Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Калуди Калудов: Не знам с какво заслужих това щастие, но явно Бог много ме обича

ГОЛЕМИТЕ ТЕНОРИ НА БЪЛГАРИЯ

Калуди Калудов: Не знам с какво заслужих това щастие, но явно Бог много ме обича

Пред Impressio Маестрото споделя за срещите си с Николай Гяуров и Клаудио Абадо, за предстоящата емоция "Кармен" с Веселина Кацарова и още, и още...

В "Дон Карлос" на сцената на летния театър в Бургас (Снимка: BulFoto)

Световният тенор Калуди Калудов е израснал във Варна, откъдето започват първите му певчески изяви. За класическото пеене го открива Веселина Зафирова - тогава преподавател по пеене в Музикалното училище във Варна. През 1978 г. завършва Музикалната академия в София като ученик на доц. Лиляна Жабленска. По-късно работи с Никола Николов. Дебютира на Пловдивска сцена в ролята на Алфред от операта на Верди - "Травиата". От декември същата година е солист на Националната опера - София, на чиято сцена пее в продължение на 12 сезона. Стартът е стремителен, възходящ, получава по шест роли на година и става един от основните изпълнители в театъра.

Калуди Калудов в "Риголето" от Верди - Мюнхен

Активната международна кариера на Калуди Калудов започва през 1983 г. с "Реквием" на Верди в Ковънт гардън, Лондон и ролята на Форесто от операта "Атила" на Верди във Виенската Щатсопер.

Следват години на неспирен възход по големите световни оперни сцени. В Миланската Скала има вече договор през 1985 г. и пее в "Сватбени ризи" на Дворжак, а по-късно "Атила" и "Бал с маски" на Верди, "Манон Леско" на Пучини. Изявявал се е на сцените на най-големите европейски оперни театри, както и в САЩ, Япония, Южна Корея, Чили, Австралия.

Калуди Калудов е единственият български оперен певец, който повече от 10 години е водещ тенор в програмата на Оперния фестивал в Савонлина, Финландия.

в "Риголето" от Верди , Бордо (1985)

Многократно е участвал в спектакли с най-прочутите певци в света и с диригенти като Клаудио Абадо, Чарлз Макерас, Рикардо Мути, Фабио Луизи и др. Зубин Мета е привлечен особено от таланта на Калуди Калудов, с когото прави много спектакли и концерти.

"Дон Карлос", Софийска опера, Сн. Личен архив, фотограф: Виктор Викторов

Калуди Калудов има в репертоара си над 60 тенорови партии. Като се започне с Вердиевите - Алфред от "Травиата", Радамес от "Аида", Дон Карлос, Дон Алваро от "Силата на съдбата", Манрико от "Трубадур", Херцогът от "Риголето", Рикардо от "Бал с маски", Ернани и др., Пучиниевите Каварадоси - "Тоска", Рудолф - "Бохеми", Де Грийо - "Манон Леско", Калаф - "Турандот", Пинкертон - «Мадам Бътерфлай».

Калуди Калудов в Палермо (2003)

Към тях трябва да се прибавят още главните тенорови роли от опери на Доницети, Росини, Белини, Бизе, Понкиели, Леонкавало, Маскани, Джордано, Офенбах и др., а от руската класика - Дмитрий от "Борис Годунов", Владимир от "Княз Игор", Княз Голицин от "Хованщина", Ленски от "Евгени Онегин". Внушителен е и концертният му репертоар, в чийто списък наред с Реквиемите на Моцарт и Верди, с Деветата симфония на Бетовен, се четат още и "Stabat Mater" от Росини и Дворжак, "Меса Глаголица" от Яначек, «Звънчетата» от Рахманинов.

Има студийни записи и издания на Балкантон, NAXOS, Sony Classic, Decca, Българско национално радио, Радио Катовице, радио RAI, Музикална къща "Гега ню", видеозапис на RAI на операта "Атила" на Верди в Миланската скала и др.

Основател и дългогодишен артистичен директор на оперния фестивал "Вива ил канто" в Чешин, Полша. С вокална педагогика се занимава от повече от 25 години. През 1995 г. за първи път води Майсторски клас в Савонлина, Финландия по покана на престижния оперен фестивал. Доктор на Консерваторията в Катовице, Полша, канен е да провежда Майсторски класове в България, Полша, Италия, Румъния, Финландия, Естония, Украйна и др.

Представяме ви Калуди Калудов, който даде интервю специално за Impressio:

- Предстои Ви участие в операта "Кармен" от Жорж Бизе в мегапродукцията на Старозагорската опера на стадион "Берое" на 6 юли. Проектът е наистина мащабен и трябва да кажем, че на сцената ще излязат оркестрите, хоровете и балетите на Държавните опери на Стара Загора и Бургас. Ценителите на оперното изкуство ще имат удоволствието да Ви видят да си партнирате с Веселина Кацарова, което означава че спектакълът ще бъде от световна класа. За първи път ли ще бъдете заедно на една сцена?
- Да, в ,,Кармен" ще бъдем заедно за първи път, но ако се върнем в началото на кариерата на Веси, то тя излезе на сцената на Софийската опера в ,,Набуко" като Фенена и доколкото си спомням това беше нейния дебют. За мен е огромна чест, че Веси пожела да сподели този толкова важен за нея спектакъл именно с мен.

Даже сега, пишейки тези редове, съм изпълнен с умиление. Толкова съм ѝ благодарен.

Още

„Кармен“ с Веселина Кацарова на стадион „Берое“

„Кармен“ с Веселина Кацарова на стадион „Берое“

- В постановката ще видим и Цветелина Василева, с която бяхте силен тандем в "Дон Карлос" и в "Бал с маски"... ?
- Ох, не знам с какво заслужих това щастие да пея с тези прекрасни българки,

но явно Бог много ме обича.

Бях поканил Цвети да участва на един концерт, който беше първият и последен по рода си по лошо стечение на обстоятелствата. Бяхме го нарекли ,,Калудов и приятели" - в зала 1 на НДК. Тогава Цвети пя вълшебно. Беше млада, тя е много красива и с невероятна певческа естетика. Сега е велика и неотразима.

Калуди Калудов и Цветелина Василева (2003)

- Какво е емоцията "Кармен" за Вас"?
-  Емоцията е по-голяма от най-голямата. Много се радвам. Много съм щастлив и много се страхувам от това дали ще успея поне малко да се повдигна на нивото на изкуството на моите партньорки. Велико събитие обковано от истинската красота на безусловни таланти. Аз тихо се присъединявам, за да изживея още един от все по-оредяващите звездни мигове за мен.

- Публиката боготвори красотата на тембъра на гласа Ви - кристално чист във всички регистри. За нея сте "певецът с ангелския глас". Знаете ли кой пръв Ви нарече така?
-  Никога не съм се замислял за това. Според мен гласът е огледало на човешкия дух. Спомням си как ме наричаше шеговито нашият феноменален бас (който за огромно съжаление не е вече сред нас) Стефан Еленков.

Той обединяваше Калуди с Карузо и съчетанието звучеше КАРУДИ ха ха ха... 

- Вероятно и той е бил впечатлен от сценичното Ви присъствие, което е толкова силно въздействащо, че когато излезете на сцената Вие я запълвате тотално. Декорът и всичко останало - нямат значение...Излъчвате някакъв артистизъм, който докосва... Вие как усещате това магично съприкосновение със зрителя?
- Никога не съм усещал собственото си излъчване, но ще Ви кажа, че когато подготвяхме спектакъла на ,,Отело" във Виенската Щатсопера и Пласидо Доминго се появи на първата ни репетиция, в момента, в който го видях - забравих и текст, и мелодия. Това се казва харизма.

Калуди Калудов и Никола Николов в Софийската опера

- Да си поговорим за важните срещи в живота Ви. За кого си спомняте с усмивка или благодарност?
-  Преди всичко за своите педагози: Веселина Зафирова, Доц. Лиляна Жабленска и за Никола Николов. Те ми дадоха всичко. След това за работата ми с диригенти като Иван Маринов, Борис Хинчев, Недялко Недялков, Атанас Маргаритов, Руслан Райчев, за солистите Стоян Попов, Никола Василев, Никола Смочевски, Светлана Котленко, Никола Гюзелев, Николай Гяуров, Гена Димитрова, Галина Савова, Валери Попова, Нели Божкова, Стефка Евстатиева, Стефка Минева, Христина Ангелакова и още много много прекрасни и незабравими...

Аз бях благословен да попадна в Софийската опера още като студент в златните години на този театър и да пея и да се изграждам като артист с най-големите!

Това несъмнено даде отражение на по-нататъшната ми международна кариера.

Калуди Калудов и Владимир Стоянов

- Какъв бяхте като малък? Имахте ли нужда от сцена? От изява? Или това дойде по-късно?
- Първата ми изява беше на 4-5 годишна възраст. Пеех от ранно детство и така си остана до сега. В момента репертоарът ми се освежи с много песнички за деца.

- Срещате се с големия ни бас Николай Гяуров, след като се налага да заместите колега в "Атила" във Виенската Щатсопера. Как се държа Гяуров с Вас тогава? Какво си спомняте от това участие във Виена?
-  Спомням си първата мизансценна репетиция, на която присъстваше и диригентът - сър Чарлз Маккерас. След репетицията го чух да казва:

"Къде се намери такова съкровище?" /Той имаше предвид мен/. Тогава Гяуров с невероятна гордост отговори: "Той ми е сънародник, Маестро!"

Калуди Калудов и Николай Гяуров в Макбет от Верди във Виена (1986)

- А големите имена, с които Ви свързва съдбата"?
-  Няма да ми стигне времето, ако трябва да опиша своите щастливи житейски срещи. Но ще Ви споделя за две - с един титан в нашето изкуство. Казва се Клаудио Абадо. През 1984 година пях в "Борис Годунов" в Чикаго. Партньори ми бяха Руджеро Раймонди - Борис, Самюъл Рейми - Пимен, Сергей Копка, Лучия Валентини Террани... След концерта отидохме на ресторант.

Абадо ме попита дали знам "O, sole mio", седна веднага на пианото и засвири, а аз запях. Беше чудо!

Осем години по-късно пях във Виенската щатсопера "Атила", а Маестрото вече беше интендант на този велик театър. След спектакъла дойде на сцената, приближи се до мен, поздрави ме и пред всички колеги ме попита: "Господин Калудов, помните ли ме - от Чикаго?" Бях изумен! И смутен! С усмивка му отговорих, че едва ли има човек на Земята, който да не знае кой е Маестро Абадо..

С Лучана Д'Интино в "Дон Карлос" на Верди

- В оперните среди винаги се е смятало, че да си българин е особено престижно. Казват, че най-красивите гласове са българските и италианските? Така ли е наистина?
- На мен определено ми харесват красиво пеeщите гласове. Естетиката определя мястото ни в света. Явно българите имат вродена естетика, която именно ги пласира на едни от водeщите позиции.

- А откритите сцени? Предстои Ви да играете в "Кармен" на стадион "Берое" в Стара Загора. Пял ли сте на стадион?
-  На стадион не съм пял. По принцип винаги съм избягвал да пея на открито. Много е по-трудно, а особено, когато акустиката е лоша. Мисля, че това ще е едно ново предизвикателство и се надявам да се справя добре.

Калуди Калудов и Лучана Д'Интино

- Вие започнахте много млад да се занимавате с преподавателска работа. Водите Майсторски класове по света. Имате ли ученици, които вече се изявяват на световните оперни сцени?
-  Вече 28 години се занимавам с вокална педагогика. В Полша почти няма човек, който да пее по сцените на страната и да не е бил при мен. Едни от най изявените певци, с които съм работил, са Артур Ручински - баритон и Рафал Шивек- бас. Те пеят основно по най-реномираните сцени на света. Артур наскоро стъпи и в Метрополитън опера, след Ковънт гардън.

Тази година Артур и Рафал се засякоха в спектакъла на операта "Лучия ди Ламермур" в парижката опера "Бастилия" - не си представяте какво щастие е да видиш лицата им на огромни пана на фасадата на този страхотен театър.

Преподаването носи други вълнения - стига да обичаш това, което правиш. Но е и голяма отговорност - вече мислиш не само за себе си...В България имам също доста добри постижения. Но само няколко от певците, които са работили с мен, са решили, че моето име е достойно да е под тяхното.

С ръка на сърцето мога да отлича един свой ученик, за когото може би в България не се говори много, но навън го ценят и всяка година има нови и нови ангажименти. Това е Ивайло Михайлов - солист на Пловдивската опера.

В последните години имам много ученици от Украйна, където непрекъснато ме канят да правя майсторски класове. Двама от тях - тенорите Назар Тацишин и Михайло Малафи са вече познати и на българската публика. Сега - на 1 юли, в спектакъла на операта "Бохеми" на Старозагорската опера в София, ще пее Михайло Малафи, с когото много се гордея. Михайло Малафи е само на 26 години, но съм сигурен, че има голямо бъдеще. Назар пък ще дебютира във Варна, а след това ще бъде отново Едгардо на Царевец във Велико Търново - в прекрасния спектакъл на операта "Лучия ди Ламермур" на Старозагорската опера.

- А децата Ви? Някое от тях има ли аспирации към оперната сцена?
Беата, която тази година кандидатства в Консерваторията. Това е втората ми дъщеря. Останалите - всеки е намерил себе си.

- Продължавате ли да пишете в свободното си време. Кой е последният разказ, който написахте?
- Сега нямам време. Установих, че съм не много талантлив за тази работа въпреки уверенията на мой приятел редактор.

- Готвите се за една юбилейна 2018-та година... Ще споделите ли някои детайли пред нашата аудитория?
-  За сега имам една идея, но нека да остане в тайна. Надявам се да успея да бъда във всички български оперни театри и да се представя с емблематични в моята кариера роли, но това тепърва ще се програмира.

- Кой е въпросът, който бихте искал да Ви бъде зададен?
- Вие ми зададохте достатъчно. Ако има някакъв въпрос незасегнат, мисля че ще го сторим следващия път.

- Желаем Ви успех на "Кармен"! Бъдете здрав и нека любовта на публиката бъде винаги с Вас!
- От Вашите уста в ушите на Великия Творец. Нека минава през нас и да създава шедьоврите си!!!

Едно интервю на Мая Филипова

Калуди Калудов - Форесто, Шерил  Студер - Одабела в "Атила", спектакъл на Миланската скала, диригент Рикардо Мути: 

В "Дон Карлос" с Бургаската опера, диригент Найден Тодоров:

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"

Примата на Шведския кралски балет Десислава Стоева-Вълев: Почувствайте надеждата за балет чрез нашия танц

20 години след медала си от Балетния конкурс примата ще танцува отново на варненска сцена в камерния спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев в Градската художествена галерия днес

Примата Марта Петкова преди премиерата на "Надежда за балет": За мен Варна е най-балетният град в България

На 21 април в Градската художествена галерия на Варна ще бъде варненската премиера на "Надежда за балет" - камерен спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев