Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Сръбският хореограф Игор Коруга: Танцът е средство за преобръщане на доминиращата култура

ПОГЛЕД

Сръбският хореограф Игор Коруга: Танцът е средство за преобръщане на доминиращата култура

"Неустойчиви другари" изследва нови начини за борба с капитализма, чрез идеите за флуидната идентичност - онази, която се мени във времето, в една или друга посока на представите ни за половете и сексуалността

Игор Коруга е артист на свободна практика, който работи в сферата на съвременния танц и хореографията (Снимка: Антистатик)

Можете да гледате "Неустойчиви другари" утре на 21 май в зала 2 на Топлоцентрала - представлението е част от Международния фестивал за съвременен танц "Антистатик".

"Неустойчиви другари" изследва нови начини за борба с капитализма, чрез идеите за флуидната идентичност - онази, която се мени във времето, в една или друга посока на представите ни за половете и сексуалността.

Още Верена Билингер и Себастиан Шулц: Изкуството позволява да отворим разговор за трудните теми

Верена Билингер и Себастиан Шулц: Изкуството позволява да отворим разговор за трудните теми

То се впуска в наследството на куиър еманципацията, чрез постоянен процес на конституиране и изкривяване на съпротивата, повлияна от западните "либерални" общества и социалистическите ценности за по-справедливо общество.

Чрез сравнителен анализ на историческите пресечни точки на куиър културата, изкуството и марксистката идеология в социалистическите, комунистическите и капиталистическите общества (Югославия, Румъния, Русия, САЩ, Великобритания), методологията на пърформанса търси примери за артистични практики, насочени срещу социалния и държавния догматизъм, хегемония, авторитаризма и деполитизацията, включително примери като критически реализъм и партизански танц в междувоенна Югославия, пънк контракултурата в Социалистическа федеративна република Югославия, югославско ново концептуално изкуство, куиър артистична опозиция в комунистическа Румъния, куиър ядрото на американската нова левица, протестите в Стоунуол и др.

Снимка: Антистатик

Още Френският хореограф Кевин Джийн, който саботира мъжествеността

Френският хореограф Кевин Джийн, който саботира мъжествеността

Игор Коруга е артист на свободна практика, който работи в сферата на съвременния танц и хореографията. Образованието му по антропологията (Белградски университет) и по танц (UdK/HZT Берлин, DAS Трети Амстердам) му позволява да прилага хореографията като средство за интерпретиране на социо-антропологични феномени, с инструментариума на театъра, музея и мултимедииите.

Гостуването на представлението е съфинансирано по програма "Творческа Европа" на Европейския съюз, Национален фонд "Култура", програма "Целева подкрепа "Творческа Европа", и Календар на културните събития на Столична община за 2024г.

Impressio разговаря с Игор Коруга за границите на капитализма, куиър културата и танцът като възможност за антисистемен акт. 

- Игор, откъде идва идеята за танца и движението на тялото като политически?
- Тази идея произхожда от осъзнаването на това, че нашето тялото не е нещо неутрално, а е дълбоко вплетено в социалния, културния и политическия ни контекст.

Разбирането за тялото и неговото движение само като естетическо или предназначено за забавление, пренебрегва неговия политически, критичен, технически, психоаналитичен, етичен, феминистки и куйр потенциал като форма на изразяване.

Затова от 90-те години насам (но всъщност и още от 50-те и 60-те), настъпва промяна в начина на мислене за танца, осмислянето му като концептуален, като средство да изразяване на идея, вярвания, ценности и опит.

Хореографите започват да поставят под въпрос и да деконструират основните схващани на практиката от преди и така разширяват разбиранията за това какво е хореография с идеи от различни дисциплини като език, теория, история, кино, музика, визуални и дигитални изкуства, популярна култура.

Още Дързък, еклектичен, еротичен и политически ангажиран: Започва "Антистатик"

Дързък, еклектичен, еротичен и политически ангажиран: Започва "Антистатик"

Това ново, по-богато разбиране за хореографията кани публиката да взаимодейства с танца на друго, по-дълбоко ниво, да води диалог с него, да разсъждава и да мисли критично.

Насърчава зрителите да са съзнателни за взаимодействието между техния собствен опит и концептуалната рамка на самата творба и да изследват своето място в по-широкия контекст на пърформанса и неговите водещи идеи.

Редом с това, танцът има способността и да говори за властовите отношения в обществото ни: как телата ни биват дисциплинирани, контролирани или им се дава свобода въз основа на социалните йерархии, базирани върху пола, расата, сексуалността и класата ни.

Танцът често се ползва и като форма на съпротива и протест срещу различни опресии - граждански митинги, LGBTQ+ праидовете и протестите срещу различни политически режими често използват танцът като израз на своето недоволство.

"Неустойчиви другари" изследва нови начини за борба с капитализма, чрез идеите за флуидната идентичност - онази, която се мени във времето, в една или друга посока на представите ни за половете и сексуалността (Снимка: Владимир Опсеница)

Още Хореографката Симона Дяконеску: Представленията са система, в която всичко циркулира

Хореографката Симона Дяконеску: Представленията са система, в която всичко циркулира

- В представленията си служите в критическа теория, как може да се прилага тя в танца?
- За мен, критическата теория ни дава една богат рамка, чрез която можем да поставяме под въпрос социополитическите измерения на танца и да го виждаме като пространство за съпротива, критика и промяна. Тя също така насърчава изпълнителите и хореографите да осмислят властовите отношения по между им, в собствената им артистична практика.

Това означава да се питат кой държи властта в света на танца, как тази власт се разпределя между различните участници - хореографи, изпълнители, продуценти, публика - и как дисбалансите в тези властови отношения могат да се преодолея чрез движението и пърформанса.

Критическата теория също ни насърчава да мислим и за институционалните структури в танца и начина, по който те предопределят създаването на танцови представления, тяхното разпространение и възприемането им от публиката. Това включва изучаване на различните модели на финансиране, кураторските практики, демографията на публиките, и йерархията на танцовите институции.

Поставяйки под въпрос всички тези структури, артистите могат да настояват за една по-достъпна, равноправна и включваща всички форма на танцова практика и представяне.

"Неустойчиви другари" изследва нови начини за борба с капитализма, чрез идеите за флуидната идентичност - онази, която се мени във времето, в една или друга посока на представите ни за половете и сексуалността (Снимка: Антистатик)

Още Международният фестивал "Антистатик" показва част от най-добрите български танцови представления

Международният фестивал "Антистатик" показва част от най-добрите български танцови представления

- С вашето представление "Непокорни другари" насочвате вниманието към темата за догматизма, хегемонията и отношението към куир хората през социализма и капитализма. Намирате ли, че има общи черти между тези два социални модела и ако да, то какви са те?
- Да, въпреки, че капитализмът и социализмът представляват различни социоикономически системи с различни идеологически очертания, между тях действително има структурни прилики по отношение на централизацията, бюрокрацията, социалното разделение, идеологическия контрол и ограниченията пред личната свобода.

И двете системи често са организирани около централизирана власт, при която решенията се взимат от тесен кръг хора или отделни организации. През социализма това става чрез държавния монопол върху индустриите и централизираното планиране, докато през капитализма то се осъществява през корпоративния контрол върху благата и политическото влияние.

И двете системи си служат с бюрократичен подход при управлението на ресурсите и преразпределянето на стоките и услугите и налагат регулации, които водят до недостиг, корупция и много трудности при взимането на решения.

После идват и въпросите за неравенството и социалното разделение. При капитализма то произтича от разликата в доходите, натрупването на богатство и достъпа до възможности.

През социализма то идва от привилегиите на партията, бюрократичната йерархия и привилегированото отношение към определени групи. И двете системи разчитат на идеологизирани наративи и пропаганда, за да контролират хората и да пазят легитимността си.

Още ANTIstatic - ANTIwar: Танцът срещу статичността в мисленето

ANTIstatic - ANTIwar: Танцът срещу статичността в мисленето

И докато през социализма се пропагандират ценности като колектива, социализма и развитието на държавата, то през капитализма те са заменени от индивидуализма, консумеризма и свободния пазар. Въпреки разликата в риториката и двете системи налагат ограничения върху личната свобода и автономността.

Именно поради това, докато правех предварителното си проучване за представлението "Нестабилни другари", за мен беше много вълнуващо да проследя, сравня и разбера как куир културата се развива в рамката на различни социоикономически условия и къде, и в каква степен тя успява да предизвика, разбие или промени наложените догми.

- Какво открихте - при капитализма или при социализма другарите се оказват по-стабилни?
- Ще ви отговоря, оставайки на терена на куир общността. Най-споделената ѝ характеристика е борбата за права, свобода на изразяването и признание на многообразието в джендър идентичностите и сексуалните ориентации. Куир движението по цял свят непрестанно се бори с дисриминацията, репресиите и стереотипите.

В западния контекст (САЩ, Великобритания), основната му цел е била да преобърне традиционните разбирания на белите мъже-християни от средната класа, като разчупи хетеронормативните разбирания за семейството, сексуалността, половете, мъжествеността, свободата на изразяване и правата.

The queer movement worldwide has battled discrimination, repression, and stereotypes.

През социализма и комунизма (Източна Европа, бивша Югославия, Куба), куир движението често се сблъсква с потъпкване от страна на официалните власти и налагането на общи социални норми, произлизащи от патриархалните разбирания на социалистическото и комунистическото управление. Но също така и се полагат усилия за развитие на едно прогресивно общество, ценящо равноправието и солидарността между всичките му членове чрез демократичен плурализъм.

Още Фестивалът "Антистатик" прекрачва "телесната линия на мисълта"

Фестивалът "Антистатик" прекрачва "телесната линия на мисълта"

Борейки се с наследството на държавната репресия и социалните предразсъдъци, наред с фундаменталните социалистически ценности, източноевропейските и други (пост)социалистически куиър движения и култури се развиват в нови политически и икономически пейзажи, белязани от разнообразни форми на активизъм, ярки прояви и солидарност.

В противовес на това, в капиталистическите общества куиър движението се сблъсква с различни предизвикателства, включително комерсиализацията и политизирането на LGBTQ+ идентичностите, както и с икономическите различия, които често водят до маргинализация на членовете на LGBTQ+ общността. Тези динамики днес оказват много силно влияние върху обществата от т.нар. Втори и Трети свят.

Още  Германският хореограф Юлиан Вебер  открива 15-ото издание на "Антистатик"

Германският хореограф Юлиан Вебер открива 15-ото издание на "Антистатик"

Всичко това доказва, че всички разговори за идентичността на една (куир) общност трябва винаги да взимат под внимание както вътрешните динамики като свързаността, създаването на култура и повишаване на осведомеността, така и външните фактори, като социален контрол, държавно регулиране и международни политически влияния.

Затова, когато се прави изследване за формирането на дадени идентичности е от решаващо значение да се проучи чии материални и политически интереси се представят и реализират на тези нива. Източноевропейските и други (пост)социалистически държави имат свой уникален исторически, културен и политически контекст, който формира куиър идентичностите и движенията в тях. По този начин куиър културата не е продукт само на западните, по-либерални общества, а и на други общества, борещи се с класовото наравенство.

- Как бихте завършили изречението "за мен танцът е..."
- Танцът е дейност, позволяваща да се подложи под въпрос на пресечната точка между властта, привилегиите и неравенствата, залегнали в съвременното общество.

Танцът е средство за преобръщане на доминиращата култура, икономика, политически наративи, ценности и представителство, поддържани от управляващите елити.

Танцът е уникално измерение за телесна съпротива, критика и проява на устойчивост отвъд логиката на вербалния език.

Танцът е измерение, даващо сила на общностите, подкрепа, интердисциплинарно взаимодействие, съчувствие и изграждане на солидарност.

Танцът е измислянето и въплъщаването на алтернативното бъдеще чрез утопични визии, спекулативна хореография и експерименти.

Още Фестивалът „Антистатик“ ни сближава с 15 танцови събития

Фестивалът „Антистатик“ ни сближава с 15 танцови събития

Още "Танцувай, за да те танцуват. Движи се, за да те следват" призовава "Антистатик"

"Танцувай, за да те танцуват. Движи се, за да те следват" призовава "Антистатик"

Още Излиза ново Списание за танц в България

Излиза ново Списание за танц в България

Още Новият брой на "Списание за танц" разказва повече за "Телата на танца"

Новият брой на "Списание за танц" разказва повече за "Телата на танца"

Коментирай1

Календар

Препоръчваме ви

Таня Джарова-Салюстио: Музиката е нещо вечно, което остава и след като последният тон отзвучи

"Да се задържиш на върха е комбинация от физическа издръжливост, ментална сила и дълбока любов към музиката", казва концертмайсторът на "Виена Шьонбрун Оркестра"

Михаил Зигар: Политическият активизъм е проблемът на свободната журналистика

Осъденият в родината си руски журналист и дисидент смята, че разделението днес е между циничния капитализъм и капитализма с човешко лице и че в Русия все още има хора, които мечтаят за различно бъдеще

Калина Павлова: Unseen Scene ни позволява да преживеем изкуството отвътре навън

На 5-и и 6-и декември в зала 2 на Топлоцентрала, Unseen Scene представя два специални концерта на тъмно с участието на българския музикален проект WOOMB - събития, които обещават пътуване отвъд невидимото

Ванина Кондова за "Онзи, другият Ню Йорк", носталгията и търсенето на приндлежност

"Носталгията е адски ирационално чувство - появява се абсолютно неочаквано, в странни моменти. Просто изпълзява от нищото, хваща те за врата", споделя актрисата, сценарист и режисьор

Фронтменът на Група "Хоризонт" Валери Славчев: "Измислените истини", които ни събират

"Нашите песни не са тип "летен хит", нещо което да минава и отминава бързо, а песни, които няма как да те оставят безразличен", разкрива музикантът

Паулина Георгиева: Моделът за успех днес изисква много жертви

Разговор с писателката по повод най-новия ѝ роман "Малки грехове", издаден от издателство "Книгомания"