Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Силвия Томова: "Кармен" на стадион "Берое" ще бъде един изключителен спектакъл, огромно зрелище и шоу

ЗВЕЗДИ НА БЪЛГАРСКИЯ БАЛЕТ

Силвия Томова: "Кармен" на стадион "Берое" ще бъде един изключителен спектакъл, огромно зрелище и шоу

Интервю с Художествения ръководител на Балета на Старозагорската опера преди мегапродукцията в града на липите

Репетиция на "Лебедово езеро"

Силвия Томова e възпитаничка на прословутата елитна Държавна балетна академия "А. Я. Ваганова" в Санкт Петербург, Русия. Нейната успешна творческа кариера е свързана с Националната опера и балет, където е прима балерина и има над 90 изиграни главни роли в класически и модерни балетни заглавия. Емблематични са нейните изпълнения в ролите на Одета - Одилия от "Лебедово езеро", Мирта от "Жизел", Маргарита Готие от "Дамата с камелиите", Демна от "Огненият танцьор", Елина от "Козият рог", Есмералда от "Парижката Света Богородица", Поли от "Бумеранг" и др.

Участва в различни телевизионни и филмови продукции. Лауреат е на Международните балетни конкурси във Варна, Осака, Париж и Москва. Многократно е канена за член на жури на международни балетни конкурси в Добрич, Париж, Люксембург, Варна и Перм. Работила е като асистент-хореограф на Джордже Янку, Марио Пиаца, Фреди Францути, Карла Фрачи, хореограф на Жулиета Канталупи и Кристина Гюрова.

От 1996 г. е Председател на Националния комитет за танцово изкуство - България към ЮНЕСКО. Още като прима балерина на Софийската опера и балет, тя се занимава активно и с педагогическа дейност - преподава в Националното училище за танцово изкуство, в НАТФИЗ, Нов Български университет. Нейни ученици са едни от най-изявените български танцьори, носители на престижни награди от конкурси и успешно реализирали се на международна сцена.

От 2003 до 2007 г. е Художествен ръководител на Националния балет. От 2005 е Изпълнителен директор на Българска балетна асоциация, където инициира различни проекти, свързани с подпомагане на Националния балет, поощряване на международно сътрудничество и представяне на млади артисти и дебютни продукции на млади хореографи, композитори и художници. През периода 2009 - 2010 г. е Художествен ръководител на Балета на Пловдивската опера. През последните години е предпочитан гост-репетитор и хореограф, журира престижни танцови конкурси в Италия.

Нейни авторски хореографии са високо оценени от публиката и критиката - Силвия Томова е автор и хореограф на балетните спектакли "Ромео и Жулиета" и "Полет към светлината" /2014/, балетните платна в спектакъла на операта "Кармен" /2014/, музикално-танцовият "Реквием" на Моцарт /ММФ "Моцартови празници" - 2015/, балетния спектакъл "Снежанка и седемте джуджета" /премиера декември 2015/ и др. През периода септември-октомври 2016 поставя балета "Жизел" в Прищина, Косово, където често е гост-хореограф.

От септември 2013 до октомври 2016 година ръководи балетната трупа на Държавна опера-Русе, а от ноември 2016 е художествен ръководител на Балета на Държавна опера-Стара Загора. През 2017 година е удостоена със специалната награда на Кмета на Община Стара Загора Живко Тодоров за изключителен принос за развитието на балетното изкуство и културата на Стара Загора.

Представяме Ви Силвия Томова, която даде интервю специално за Impressio:

- Само за шест месеца успяхте видимо да преобразите Балета на Старозагорската опера, чийто главен художествен ръководител сте, поднасяме Ви нашите адмирации! С какво Ви спечели новият директор Огнян Драганов?
- С г-н Огнян Драганов сме работили заедно преди да стане директор и аз съм участвала в негови постановки като хореограф.

Но с удоволствие, с голямо въодушевление приех неговата покана. Ние имахме предварителни разговори и това, което успяхме да постигнем като желание и цел на мен много ми хареса. И той ми даде една огромна възможност да развия една балетна трупа, каквато всички знаем, че липсваше на този прекрасен театър и на този прекрасен град. Така, че спечели ме всъщност това! И той е Лъв като мен! Харесвам такъв тип хора. Искрен е, джентълмен, не е подмолен, много бързо мисли, бързо работи, радва се на успехите на другите, което е много голямо качество в нашите среди.

Обича да експериментира, добър организатор е, има зелени очи.. С много неща ме спечели.(Смее се.. )

Силвия Томова, премиера на балета "Делвата" в Старозагорската опера

- Привлякохте млади и талантливи балетни артисти от чужбина и създадохте една изключително силна трупа. Какво им казахте, за да дойдат в Стара Загора? Във Ваше лице те имат шанса и привилегията да работят с прима балерина, хореограф и педагог от висока класа и все пак как се адаптират те в България?
- Да, привлякохме артисти от България, Гърция, Франция, Албания, Япония, Тайван, Южна Корея, очакваме балетисти от Италия, които ще започнат новия сезон. Така, че трупата е добра, с тенденция да стане изключително добра. Просто на всяка една балетна компания й трябва един период от време, в който тя да се синхронизира, хармонизира и това става чрез общата работа. Разбира се, артистите ги привлякохме чрез предложение за работа и чрез конкурс. Всички минават през прослушване, през преглед.

Привлече ги това, мотивирани са и желаят за дълго да останат тук. Тъй като в Старозагорската опера имат добри условия и възможност за професионална работа. Разбраха, че могат да направят CV, т.е. да направят репертоар, роли и да се докоснат до балета, до танца, от изконните му извори, тъй като аз много работя с тях, привличам и други педагози, репетитори, за да могат да се усъвършенстват непрекъснато и да получат нужното знание и умение. Така, че това е една трупа и един театър с огромна перспектива, докато можем да работим в този екип.

- Това позволи да се пристъпи към първата самостоятелна балетна продукция - премиерния спектакъл на балета "Делвата" по музика на Алфредо Казела, с която бе открит официално Фестивала за оперно и балетно изкуство-Стара Загора 2016. Поставихте двата едноактни балета "Ромео и Жулиета" и "Полет към светлината", с хореография, определена от познавачите като "приказна", задълбочена и поднесена с много вкус и естетика. Кога усетихте, че са готови и за голямото предизвикателство "Лебедово езеро" на Чайковски?
- Аз съм вече артист и балерина с голяма опитност така, че не мога да кажа, че бях убедена, че ето тази трупа е готова и тя ще направи "Лебедово" страхотно, но съм убедена в едно, че когато има една постоянност и когато се работи правилно и изискванията са тези, които трябва, когато ти добре познаваш човешкия ресурс, с който работиш, добре познаваш хореографския материал и музиката на Чайковски винаги можеш да постигнеш нещо, което е от високо качество, с висока класа.

Така, че в не малка част от успеха на този балет доведе моята и тяхната любов към балета и танца. Защото това беше един тежък период , с много самоотверженост, труд, с много желание, с много сълзи, болки, но ние заедно преминахме през този път

и разбира се, радвам се, че моята интуиция не ме излъга и успях да поставя всеки един от артистите на правилното място, което да го доведе и до неговия личен, както и до общия успех. Така, че аз винаги ще подкрепям тезата, че хората трябва да обичат изкуството, а не себе си в изкуството, за да се получават добри резултати и всичко това да бъде видяно от публиката.

Силвия Томова, след премиерата на "Лебедово езеро", с Емил Йорданов и Анелия Димитрова

Още

„Кармен“ с Веселина Кацарова на стадион „Берое“

„Кармен“ с Веселина Кацарова на стадион „Берое“

- Разговаряме непосредствено преди мегапродукцията на операта "Кармен" от Бизе на Държавна опера - Стара Загора на 6 юли, в която правите "спектакъл в спектакъла". Предизвикателството е голямо, защото участват и световните ни гласове Веселина Кацарова и Калуди Калудов. На сцената ще излязат балетните трупи на две опери - Старозагорската и Бургаската. Какво да очакват зрителите на стадион "Берое"?
- "Кармен" ще бъде според мен един изключителен спектакъл, огромно зрелище и шоу, но сами по себе си музикално-сценичните изкуства, отваряйки завесата - те трябва да предоставят тази естетическа наслада на публиката.

Това е един общ конгломерат от костюм, грим, артисти, харизма, артистичност, музикалност, изпълнение, както певческо, така и на оркестъра, както и нашите, тъй като ние имаме огромно участие в "Кармен" като спектакъл в спектакъла, да кажем - с много големи платна, които аз съм направила, така че смятам, че с високия професионализъм, който ние ще представим, просто това ще бъде едно изумително събитие за цялата държава.

Още

Калуди Калудов:  Не знам с какво заслужих това щастие, но явно Бог много ме обича

Калуди Калудов: Не знам с какво заслужих това щастие, но явно Бог много ме обича

 - А след това накъде?
- След "Кармен" отиваме към голямата балетна Гала, т.е. в Правец, на Моцартовия фестивал участваме с "Пепеляшка", миниатюри в Шуберт и Хайне, Бесаме мучо и завършваме отново с операта "Кармен". След това е балетната Гала на 26 юли, Балетният семинар, който организирам на "Камчия", на средновековната сцена на Царевец представяме "Делвата" и започваме след това новия сезон през септември.

- Ходите ли често на балетни спектакли?
- Ходя на балетни спектакли винаги, когато имам възможност. Продължава да гори моето любопитство и с удоволствие следя развитието на всички балетни трупи, както в България, така и по света. Разбира се, всичко това е свързано с време. Правя го винаги, когато имам тази възможност.

- Кога за последен път бяхте в Болшой театър? Това ли е най-голямата сцена за един артист или Вашите пристрастия като санкт петербургски възпитаник са други?
- В Болшой театър доста отдавна не съм била, но много съм гледала техни спектакли, класове, работила съм с много хора от Болшой и със Слав Менсерели и с Майя Плисецкая, светла й памет - бяхме много близки. Участвали сме заедно на конкурси, печелила съм награда на Балетния конкурс в Болшой театър в Москва с мои ученици - Петя Илиева и Димо Милев.

Но все пак бих казала, че за мен Мариинский остава моя дом, моята къща и моята любов, защото аз съм завършила Академия в Санкт Петербург и изключително ценя това високо качество и тази изумителна школа, така, че някак си ще остана подвластна винаги на тази естетика и на това училище, и на този театър...

- А каква беше първата Ви среща със сцената? Спомняте ли си къде беше това?
- Първата ми среща със сцената беше в Читалище "Братя Миладинови", което се намира в Княжево. Тъй като моята баба се грижеше тогава за мен, тя ме водеше на балет , аз започнах на 4.5 г. да се занимавам с това изкуство. Читалището е построено от моя дядо - с много хубава сцена, изключителни условия и всъщност, това беше моя първи досег със сцената. Тогава имахме много добри преподаватели и много хубави концерти.

- Вие ли избрахте балета или някой друг изигра "пръста на Съдбата"?
- Всъщност, никой специално не ме е водил и насила карал да вляза в залата. Това е бил мой избор. Майка ми разказва, че когато съм била на две години, а те са гледали балет по телевизията, тогава аз съм се качила на масата, започнала съм да се въртя и съм казала: "Аз ще бъда, ето такава!". Но това е наистина огромна любов, аз винаги съм искала да играя само балет.

- В ръцете на кой Ваш партньор на сцената се чувствахте най-добре? С който усещахте, че всичко се случва с онази ефирна лекота?

- Чувствала съм се много добре с всичките си партньори, които бяха завършили в Санкт Петербург. И Александър Александров, и Румен Рашев, и Ясен Вълчанов, Иван Цанов. Но разбира се, помогнала съм на много артисти от младите танцьори, които излизат от нашата школа и вече са големи - извадила съм Росен Канев в "Лебедово езеро" като Зигфрид, Но моят голям учител духовен и балетен, и партньор си остава Бисер Деянов. Така, че е удоволствие да танцуваш с партньор, който е добре научен и знае във всеки един миг как да помогне на балерината. Никога няма да забравя думите на нашия преподавател Серебрянов, той е един от най-добрите в света, в Петербург, който казваше винаги, че партньорът трябва да бъде невидим за балерината.. (смее се...).

Толкова стабилен, че просто хората да могат наистина да се насладят на този танц, макар че всъщност силовия и впечатляващия е мъжкият танц в балета, но зад балерината - партньорът трябва да е невидим...

Премиера на "Ромео и Жулиета" и "Полет към светлината"

- Ангажирана сте институционално, творчески с толкова много неща... Но извън сцената, извън репетициите, уроците - какво правите в свободното си време?
- Обичам да чета, обичам да слушам музика, много обичам кино, но да ходя на кино, обичам хубавия театър, добрите симфонични концерти. Обичам партита, да ходя на ресторант, в пиано бар и много често предпочитам тишината сред природата. Обожавам я ... Това ме зарежда и този вид медитация ме кара да преосмислям много неща. Това ми доставя удоволствие.

- Impressio е новият сайт за изкуство и култура на Dir.bg, създаден за да вдъхновява... А Вас какво Ви вдъхновява?
- Вдъхновяват ме смелите, талантливите жени, красивите жени. Вдъхновяват ме мъжете с чувство за чест и достойнство, добро поведение. Вдъхновяват ме книгите, музиката, природата, котките, добрите приятели. Детето ми, внучката ми. Мама. Всъщност, всичко, което е свързано с обич и любов ме вдъхновява. Красотата...

- Вашият автограф за читателите на Impressio?
- С уважение и обич! Искрено Ваша!

Силвия Томова

- Благодаря Ви, г-жо Томова и успех с "Кармен"!!

 Едно интервю на Мая Филипова

Коментирай 0

1/1

Репетиция на "Лебедово езеро"

Силвия Томова, премиера на балета "Делвата" в Старозагорската опера

Премиера на "Ромео и Жулиета" и "Полет към светлината"

Силвия Томова, след премиерата на "Лебедово езеро", с Емил Йорданов и Анелия Димитрова

Календар

Препоръчваме ви

Михаил Петров: В изкуството не бива да има присъда "Ти си стар!"

Започват юбилейните спектакли за 70-годишнината на актьора

Новият вокалист на "Тангра" - Боби Косатката: Не съм си и представял, че ще бъда в групата

"Съветвам всеки да прави това, което обича", казва фронтменът на Der Hunds

Морето, машините, трюмовете: Варна на Вапцаров и Вапцаров на "Дръзки"

Защо не трябва да забравяме капитанът на яхтата Кор Кароли и имената на 6 торпедоносеца

Джон Малкович: Цялото съвременно изкуство е покварено от нарцисизъм

"Не мисля, че е дързост да кажеш, че съвременното изкуство трябва да повдига реални проблеми, полезни въпроси за настоящите и бъдещите поколения", коментира актьорът

Денис Черевичко: Имах късмета да участвам в този легендарен балетен конкурс във Варна

Бях закъснял да подам документите си, но спечелих златния медал! , спомня си премиер солистът на Виeнската опера

Сърцето на театъра край морето се казва Маруся

"Мерцедес"-ът, силиконовите подплънки и ботоксът не ни правят безсмъртни, категорична е бургазлийката, която води най-големите театрални звезди край морето