СБОГОМ НА КИНОТО
Мартин Скорсезе в есе за Федерико Фелини и изгубената магия на киното
В „Маестрото“, режисьорът критикува съвременната филмова индустрия
Редактор : / 4520 Прочита 6 Коментара
От филма "Сладък живот" на Ф. Фелини. (Снимка: София Филм Фест)В мартенския брой на списание Harper`s, Скорсезе споделя своите възгледи за обезценяването на киното, което според него е сведено просто до "съдържание".
"Още преди петнайсет години, терминът "съдържание" се чуваше само, когато киното се обсъждаше на сериозно ниво и се съпоставяше с и срещу "формата" пише той.
"После започна да се използва повече и повече от хора, които поеха медийните компании, повечето от тях без да имат никаква представа за историята на изкуството или дори да се замислят, че трябва да имат такава."
Мартин Скорсезе (Снимка: Getty Images)
Преди да влезе в еволюцията, която прави в киното Фелини и неговата връзка с режисьора, Скорсезе задава въпрос, за да подчертае проблема с дигиталната ера:
"Ако по-нататъшното гледане се основава на алгоритъма на това, което вече си гледал, а новите предложения се различават само по предмет или жанр, то тогава къде е мястото на изкуството в киното?"
Есето напомня на публикацията, публикувана от Скорсезе в "Ню Йорк Таймс" през ноември 2019 г., в която той обясни защо филмите на Marvel са по-скоро като тематични паркове, отколкото кино. Той определи настоящата индустрия като "негостоприемна за изкуството", дори като човек, който току-що е завършил филм за Netflix.
От филма "Сладък живот" на Ф. Фелини. (Снимка: София Филм Фест)
Писмените аплодисменти към Федерико Фелини са засенчени от фокуса му върху това, че съвременната филмова индустрия проваля нашата култура.
"Фелини беше художник, който бе успял да изрази безпокойството от ядрената епоха, усещането, че всъщност вече нищо няма значение, защото всичко и всички могат да бъдат унищожени във всеки един момент", пише Скорсезе, визирайки "La Dolce Vita" на Фелини.
"Почувствахме този шок, но също така почувствахме възторг от любовта на Фелини към киноизкуството - и следователно към самия живот".
Федерико Фелини (Снимка: София Филм Фест)
Джеймс Камерън, Клинт Истуд и Мартин Скорсезе предупреждават, че киносалоните може да не оцелеят в пандемията
В критиките си Скорсезе призовава за възстановяване на изкуството в индустрията, въпреки че признава, че филмовият бизнес "сега е масов бизнес за визуални развлечения".
"Всичко се промени - киното и значението, което има в нашата култура. Разбира се, едва ли е изненадващо, че художници като Годар, Бергман, Кубрик и Фелини, които някога са властвали в нашата велика форма на изкуство като богове, в крайна сметка ще отстъпят в сянка с течение на времето", пише Скорсезе.
От филма "Сладък живот" на Ф. Фелини. (Снимка: София Филм Фест)
"Но в този момент не бива да приемем нищо за даденост. Не можем да разчитаме на филмовия бизнес, какъвто е, да се грижим за киното... Тези от нас, които познават киното и неговата история, трябва да споделят любовта и знанията си с възможно най-много хора. И трябва да направим така, че да е кристално ясно на настоящите собственици на тези филми, че те са много, много повече от просто имущество, което трябва да бъде експлоатирано и след това захвърлено. Филмите са сред най-големите богатства на нашата култура и към тях трябва да се отнасяме подобаващо", твърди още Скорсезе.