Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Пол Верховен - забраненият

КИНО НА MAX

Пол Верховен - забраненият

Повече от половин век нидерландският режисьор постоянно скандализира публика и критици. Най-новата му провокация „Бенедета“ можем да гледаме на фестивала Синелибри. Кой обаче е Пол Верховен?

Снимка: Getty Images

Пол Верховен е късметлия. Обидите не го засягат особено, а помията на критиците не полепва по методите му на работа. Около неговото кино има достатъчно количество скандали, има и неуспехи, има награди, забрани и пътешествия из Европа, Америка и после пак Европа...

Клотилд Куро, Виржини Ефира и Пол Верховен представят "Бенедета" на кинофестивала в Кан, 9 юли, 2021 г. (Снимка: Getty Images)

Още Провокативната драма "Бенедета" на Пол Верховен открива фестивала Синелибри 2021

Провокативната драма "Бенедета" на Пол Верховен открива фестивала Синелибри 2021

Има обаче едно важно и постоянно отношение към него: това е признанието на зрителите (дори то да е със закъснение).

И ако не всички знаят името му или успяват да го произнесат правилно, то всички са гледали негови филми. Както често се случва с режисьорите, обявени за "скандални", Верховен всъщност живее доста затворен и скромен живот, а това, което произвежда на снимачната площадка, в крайна сметка ни убеждава колко табута има в нашето общество.

Пол Верховен във фотосесия по време на кинофестивала в Торонто, където представя филма си "Черната книга", 15 септември, 2006 г. (Снимка: Getty Images)

Колегите му споделят, че докато работи, трудно някой ще го чуе да повиши тон. Но Верховен е безкомпромисен човек, когато става въпроси за идеите в киното, на които държи. 

Първи тръпки

Верховен тръгва постепенно към киното. Завършил е физика и математика, служи във флота... Точно по време на службата си във военноморския флот намира начин да се пробва като режисьор. Става дума за рекламни късометражни филми за морските пехотинци и това колко е весело, забавно и полезно да се служи.

Пол Верховен представя филма си "Splashes" в Мюнхен, около 1980 г. (Снимка: Getty Images)

Още Хомосексуалност, насилие и религия в новия филм "Бенедета" на Пол Верховен

Хомосексуалност, насилие и религия в новия филм "Бенедета" на Пол Верховен

"Холандският флот има нужда от Вас!"

Когато 40 години по-късно снима "Звездни рейнджъри", базиран на едноименния роман на Робърт Хейнлейн от 1959 г., Верховен си припомня някои практически умения от времето във флота и тези късометражни филми.

След твърде успешната служба във флота, излизайки от там, Верховен има предложения от няколко телевизии. Така от късометражни филми той преминава към сериали. В телевизионния "Флорис", който разказва за средновековни рицари, Верховен среща Рутгер Хауер - млад, непознат, талантлив и поразително красив актьор. В продължение на 15 години те ще бъдат неразделни на снимачната площадка, а Верховен ще нарече Рутгер негов талисман.

Кадър от "Бизнесът си е бизнес"

Пълнометражният дебют на Верховен е без Хауер, това е комедията "Бизнесът си е бизнес" (1971). Това е комедия във френски дух (духа на 60-те) за две амстердамски проститутки. Грит и Нел са приятелки и живеят в една сграда до един канал, но на различни етажи. Там биват посещавани от клиентите си. В този филм вече има всички характеристики, в които разпознаваме Верховен - секс, насилие, гротеска и сатира. Все още обаче магията, която по-късно ще завладее мнозина по света, не е налице.

Един от най-скандалните филми на Верховен - "Локум"

Малко по-късно излиза романтичната (и твърде еротична) драма "Локум" (1973), базирана по едноименния роман на Ян Волкерс. Сюжетът е изпълнен с много натуралистични и еротични сцени, описващи връзката между начинаещ художник, младо момиче от средната класа, странното им запознанство и нейната ранна смърт. След премиерата на този филм, започва международната кариера на Верховен. По света вече добре знаят кой е той.

Още Лесбо-монахинската драма "Бенедета" на Пол Верховен е включена в конкурсната програма в Кан

Лесбо-монахинската драма "Бенедета" на Пол Верховен е включена в конкурсната програма в Кан

"Локум" или Turkish Delight до ден днешен е смятан за един от най-добрите нидерландски филми. Романтичната хипи атмосфера в буржоазна Холандия през 70-те години, изпълнена с лицемерие и консерватизъм, ни среща с красиви бунтари и тяхната спонтанност, танците им по холандските улици и визуалните образи, напомнящи ни на живописните картини на холандските майстори.

Във филма се срещат поезия и физиология, без взаимно да се самоизяждат. В САЩ този филм е бил разпространен единствено в порнографските кина. Зад скандала обаче стои трагическа любов, която принадлежи по-скоро към древните сюжети.

С този филм Верховен печели първата си номинация за Оскар за чуждоезичен филм, но никак не е смутен от голямата слава, нито след това попада в творчески кризи, напротив - продължава да сътворява шедьоври.

Още Пол Верховен ще прави филм за монахинята, превърнала се в икона на лесбийството

Пол Верховен ще прави филм за монахинята, превърнала се в икона на лесбийството

В "Кити лекомислената" (1975) Верховен се обръща към невероятната съдба на пролетарската писателка Нийл Доф, екранизирайки нейната автобиография. Нийл Доф е бивша проститутка, издигнала се от дъното, често сравнявана с Емил Зола.

Филмът няма толкова успех като предишния, но Верховен демонстрира, че изобщо не се страхува да работи с исторически материал и да прави както черни комедии, така и класически социални драми. Филмът може да бъде възприет и като доста актуален и като манифест на политическата ситуация в Европа по това време. Социалната действителност и мрачните образи провокират въпросите в какъв свят искаме да живеем.

Кадър от филма "Splashes"

През 1980 г. Верховен режисира спортната драма Splashes за млади и безразсъдни мотоциклетисти, които изглеждат като пънк герои на една нова ера, началото на 80-те. Те не изглеждат очарователни или привлекателни, а Ротердам е показан като град на порока и мрачните потайности.

Есктремният спорт, състезанията, пиенето са всъщност отчаян опит на младите хора да намерят себе си и да не умрат от скука. Публиката на този филм не е била отегчена, а по-скоро изплашена какво се случва с цяло едно поколение. Верховен е бил заклеймен, че филмът му е порнографски, че демонстрира неуважително отношение към жените, показва сцени на секс между хомосексуални, насилие. Местните консерватори дори стигнали до там, че са създали комитет против "разгула".

Верховен успява да се сблъска с негодувание и отлъчване в родината си. По някакъв начин могат да се видят паралели с Бергман, но ако шведските класици могат да бъдат критикувани повече в цинизъм и буржоазност, то Верховен е нападан директно в неморалност.

Кадър от филма "Четвъртият човек"

Още Никой в Холивуд не посмял да играе "Тя" на Пол Верховен

Никой в Холивуд не посмял да играе "Тя" на Пол Верховен

Психологическият филм на ужасите "Четвъртият човек" (1983) затвърждава страха, който предизвиква режисьорът в пуританите и в консервативните среди. Филмът е базиран на романа със същото име на холандския писател Герард Рев. Филмът е касов хит в Холандия, въпреки че има значително по-голям успех в САЩ. В него той си затвърждава реномето на ужасен провокатор, а филмът може да бъде възприет като "репетиция" за "Първичен инстинкт".

Верховен все повече се обръща към мистериозната сила на секса и последиците, до които тази власт може да доведе.

Филмът наподобява кошмар, в която любовта на фаталната блондинка виси заедно с възможността за смърт. Освен това обаче, той откроява теми като влиянието на религията, сублимацията на сексуалността и всички лудости и кошмари, до които тя може да доведе.

В средата на 80-те Верховен пристига в Съединените щати и се отдава на комерсиални блокбастъри с голям успех: "Робокоп"/1987/, "Завръщане в бъдещето" /1990/. Обвиняван за преекспониране на насилие в своите филми, Верховен отговаря, че той "само записва това, което вижда".

Кадър от "Плът и кръв"

"Плът и кръв" (1985) е първият англоезичен филм на Верховен с продуцент Холивуд. Американската страна иска разбира се по-малко секс и насилие, а повече романтика, Верховен държи на своето и прави минимални отстъпки.

Плътта и кръвта са любимите теми на Верховен. Всеки негов филм може да бъде наречен така. Затова и този филм е много символичен за режисьора - може да бъде възприет като трактат за европейската аристрокрация, за религията, науката... Това е филм-поема за пира по време на чума, за отиващия си средновековен човек и идващия нов такъв - този на Ренесанса.

"Първичен инстинкт" (1992)

Кадър от "Първичен инстинкт"

Желязната завеса вече не съществува, а светът е станал глобален. Идва ред да се снимат филми за любов, а не за война.

Тогава Верховен снима "Първичен инстинкт". Филм за секс, власт и безкрайната война между половете. Освен това обаче, "Първичен инстинкт" е очарователен поглед на един европеец към Америка. Филмът му е трябвало да бъде многократно орязван, за да бъде излъчван в Америка и да спази изискването за възрастовите групи.

Филмът Showgirls - със значителен рейтинг за неподходящо съдържание, но въпреки това разпространяван в САЩ

Верховен се противопоставя на цензурата и фанатизма и в следващия си филм "Showgirls" по сценарий на Джо Естерхаз. Филмът е произведен с огромен за времето си бюджет, съпроводен е обаче и със също толкова огромни скандали заради ексцесивните сексуални сцени.

Филмът получава високият NC-17 рейтинг за съдържание на секс и голота, но въпреки това е допуснат до кината. Това е единственият филм в историята, допуснат до разпространение в масовите кина с такъв рейтинг за неподходящи кадри.

Кадър от филма на Пол Верховен "Черната книга"

С достатъчно холивудски успех, режисьорът продължава работа в Холандия с филма, посветен на Холокоста "Черната книга". Там той отново се връща в миналото, за да насочи поглед към темите табу, а именно мръсните тайни на Европа, съюзите между евреи и нацисти, на нацисти с бойци на Съпротивата, изгорени документи и т.н.

Кадър от филма "Тя" с една от най-незабравимите роли на Изабел Юпер

През 2016 г. Верховен прави филм, който не прилича на никой друг предишен. Това е френският трилър "Тя" по романа "Ох" на Филип Джиан. Филмът е различен от предишните на режисьора, но темите отново са същите - любов, смърт, насилие и ерос.

Един великолепен екип - Пол Верховен и Изабел Юпер позират с наградите си "Златен глобус" съответно за най-добра драматична актриса и най-добър чуждоезичен филм, "Тя", 2016 г. (Снимка: Getty Images)

Пол Верховен и Изабел Юпер на 69-ото издание на кинофестивала в Кан, където представят филма "Тя", 21 май, 2016 г. (Снимка: Getty Images)

С него Верховен отново бие мощен шамар на културните табута, обгърнали обществото. Успешната жена се обсебва от мъжа, който я изнасилва. Филмът му печели много награди, а ролята на Изабел Юпер е една от най-добрите в цялата й кариера.

Кадър от най-новия филм на Верховен "Бенедета", който взриви публиката и критиците (Източник: Синелибри)

Още Френските критици обявиха "Тя" на Пол Верховен за филм на годината

Френските критици обявиха "Тя" на Пол Верховен за филм на годината

Най-новата му провокация "Бенедета" може да бъде наречена меко казано неполикоректна. Трилърът беше представен премиерно в Кан тази година и Верен на репутацията си, режисьорът не щади никого - в "Бенедета" има убийство, самоубийство, насилие. Филмът е и безгрижно непочтителен към религиозните символи. Сюжетът е вдъхновен от действителен процес в средновековна Италия, от който протоколите все още са запазени в архивите на Флоренция.

Виржини Ефира, Пол Верховен и Дафне Патакия на премиерата на филма "Бенедета" на кинофестивала в Кан, 2021 г. (Снимка: Getty Images)

"Бенедета" е дръзка и оригинална адаптация на книгата "Неприлични действия: животът на монахиня лесбийка в ренесансова Италия" на Джудит К. Браун. Благодарение на чудесата, които твърди че постига, Бенедета (Виржини Ефира) се издига в религиозната общност на Тоскана.

Животът ѝ се разтърсва, когато в манастира пристига Бартоломея (в ролята е Дафне Патакиа) - бедна млада жена, насилвана от баща си. Между двете монахини се заражда страст.

Кадър от филма "Бенедета" на Верховен, който можем да видим на голям екран и в България в рамките на фестивала Синелибри (Източник: Синелибри)

В Русия филмът беше официално забранен от Министерството на културата, тъй като показва кадри на секс, насилие, хомосексуални отношения между жени и "неморално" отношение към религиозните ценности.

Българската публика обаче е щастлива в това отношение, защото може да го гледа само след няколко дни на 2 октомври в Зала 1 на НДК в рамките на кино-литературния фестивал Синелибри. Повече за програмата на фестивала и прожекциите можете да намерите тук.

Още Роман Полански: Преследван и желан

Роман Полански: Преследван и желан

Още Френската киноакадемия изключи Роман Полански

Френската киноакадемия изключи Роман Полански

Още Скандалният Рен Ханг - сексуалност и чувство за хумор

Скандалният Рен Ханг - сексуалност и чувство за хумор

Още Секс, морски дарове и 25 000 кафета на ден: Клубът, вдъхновил сериала "Вавилон Берлин"

Секс, морски дарове и 25 000 кафета на ден: Клубът, вдъхновил сериала "Вавилон Берлин"

Още Изкусителят Роже Вадим - ненадминатият създател на секссимволи

Изкусителят Роже Вадим - ненадминатият създател на секссимволи

Още Бриджит Бардо на 86 - еротичната мъжкарана на Франция, за която бъдещето е изобретение на възрастните

Бриджит Бардо на 86 - еротичната мъжкарана на Франция, за която бъдещето е изобретение на възрастните

Коментирай4

Календар

Препоръчваме ви

Френският Конан Дойл се подиграл с Шерлок Холмс

160 години от рождението на писателя Морис Льоблан

Те изобретиха киното и се отказаха от него

Невероятната история на братя Люмиер

От уличните банди, до микрофона и наградите "Грами"

80 години от рождението на "кадифения глас" Бари Уайт

Волев притежаваше волята да бъде себе си

Утре се сбогуваме с големия български режисьор

Той покорява Париж със "селските" си картини

210 години от рождението на барбизонеца Франсоа Миле

Създателят на Ботевградския ученически духов оркестър си отиде като уличен музикант

Маестро Димитър Войнов е ръководел уникалния оркестър в продължение на 40 години