Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Дервишът Зия Азази: Танцът като пътеводител в хаоса на съвременния свят

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Дервишът Зия Азази: Танцът като пътеводител в хаоса на съвременния свят

"Определям себе си като човек, който се интересува от духовното, използвайки изкуството като начин да изрази себе си", споделя артистът

Зия Азази (Снимка: Алекс Дамян/Източник: "Топлоцентрала")

Артистът и дервиш Зия Азази е повлиян от суфизма, екзистенциална философия, докато оформя собствената си индивидуалност и танц.

В основата на суфизма се крие мистицизмът, който изследва причината за създаването на човека и вселената, в която той живее. Според тази философия, която изучава причинно-следствената връзка на съществуването, човекът е същност, която трябва да узрее и да бъде просветлена.

"Дервиш" е разказ за пътуването на това същество.

Срещаме се със Зия Азази броени дни преди неговото гостуване в РЦСИ "Топлоцентрала".

На 29 и 30 май той ще представи своя пърформанс "Дервиш", а малко след това ще запознае публиката с поредица от уъркшопи, разкриващи силата на дервишкото въртене и ролята му в съвременния танц.

Зия Азази (Снимка: Стефан Щерев/Източник: "Топлоцентрала")

- Здравейте, Зия! В края на този месец отново ще се срещнете с българската публика на сцената на "Топлоцентрала". Разкажете ни малко повече за емблематичния спектакъл "Дервиш"?
- Здравейте! Много се вълнувам да се завърна в България, за да представя моята работа в "Топлоцентрала".

Спектакълът "Дервиш" има две части: първата част - "Агония", наистина навлиза дълбоко в света на мислите и себеразкриването, преминавайки през предизвикателствата на емоциите и тялото.

Във втората част - "Dervish in Progress (DIP)", въвеждам някои от класическите теми на дервишите, придавайки им съвременен нюанс.

Идеята е да съчетаем тези древни практики на Суфизма със съвременния танц, така че да резонират с публиката и да запазим едни непреходни теми и ритуали живи в съвременния свят.

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

Зия Азази (Снимка: Mateusz Bral/Източник: "Топлоцентрала")

- Как суфизмът се превърна в част от вашия творчески път?
- Суфизмът е белязал дълбоко моя творчески път. Той ни учи колко важно е духовното израстване и връзката с божественото.

Практиката на дервишкото въртене или Сема, е повече от танц - това е форма на медитация, която ми помага да се почувствам спокоен във всяко движение.

Тази духовна практиката направлява моето артистично изразяване, позволявайки ми да изследвам и споделям дълбоки емоции и духовни идеи през моите пърформанси.

- Определяте себе си като дервиш или като артист?
- Определям себе си като човек, който се интересува от духовното, използвайки изкуството като начин да изрази себе си.

Дервишът в мен търси вътрешно израстване и разбиране през учението на Суфизма.

Артистът в мен танцува, за да сподели това преживяване.

Тези роли са изключително свързани - моето духовно пътуване вдъхновява моята креативност, изкуството от своя страна ми помага да навляза дълбоко в духовното. Не виждам двете роли като различни, защото в комбинация те водят към приключението на моя живот.

Зия Азази (Снимка: Ладислав Цветков/Източник: "Топлоцентрала")

- В своя танц създавате една вълнуваща среща между Изтока и Запада. Каква е връзката между въртенето и съвременния танц?
- Виждам себе си като личност, която създава мост между минало и настояще, роден на Изток, но живеещ на Запад.

Тази невероятна позиция ми позволява да съчетая дервишкото въртене със съвременния танц. Комбинирайки ги, създавам връзката между две култури.

В моя пърформанс това съчетание между старо и ново съчетава динамика и една форма на изразяване, която говори за универсалните човешки преживявания. Всичко това ми позволява да изследвам дълбоките емоции и духовни теми, създавайки непреходно изкуство.

Още Световната среща IETM Sofia 2024 с нова концепция за устойчивия живот и статута на артиста

Световната среща IETM Sofia 2024 с нова концепция за устойчивия живот и статута на артиста

- В София ще представите също и свой уъркшоп. Разкажете ни малко повече за него.
- По време на предстоящите уъркшопи в Топлоцентрала ще предложа две различни преживявания, които ще разкрият различни умения в участниците.

Първият уъркшоп, насочен към начинаещи, ще въведе в продължение на три дни участниците в основите елементи на моята практика. Ще разгледаме кръговете и ще направим анализ на тялото. Това ще предостави на новодошлите знанията и уменията, необходими за въртенето, както и разбиране на свързаните физически и емоционални аспекти.

За напредналите участници провеждам тридневен майсторски клас, в който ще се потопим по-дълбоко в специфични техники и изрази, включително "Изучването на полата", "Изпълнение на DIP (Dervish In Progress)" и "Дервишко танго".

Този майсторски клас е предназначен да усъвършенства техните умения по-нататък като им позволява да изследват по-сложни аспекти на танца, подобрявайки техните възможности за изпълнение.

В края на всеки уъркшоп, в последния ден от 19:00 часа, организираме открита изпълнение или т.нар. отворени врати. Поканени са приятели и членове на семействата на участниците. Тази презентация не е задължителна и само участници, които се чувстват готови и имат желанието да опитат, се насърчават за изпълнение.

Зия Азази (Снимка: Стефан Щерев/Източник: "Топлоцентрала")

- Може ли да достигнем до нови отговори за живота и своето предназначение през танца?
- Да, танцът може да бъде въздействащо преживяване, чрез което да осъзнаем целта на живота.

Той ни позволява да изразим емоции, които думите не могат да уловят, разкривайки ни един различен свят.

Още Верена Билингер и Себастиан Шулц: Изкуството позволява да отворим разговор за трудните теми

Верена Билингер и Себастиан Шулц: Изкуството позволява да отворим разговор за трудните теми

През танца ние може да получим повече яснота за нашия живот, връзки и цели. Често той ни предлага и нови прозрения.

Да се свържеш със себе си в един свят, работещ на все по-бързи темпове, може да бъде реализирано именно през силата на въртенето. Практиката, която е в основата на "Дервиш", комбиниращо физическото движение, свързването на тялото и ума.

Тази уникална по своя вид практика комбинира духовно и научно, превръщайки се в пътеводител в хаоса на съвременния свят.

Зия Азази (Снимка: Карлос Олмо/Източник: "Топлоцентрала")

- Какво предстои за вас през 2024 г.?
- 2024-а изглежда обещаваща. Имам нови проекти, пърформанси и колаборации, които очаквам с нетърпение.

Възнамерявам да продължа съчетанието на традиционен и съвременен танц, разширявайки артистичните граници. Надявам се също така да достигна до повече хора с моите уъркшопи, споделяйки трансформиращата сила на танца.

В личен план ще се фокусирам върху духовните практики, които са ключови за личностното ми израстване.

Интервю на Александра ИВАНЧЕВА

Зия Азази е роден в Антакия, Турция. Учи в минния факултет на Истанбулския технически университет между 1986 и 1991 г., когато учи и гимнастика. От 1990 до 1994 г. създава първите си хореографски творби в Държавния театър на Истанбул.

Още Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

След като постави соловия си спектакъл "Unterwegs Tabula Rasa" във Виена през 1999 г., той беше награден със стипендия от Summer Dance Week Vienna (Dance Web) и бе обявен за "Най-забележителният танцьор на годината в Австрия" от списание Ballet International.

Azazi започва да изследва традиционния танц на суфиите през 1999 г.

Хореографирайки този танц с различни интерпретации, той създава своите моноспектакли "Work in Progress I" (2001), "Work in Progress II" (2003). През тези години той продължава да работи с Виенската народна опера, Театърхаус, Щутгарт и Големия театър на Женева.

Продължавайки интереса си към традиционните танци, той интегрира знанията си за експерименталност и повторение, които е придобил чрез тези танци, със собствената си артистична и емоционална ориентация. Той създава "DERVISH", съчетавайки двете си солови творби "Dervish in progress" (2004) и "Azab" (2005).

Още "Няма да е вечно така" - С "Танцови инструкции" закриват 17-я фестивал "Антистатик"

"Няма да е вечно така" - С "Танцови инструкции" закриват 17-я фестивал "Антистатик"

Още Веселин Димов: Искам Топлоцентрала да се превърне в център за съвременни изкуства на световно ниво

Веселин Димов: Искам Топлоцентрала да се превърне в център за съвременни изкуства на световно ниво

Още Спектакли от Испания, Финландия и Гърция във втория уикенд на One Dance Festival

Спектакли от Испания, Финландия и Гърция във втория уикенд на One Dance Festival

Още Сръбският хореограф Игор Коруга: Танцът е средство за преобръщане на доминиращата култура

Сръбският хореограф Игор Коруга: Танцът е средство за преобръщане на доминиращата култура

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Йордан Славейков за "Последна стъпка": Театърът е друга медия, която дава друга възможност

Спектакълът "Последна стъпка" може да се гледа на 17, 22 и 30 април в Народния театър

Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек

"Според мен трябва да се прави нещо различно, което да предизвика хората да чуят джаза. Защо да не използваме джаза въз основа на националната музика?", коментира джаз примата

Фотографът Валерий Пощаров: В проекта "Баща и син" накрая винаги я има ръката, за която да се хванеш

"Днес фотографията е една нова писменост - всеки може да пише, всеки може да снима... Но кое всъщност е онова, което прави писателя - писател и фотографа - фотограф?"

Мариан Бачев: Упреците са неоснователни! Много неща се забавени от служебните кабинети

"Изключително несправедливо е това, което се е случило с онези изпълнители от близкото минало, чиито документи са загубени в онзи архив на концертна дирекция "Музика", коментира министърът на културата пенсията от 307 лв. на певицата Мими Николова

Марио Хосен: Оркестърът на Баварското радио е институция в класическата музика

Интервю с цигуларя Марио Хосен, солист за предстоящия концерт на оркестъра в Европейски музикален фестивал

Тимофей Кулябин: В Новосибирск още играят две мои пиеси, но без името ми

"Страшно много артисти, хора от културата, дори политици трябваше да напуснат Русия", казва известният режисьор Тимофей Кулябин, който през май ще постави своя пиеса в Народния театър в София