ИНЦИДЕНТИ
Дете повреди картина на Ротко за 50 милиона евро
Музеят "Бойманс - Ван Бьонинген" в Ротердам не коментира кой ще носи отговорност за щетите по картината "Grey, Orange on Maroon, No. 8" от 1960 г. на абстрактния експресионист
Редактор : Тина Философова / 29 април 2025 / 17:41 8462 Прочита 19 Коментара
Дете е повредило картина на американския художник Марк Ротко на стойност милиони лири в музей в Ротердам, съобщава Би Би Си.
Говорител на един от най-големите нидерландски музеи "Бойманс - Ван Бьонинген" каза, че се обмислят "следващите стъпки" за обработката на картината на Ротко "Grey, Orange on Maroon, No. 8".
Увреждането се е случило в "незащитен момент", коментираха от музея пред нидерландската медия Algemeen Dagblad (AD) миналата седмица.
Те обясниха, че повредата е "повърхностна", като добавиха, че се виждат "малки драскотини в нелакирания слой боя в долната част на картината".
Според вестник AD абстрактната картина се оценява на стойност до 50 млн. евро (42,5 млн. паунда).
"Експертиза по консервация е потърсена в Нидерландия и в чужбина. В момента проучваме следващите стъпки за обработване на картината", коментира говорителят на музея пред Би Би Си. "Очакваме, че творбата ще може да бъде показана отново", добавиха от музея.
Софи Макалуун, мениджър по консервацията в компанията за реставрация на изящни изкуства, заяви, че "съвременните нелакирани" картини като "Grey, Orange on Maroon, No. 8" на Ротко са "особено уязвими към увреждане".
Това се дължи "на комбинацията от комплексните съвременни материали, липсата на традиционен покривен слой и наситеността на плоските цветни полета, които правят и най-малките области на увреждане незабавно забележими", обясни тя и допълни, че в този случай "надраскването на горните слоеве боя може да окаже силно влияние върху впечатлението от гледането на творбата."
Картината на Марк Ротко беше окачена в депото на музея - обществено достъпно хранилище към основния музей - като част от изложба, показваща селекция от "любими на публиката" творби от колекцията на галерията.
Джони Хелм, маркетинг мениджър в услугата за реставрация на произведения на изкуството Plowden & Smith, заяви, че инцидентът ще има последици за британски институции като V&A East и Британския музей, които обмислят "да отворят показването на неща, които иначе биха били останали скрити в архивите".
Той е обезпокоен как това събитие ще се отрази на други британски институции, които искат да отварят архивите си по същия начин.
Реставрирането на картина на Ротко е трудна задача, защото "сместа от пигменти, смоли и лепила на художника е била доста сложна", допълва Хелм. Той също смята, че допълнителното предизвикателство пред консерваторите ще бъде фактът, че картината не е лакирана, което означава, че е "податлива към околната среда".
Консерваторите, работещи по възстановяването на картината, сега вероятно ще бъдат в процес на проучване на степента на увреждане и изследване на "исторически успешни обработки" на картини на Ротко.
"Изглежда, че творбите на Ротко имат ужасен късмет - това не е първият повреден Ротко, за който чуваме", припомни Хелм.
Творбата на Ротко от 1958 г. "Black on Maroon" беше умишлено "поругана" от Владимир Уманец в лондонската галерия "Тейт Модерн" през октомври 2012 г. Тогава той написа върху картината с флумастер с черно мастило "Владимир Уманец, 12, потенциално произведение на жълтизма".
Медиите го цитираха, че не се е опитал да "повреди картината на Ротко, а само изтъкнал разликата между жълтизма и изкуството". По неговите думи "жълтизмът не е нито изкуство, нито антиизкуство", а помещение с лилави стени е "единственият неутрален фон, на който могат да бъдат показвани произведения на жълтизма".
Уманец беше изпратен в затвора за две години и впоследствие се извини за действията си. По време на съдебния процес адвокатът на обвинението разясни, че разходите за поправка на творбата ще бъдат около 200 000 паунда.
Реставрацията на картината отнела на консерваторите 18 месеца.
Рейчъл Миртъл, ръководител на отдел "Specie and Fine Arts" в Aon, компания, която предлага застрахователно посредничество на своите клиенти, каза, че застрахователните полици за произведения на изобразителното изкуство обикновено покриват "всички рискове, свързани с физическа загуба и повреда на произведения на изкуството". Това включва "случайни щети, причинени от деца или посетители, макар и с някои изключения."
И допълни, че когато дадено произведение на изкуството е повредено, застрахователят на галерията ще назначи специалист по ликвидация на щети, свързани с изобразителното изкуство, който ще посети музея. Той обикновено "преглежда щетите по произведението на изкуството, проучва всички записи от видеонаблюдението, за да определи точната причина за загубата, и оценява възможностите за консервация."
Музеят не коментира кой ще носи отговорност за щетите по картината от 1960 г., за която се съобщава, че галерията я е купила през 70-те години на миналия век. "Бойманс - Ван Бьонинген" и преди е налагал глоби на посетители, които са нанесли щети на изложени произведения на изкуството.

Мегалитният паметник Стоунхендж не е видимо повреден от боята, с която го напръскаха екоактивисти
Музеят описва картината на Ротко като пример за живопис с цветни полета - термин, с който се описва изкуството, характеризиращо се с големи блокове от плосък, плътен цвят, разпръснати по платното.
Картината на Ротко "Grey, Orange on Maroon, No. 8" е едно от няколкото произведения на модерното изкуство, които са били повредени в Нидерландия през последните години.
През ноември 2024 г. множество ситографии на американския поп-арт художник Анди Уорхол са повредени от крадци по време на опит за обир на художествената галерия MPV в град Ойстервайк.
При друг инцидент нидерландско кметство призна, че "най-вероятно" е изхвърлило 46 произведения на изкуството по погрешка - включително копие на ситопечат на Анди Уорхол на бившата нидерландска кралица - по време на ремонтни дейности миналата година.
Музеите имат различни политики за реагиране при щети, причинени от деца.
През август миналата година четиригодишно момче случайно разби на парчета 3500-годишен буркан в музея "Хехт" в Израел.
Служителка на музея каза тогава пред Би Би Си, че институцията няма да се отнася "строго" към инцидента, защото "бурканът е бил случайно повреден от малко дете". Семейството дори е било поканено да се върне на изложбата с организирана обиколка малко след възникването на инцидента.
