МНЕНИЕ
Филмите на 2023 година, които няма да забравим
Не можем да отречем, че киното на 2023 година остави значими следи след себе си. Ето кои филми ни впечатлиха
Автор : / 12447 Прочита 3 Коментара
Едно от най-интересните филмови заглавия е "Клети създания" на Йоргос Лантимос (Източник: Синелибри)След пандемията киното се възроди и ни донесе много чакани и изненадващи подаръци през 2023 г.
Докато по време на локдауна много режисьори изпитваха тревога, че не могат да снимат или снимките са мъчение, то явно назрелите идеи по онова време вече видяха бял свят (а може и още не всички).
Представяме ви селекция от филми, които със сигурност ще останат в историята на киното и са направени през 2023 г. Препоръчваме ви, ако не сте гледали някои от тях, да го направите именно по време на празниците.
"Клети създания", реж. Йоргос Лантимос
Едно от най-интересните филмови заглавия е "Клети създания" на Йоргос Лантимос (Източник: Синелибри)
Едва ли има човек, който да е гледал "Клети създания" и да може да отрече, че това е един от най-впечатляващите филми на годината. Изпълнение, актьорски състав, сюжет, хумор, красиви костюми... Не съм сигурна дали изброих всичко, което този филм притежава.
"Клети създания" е пиршество за ума, за сетивата и душата. В ролите гледаме Ема Стоун и Уилем Дефо.
"Клети създания" спечели голямата награда "Златен лъв" за най-добър филм на кинофестивала във Венеция
"Клети създания" е и най-добрият филм на Лантимос до този момент, Ема Стоун е величествена, а викторианските ѝ костюми брутално красиви, в същото време леко шизоидни.
Много е трудно човек да реши откъде да започне да го анализира и мисли, толкова много има в този филм - детайли и моменти, които трябва много да се осмислят и дълбаят, да се гледат отново и отново. Не се съмнявам, че филмът ще се превърне в класика.
Той е истеричен, сюрреалистичен, забавен, шантав.
В същото време е феминистки по най-субверсивния възможен начин, където водещото е не само удоволствието, но и тоталното освобождение от срама, изобщо засрамването.
"Убийците на цветната луна", реж. Мартин Скорсезе
Епичен разказ за племето Осейдж в щата Оклахома, САЩ, на което петролът носи огромно богатство през 20-те години на XX век.
Благополучието на племето привлича бели пришълци, представители на едрия бизнес и организираната престъпност. Те започват да манипулират и изнудват хората, да крадат всичко, до което се домогнат, преди да прибегнат към хладнокръвни убийства.
Когато членове на племето са убити при мистериозни обстоятелства в периода, станал известен като "Големият терор", случаят предизвиква голямо разследване на ФБР, в което се включва и самият Дж. Едгар Хувър.
В резултат на това е разкрита една от най-мрачните конспирации в американската история.
Епичен филм на Скорсезе, завладяващ по своята мащабност, саундтрак, визуалност. Скорсезе доказва, че е ненадминат в разказването на истории и прави кино, което все повече изчезва, затова си струва да му се насладим докато все още има такива големи майстори на кинематографичното изкуство като него.
"Опенхаймер", реж. Кристофър Нолън
Килиън Мърфи в ролята на Опенхаймер в едноименния филм на Кристофър Нолън (Снимка: AP/ БТА)
С впечатляващия си биографичен епос "Опенхаймер", ненадминатият майстор на киноспектакъла ще ни разкрие забележителната история на Дж. Робърт Опенхаймер и ролята му в създаването на първата атомната бомба.
Събитие, което, за добро или за зло, завинаги променя света, в който живеем.
Опенхаймер е адаптация на наградената с "Пулицър" книга "Опенхаймер - американският Прометей" на Кай Бърд и Мартин Шъруин и се фокусира върху турбулентния личен живот на Опенхаймер, заставането начело на проекта "Манхатън", отношенията му с колегите, политиците и военните, последвалото му обявяване за строг международен контрол върху ядреното оръжие и превръщането му в една от най-знаковите жертви на антикомунистическата истерия в САЩ.
Филм, който със сигурност е впечатляващ - и като изпълнение на Килиън Мърфи, и като реализация.
"Анатомия на едно падане", реж. Жюстин Трие
Сандра е успешна немска писателка, която живее във френските Алпи със съпруга си Самуел и с незрящия им син Даниел.
Блестящата начална сцена подсказва за напрежението в изолираната им хижа, така че, когато Самуел е открит мъртъв в снега, подозренията не закъсняват...
Завладяващо написан и изигран като съдебен процес, филмът функционира и като своеобразна аутопсия на предубедеността и двусмислието, а съдът е оперна сцена, на която всеки жест, дума и минал контакт са подложени на преоценка. Напрегнат и вълнуващ до последния момент, "Анатомия на едно падане" се разгръща като опияняващ ребус, фокусиран върху объркаността на съществуването и често неуловимата природа на самата истина.
Сандра Хюлер заслужава внимание, а филмът спечели освен Златната палма в Кан тази година, но също и обра най-много статуетки на Европейските филмови награди.
"Страсти в кухнята", реж. Тран Ан Хунг
Хубавата новина е, че "Страсти в кухнята" вече може да бъде гледан по кината.
Филмът е френското предложение за награда "Оскар" за чуждоезичен филм и има защо. Това е една любовно-гурме драма, която ни вдъхновява за живота, храната и любовта.
Роденият във Виетнам френски режисьор Тран Ан Хунг събира на екрана звездите на френското кино Жулиет Бинош и Беноа Мажимел, бивша двойка в живота.
Действието се развива през 1885 година. Главната героиня Йожени работи от двайсет години като готвачка за прочут кулинарен шеф и изтънчен гастроном на име Доден Буфан.
С течение на времето между двамата се поражда страст, чийто своеобразен израз са уникалните блюда, привличащи в ресторанта клиенти от цял свят.
В този изкусителен филм с незабравима атмосфера на фокус е кулинарното изкуство и изобретяването на нови рецепти. Чрез тях Буфан се обяснява в любов на своята асистентка, чийто талант не отстъпва на неговия.
"Уроците на Блага", реж. Стефан Командарев
Това пък е българското предложение за награда "Оскар" в категория чуждоезичен филм. Има защо да го споменаваме в класации, защото филмът е на световно ниво. Да, той е тъжен, драматичен трилър, който обаче е твърде реалистичен. Блага е средностатистическа българска пенсионерка на 70, която едва свързва двата края. Попада в схема на телефонни измамници и от там животът й се преобръща.
Филмът на Командарев е напрегнат, мрачен, тежък. Но това е реалност, в която всички ние живеем и не можем да я отречем.
Най-награждаваният български филм на нашето време спечели "Кристален Глобус" за най-добър филм в Карлови Вари, както и наградата за главна женска роля на феноменалната Ели Скорчева.
Филмът получи и престижната номинация за Европейските филмови награди, наградата на журито в Рим, както и 7 награди "Златна Роза", включително за най-добър филм.
"Зоната на интереса", реж. Джонатан Глейзър
Кадър от "Зоната на интереса" на Джонатан Глейзър
"Зона на интерес" е обявен за най-добър филм на годината от Асоциацията на лосанджелиските филмови критици
Смразяващата драма на Джонатан Глейзър "Зона на интерес" ("The Zone of Interest"), посветена на концлагера Аушвиц, е обявена за най-добър филм на годината от Асоциацията на лосанджелиските филмови критици.
Филмът пресъздава живота на семейството на комендант от нацисткия лагер на смъртта Аушвиц.
С вледеняващ сюжет, продукцията беше най-радикалната в конкурсната надпревара, като оставяше лагера на смъртта извън полезрението и критикуваше способността на хората да продължат да живеят спокойно в непосредствена близост до ужаса.
В ролите виждаме отново впечатляващата Сандра Хюлер, която играе и в "Анатомия на едно падане".
"Минали животи", реж. Селин Сонг
Кадър от филма "Минали животи" на Селин Сонг
Легендата на унгарското кино Бела Тар пред Dir.bg: Ако преди цензурата беше политическа, то днес тя е пазарна
Това е красив, романтичен и градски филм, който ни разхожда между Ню Йорк и Сеул и преплита миналото и настоящето на двамта души - момче и момиче, които имат специална връзка като са деца в Сеул. След това момичето емигрира далеч и те се разделят.
Откриват се случайно по интернет по-късно, когато вече не са деца...
Когато най-накрая се срещат в Ню Йорк, имат много какво да си кажат. За животите си, Южна Корея, любовта и миналите животи, които се напластяват, когато се разминаваш с някого по улиците...
"Анселм", реж. Вим Вендерс
Анселм Кифер е един от най-големите съвременни художници и скулптори. Разказът за неговото минало разсейва границата между филм и живопис и предлага на зрителя уникално кинематографично изживяване, което се гмурка дълбоко в работата на твореца.
Този вълнуващ, изпълнен с благоговение портрет на живота и творчеството на Анселм Кифер преплита миналото и настоящето на художника, за да хвърли светлина върху източниците на вдъхновение, които са помогнали за формирането на неговата визионерска вселена.
Създателят на картини, фотографии, колосални инсталации и илюстровани книжни артефакти е прочут, но в някои кръгове е критикуван за ангажираността си с германския фашизъм и Холокоста, опосредствана от любовта му към поезията на Паул Целан.
Гневните, страстни, обсебени образи на Кифер се дължат донякъде на мрачното минало на Германия, а филмът на Вендерс убедително внушава, че именно в руините от 1945 г., годината на раждане на художника, трябва да се търси семето на вдъхновението.
Използвайки ограничен архивен материал от интервюта, филмът показва работата му в целия й гигантизъм, с характерния за твореца конфронтационно трансгресивен и сатиричен маниер.
Ето какво споделя Вим Вендерс за творчеството на Анселм Кифер: "Няма начин да го опиша. Не позволява тълкувания..., той е човек, който не се страхува да рисува нищо. Той може да рисува вселената, може да рисува математически формули, може да рисува история, може да рисува митове, биология, алхимия. Той не се страхува от каквото и да е човешко знание, всичко може да превърне в живопис или скулптура."