Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

“Убийците на цветната луна“: Великото кино на Мартин Скорсезе

КИНО ПОГЛЕД

“Убийците на цветната луна“: Великото кино на Мартин Скорсезе

Можем да наречем уестърна с дължина над три часа чист шедьовър на киното в епоха, когато то почти изчезва

Снимка: Getty Images

Великият гений на киното Мартин Скорсезе, големият визионер, разказвач на истории и криминални сюжети, ни предостави поредната доза истинско кино с най-новия си филм, който вече имаме възможност да гледаме на голям екран у нас - "Убийците на цветната луна", разпространяван от "Форум Филм България".

Източник: Форум Филм България

Филмът е адаптация по документалното разследване на американския журналист Дейвид Гран - книгата "Убийците от Оклахома или раждането на ФБР".

Тя вдъхновява Мартин Скорсезе да създаде този над тричасов епос, в който за пореден път ни разказва една донякъде непозната история и друга страница от живота и историята на Америка - избиването на племето осейдж през 20-те години на ХХ век, когато внезапно бели хора с алчни финансови интереси започват да негодуват срещу благоденствието на индианците в резервата им, където има бум на петролни находища.

В главните роли на филма на Скорсезе са Леонардо Ди Каприо, Лили Гладстон и другият титан на киното - Робърт де Ниро, обичайно заподозряно лице във филмите на Скорсезе.

Източник: Форум Филм България

Както винаги в историите, разказани от американския режисьор, и този филм ни завладява с пълна тоталност, в която сме неспособни да смятаме минути, време, часове, защото внезапно сме се озовали в едно друго време - това на 20-те години в Оклахома.

Всичко във въвеждането в тази епоха е толкова вълнуващо, комфортно, натуралистично, реалистично, че сякаш в над трите часа не можем и да примигнем.

Героите са истински герои, усещаме всяка малка мимика на лицето, детайлите в средата са изпипипани ала Скорсезе, а убийствата са истински убийства - виждаме мозъци, рязане на глави и всичко сурово в суровата действителност. 

Мартин Скорсезе на премиерата на "Убийците на цветната луна" в Лондон, 7 октомври, 2023 г. (Снимка: Getty Images)

Скорсезе на един дъх.

"Убийците на цветната луна" е поредният филмов шедьовър на големия майстор, но за разлика от криминалните трилъри, този път той ни разказва по-скоро в жанра уестърн. Скорсезе ни въвежда в историята на една непозната страна на Америка, за която обичаме да си затваряме очите.

В нея той ни разкрива донякъде възможни гледни точки на отговора "Що е Америка"?

Прави го, разказвайки в най-американския от всички уестърн жанр.

Източник: Форум Филм България

Има сцена в началото на "Убийците на цветната луна", която показва изтичащ от земята суров нефт или т.нар. "черно злато". Това определено е радостен момент за племената осейдж.

"Скорсезе продължаваше да иска петрол, който блика във въздуха", споделя операторът Родриго Прието пред Variety.

Още Мартин Скорсезе и новият му филм "Убийци на цветната луна" бяха аплодирани 9 минути в Кан

Мартин Скорсезе и новият му филм "Убийци на цветната луна" бяха аплодирани 9 минути в Кан

"Когато намерите петрол, той бълбука под повърхността на земята, но той искаше да направи нещо по-сюрреалистично, което контрастира с това, което в крайна сметка им носи това черно злато."

Историята разказва за поредица от мистериозни убийства в резервата на племето, които никой не разследва, а все повече бели хора се опитват да придобият земи от резервата, за да се доберат до онова богатство, което ще ги направи богати.

Източник: Форум Филм България

Ако обикновено сме свикнали повече да гледаме истории за историята на робството и афроамериканците в Америка, то този път пред се открехва по-непозната територия, която обаче ни кара да си задаваме не малко въпроси.

Част от тях са: какви са причините за алчността, на какво е основана американската държава, как се формират ценностите и как белите американци са се отнасяли към местните индианци и изобщо на каква почва, в буквалния смисъл, стъпва немалка част от Америка днес. 

Въпроси за геноцид към "подчовеци", които нямат право на богатство и трябва да бъдат масово изтребени. Защото са индианци, защото са примитивни, защото са с тъмни кожи?

Мартин Скорсезе на премиерата на "Убийците на цветната луна" в Лондон, 7 октомври, 2023 г. (Снимка: Getty Images)

Във филмите на Мартин Скорсезе има това вечно очарование от идеята за власт - нейните структури, слоевете, прикрепени към нея, потокът, който я захранва и крайностите, до които достига. Но не толкова човекът на върха на пирамидата изглежда интригува режисьора, а по-скоро тези няколко стъпала по-надолу. Герои като упоритият наемен убиец Франк Шийрън в "Ирландецът" или Хенри Хил в "Добри момчета", вкопчен в сърцевината на мафията.

В майсторската адаптация на Скорсезе на документалното изследване на Дейвид Гран виждаме твърде наивният и лесно манипулируем Ърнест Бъркхарт (Леонардо ди Каприо), племенник на богатия и циничен Уилям Хейл (коварният "крал" Робърт де Ниро), ръководител и основен организатор на епидемичната серия от убийства и масово заграбване на земи, ресурси и пари.

Мартин Скорезе на премиерата на филма "Убийците на цветната луна" в Лондон, 7 октомври, 2023 г. (Снимка: Getty Images)

Още Мартин Скорсезе: Насилието и престъпленията в "Убийците на цветната луна" могат да се случат и днес

Мартин Скорсезе: Насилието и престъпленията в "Убийците на цветната луна" могат да се случат и днес

Изпълнението на Леонардо ди Каприо е великолепно, препъвайки се безразсъдно около и до ръба на трагикомичното. 

Той се е правил на глупав и преди в роли, но не чак до такава степен. С набръчканото си чело и обърната надолу уста, наподобяващ значително на Марлон Брандо, той изглежда като булдог, който бавно схваща факта, че е прецакан.

Моли (Лили Гладстон) е сърцето на филма, който е населен повече от безсърдечни алчни герои.

Тя е величествена, царствена, спокойна и много умна. Зрителят е изненадан, че жена като нея, може да си падне по такъв като Ърнест Бъркхарт (Леонардо Ди Каприо). Когато на третия час нейната героиня е обезсърчена от силно влошено здраве, филмът придобива пулсиращ бас, смесващ ритмите на блуграс и индиански елементи.

Мартин Скорезе на премиерата на филма "Убийците на цветната луна" в Лондон, 7 октомври, 2023 г. (Снимка: Getty Images)

Саундтракът на "Убийците на цветната луна" също е впечатляващ, водещ ни часове през различни блусарски, кънтри и ударни ритми, така, както само Скорсезе може да подбере музиката за свой филм.

И да ни накара тялото ни ритмично да следва музиката през кино пътешествието, което ни е поднесъл.

Още Големият майстор на киното: Мартин Скорсезе на 80

Големият майстор на киното: Мартин Скорсезе на 80

Накрая във финалната сцена се появява самият Скорсезе, който подчертава, че не само земите и природните ресурси на осейдж са ограбени, но и културата и техните истории. Включително и тази.

Това е въздействаща криминална история, която хваща здраво за ушите и не броиш часовете дали са три, три и половина, четири.

Киното на Скорсезе заслужава да му бъде отдадено внимание и уважение, най-малкото, защото е от малцината, които могат да създават истории едновременно с висок стил, но и възможни за обичане и гледане от много хора.

Още Новият филм на Скорсезе вече има премиерна дата

Новият филм на Скорсезе вече има премиерна дата

Още Новият филм на Мартин Скорсезе е включен в селекцията на кинофестивала в Кан

Новият филм на Мартин Скорсезе е включен в селекцията на кинофестивала в Кан

Още Когато Мартин Скорсезе снима Чарли Уотс

Когато Мартин Скорсезе снима Чарли Уотс

Още Мартин Скорсезе в есе за Федерико Фелини и изгубената магия на киното

Мартин Скорсезе в есе за Федерико Фелини и изгубената магия на киното

ИЗБРАНО
Коментирай7

Календар

«Март 2025»
ПВСЧПСН
242526272812
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456

Препоръчваме ви

Криминално-психологическа драма "Бел" с Шарлот Генсбург и Гийом Кане по кината от 28 март

Адаптацията на Беноа Жако по една от най-завладяващите и необикновени истории на Жорж Сименон печели зрителите с майсторски напластен съспенс, съвършена актьорска игра и непредвидим финал

Голямата награда на София Филм Фест спечели украинският филм "Меден месец"

"Безветрие" на Павел Веснаков получи наградата на филмовата критика и наградата за ново българско кино, "Триумф" на Кристина Грозева и Петър Вълчанов спечели почетен диплом и наградата на гилдията на българските кинокритици, а "Плът" на Димитър Стоянович взе наградата на публиката

"Под сивото небе" на Мара Тамкович е по истинската история на журналистка, осъдена на над 8 години затвор

Пълнометражният дебют на полско-белоруска режисьорка и сценаристка е създаден по истинската история на журналистката Катсярина Андреева, арестувана и осъдена на над осем години затвор заради репортажите си

Започна "София филм фест": Да забравим различията си поне за два часа: Шшшшшш! Прожекцията започва.

Международния кино фестивал стартира с премиерата на филма "Залог" и награди за Йосиф Сърчаджиев и Коста Биков

Седем филма в Тийн-конкурса на София Филм Фест

За трета година пред публиката в София ще бъде представена специалната селекция „СФФ тийн“. След всяка прожекция на филм от тази програма ще има разговор с публиката, воден от режисьорката Надежда Косева

Световната премиера на "Свeтът ще трепери" започва от България

Продукцията е първият съвместен проект между Великобритания, България, Израел и Съединените щати, като в главните роли ще се изявят актьори като Оливър Джаксън-Коен и Джереми Нюмарк Джоунс