в Sarieva @ DOT Sofia. Снимка: Правдолюб Иванов

- Още с влизането в залата погледът ни е привлечен от плетеницата орденски ленти. Каква е историята на "Победители и победени" и как стигнахте до този рядък материал?
- Напълно случайно попаднах на човек, който продава ролки с тези копринени, много ценни ленти за ордени и медали.

В момента в който разбрах какво представляват тези дълги ленти се роди идеята за работата и ги закупих след дълъг пазарлък, защото бяха доста скъпи.

Из изложбата "Истината за истината" на Правдолюб Иванов, представена в Sarieva @ DOT Sofia. Снимка: Правдолюб Иванов

Из изложбата "Истината за истината" на Правдолюб Иванов, представена в Sarieva @ DOT Sofia. Снимка: Правдолюб Иванов

- Другата "голяма" творба в изложбата - инсталацията "Сънят на превозните средства" - представлява снимки на десетки лица; едва на второ четене виждаме, че всички спят в "града, който никога не спи". Приемате ли Ню Йорк от 90-те за умалена версия на света, в който живеем?
- Елементите в тази работа са 100, но за да ги избера направих бличо 500 фотографии. Ню Йорк е изумителен град, но ми се стори много хуманоиден, като човек разхождащ се пеша по улиците му.

Вероятно се е променил много от 1989 г.

Всяка голяма метрополия е умален модел на света, в който живеем.

Из изложбата "Истината за истината" на Правдолюб Иванов, представена в Sarieva @ DOT Sofia. Снимка: Правдолюб Иванов

- Може ли изкуството да изведе обществото от социалния унес?
- Трудно ми е да преценя. Не мисля.

Дори прословутата картина на Дьолакроа "Свободата води народа" е нарисувана след като художникът става свидетел на Втората френска революцията от 1830 г., а не обратното. "Гуерника" не успя да предотврати Мариупол и Газа.

Из изложбата "Истината за истината" на Правдолюб Иванов, представена в Sarieva @ DOT Sofia. Снимка: Правдолюб Иванов

Из изложбата "Истината за истината" на Правдолюб Иванов, представена в Sarieva @ DOT Sofia. Снимка: Правдолюб Иванов

- Коя беше най-интересната интерпретация, която чухте на откриването?
- Разсъжденията на Ирина Баткова, за времевия "пробив", който правят снимките от "Сънят на превозните средства", 1989 г., защото портретната фотография съдържа времето и мястото на своето създаване (според Валтер Бенямин), което вече е доста отдалечено от настоящото показване на инсталацията, която пък, заради металните колела, е материално присъстваща тук и сега в залата през 2025.

Това може да звучи сложно и отвлечено за обикновения зрител, но за мен беше много ценно споделяне и нещо, за което не се бях замислял.

Точно заради такива наблюдения направихме изложбата.

Интервю на Александра ИВАНЧЕВА

Още "Случайна шарения" на Недко Солаков сe открива в Sarieva/Gallery в София

"Случайна шарения" на Недко Солаков сe открива в Sarieva/Gallery в София

Още Българо-американската художничка Десислава Терзиева с изложба в Sarieva/Gallery в София

Българо-американската художничка Десислава Терзиева с изложба в Sarieva/Gallery в София

Още Веселина Сариева: Съвременното изкуство търси красотата, то не я подменя

Веселина Сариева: Съвременното изкуство търси красотата, то не я подменя

Още Sarieva Gallery поставя началото на колекционерска програма с групова изложба от колекцията на Симеон Марков

Sarieva Gallery поставя началото на колекционерска програма с групова изложба от колекцията на Симеон Марков

ИЗБРАНО
Коментирай4

Календар

«Март 2025»
ПВСЧПСН
242526272812
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456

Препоръчваме ви

Иранският режисьор Мохамад Расулоф: Не искам да съм революционер, а да бъда себе си

Расулоф споделя пред Импресио, че много от творците в родния му Иран водят двойствен начин на живот - той е един навън според правилата, и друг вкъщи, свободен и универсален

Японският хореограф Кенджи Шинохе за тялото, емоциите и комуникацията през света на емоджи

"Интересно е, че с напредъка на технологиите, символите, които използваме, стават все по-абстрактни и същевременно многозначителни, като египетските йероглифи", смята Шинохе

Надя Дердерян: "Безветрие" e кино, което ровичка дълбоко и не те оставя равнодушен

"Идеята да се движиш на ръба между тъжното и смешното ми е много интересна в професионален план. Тъжният клоун е "вкусен" за изиграване", споделя актрисата

Юлиан Костов пред Dir.bg: "Триумф" отваря "портал към възможностите"

"Днес чрез интернет лесно можем да бъдем манипулирани, че вярваме в това, в което вярваме. Трябва да сме много по-нащрек от всякога", споделя актьорът, продуцент и музикант

Маестро Григор Паликаров: С всяка своя творба Бетовен създава отделни симфонични вселени

"Лично аз не мога да кажа, че Петата симфония ми е любима, защото всяка симфония на Бетовен е сама по себе си прекрасна", споделя диригентът

Албена Павлова: Всички сме Майка Кураж

"Честно, изключително несъгласна със света, в който живеем, съм си наложила самоизолация, "да живееш в балон", така го наричат сега, изповяда актрисата