Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Стефан Прохоров за световната среща IETM: Социалният риск за независимия артист в България е огромен

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Стефан Прохоров за световната среща IETM: Социалният риск за независимия артист в България е огромен

"Непредвидимостта на финансиращите програми и институционалните сътресения правят изключително сложно професионалното, а и физическото оцеляване на колегите", категоричен е режисьорът

Стефан Прохоров (Снимка: Личен архив)

IETM - най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства се завръща в София на 12-15 юни 2024 г. в РЦСИ "Топлоцентрала".

Преди десет години, годишната IETM среща беше повод за активна кампания за създадаването на това пространство за съвременно изкуство и това постави началото на уникално сътрудничество между местната, независима артистична сцена и местните институции.

Още Топлоцентрала среща българските артисти с професионалисти от цял свят

Топлоцентрала среща българските артисти с професионалисти от цял свят

От 12 до 15 юни българските артисти ще се срещнат с над 530 организации и творци от цял свят по време на годишната среща на IETM, която ще се проведе за втори път у нас и ще посрещне стотици представители на артистични компании, изпълнители, режисьори, продуценти и организатори на фестивали, задавайки нови хоризонти за гилдията у нас.

Всичко това ще бъде обединено под мотото на срещата Burn In, Burn Out, което ще постави всекидневието на артиста в контекста на менталното здраве и необходимостта от екосъобразна, устойчива среда на работа и живот:

Още Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

Независимият артист по определение е мултифункционален феномен, някаква форма на съвременен факир - продуцира, играе, пише, отчита, организира, наглася, планира, носи, подрежда, продава, отчита, а когато му се отнеме и времето за зареждане, почивка, смяна на ритъма, саморефлексия - нещата стават в емоционален план реално застрашителни.

Фокус на срещата е болезнения парадокс, че артистът "гори" за своето изкуство, но "прегаря" поради липсата на вътрешно пространство, спокойствие, сетивност.

Тези нужди са в самата същност и мисия на артиста в обществото - да носи отстранение, свобода, смисъл. За всички тези неща малко се говори, те стоят като тема табу и сред самите артисти дори. За това решихме да озаглавим така срещата, да рефлектираме върху това "за какво горим и от какво прегаряме".

Акценти от програмата и ключови участници в IETM Sofia 2024 бяха представени по време на тематичната среща с медии и артисти на 10 май (Снимка: "Топлоцентрала")

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

Като част от организаторите Стефан Прохоров и Калина Вагенщайн ще бъдат модератори на панела "Дефиниране на статута на артиста",  част от програмата на IETM, в който ще бъдат разгледани актуалните и за България въпроси за независимата сцена и изпълнителските изкуства.

Сесията ще предостави практичен подход, осигурявайки възможност на участниците да заговорят на един език, навлизайки в контекста на средата.

По време на сформираните работни групи участниците ще потърсят нова дефиниция на професията артист, базирана на локалните и културни предпоставки:

Стефан Прохоров (Снимка: Личен архив)

- Здравейте, Стефан! Разговаряме броени часове преди провеждането на глобалната среща на независимите артисти у нас. Какво може да очакваме от IETM 2024, която започва на 12 юни?
- Международната конференция IETM ще бъде ключово събитие в културния календар на страната тази година.

Пристигането на няколкостотин културни професионалисти - артисти, мениджъри, продуценти, фестивални организатори и изследователи ще създаде изключителна възможност за българските театрали да участват в дискусии, семинари и уъркшопи с някои от най-интересните "играчи" в полето на европейския театър.

Програмата е наситена и съчетава по страхотен начин както по-тежките политически теми като статута и правата на артистите в Европа, така и практическите предизвикателства пред театралното продуцентство, работата в международен контекст и опазването на околната среда.

Има и страхотна артистична програма. Лудница!

Пленарни срещи на IETM (Снимка: Anna van Kooij)

- Кои са най-актуалните теми в предстоящото издание?
- Както вече казах, централни са темите за статута на артиста и условията на труд.

Още Дервишът Зия Азази: Танцът като пътеводител в хаоса на съвременния свят

Дервишът Зия Азази: Танцът като пътеводител в хаоса на съвременния свят

Пандемията ускори немалко процеси в нашия сектор и направи ясно видими ключови предизвикателства като например социалната несигурност на независимите артисти.

Голяма част от нас трудно могат да се прехранват само от артистичната си дейност, защото тя обикновено е некомерсиална и е насочена към важни обществени теми. Това създава условия за прегаряне и компромиси - най-вече в личен план.

Не е справедливо хора, които посвещават живота си на изкуството в името на обществото, хора, които се стремят да ни насочват към съществените проблеми на нашето време, хора, които целенасочено работят за интегрирането на рисковите публики, за децентрализацията на достъпа до култура - все благородни каузи, според мен, та - не е справедливо същите тези хора да не могат да се пенсионират един ден.

А това е така, защото работим с доста ниски възнаграждения и осигуряването често не е приоритет. Когато се сетим за него, обикновено е късно. В редица европейски страни има механизми, които гарантират социалната сигурност на този тип професионалисти.

Друга ключова тема са условията на труд, които са изключително несигурни и често компрометирани. Отново се връщаме към момента с каузата - как да пазим по-добре тези, които работят за нас като общество.

Още Световната среща IETM Sofia 2024 с нова концепция за устойчивия живот и статута на артиста

Световната среща IETM Sofia 2024 с нова концепция за устойчивия живот и статута на артиста

- Кой спектър на независимата сцена изисква незабавно внимание?
- Имаме нужда от скоростно създаване на регистър на културните професионалисти, който да послужи като основа за бъдещ статут на артиста.

Налични са редица добри практики в цяла Европа, които могат да бъдат осмислени и приложени на местна почва. Това ще ни помогне да се преброим, да знаем кои сме и в какви условия работим.

Липсата на данни за заетите в независимия сектор и основното препятствие пред работата на институциите в негова полза. Тази стъпка предстои.

- Ще бъдете гид на чуждестранните гости на IETM. Какво ще включва туристическата обиколка?
- Независимата сцена в София, а и в страната, е много по-голяма, отколкото човек би предположил. Подобни обиколки вече са правени в миналогодишното издание на АСТ Фестивал за свободен театър.

Ще покажем както някои ключови сцени, които участват в програмата на конференцията със свои продукции, така и ключови места за историята на независимия театър в България изобщо.

Още Веселин Димов: Искам Топлоцентрала да се превърне в център за съвременни изкуства на световно ниво

Веселин Димов: Искам Топлоцентрала да се превърне в център за съвременни изкуства на световно ниво

И аз като много колеги театрали съм бил екскурзовод, така че с огромно удоволствие съчетавам двете каузи - осмисленото посещение на България и разпознаването на независимите театрални пространства.

- Участниците ще Ви видят и като модератор в един от панелите на събитието. Кои са предизвикателствата пред независимия артист днес?
- Основните предизвикателства са в условията на труда.

Непредвидимостта на финансиращите програми и институционалните сътресения правят изключително сложно професионалното, а и физическото оцеляване на колегите.

В България работят свободни артисти на европейско ниво и нашата сцена е сравнима с тези в Чехия, Германия, Словения...

Разликата е в мащаба и финансирането, които често ни обричат на постоянен риск и непредвидимост, а това е пречка пред по-видимите и значими постижения. Но тях ги има въпреки всичко и точно затова сме уверени, че вървим по верен път.

Още Започва тринадесето издание на "АСТ Фестивал за свободен театър"

Започва тринадесето издание на "АСТ Фестивал за свободен театър"

- Какъв е статутът на независимия артист в България в сравнение с други европейски държави?
- Няма единен европейски статут на артиста, въпреки препоръките на експертните групи от Европейската комисия към държавите членки на ЕС.

Засега независимият артист в България е често или безработен, или самоосигуряващ се. В първия случай, социалният риск е огромен. Във втория, финансовото натоварване не съответства на реалните възнаграждения, което изтласква голяма част от колегите в сивия сектор.

Това е опасно, защото остават незащитени - както по време на пандемията.

Световната среща IETM Sofia 2024 с нова концепция за устойчивия живот и статута на артиста

- По време на събитието посетителите ще видят богата артистична програма. Можете ли да ни представите някои от акцентите (партньори или спектакли)?
- Не би било честно да откроявам акценти.

Програмата е богата и до голяма степен отразява разнообразието на свободната сцена в България - като жанрове, творчески подходи и стилове.

Важно е, че поканихме участващите сцени и пространства сами да предложат най-подходящото от своята продукция. Целта ни като организатори е да подсилим сцената и овластим свободните артисти. Те го заслужават.

Интервю на Александра ИВАНЧЕВА

Още Директно включване: София отново е свободен театър

Директно включване: София отново е свободен театър

Стефан Прохоров е театрален режисьор, драматург и мениджър в областта на културата. Стои зад различни театрални проекти като фалшивата предизборна кампания "Аз за вас" и експерименталния пърформанс LOW COST.

Автор е на няколко пиеси. От края на 2018 г. е програмен директор на Дома на киното в София, а паралелно е част от управителния съвет на Асоциация за свободен театър и от екипа зад проекта "Конгломерат. Учи и преподава в НАТФИЗ.

Още Чели ли сте "Дневник на скръбта"?

Чели ли сте "Дневник на скръбта"?

Още Дързък, еклектичен, еротичен и политически ангажиран: Започва "Антистатик"

Дързък, еклектичен, еротичен и политически ангажиран: Започва "Антистатик"

Още "П.О.Р.Н.О" с премиера на 30 април в Yalta Art Room

"П.О.Р.Н.О" с премиера на 30 април в Yalta Art Room

Още Мощна женска трупа се качва на сцената на Yalta Art Room

Мощна женска трупа се качва на сцената на Yalta Art Room

Още "Няма да е вечно така" - С "Танцови инструкции" закриват 17-я фестивал "Антистатик"

"Няма да е вечно така" - С "Танцови инструкции" закриват 17-я фестивал "Антистатик"

Още Кристина Беломорска: Остава само полетът, пък после ще видим колко и накъде ще летим

Кристина Беломорска: Остава само полетът, пък после ще видим колко и накъде ще летим

ИЗБРАНО
Коментирай2

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Елена Димитрова: Независимата сцена още седи в някаква глуха линия и в неравностойна битка

"Иска да виждам по-сложни неща от сюжета на драматургията, по-разнообразен театрален език, други средства, повече свобода и радикалност, повече провокация към мисленето за театър, силна авторска позиция, повече смелост на изразяване", казва актрисата

Спектакълът Candlelit Dinner обединява публика и артисти в сюрреалистична вечеря

"Използваме песни, които разказват за определени спомени от социализма и живота на село - контексти, в които сме израснали. Взели сме нещичко и от вас, ще видите...", казват създателите на театралното представление

Ива Свещарова: Тялото може да се противопостави, да се разбунтува, да се освободи

"Използвам гротеската, за да освободя тялото от неговата "нормативна" красота и да му позволя да бъде необуздано, чудовищно и експлозивно", казва хореографката и артист за най-новата си продукция "Ако Афродита е чудовище"

Павел Г. Веснаков: Винаги можем да се справим по-добре, да премълчим, да се извиним

"Самотните хора ми се струват с много високо достойнство", споделя режисьорът за новия си филм "Безветрие", който вече е в кината

Правдолюб Иванов: Визуалният език не се стреми към истината, а се опитва да я създаде

"Изкуството размества нещата в света, преобръща ги, добавя нови и създава свои факти. Не случайно тези неща се наричат артефакти", казва един от най-значимите български художници с международна кариера

Иранският режисьор Мохамад Расулоф: Не искам да съм революционер, а да бъда себе си

Расулоф споделя пред Импресио, че много от творците в родния му Иран водят двойствен начин на живот - той е един навън според правилата, и друг вкъщи, свободен и универсален