Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

МИСИЯТА НА ИЗКУСТВАТА В ПРОМЕНЯЩОТО СЕ ОБЩЕСТВО

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"

Директорът на "Топлоцентрала" Веселин Димов (вдясно) и Каспар Нювенхуис (Снимка: Личен архив)

От 12 до 15 юни българските артисти ще се срещнат с над 530 организации и творци от цял свят по време на годишната среща на IETM, която ще се проведе за втори път у нас и ще посрещне стотици представители на артистични компании, изпълнители, режисьори, продуценти и организатори на фестивали, задавайки нови хоризонти за гилдията у нас.

Всичко това ще бъде обединено под мотото на срещата Burn In, Burn Out, което ще постави всекидневието на артиста в контекста на менталното здраве и необходимостта от екосъобразна, устойчива среда на работа и живот.

Важно е за бъдещето на българските изпълнителски изкуства да са свързани с европейските мрежи и да си партнират заедно постоянно. Това ще ни обогати и повиши нашата активност, смелост, фантазия, професионализъм и самочувствие", категоричен е Веселин Димов, директор на РЦСИ "Топлоцентрала", с когото разговаряме по темата:

Веселин Димов (Снимка: Личен архив)

- Тази година в "Топлоцентрала" ще се проведе международната среща на IETM - събитие със сериозен мащаб. Разкажете ни малко повече за инициативата.
- Да, така е - подготвяме я вече повече от половин година.

IETM е най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства в света, която е създадена преди 43 години в Италия и е с централа в Брюксел.

От 2003 година IETM е не само европейска, но и световна мрежа, като в момента има над 530 члена от 67 страни.

През 2014 организирахме подобна пленарна среща на IETM в София, която се проведе на горните два етажа на НДК и от която тръгна процесът на създаването на РЦСИ Топлоцентрала.

Сега през 2024, десет години по-късно, в знак на благодарност и с намерение за още по-голяма свързаност и обмен, сме домакини отново, вече в общото ни творение Топлоцентрала, затваряйки символично един цикъл от десетилетие на израстване.

Вярвам, че за този период българската независима изпълнителска сцена направи важни крачки напред и се надявам предстоящата среща да отвори ново десетилетие на още по-интензивно и видимо развитие, което, защо не, да ни интегрира напълно с водещите в света.

Пленарни срещи на IETM (Снимка: Anna van Kooij)

Още

Топлоцентрала среща българските артисти с професионалисти от цял свят

Топлоцентрала среща българските артисти с професионалисти от цял свят

- Кои са основните ангажиментите на IETM към артистите и независимата сцена?
- IETM е неправителствена организация, самоорганизираща се система от хора - мрежа, която след успешната си работа през годините е извоювала доверието на европейските институции и вече е сериозен фактор и глас при формирането на сегашните и бъдещите европейски културни политики.

Ангажиментите и са да се работи и лобира за по-добри и по-справедливи условия за работа на артистите пред европейските институции и на локално ниво, да се подпомагат прогресивни местни инициативи на активни хора в отделните страни, но най вече да се организират живи срещи и да се създават постоянни и добри условия за взаимодействия между различните членове.

А кои са членовете на IETM? Това са артисти на свободна практика, мениджъри, самопродуциращи се артисти, селектори на фестивали или арт центрове, културни активисти, представители на институции, голямо разнообразие... различни възрасти и опитност, различни страни, континенти, раси, сексуална принадлежност, много разнообразно общество, един умален модел на света ни гостува за четири дни.

- Тази година темата на срещата е Burn In, Burn Out - от какво "прегаря" артистът днес?
- "Бърнаут"-ът или "прегарянето" е някак си логичен резултат от това, че съвременният живот в големия град се забърза невероятно много, количеството информация, която е достъпна е огромна, необработваемо огромна, новите технологии облекчиха физическия, но усложниха интелектуалния и почти блокираха емоционалния и духовен живот на човека.

Дебалансираха системите му. В днешно време можем да свършим много повече за един ден отколкото преди десет години, но времето десеторно повече не достига. Свикнахме да живеем в постоянна тревога, че не успяваме, не достигаме, изоставаме.

С артистите на свободна практика е още по-сериозно положението - за разлика от други професии - те трябва да движат паралелно не един-два, а понякога 5-6 проекта за да оцеляват, краят на дадени големи проекти се застъпват с началото на други, времето за равносметка, интеграция, почивка, на практика вече не съществува.

Независимият артист по определение е мултифункционален феномен, някаква форма на съвременен факир - продуцира, играе, пише, отчита, организира, наглася, планира, носи, подрежда, продава, отчита, а когато му се отнеме и времето за зареждане, почивка, смяна на ритъма, саморефлексия - нещата стават в емоционален план реално застрашителни...

Още

Веселин Димов: Искам Топлоцентрала да се превърне в център за съвременни изкуства на световно ниво

Веселин Димов: Искам Топлоцентрала да се превърне в център за съвременни изкуства на световно ниво

Двегодишният ковид период допълнително ескалира този процес - в България, например, където нямаше реален локдаун за културния живот, а същевременно се появиха в системата много повече средства и възможности. Артистите днес са по-застрашени от всякога от свръхактивността си, от собствената си креативност, от загубата на смисъл и идентичност, от едно обезчувствяване, пораждащо се от прекаления интензитет.

Получава се брутален и много болезнен парадокс - артистът е "преял" от външни влияния, активност, впечатления, преживявания и същевременно хронично и "тотално гладен" за вътрешно пространство, спокойствие, сетивност и контакт с невидимото.

А последно споменатите нужди са в самата същност и мисия на артиста в обществото - да носи отстранение, свобода, смисъл. За всички тези неща малко се говори, те стоят като тема табу и сред самите артисти дори. За това решихме да озаглавим така срещата, да рефлектираме върху това "за какво горим и от какво прегаряме". Решихме да поставим като зен коан въпроса "Какво е обратното на бърнаут-а"?

Пленарни срещи на IETM (Снимка: Anna van Kooij)

- За какво още е важно да говорим днес в контекста на професията?
- Важно е да говорим за мисията на изкуствата в променящото се общество, важно е да виждаме разликите, но и приликите помежду си, да намираме общите знаменатели, да откриваме точните думи, да си тръгваме от тези срещи заредени и вдъхновени.

Важно е да си говорим за изкуството, което правим, да намираме нови приятели, likeminded people, нови партньори, да си даваме, да се каним, да разширяваме географията на въздействието си, да пуснем мостове между световете си, да умножаваме живото и хубавото.

- Кои са най-интересните акценти от програмата IETM в София?

- Срещите на IETM са винаги много интензивни. Ще има работни сесии на три основни теми:

- по-добри и справедливи условия на работа за артистите на свободна практика

- екологични практики и устойчивост в изпълнителските изкуства

- какви възможности дават AI и новите технологиите на изпълнителските изкуства

Още

"Топлоцентрала" ускорява пулса със силен афиш и втори рожден ден

"Топлоцентрала" ускорява пулса със силен афиш и втори рожден ден

Ще има също така работни групи за networking, queering, global connecting, musical theatre, immersive theatre, rural art practices и др.

Ключовите говорители ще бъдат: по темата за външната и вътрешната устойчивост Паскал Гилен /Белгия/ и по темата локалност и транслокалност Маргарита Доровска /България/

Срещата ще бъде открита от министъра на културата на България и кмета на град София с коктейл на първия ден и закрита с General Assembly на IETM на последния ден, която е кулминацията на Срещата и когато се отчита изминалата година пред членовете и се поставят задачите и плановете за следващите три.

Периодът 12-15 юни 2024 ще бъде и своеобразен шоукейс на българската независима сцена, като над 500 чуждестранни експерти ще имат възможност да видят близо 30 спектакъла в интериора и екстериора на Топлоцентрала и други локации в града - Derida Stage, Yalta Art Club, I am Studio и др.

Пленарни срещи на IETM (Снимка: Anna van Kooij)

Какво представялява Pitchorama и как може да бъде полезен този модул на артиста?
- Pitchorama е един от най-практичните, любими и посещавани формати в рамките на една IETM среща. За него се селектират след предварителна отворена покана 10 интересни проекта, които търсят международно взаимодействие. Всеки от тях има 5 мин да се представи пред всички в голямата зала чрез слово, снимки и видео и още 5 мин за въпроси отговори към съответния проект от водещия и други хора в залата.

Във всяко IETM, тези два часа се оказват едни от най-полезните и са многобройни примерите на страхотни срещи, находки и начало дългогодишни партньорства в рамките на тази сесия и след нея.

- Ще видим ли български предложения?
- Да, разбира се, ще има. Селекцията вече завърши. Пет от предложенията, тоест половината от селектираните, ще бъдат български. Те ще имат не само възможност да се представят пред няколкостотин колеги от цял свят, но и преди това да минат на безплатно обучение по Pitching с един от най-големите специалисти по темата - Кати Бойд / Великобритания /, която ще бъде и водещият на сесията.

В добавка още близо 30 български независими компании ще имат възможност да покажат своята работа като част от артистичната програма, от където да получат обратна връзка и евентуални покани от чуждестранните си колеги.

Пленарни срещи на IETM (Снимка: Anna van Kooij)

Още

 Галерия Топлоцентрала-Куб посреща българския павилион от архитектурното биенале във Венеция

Галерия Топлоцентрала-Куб посреща българския павилион от архитектурното биенале във Венеция

- Събитието ще присъедини и други български градове - какво предстои за чуждестранните гости?
- Обичайно е вече IETM Пленарните срещи да имат и Pre-Meeting в някой близък град.

Преди 10 години нямахме, но сега ще има група от 30 човека (която е вече почти запълнена), които ще прекарат 10-ти юни във Велико Търново, където ще видят вече съществуващия повече от десетилетие hub ТАМ и неговите дейности и 11-ти юни в Габрово, където ще се въвлекат в започналия много амбициозен и мащабен проект за Арт Център на името на Кристо и Жан-Клод в сградата на бивша текстилна фабрика в града.

Необичайното и иновативното, което не е правено досега, е че IETM 2024 България ще има и Post-Meeting.

След два дни във Велико Търново и Габрово и четири дни в София, ще има и Post Meeting във Варна, където малък, но много качествен формат от чуждестранни експерти ще гостува за два дни в морската ни столица за да подпомогне усилията на местната артистична общност в създаването на нов Арт Център с мултифукционални зали за съвременно изкуство.

Бидейки част от борда на IETM, съм виждал многократно какви функции и как изпълнява IETM като мрежа - да споделя ноу-хау, да катализира вече започнали процеси, да използва европейския си опит, авторитет и експертиза да насочва тези процеси към успешен завършек. Убеден съм, че това отново ще се случи и сега.

Пленарни срещи на IETM (Снимка: Anna van Kooij)

- Защо е важно българските независими артисти да се включат в IETM Sofia?
- По много причини може да е изключително полезно на българските артисти да се включат в срещата на IETM 2024, ето някои от тях:

да поставят себе си и работата си в европейски и световен контекст; да чуят и усетят как се говори за успехите и проблемите в една елитна международна мрежа, с близо пет десетилетия натрупан опит; да видят ясно, че проблеми има навсякъде; да научат какви действия се предприемат за тяхното решаване и в другите страни, и като общо действие в международен план, на политическо ниво; да споделят своите артистични интереси и вкусове в чуждестранните си колеги; да чуят обратно и техните артистичните интереси и вкусове; да завържат запознанства, приятелства, партньорства, които да се развиват и дават плодове в бъдеще...

Като цяло, ако трябва да обобщя - да си възвърнем достойнството на професионалисти като подобрим условията си за работа и позицията си в обществото и да си възстановим нуждата от реална принадлежност към общността на performing arts makers around the globe и връзката си със световните процеси и тенденции.

Интервю на Александра ИВАНЧЕВА

Още

ФРЕЙМИНГ - еротичната фотоизложба на Веселин Боришев

ФРЕЙМИНГ - еротичната фотоизложба на Веселин Боришев

Още

На 19 април е премиерата на "Анна непоправимата", постановка за Политковская

На 19 април е премиерата на "Анна непоправимата", постановка за Политковская

Още

Френският хип-хоп спектакъл "L’Inizio" гостува на 28 март в Топлоцентрала

Френският хип-хоп спектакъл "L’Inizio" гостува на 28 март в Топлоцентрала

Още

"Критична маса" - режисьорският дебют на хореографката Силвия Чернева - на 8 февруари в Топлоцентрала

"Критична маса" - режисьорският дебют на хореографката Силвия Чернева - на 8 февруари в Топлоцентрала

Още

"П.О.Р.Н.О" с премиера на 30 април в Yalta Art Room

"П.О.Р.Н.О" с премиера на 30 април в Yalta Art Room

Още

Мощна женска трупа се качва на сцената на Yalta Art Room

Мощна женска трупа се качва на сцената на Yalta Art Room

Коментирай 3

Календар

Препоръчваме ви

Необикновеното в баналното в самостоятелната изложба Sepia на Димитър Генчев

"Изкуството трябва да впечатлява, да затрогва дълбоко зрителя. То трябва да отнася публиката към една друга "Божествена" или "Ангелска" реалност", казва художникът

Пианистът Сергей Бабаян: Тази музика казва, че всичките ни мечти ще се сбъднат

Маестрото отговори на въпросите на Юра Трошанова от радио "Класик А" преди първото му гостуване у нас

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Примата на Шведския кралски балет Десислава Стоева-Вълев: Почувствайте надеждата за балет чрез нашия танц

20 години след медала си от Балетния конкурс примата ще танцува отново на варненска сцена в камерния спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев в Градската художествена галерия днес