Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Номинираният за "Грами" Константин Добройков, който избра България

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Номинираният за "Грами" Константин Добройков, който избра България

"Върнах се заради любовта и семейството, и защото исках да започна "нов живот" в Европа“, споделя диригентът

Маестро Константин Добройков (Източник: БНР)

Номинираният за "Грами" диригент Константин Добройков е в екипа на Държавна Опера-Пловдив от 2013 г. Той е и диригент на Sofia Record Factory от 2016 г. насам. През 2022 г. дебютира с камерен ансамбъл "Софийски солисти", през 2018 г. - със Софийска филхармония, а от 2016 г. е регулярен гост-диригент в Симфоничния ор кестър на Българското Национално Радио.

През 2014 г. започва близка колаборация с Държавна Филхармония-Кошице, Словакия, където дирижира многобройни концерти в няколко поредни сезона. Константин Добройков е работил и с Радио-Симфоничния Оркестър на Словакия, Братислава, както и с водещия камерен ансамбъл на Словакия "Синфониета Братислава". От 2011 г. до 2013 г. е асистент-диригент на Boston Civic Symphony Orchestra, Бостън, САЩ.

Още Диригентът Константин Добройков гостува на Радиооркестъра и Смесения хор на БНР

Диригентът Константин Добройков гостува на Радиооркестъра и Смесения хор на БНР

Роден в семейство на музиканти, Константин Добройков започва музикалното си образование на шестгодишна възраст в НУМТИ "Добрин Петков", Пловдив, с ударни инструменти и пиано. След дипломирането си от Idyllwild Arts Academy, през 2003 г., учи ударни инструменти и оркестрово дирижиране в Oberlin Conservatory of Music. През 2010 г. получава магистърска степен със специалност оркестрово дирижиране от University of North Carolina: School of the Arts. Следват три години обучение за степента "Доктор по музикалните науки" със специалност оркестрово дирижиране в Boston University.

През 2018 г. Константин Добройков специализира в майсторски клас на знаменития диригент Даниеле Гати.

Маестро Константин Добройков (Източник: БНР)

Представяме Ви диригента Константин Добройков в ексклузивно интервю за Impressio:

Купи билет

- Маестро, след Великден, на 29 април, в зала "България" ще дирижирате Симфоничния оркестър на БНР. Разкажете повече за този специален "Моцарт" концерт?
- Наистина вълнуваща среща ни предстои с "Голяма меса" в до минор от В. А. Моцарт на 29-ти април! Вече работим заедно с оркестъра, а паралелно с това и със смесения хор на БНР. Мащабът на произведението е внушителен, поради което репетираме две поредни седмици около великденските празници.

Всички работим от издание Bärenreiter, предоставящо и изискващо изключително детайлно и прецизно вникване в музиката.

Щастлив съм също и, че ще работя със солистите Мария Радоева, Пламена Гиргинова, Михаил Михайлов и Иво Йорданов.

Репетиция с музикантите от Симфоничния оркестър на БНР в Първо студио на радиото (Източник: БНР)

- Пак с Радиосимфониците през 2021 г. бяхте номиниран за "Латино Грами" в категорията за "Най-добър класически албум" с един интернационален екип. Какво беше усещането да получите това признание?
- Трудно беше за вярване първите дни...

Признание от такъв е мащаб е наистина силно вълнуващо и е истинско постижение за всички, участвали в създаването на албума: композитора Ектор Инфансон, солистите Уилям Харви и Рикардо Гаярдо, Симфоничния оркестър на БНР, продуцента на записите Слав Славчев, както и тонрежисьора Марко Стречони.

Маестро Константин Добройков (Източник: БНР)

- Съвместната Ви работа с оркестъра Ви носи професионален успех... Какви са впечатленията Ви от Радиосимфониците?
- Със Симфоничният оркестър на БНР ни свързват вече близо 7 години съвместна работа. Голяма меса в до минор ще бъде моят трети концерт с оркестъра. През сезон 2016-2017 бях асистент на тогавашния главен диригент, Росен Гергов, и работех с Радиосимфониците почти всеки ден в продължение на година.

Чувствам силна близост с този оркестър и поради факта, че с голяма част от състава сме записвали музиката към безброй филми, сериали, видео игри и др.

Разбира се не на последно място (а може би дори на първо!) изпитвам и огромно уважение към професионализма и нивото на свирене, демонстрирано от всеки един оркестрант.

- В Опера Пловдив дирижирате и мюзикъли, които като че ли се превърнаха във Ваша запазена марка? Някои тях, макар и рок и танго опери като "Евита" и "Исус Христос Суперзвезда" от Андрю Лойд Уебър и Тим Райс, " Мария от Буенос Айрес" от Пиацола...
- Да, така е. И трите заглавия са опери (първите две рок-опери, а третата - танго-опера), но с времето биват възприемани като мюзикъли, поради липсата на характерното оперно пеене, свързвано с оперната традиция до началото на XX в.

Винаги съм споделял мнението, че операта не започва и не свършва с Верди и Пучини, и че ако имаха достъп до технологията и възможностите на електронната музика днес, всички по-стари композитори биха използвали и усъвършенствали целия този необятен звуков арсенал... кой знае.

Като музикант, аз се чувствам длъжен да се подложа на и да изуча всичко, заобикалящо ме днес в музикален аспект. В това число - електронна музика, рок музика, прогресив-рок музика, алтернативни стилове, фюжън между привидно коренно различни стилове, но съчетани по странно задоволяващ (за мен) начин.

Независимо от музикалните ми интереси и предпочитания, винаги подхождам с възможно най-детайлен и верен спрямо нуждите на музиката поглед в работата си - какъвто и стил да е в ръцете ми. Вероятно това ме прави еднакво отдаден както на традиционните жанрове (оперна, симфонична, камерна музика), така и на по-съвременните (мюзикъл, рок-опера, филмова и т.н.)

Константин Добройков след представление на мюзикъла Евита (Снимка: Личен архив)

Още Постапокалиптично бъдеще в премиерата на рок операта "Исус Христос Суперзвезда" в Пловдив

Постапокалиптично бъдеще в премиерата на рок операта "Исус Христос Суперзвезда" в Пловдив

- Кое от тези заглавия е включено в програмата на Опера Опън 2022 на Античния театър?
- Това лято, в Opera Open 2022 сме включили две от хитовите заглавия на режисьора Веселка Кунчева: болезнено актуалната продукция "Исус Христос Суперзвезда" (2.09 и 3.09), както и силно въздействащата "Мария от Буенос Айрес" (14.09).

И двете заглавия са създадени за представления на закрито, но сега те ще бъдат разгърнати на величествения Античен театър в Пловдив - чудесна причина почитателите им да ги видят отново в един по-различен вариант.

- Миналата година представихте нашумелия мюзикъл "Компания" от Зондхайм и Фърт, копродукция с Народния театър. Какво дава в плюс тази колаборация?
- "Компания" остава в историята като един от шедьоврите на жанра мюзикъл, както с провокативната музика, така и с вечно актуалната тематика.

Артистите от Народния театър надминаха очакванията ми в музикално отношение - в началото на процеса бях силно скептичен, че хора без професионално музикално образование биха съумели да пеят на ОСЕМ различни гласа музиката на Зондхайм, славещ се с изключителна сложност в хармониите на партитурите си... но те успяха.

Плюсът от колаборацията на два театъра с различен предмет на дейност (драматичен и оперен), от два различни града е именно в това - вливането на различията в установените с времето навици на двата състава в един общ процес. Публиката имаше възможността да види нещо по-различно и интересно от обичайната програма, представяна и в двата театъра.

Със Стефан Вълдобрев и "Обичайните заподозрени" на сцената на Античния театър (Снимка: Личен архив)

- В Музикалното училище в Пловдив започвате с ударни инструменти и пиано. С ударни продължавате и в САЩ. После рязко сменяте посоката с дирижиране?
- Привидно може би е рязко. За мен процесът започна още в пети клас, когато осъзнах - слушайки за първи път "Матеуспасион" от Бах - че искам да съм в центъра на този огромен звук, да участвам в създаването му.

Оттогава целенасочено започнах да търся информация, да ходя на концерти, да наблюдавам диригентите на живо и по телевизията, да намирам връзка между жестовете им и музиката, която "управляваха".

Да, бях много млад, заминах за САЩ с ударни инструменти, но с годините желанието ми да дирижирам се засилваше, уменията се трупаха - и слуховите, и теоретичните - докато един ден реших, че ще се подготвя и ще се явя на прослушване за магистърска степен.

По време на записи (Снимка: Личен архив)

- Там защитавате и докторантура. Имаше ли вариант да останете и да развивате професионалната си кариера зад океана?
- По време на докторантурата ми прекарах три години в Boston University, учейки с Дейвид Хуус - човек-енциклопедия и изключителен диригент!

Вариант да остана в САЩ по-скоро не пожелах да имам. От една страна имиграционният ми статус на студент беше крайно ограничаващ откъм работни възможности, но и желанието ми за преследване на друг статус в САЩ залязваше последните години на пребиваването ми там.

Константин Добройков със съпругата си Габриела Стамова, която е оперна певица (Снимка: Личен архив)

- Защо се върнахте в България?
- Една от главните причини разбира се беше любовта и семейството ми, но като че ли все повече осъзнавах, че мястото ми не е там. Животът в Америка се промени в "странна" посока през последните години.

Реших, че не желая да имам семейство и деца в света там и затова предпочетох да се прибера и да започна "нов" живот в Европа.

Така се случи, че ръководният екип на Опера Пловдив встъпи в длъжност същата година, в която се върнах.

- Сега сте част от силния и амбициозен екип на Опера Пловдив. Как се чувствате там?
- Аз съм част от екипа на Опера Пловдив още от самото начало, 2013 г.

Веднага стана ясно, че новият екип има за цел да освежи, да поднови, да подмлади, да разгласи и да развие операта. Радвам се, че вече 9 години сме заедно и работим в правилната посока.

На новогодишно турне в Китай през 2019-2020 година (Снимка: Личен архив)

- Какъв е календарът на маестро Константин Добройков до края на сезона?
- Предстоят ми значително количество концерти и спектакли в програмата на Opera Open 2022: концерт, представящ целия албум на Милчо Левиев "Соната 57", премиера на мюзикъла "Fame", две изпълнения на новия балетен спектакъл "Анна Каренина" на хореографа Лео Муич с музика от Чайковски.

Купи билет

По-късно през септември - "Исус Христос Суперзвезда", "Мария от Буенос Айрес", турне в няколко града с един от любимите ми проекти от тази година - "Една нощ в Операта" с 23 песни на Queen, както и едно от големите събития, което беше отложено поради пандемията миналата година - концерт с култовата група LAIBACH - с оркестър и хор на Опера Пловдив (17.09).

Интервю на Мая ФИЛИПОВА

Още Лия Петрова: За 2022 година си пожелавам мир

Лия Петрова: За 2022 година си пожелавам мир

Още Тя е Деляна Лазарова и се е устремила към върха!

Тя е Деляна Лазарова и се е устремила към върха!

Още Вили Стоянов: За тромбона с любов – ексклузивно пред Dir.bg

Вили Стоянов: За тромбона с любов – ексклузивно пред Dir.bg

Още Маестро Марк Кадин: Старая се главната звезда в концерта да бъде музиката

Маестро Марк Кадин: Старая се главната звезда в концерта да бъде музиката

Още Маестро Саша Гьотцел: Нищо не може да спре изкуството

Маестро Саша Гьотцел: Нищо не може да спре изкуството

Още  Кнут Вебер: Избрах виолончелото, когато бях на 5 години

Кнут Вебер: Избрах виолончелото, когато бях на 5 години

Още Маестра Кери-Лин Уилсън: Вълнувам се, че отново ще дирижирам Софийската филхармония

Маестра Кери-Лин Уилсън: Вълнувам се, че отново ще дирижирам Софийската филхармония

Още Маестра Адрия Чепайте: Музиката е свързана с издигане на душата. Това е най-голямата отговорност на диригента

Маестра Адрия Чепайте: Музиката е свързана с издигане на душата. Това е най-голямата отговорност на диригента

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Ники Илиев за "Без крила": Нека приемем себе си, за да могат другите да приемат нас

"Да носим отговорност за действията които правим, защото не знаем как те се отразяват на останалите хора", категоричен е режисьорът

Иван Шопов за новия албум на TRIGAIDA: "Полет" е смел скок в нови звукови небеса

"За да стане цветен и богат звукът на албума, винаги привличаме интересни музиканти от други култури и включваме инструменти, които не са толкова обичайни в комбинация с нашия фолклор", казва многоликият артист

Йордан Славейков: Спазвам една мярка - да искам от себе си и хората повече, отколкото мислим, че можем да дадем

"На сцената в "Последна стъпка" се разказва историята на едно разбито българско семейство, което въпреки обидите, предателствата, липсата на любов и прекалената любов, се опитва да събере счупените парчета, да ги залепи и да се опита да продължи да е семейство", казва режисьорът и писател за най-новия си спектакъл

Пуерториканецът, който завладя колекционерите в САЩ

Американският артист с пуерторикански произход е професионален цигулар със значителни постижения, но в момента е успешен артист в САЩ и съветник на известни колекционери. Той говори лично пред Impressio за представянето на изложбата си в One Gallery в София през май

Йордан Славейков за "Последна стъпка": Театърът е друга медия, която дава друга възможност

Спектакълът "Последна стъпка" може да се гледа на 17, 22 и 30 април в Народния театър

Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек

"Според мен трябва да се прави нещо различно, което да предизвика хората да чуят джаза. Защо да не използваме джаза въз основа на националната музика?", коментира джаз примата