МАЙСТОРИ НА ЧЕТКАТА
Васил Стоилов: Светлината, моето момиче, се ражда от мрака
Днес отбелязваме 120 години от рождението на художника
Автор: 937 Прочита 0 Коментара
/
Всичко, което съм нарисувал, е за народа ми, пише художникът Васил Стоилов часове преди смъртта си. В активните си години обича да рисува селяните, бита им.
"Аз от най-ранно детство третирам акварела като изразно средство и смятам, че съм дошъл до едно мое виждане и до един мой занаят преди всичко, чрез който съм могъл да се добера до нещо дълбоко и наше, българско".
Това разказва художникът проф. Васил Стоилов, от чието рождение днес отбелязваме 120 години, припомнят от БТА.
ПЪРВИТЕ СТЪПКИ В ИЗКУСТВОТО
Проф. Васил Стоилов (Васил Стоилов Антонов) е роден на 29 февруари 1904 г. в с. Герман. През 1922 г. завършва Първа мъжка гимназия в София. Приет е да учи живопис в Държавната художествена академия при проф. Цено Тодоров. Завършва Академията през 1927 г. с отличен успех. От 1929 г. до 1932 г. Васил Стоилов специализира в Париж, Франция, след като печели конкурс на Министерство на просвещението за стипендия в чужбина с картината си "Гостенката" (1927), която той излага в общата художествена изложба същата година.
Със свои картини художникът участва в Есенния салон на Гран Пале през 1929 г. и три пъти в Салона на френските артисти - през 1930 г., 1932 г. и 1935 г. Докато е в Париж, той представя през 1931 г. самостоятелна изложба в галерията "Анри Манюел" на Монмартър. По този повод френският критик проф. Луи Рео пише в каталога за изложбата му: "В лицето на Васил Стоилов България притежава един наистина национален художник. Никой още не е предавал с такава сила на израза и с такава халюцинираща правда набръчканите, изсъхнали и сякаш вкаменени лица на стари селяни, чиято кожа е придобила от слънцето и вятъра здравината и трайността на скала."
През 1932 г. на общата изложба на Дружеството на френските художници картината му "Селянинът със стомната" е отличена с Почетна грамота. Същата година Васил Стоилов се завръща в България и се присъединява към групата на художниците, обединени в движението "Родно изкуство". През 50-те години на 20-и век той рисува многофигурни композиции с маслени бои, а живописните му творби от този период са изпълнени с акварелна техника.
От 1954 г. Васил Стоилов е доцент и завеждащ катедра в Архитектурния факултет на Висшия институт за архитектура и строителство (дн. Университет по архитектура, строителство и геодезия). От 1960 г. е професор. От 1964 г. и 1970 г. той е преподавал и във Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий".
ТВОРЧЕСТВОТО МУ ОБХВАЩА ВСИЧКИ ЖАНРОВЕ
Творчеството на Васил Стоилов обхваща почти всички жанрове: от портрета, пейзажа, интериора и натюрморта до фигурната и многофигурната композиция, както и картините с исторически сюжети. Васил Стоилов рисува и с акварел на грундирано дърво или на лист, като третира този материал по свой собствен начин.
През целия си творчески период Васил Стоилов е създал над 3000 картини. Вдъхновение и сюжети за картините си художникът намира сред хората от народа. Главни герои в картините му са десетки селяни, селски девойки, юноши и деца. Рисувал е и портрети на редица културни и политически дейци.
Сред тях са картините "Баба с шал" (1928), "Еремит" (1928), "Баба с ябълки" (1931), "Човекът със стомната" (1932), "Шоп от Герман" (1937), "Мома от Герман" (1937), "Дете от Бистрица" (1937), "Мадоната с агнето" (1938), "Баща ми" (1939), "Автопортрет" (1939), "Българска мадона" (1940), "Портрет на народните художници Андрей Николов и Владимир Димитров - Майстора" (1952) , "Видински селяни пишат писмо до руския цар Николай I" (1959), "Мадона със слънчогледи" (1961), "Мадона" (1962), "Мадона" (1968) и др.
Любим жанр на художника е и пейзажът. Той рисува десетки пейзажи от Герман, Кричим и от други места, където е ходил. Сред тях са "Пейзаж" (1933), "Зима в Кричим" (1937), "Зима край Подуене" (1933), "Утро в Герман", "Пролет", "Пейзаж от Робертово", "Въча край Кричим", "Искър зимно време" и др.
Сред приятелите му са художниците Владимир Димитров - Майстора, Александър Жендов, Цанко Лавренов, Васил Захариев, Илия Петров, Дечко Узунов, Светлин Русев.
ИЗЛОЖБИ
През годините Васил Стоилов е участвал във всички художествени изложби в София. Урежда самостоятелни изложби през 1933 г., 1935 г., 1938 г., 1942 г., 1958 г., 1974 г. Негови творби са излагани в колективни изложби в Германия през 1941 г., в Гърция, СССР, Румъния, Индия, Унгария и др. През 1990 г. в Токио е открита изложба с негови творби, изцяло осъществена от японски почитатели на творчеството му. Самият Васил Стоилов харесва японската графика, особено творбите на Хукосай и Фужита. А японският бизнесмен Цунео Икеда създава музей с негови картини в Нигата.
Творби на Васил Стоилов са притежание на Националната художествена галерия в София и на други галерии в страната и чужбина, сред които в САЩ, Япония и редица европейски страни. През 1942 г. той участва в Биеналето във Венеция, Италия, където картината му "Жътва" е откупена от Галерията на модерното изкуство във Венеция измежду 500 картини, представени на изложението.
Тогава е поканен за член на Академията на изкуствата в Милано, но разрешението от Комитета по култура на България се забавя с една година и той губи тази възможност.
В интервю за в. "Дума" през 2004 г. дъщеря му Явора Стоилова споделя за начина му на рисуване: " Някои картини ги е рисувал с мене на скута. Присъствала съм, когато рисува. Той къпеше картините си. Най-напред рисуваше платната си съвсем точно като рисунък и след това ги поливаше с една мътна течност. Всички образи изчезваха и това ме ужасяваше. След това вземаше една четка и изваждаше от картината светли петна и я "раждаше" от тъмното. Обичаше често да казва: Светлината, моето момиче, се ражда от мрака".
ДАРЕНИЕ

Проф. Аксиния Джурова: Най-ценният урок, който научих от акад. Дечко Узунов, е, че човек сам прави щастието си
В края на януари 1996 г. съпругата на художника Ганка Найденова и дъщеря му Явора Стоилова даряват 33 негови картини на Международната фондация "Св. Св. Кирил и Методий". Сред дарените картини са "Автопортрет" (1939), на който той е изобразен с ръка на сърцето, "Мома от Герман" (1937), както и ранна, неподписана творба на Васил Стоилов от 1924 г. в стил сецесион.
Дарени са и писалището, на което художникът е писал дневниците си, стативът му, комплект четки, стол от старинен гоблен с образа на Франсоа Прамие, керамична ваза от приятеля му Жорж Бакърджиев, както и плакатът от първата му изложба в Париж.
През юни 2000 г. Явора и Василия Стоилови - дъщерята и внучката на проф. Васил Стоилов, даряват на Нов български университет неговия личен и родов архив. Фондът е формиран на няколко пъти с нови дарения - през годините Явора и Василия Стоилови предоставят на НБУ и други ценни материали. През 2010 г. в Цeнтралния държавен архивен фонд постъпват още над 160 рисунки на художника.
Архивът на Васил Стоилов съдържа автобиографии и биографични справки, писани между 1932 и 1984 г. във връзка с кандидатстване за работа, участия в изложби и конкурси. Художникът е запазил и свои ученически записки по литература, френски и география от 1921-1922 г.
Студентските му години са документирани в дневникови записки от последните два месеца на 1923 г. Запазени са също четири тетрадки, в които Васил Стоилов си е водил записки предимно на френски език.
За големия му принос в развитието на българското изобразително изкуство Васил Стоилов е удостоен през 1967 г. със званието "Заслужил художник", а през 1979 г. - със званието "Народен художник". Носител е на орден "Народна република България" втора степен (1974) и на орден "Георги Димитров" (1984).
Васил Стоилов умира в София на 13 февруари 1990 г. Два дни преди смъртта си върху лист от бонбониера художникът записва на френски език своя завет към народа си, който завършва с думите: "Всичко, което съм нарисувал, е за народа ми: моето послание трябва да трогне сърцето на моя народ."
