РОЖДЕН ДЕН
Веселин Димов: Искам Топлоцентрала да се превърне в център за съвременни изкуства на световно ниво
Регионалният център за съвременни изкуства навърши две години, а ето какви са равносметките
Автор : / 3539 Прочита 3 Коментара
Снимка: Личен архивПрез последните две години РЦСИ Топлоцентрала наложи своето специални място в града. Вече няма човек, който да се интересува от изкуство и да не е посетил мястото и то вероятно за различни събития, които представят различно изкуство.
Най-яркият ми спомен от тези две години там вероятно е срещата с Олга Токарчук по време на "Литературни срещи".
Топлоцентрала обаче има много да ни разказва, защото приюти не един световни танцови спектакли, театър, кино, визуално изкуство, музика.
За всички равносметки за тези две години, това, което се случи и предстои да се случи - разговаряме с Веселин Димов, един от двигателите на мястото и инициатор на идеята това индустриална пространствто (каквото беше преди години) да се превърна в център за съвременни изкуства.
Веселин Димов завършва руско езиково училище, Първа Английска гимназия и НАТФИЗ "Кр. Сарафов" като магистър по театрална режисура.
Специализира театър на резиденции в Холандия, САЩ, Русия, Индия и Индонезия. Работи на свободна практика от 2003 г. Режисьор на 25 театрални и радио спектакли.
Създател на Театрална компания Момо и международния АСТ Фестивал за свободен театър, негов артистичен директор в продължение на 10 години. Инициатор и съорганизатор на Пленарната среща в София (2014г.) на най-голямата мрежа за изпълнителски изкуства IETM с централа в Брюксел.
Член на борда на съветниците на IETM от 2018 г. Член на Асоциация Топлоцентрала, по чиято инициатива преди 10 години започва, развива се и в диалог със Столична община се осъществява проектът Регионален център за съвременни изкуства "Топлоцентрала", чийто директор е в момента.
- Г-н Димов, кажете за тези две години, по предварителната ви визия ли се разви "Топлоцентрала"? Тоест - така ли си представяхте мястото и как то срещна очакванията ви от преди години, когато вие и съмишленици се борихте това място да бъде създадено?
- Като цяло, да. Откъм количество събития, интерес от страна на артистите и обществото - дори бих казал, че надмина очакванията ни.
Всичко стана толкова бързо и интензивно. Мисля, че тайната на успеха на проекта "Топлоцентрала" е че се случи по правилния начин - от самото си начало през 2014 това беше отворен обществен процес, с множество публични дискусии, кръгли маси, включващи и независими артисти, и институции, и публика и медии, с обратната връзка и съветите на множество чуждестранни експерти, които бяха вече създавали и поддържали подобни Центрове.
Не е за пренебрегване и фактът, че всичко в Топлоцентрала архитектурно и инфраструктурно е създавано в диалог и с мисъл за бъдещата му употреба, което до голяма степен минимизира грешките и го направи функционално.
Стотици хора се включиха в творческия процес през тези години и допринесоха по различни начини!
Чисто енергийно и констелационно - създаването и първите две години на Топлоцентрала стъпиха върху натрупванията и енергията на едно четиресетгодишно търсене.
- Какво се случи за тези две години? Какво преживяхте? През какво премина мястото за този период?
- Знаехме се, че началото ще е трудно, но приехме предизвикателството.
Случи се това, че една некачествено построена, полуоборудвана и полуобзаведена сграда заработи благодарения на геройските усилия на екипа си и помощ от колеги. Беше нелесно раждане, с течове, отопление на духалки, спирания на тока заради инсталационни проблеми, спасявания по чудо на падане на събития и др.
Но трудностите също обединяват и сплотяват. Официално откриване така и нямаше, защото, когато се стигна до планирането на такова, Центърът вече беше набрал скорост и 500 събития зад гърба си и щеше да е смешно да бъде "откриван".
И всичко това по време на пандемията, когато се закриваха подобни места из цяла Европа! Преживяхме какво ли не - невероятни хора бяха наоколо в екипа, не се уплашиха и устояхме на водовъртежите - много им благодаря!
Това, което ни стопляше в моментите на отчаяние, когато изглеждаше, че проблемите са твърде много и неразрешими е радостта в очите на артистите и публиките, че най-накрая такова място съществува в София.
Усещането ежедневно за огромен смисъл ни крепеше и крепи.
- Създадохте пространства вътре в самата "Топлоцентрала", включително и галерия. Разкажете за тези пространства и как те придобиха свой живот?
- Да, всички те бяха предвидени предварително. Съществуването на зала за изпълнителски изкуства и зала за визуални изкуства на 10 метра една от друга е нещо иновативно и революционно за България.
Благодарен съм на куратора на галерията Владия Михайлова за високото качество, което се заложи от самото начало в галерията и готовността за преодоляване на проблемите възникващи по пътя. Голямо изпитание, но и удоволствие е поддържането на бар-сцена с тераса, където се случва най-голямото разнообразие от събития - литературни представяния, стендъп, концерти, партита, игри, фестивали, обучения, рождени дни и мн.др.
Това пространство беше припознато и използвано от най-много хора.
"Топлоцентрала" отбелязва втори рожден ден (Източник: Топлоцентрала)
Външният амфитеатър е популярен в топлите месеци за циркови репетиции и покази, малки музикални форми, откриванията на изложби в галерията, детски игри и фестивали. Най-новото ни пространство - речният парк предстои да бъде преоткрито, то беше отворено тази есен по време на фестивала Реките на София и има прекрасни възможности.
Предстои да бъде подобрено и дооформено идващата година. Непредвиденото по замисъл пространство е единствено Планетариумът, но сме много щастливи, че приютихме тази иновация на "независимата сцена на науката", която довежда много различна аудитория от типичната за арт центровете - много деца, ученици и цели семейства.
- Кои бяха вашите топ събития за тези изминали две години?
- Трудно ми е да отговоря на този въпрос. Много са.
Пресен ми е спомена от снощи, когато беше такава топ вечер - страхотен нидерландски танцово-куклен спектакъл на Дуда Пайва при пълна зала на голяма сцена, пълна камерна на представлението на Касиел по "Трамвай желание", танцов уъркшоп за украинци в студиото, тийнейджъри на групи в Планетариума и събитие на еко организацията "За Земята"в бара, в който се получава естественото вечерно смесване на общностите.
- По какъв начин публика и самите артисти, по ваши наблюдения, гледат на "Топлоцентрала" - по какъв начин мястото влезе в живота на града?
- Публиките гледат на нас като ново, различно, шантаво място, което е на малко скрито, но приятно място в града, където се случват всеки ден разнообразни събития.
Поради липса на кампания и официално откриване, то някак тръгна като мълва, като градска легенда, от уста на уста, с трудности по намирането му, навигацията и влизането в началото, но духът на случващото бързо се усети.
Много хора и до днес възкликват "супер е тук, все едно не сме в България...
"До голяма степен това е обяснимо, защото подобен вид арт център не е имало в страната ни - и като форма, и като съдържание, и като управление, и като разположение, подход, стил.
Независимата артистична сцена е била разпръсната на много места последните десетилетия и за пръв път сега бива концентрирана в една основна локация, която е сравнително голяма, на фона на съществувалите и съществуващи до сега.
Вярвам, че това я прави по-видима и популярна, но същевременно с това ясно се вижда, че има нужда от създаването на още едно пространство в града, тъй като ние не можем да покрием нуждите на независимия сектор.
- Какво предстои оттук нататък? Разкажете ни повече за предстоящото?
- Голямото събитие на идващата година е домакинството ни най-голямата мрежа за изпълнителски изкуства в света IETM през юни.
За 4 дни над 500 артисти, мениджъри, селектори, експерти от цял свят ще се съберат в Топлоцентрала за срещи и опознаване на българските артисти и сцена и обсъждани на глобалните теми пред изпълнителските изкуства в света.
От подобна среща на IETM в София през 2014 започна процесът по измисляне и реализация на Топлоцентрала, така че, следващата година, 10 години по-късно, затваряме един важен жизнен цикъл на развитие за независимата сцена в България.
През 2025 пък бяхме одобрени за домакинство на среща на TEH - европейската мрежа на арт центровете, където членуват около 150 центъра, подобни на нашия. И двете международни срещи ще подпомогнат много по-доброто бъдеще в международен план на българската независима артистична сцена и Топлоцентрала.
- Какво още бихте искали да се случи в "Топлоцентрала"? Какво си пожелаваш за това място като развитие?
- Целта ни е Топлоцентрала да се превърне в Център за съвременни изкуства на световно ниво - удобен, уютен и обгърнат от магията на изкуствата.
Мечтая да се развие в екологична посока - с функционални връзки с парка, със слънчеви панели на покрива, със станция за зареждане на електрически автомобили, със системи за оползотворяване на дъждовните води и вятъра, със затревени покриви, цветя в двора и подземни складови площи.
Иска ми се достъпът да е пеша, с колела и тротинетки, без коли, само бусове за зареждане или внасяне/изнасяне на декори за събитията. Виждам Топлоцентрала като жива културна забележителност на София, уютен оазис в центъра на града, прогресивно място за общностна комуникация, диалог и смислено, релаксирано прекарване на времето.