Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Когато Мартин Скорсезе снима Чарли Уотс

IN MEMORIAM

Когато Мартин Скорсезе снима Чарли Уотс

По време на концерта Shine A Light на Ролинг Стоунс през 2008 г. в Beacon Theatre в Ню Йорк, част от турнето A Bigger Bang, Скорсезе снима с отделна камера изключителния Чарли Уотс, за да покаже света през неговата музика

Филмовият режисьор и голям почитател на Ролинг Стоунс Мартин Скорсезе подчерта финото изкуство на свирене и присъствие на гениалния Чарли Уотс в документалния му филм за концерта на групата през 2008 г. "Shine a Light".

За песента "Jumpin 'Jack Flash" режисьорът на "Шофьор на такси" (1976), "Добри момчета" (1990), "Казино" (1995) обръща перспективата ни директно към легендарния барабанист Чарли Уотс, като с това ни дава уникална възможност да видим света на Уотс, това, което преживява на сцената и атмосферата, която създава с изключителния си усет, фино присъствие и ненатрапчив талант. 

Ролинг Стоунс след пресконференция в Ню Йорк за премиерата на филма на Скорсезе Shine A Light, 2008 г. (Снимка: Getty Images)

Изключителният документален филм на големия Скорсезе ни показва света на Ролинг Стоунс и публиката в залата през барабаните на Уотс.

Виждаме неговото спокойно и несензационно поведение, лекотата, с която свири и прави изключителен музикален космос.

  Фестивалът Берлинале 2008 г., когато Ролинг Стоунс и Мартин Скорсезе представят документалния филм за групата "Shine A Light" (Снимка: Getty Images)

Една легенда на киното снима друга легенда на музиката - документалният филм, който излиза за британската рок група ни предлага невероятно ценни архивни материали за интимните моменти преди и след концерта и огромната енергия на групата, с която взаимодейства с публиката и която е в крайна сметка и запазената им марка. Скорсезе търsи именно генератора на тази опустошителна сила наречена Стоунс.

Не е случаен обаче фокусът върху Чарли Уотс. Точно по време на парчето "Jumpin 'Jack Flash". 

Като талантлив и доста проникновен режисьор Мартин Скорсезе иска да уловим интуицията на сцената на Уотс, неговия поглед към публиката, но да го сравним с поведението на останалите музиканти от групата, да го погледнем как размишлява на барабаните отблизо, наблюдавайки пред него и останалите от бандата.

Затова документалният филм е отлично свидетелство с историческо значение - заради емоционалните му стойности, които носи за всеки един от легендарните музиканти, случили се веднъж в историята на музиката и повлияли ѝ безвъзвратно със силното си присъствие.

Ролинг Стоунс след пресконференция в Ню Йорк за премиерата на филма на Скорсезе Shine A Light, 2008 г. (Снимка: Getty Images)

Чарли Уотс демонстрира своя изискан стил във фотография от 1978 г. (Снимка: Getty Images)

Чарли Уотс на Earls Court по време на турнето Tour of Europe '76, май, 1976, Лондон (Снимка: Getty Images)

Със смъртта на Чарли Уотс светът загуби една от най-значимите фигури в музиката през последните 60 години. От 1963 г. насам Уотс е бил неизменна част от творчеството и концертите на групата. Затова и без него вече Rolling Stones няма да бъдат същите. 

Едно от важните свързващи звена в невероятните вибрации, които умеят да създават на сцената вече го няма. И филмът на Скорсезе е демонстрира именно тази синергична мощ.

Показва ни обаче и колко е различен Уотс от останалите, какъв специфичен характер придава на иначе бунтарските страсти в групата. Той придава смиреност, елегантност и особен баланс. Той е джазменът на Стоунс.

Чарли Уотс по време на концерт на Ролинг Стоунс (Снимка: Getty Images)

Барабанистът на Ролинг Стоунс с прическа в стил Дейвид Боуи (Снимка: Getty Images)

Чарли Уотс изглеждаше много различен от всички останали "лоши момчета" в групата, известна с ексцесии и бурни моменти под влияние на алкохол, дрога и всякакъв вид несвяст и еуфория, където и да се появяват в публичното пространство. Уотс - напротив, винаги е бил джентълменът с типичен английски маниер - елегантен, спретнат, отвъд визията на рокендрол хулиган, която носят Джагър и Ричардс и която ги прави толкова специфични. А в стила му на свирене можем да видим големите му влияния и дълбоки отражения на джаз музиката.

Премиерата на филма Shine A Light е на Берлинския кинофестивал през 2008 г., а Чарли Уотс е един от продуцентите му. Филмът е прекрасен дълбочинен поглед към това какво означава Rolling Stones - феноменална комбинация от талант, енергия и стил. 

Брайън Джоунс и Мик Джагър се забавляват с храна по време на парти през 1968 г. (Снимка: Getty Images)

Обичайно сме свикнали под светлината на прожекторите да са Кийт Ричардс и Мик Джагър, Уотс никога не е бил този тип ексцесивен и егонасочващ тип. Но Скорсезе се опитва да направи точно това - да сложи камера, която да снима поведението на сцена именно на кроткия, тих и елегантен барабанист. 

Мик Джагър, Рони Уд, Кийт Ричардс и Чарли Уотс заедно с Мартин Скорсезе представят филма Shine A Light в Берлин, 2008 г. (Снимка: Getty Images)

11 януари 1967 г. - Ролинг Стоунс в типичния си екстравагантен стил в лондонския Green Park (Снимка: Getty Images)

Със снимането на филма, Мартин Скорсезе изпълва една своя голяма мечта - да заснеме филм за една любима своя група. Чували сме Стоунс в доста негови филми.

Например Робърт де Ниро влиза в бар под звуците на Jumpin "Jack Flash във филма "Коварни улици" (1973). 

"Gimme Shelter" звучи и в култовия филм на Скорсезе "Добри момчета" (1990) - в една от най-силните сцени. Параноичното звучене на парчето изключително добре описва прехода на героя към света на наркодилърите. 

В "Казино" имаме още повече Ролинг Стоунс, те са централни в саундтрака на приказката на Скорсезе за падението, алчността и изкушенията на подземния свят в Лас Вегас: "Long Long While", "(I Can't Get No) Satisfaction", "Heart of Stone", "Sweet Virginia", "Gimme Shelter"...

Защо Мартин Скорсезе е искал да снима във филм Ролинг Стоунс? Той ни отговаря на този въпрос:

"Просто исках да възпроизведа в звуци и образи страховитата сила, която се освобождава на сцената от тези момчета, начело с Мик Джагър", отговаря скромно американският режисьор.

Самият Чарли Уотс също коментира филма. Интервюиран от Artisan News Service, той не скрива изненадата си след като е гледал Shine a Light.

Фестивалът Берлинале 2008 г., когато Ролинг Стоунс и Мартин Скорсезе представят документалния филм за групата "Shine A Light" (Снимка: Getty Images)

"Удивително е. Мислех, че ще си тръгна много бързо, защото няма да мога да се гледам на екран или да се слушам как свиря. Обикновено спирам да гледам... и тръгвам", заявява британският музикант.

"Но тук бях много приятно изненадан. (...) Това е документален филм, направен по много интересен начин."

Октомври 1965 - Ролинг Стоунс по време на телевизионно шоу: Брайън Джоунс, Мик Джагър,Кийт Ричардс, Чарли Уотс и Бил Уиман (Снимка: Getty Images)

Още

Боб Дилън съжалявал, че не той е написал парчето на "Ролинг стоунс" "Angie"

Боб Дилън съжалявал, че не той е написал парчето на "Ролинг стоунс" "Angie"

Забележителното - или може би по-скоро изненадващото е, че Чарли Уотс е единственият в групата, който може да направи прекрасни солови записи, които не биха могли да бъдат подложени на никаква критика от музикантска гледна точка. Той също може да направи и запис на приспивни песни или джаз албум - това е геният на Чарли Уотс. При него няма дневен ред. Ars gratia artis - прави го, защото обича да го прави, а когато прави музика този чист дух се откроява още повече.

Когато Чарли Уотс свири на барабани - това е като звукът на щастието. То идва не просто от ръцете му, а от сърцето му. И това, че не правеше много солови изпълнения на барабаните още повече демонстрира, че е достатъчно добър, за да няма нужда да ги прави!

Мик Тайлър заменя Брайън Джоунс като основен китарист на Ролинг Стоунс - 13 юни, 1969 г., Хайд парк, Лондон (Снимка: Getty Images)

Още

Джим Морисън: Халюциногенен рок евангелист, демонично средновековно видение или еротичен политик?

Джим Морисън: Халюциногенен рок евангелист, демонично средновековно видение или еротичен политик?

Можем да кажем, че Уотс за Стоунс е нещо като Mr. Mystique - единственият, който не е харчил хонорарите за тонове очна линия, пера и токчета (все седемдесетарски влияния от Дейвид Боуи). Затова донякъде елегантното, скромно и непретенциозно присъствие на Уотс няма как да не е симпатично. Освен, че освен рокендрол звезда, той е и джазмен едновременно.

В своята автобиография "Life" Кийт Ричардс публикува следния разговор, за който твърди, че е един от редките случаи, когато Чарли Уотс е изваден извън нерви от Джагър. Групата се среща в Амстердам, за да обсъжда бъдещето си и все по-гигантското его на Мик Джагър.

Ролинг Стоунс след пресконференция в Ню Йорк за премиерата на филма на Скорсезе Shine A Light, 2008 г. (Снимка: Getty Images)

Мик казал: "Нищо от това не би трябвало да има значение за теб, тъй като ти си просто моя барабанист!"

Уотс обаче не реагирал на тази реплика. По-късно Джагър му се обадил пиян от хотелската стая и отново го питал: "Как е моят барабанист?"

Тук вече Уотс реагирал. И то само как!

Обръснал се. Облякъл си един от любимите костюми Savile Row, напръскал се с парфюм и се спуснал по хотелския коридор право към стаята на Джагър. Нахлул вътре и го ударил в лицето с юмрук като му заявил: "Аз не съм твоя барабанист, а ти си моят певец!", след което Мик Джагър полетял към чиния със сьомга върху една масите в стаята. 

Още

Мартин Скорсезе в есе за Федерико Фелини и изгубената магия на киното

Мартин Скорсезе в есе за Федерико Фелини и изгубената магия на киното

Още

Джеймс Камерън, Клинт Истуд и Мартин Скорсезе предупреждават, че киносалоните може да не оцелеят в пандемията

Джеймс Камерън, Клинт Истуд и Мартин Скорсезе предупреждават, че киносалоните може да не оцелеят в пандемията

Още

40 години "Tattoo You" на Ролинг Стоунс

40 години "Tattoo You" на Ролинг Стоунс

Още

На 80 години почина Чарли Уотс, барабанистът на "Ролинг стоунс"

На 80 години почина Чарли Уотс, барабанистът на "Ролинг стоунс"

Още

Знаменитости начело с Мик Джагър подеха кампания за опазване на Венеция

Знаменитости начело с Мик Джагър подеха кампания за опазване на Венеция

Още

Мик Джагър в ролята на разказвач по случай 150-тата годишнина на Royal Albert Hall (видео)

Мик Джагър в ролята на разказвач по случай 150-тата годишнина на Royal Albert Hall (видео)

 

 

 

 

 

Коментирай 0

1/1

Още ВИДЕО

Изумителният магьосник Старбой Айвън с номинация за Наградата за Полет в изкуството "Стоян Камбарев"

Двукратният носител на мемориалната купа "Мистър Сенко" мечтае за световни сцени

Шедьовърът на Джонатан Глейзър "Зона на интерес" тръгва по кината от днес

"Зона на интерес" е може би най-впечатляващият филм за Холокоста от началото на века

Откриха в Патагония най-ранните датирани пещерни рисунки в Южна Америка

Аржентинските и чилийските археолози са открили 895 рисунки отпреди 8200 години в пещерата Хуенул 1 - скално убежище с площ 630 квадратни метра

След два разпродадени спектакъла: LORD OF THE DANCE обявяват трето шоу в София през май

На 19 май световноизвестните танцьори ще зарадват и феновете си във Варна

Топ-инфлуенсърът и писател Изабел Овчарова-Изи е номинирана за Наградата за полет в изкуството

Изи пише книги, има близо милион последователи в социалните мрежи и мечтае да прави хората щастливи

One Dance стартира с наелектрезиращия Rave Lucid – зрелищен трибют към рейв културата

Спектакълът носи енергията на парижки нощен клуб, а хаус музиката, дискотечното осветление и експресивността на десетимата танцьори се миксират в високочестотната магия на танца електро денс

Виж всички

Календар