Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Василий Медведев: Музиката превръща "Сънят на Пилат" в танцова мистерия

СВЕТОВНА ПРЕМИЕРА

Василий Медведев: Музиката превръща "Сънят на Пилат" в танцова мистерия

"Нито един хореограф не би отказал такава интересна работа", казва световният руски танцьор, който поставя балета на Стефан Димитров "Сънят на Пилат" в Държавна опера - Стара Загора

Директорът на балета на Старозагорската опера Силвия Томова заедно с композитора Стефан Димитров и хореографа Василий Медведев (Снимка: Рад Димитров)

"Сънят на Пилат" е балет от Стефан Димитров, замислен преди повече от 20 години и писан в продължение на четири. Музиката бе представена в зала "България" и Античния театър през 2018-а от оркестъра на Любка Биаджони, благодарение на фондация "Ценности".

Организацията на бившата първа дама Антонина Стоянова е в основата и на новото сценично превъплъщение на творбата. Този път - в Държавната опера-Стара Загора със съдействието на Палмс Мюзик, Министерството на културата, Софийската и Старозагорската общини.

Световната премиера на "Сънят на Пилат" ще бъде на 16 октомври, от 19.00 часа в Зала 1 на Националния дворец на културата.

Екипът, който подготвя постановката е международен, а основен двигател е известният руски хореограф Василий Медведев. Той любезно повдигна крайчеца на завесата към творческия си процес:

Руският хореограф Василий Медведев (Снимка: Рад Димитров)

- Господин Медведев, Вие сте световноизвестен хореограф. Бихте ли ни разказали накратко за своята кариера?
- Започнах своя път в балета на Санкт Петербург (по онова време - Ленинград) в Академията на руския балет "Агрипина Ваганова". Тогава я наричаха Хореографско училище. После завърших и Петербургската консерватория. Станах солист на балета, после премиер солист в Естония и много години гастролирах на различни сцени по света.

Още

Канадският хореограф Марио Пиаца: Всеки от нас е едно гето

Канадският хореограф Марио Пиаца: Всеки от нас е едно гето

Още като ученик в хореографското училище направих първите си стъпки като хореограф. Дори моят педагог, прочутата балерина Дудинска включи моя вариация в свой балет, който се играеше на сцената на Мариинския театър.

Няколко мои балета бяха поставени в Естония и така започна моята дейност като хореограф-постановчик. Работил съм в Болшой театър, в Държавния балет на Берлин, в Пермския и Екатеринбургския академични театри за опера и балет, в националните театри на много европейски страни. Също така в Мексико, в Турция, в Америка, Панама, Украйна, Азербайджан... в кратко интервю като нашето не мога да изброя всичките.

Аз поставях класически спектакли, възстановявах стари, незаслужено забравени балети и нееднократно създавах съвършено нови произведения - такива като "Сънят на Пилат" на Стефан Димитров.

Василий Медведев по време на репетиции в Старозагорската опера и балет (Снимка: Рад Димитров)

- За първи път от 40 години в България се поставя цял авторски балет. За Вас това предизвикателство ли е или отговорност?
- Преди всичко, това е голяма чест за мен и съм много щастлив, че тъкмо аз получих шанса да дам своя принос в развитието на българския балет с музиката на известния композитор Стефан Димитров.

Разбира се, това е и огромна отговорност - да се създаде нова балетна постановка от такъв мащаб, при това с литературен първоизточник, е творческо предизвикателство към професионалното ми майсторство.

Още

Стефан Димитров с премиера на "Сънят на Пилат" под палката на Любка Биаджони

Стефан Димитров с премиера на "Сънят на Пилат" под палката на Любка Биаджони

- Защо предпочетохте определението "танцова мистерия" за балета "Сънят на Пилат"?
- Струва ми се, че това определение най-точно отразява жанровите особености на нашия спектакъл. Мистерии през средните векове наричали пиесите, съчетаващи религиозни сюжети с елементи на фарс.

В този смисъл "мистерия" може да бъде наречен и романа на Булгаков "Майстора и Маргарита", по мотиви от който е поставен нашия балет. В него има много тайнственост и загадъчност, както и думата "мистерия" (mystery). По мнението на творческия ни екип няма по-добро определение за нашия спектакъл.

- Веднага ли решихте да приемете предложението на фондация "Ценности" и Старозагорската опера да поставите балета на Стефан Димитров?
- Това беше отговорно решение и аз не го приех отведнъж. Слушах музиката на Стефан Димитров, лично се срещнах с композитора...

Още

Силвия Томова: "Кармен" на стадион "Берое" ще бъде един изключителен спектакъл, огромно зрелище и шоу

Силвия Томова: "Кармен" на стадион "Берое" ще бъде един изключителен спектакъл, огромно зрелище и шоу

Ние със Станислав Фечо посетихме спектакли на Старозагорската опера, за да оценим възможностите на балетната трупа. Поръчах на моя екип да създаде предварителни наброски на либретото и декорите. Едновременно с това водех преговори с фондация "Ценности" и с директора на балета на Старозагорската опера Силвия Томова.

Ние се познаваме отдавна, от времето когато заедно учехме във Вагановското училище и аз съм й много благодарен за подкрепата.

Тоест окончателното взимане на решение бе предшествано от голяма подготвителна работа. От друга страна, всичко изброено доказва, че дълбоко в душата си аз бях взел решението много бързо. Нито един хореограф не би отказал такава интересна работа.

- Моля, представете своя екип, който толкова често споменавате.
- Той е международен. Преди всичко, моят постоянен и неизменен асистент Станислав Фечо, хореограф от Чехия. Работим заедно от много години и сме осъществили доста съвместни проекти в различни театри по света. Станислав Фечо, също е бил солист на балета, осъществил е и няколко самостоятелни постановки. Той е опитен балетмайстор, прекрасен педагог, и аз много се радвам, че той е мой помощник.

Още

Хитовете на Стефан Димитров изправиха на крака зала 1

Хитовете на Стефан Димитров изправиха на крака зала 1

От няколко години си сътруднича с художника и сценограф от Словакия Павол Юраш. Заедно работихме по моите балети "Есмералда" в Хърватия, "Дамата с камелиите" и "Клеопатра" в Северна Македония, "Онегин" в Полша и "Корсар" в Словакия. Той създаде много интересни костюми. Зрителите ще се полюбуват на превъплъщенията на неговата фантазия: многоликия Воланд, прекрасната Маргарита, фантастичния Котарак, Москва от 30-те години на ХХ век и Йерусалимот времената на Римската империя.

Моя постоянна "сътрудничка" е и руската писателка Яна Темиз, която живее в Турция. Тя създаде либретото към моите нови балети: "Седем красавици" и "Гойя" в Баку, "Катя и принцът на Сиам" в Екатеринбург, "Клеопатра" в Скопие и други. Съумя да се справи с трудната задача - да превърне мотиви от романа на Булгаков в основа за превода им на езика на хореографията.

И, разбира се, този път членове на нашия творчески колектив бяха българския композитор Стефан Димитров и директора на балета на Старозагорската опера Силвия Томова.

Световните хореографи Станислав Фечо и Василий Медведев задно с композитора Стефан Димитров и директора на балета на Старозагорската опера Силвия Томова (Снимка: Рад Димитров)

Още

Един президент и двама премиери уважиха  "Сънят на Пилат" на Стефан Димитров

Един президент и двама премиери уважиха "Сънят на Пилат" на Стефан Димитров

- "Както стана ясно, балетът "Сънят на Пилат" е базиран върху произведението на Булгаков "Майстора и Маргарита". Наложи ли Ви се да препрочетете книгата?
- Разбира се, "Майстора и Маргарита" е сред книгите, които може и е нужно да се препрочитат, всеки път откривайки нов смисъл и различни нюанси. Пристъпвайки към постановката, всички ние нееднократно се връщахме към текста на романа.

При това трябва да подчертая, че нашият балет не е просто сценично преповтаряне, не е "екранизация" и не е преразказ на романа с езика на танца. Това е самостоятелно произведение, основано на музиката на Стефан Димитров, който не е нарекъл произведението си "Майстора и Маргарита", а "Сънят на Пилат".

На мен, като създател на балета, бих искал да избегна примитивните сравнения между книгата и нашия спектакъл. Преди всичко той е базиран на музиката, която го превръща в танцова мистерия.

Световната премиера на "Сънят на Пилат" ще бъде на 16 октомври, от 19.00 часа в Зала 1 на Националния дворец на културата (Снимка: Рад Димитров)

- Всеки, който е гледал репетициите, казва, че има много авангардни режисьорски решения. Бихте ли разкрили някои от тях?
- Трудно ми е сам да е определям художествените си решения. Нека критиката оценява колко са авангардни. Ние искаме да създадем динамично, цветно шоу, интересно на зрителите, да покажем възможността да ги съчетаем в един спектакъл. Нека не предизвикваме събитията, няма да разкривам режисьорските тайни на постановката.

Зрителите трябва да видят балета без разкриването на тайните й - точно по Булгаков.

Още

Стефан Димитров пред Дир.бг: Във всяка истинска любов има някаква обреченост

Стефан Димитров пред Дир.бг: Във всяка истинска любов има някаква обреченост

- Как работите с композитора Стефан Димитров?
- На мен като хореограф много ми харесва да работя непосредствено с композиторите, които създават музиката за моите балети. Това е идеална възможност за творческо сътрудничество, подобно на съществувалото между Чайковски и Мариус Петипа.

Радвам се,че извадих късмета да работя с известния композитор Стефан Димитров. Ние частично променихме първоначалната партитура, създадохме нова концепция на музикалната драматургия. По моя молба композиторът написа нови музикални номера, които задължително ще украсят балета.

- Какво мислите за балетната трупа на Старозагорската опера?
- Бях приятно изненадан от нивото на творческия екип на Старозагорския балет: Благодарение на усилията на главния хореограф Силвия Томова солистите са прекрасни, а кордебалетът - добър.

Още

Фурор на софийска сцена (галерия)

Фурор на софийска сцена (галерия)

Разбира се, за съвършенството няма предел.

Много и упорито работим, защото хореографията на балета "Сънят на Пилат" е пределно сложна, съчетава класическата школа на петербургския балет със съвременните танцувални методи и се надявам, че съвместната ни работа е била ползотворна и полезна за Старозагорската балетна трупа.

По време на репетиции на балета "Сънят на Пилат" в Старозагорската опера и балет (Снимка: Рад Димитров)

Още

В балета цял живот все се доказваш

В балета цял живот все се доказваш

- Фактът, че сте били известен солист, помага ли Ви при общуването с балетната трупа?
- Да, разбира се. Моят сценичен опит ми напомня да не забравям трудностите и попаденията в своята работа. Аз разбирам колко е важна ролята на хореографа за артистите от балета. Винаги се старая да използвам данните на изпълнителите, за да им дам възможността най-пълноценно и ярко да изразят своята индивидуалност и своя талант.

Винаги използвам в спектаклите си цялата трупа на балета, защото най-важното за артиста е излизането на сцената и непрекъсната работа за самоусъвършенстване.

- Какво ново и увлекателно ще видят зрителите в Зала 1 на НДК на 16 октомври?
- Ще видят нов балет, който, надява се, ще им хареса.

Интервю на Магдалена ГИГОВА

Още

Анелия Димитрова и Фиорди Лоха гостуват на фестивала Версилиана

Анелия Димитрова и Фиорди Лоха гостуват на фестивала Версилиана

Още

"Спящата красавица" на Старозагорската опера открива "Сцена на вековете" на крепостта "Царевец"

"Спящата красавица" на Старозагорската опера открива "Сцена на вековете" на крепостта "Царевец"

Още

Мартина Префетто – новият лебед на Старозагорския балет

Мартина Префетто – новият лебед на Старозагорския балет

Още

Балетът на Старозагорската опера представя "Танц при изгрев слънце", "Лотос" и "Следващият"

Балетът на Старозагорската опера представя "Танц при изгрев слънце", "Лотос" и "Следващият"

Още

Вижте възраждането на Старозагорския балет във фотографска експозиция

Вижте възраждането на Старозагорския балет във фотографска експозиция

Още

Звездата на Виенската опера Денис Черевичко открива новия балетен сезон на Старозагорската опера

Звездата на Виенската опера Денис Черевичко открива новия балетен сезон на Старозагорската опера

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Емил Йотовски: За 30 г. сме намалели с около 2 млн., това е вид убийство пред отворените ни очи

Книгата ми е предупреждение за онези 99.9% които не са добре дошли в бъдещето и предупреждение за пътя, по който ни водят, казва писателят за "Технология на унищожението"

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"

Примата на Шведския кралски балет Десислава Стоева-Вълев: Почувствайте надеждата за балет чрез нашия танц

20 години след медала си от Балетния конкурс примата ще танцува отново на варненска сцена в камерния спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев в Градската художествена галерия днес