СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Маестра Кери-Лин Уилсън: Вълнувам се, че отново ще дирижирам Софийската филхармония
На своята нова среща със софийската публика на 23 септември, талантливата канадка се представя със симфоничен концерт, включващ творби от Бѐдржих Сметана, Макс Брух и Дмитрий Шостакович
Автор : / 1705 Прочита 4 Коментара
Кери-Лин Уилсън със Софийската филхармония (Източник: Софийска филхармония)Канадската диригентка Кери-Лин Уилсън е родена на 12 май 1967 в Уинипег, Манитоба, в семейство с дългогодишни музикални традиции. Дядо й е баритон в операта, баба й - пианистка; майка й, Лин Шарпълс, е цигуларка и музикален педагог, а баща й - Карлайл Уилсън - цигулар и преподавател. Още от малка учи флейта, пиано и цигулка.
Още като студентка в Джулиард тя асистира на Клаудио Абадо на фестивала в Залцбург и печели стипендия от Tanglewood Music Center. След като завършва Джулиард с магистърска степен по флейта и по дирижиране, тя е избрана за асоцииран диригент на симфоничния оркестър в Далас.
Още като дете Кери започва да свири на флейта, пиано и цигулка, постъпва в Младежкия оркестър на Уинипег и се изявява като флейтист-солист със симфоничните оркестри на Уинипег и Калгари. Участва в лятната програма на Banff School of Music, където учи при Джулиъс Бейкър.
Нарастващият й интерес към дирижирането я отвежда при Ото-Вернер Мюлер. Като студентка в Джулиард Скул, Кери-Лин участва за първи път в рецитал с музиката на Курт Вайл, състоял се в Карнеги Хол през май 1989 година.
Кери-Лин Уилсън (Източник: Софийска филхармония)
Купи билетРаботи като асистент на Клаудио Абадо на фестивала в Залцбург, след което печели стипендия от Музикалния център в Тангелууд. Дипломира се в Джулиард Скул с две специалности - флейта и дирижиране, 23-годишна дебютира с оркестъра на Националния център по изкуствата на Канада и е обявена за асоцииран диригент на симфоничния оркестър в Далас.
Кери-Лин Уилсън има вече над 20-годишна международна кариера. Тя е първата жена-диригент, дирижирала в оперните театри "Арена ди Верона", Новия Национален театър (NNT) в Токио и Римската опера.
Изявява се с някои от най-престижните световни оркестри като филхармонията на Лос Анжелис, Симфоничния оркестър на Сан Франциско, Виенския камерен оркестър, Симфоничния оркестър на Баварското радио, Руския Национален оркестър и Пражката филхармония, както и Симфоничния оркестър на RAI, Фестивалния оркестър на Равиния, симфоничните оркестри на Сиатъл, Торонто и Монреал, Orchestra national d`Ile de France, филхармоничния оркестър на Нидерландското радио и много други.
Дирижира спектакли в най-престижните оперни театри: Кралската опера "Ковънт Гардън" - Лондон, Баварската държавна опера, Болшой театър, Виенската държавна опера. Интересите й в областта на операта са насочени предимно към произведения на Верди, Пучини и руските композитори, а симфоничният й репертоар е специализиран в творчеството на Шостакович, Чайковски, Малер, Брамс и Бетовен . Изявите й са високо оценени от критиците. Ню Йорк Таймс я определя като " отчетливо очертана и нюансирана", а вестник "Телеграф" прибавя: "елегантно откровена".
Сезоните 2019/2020 и 2020/21на Кери-Лин Уилсън са поделени между симфоничния и оперния репертоар. Тя дирижира няколко продукции на "Риголето" от Верди в Норвежката национална опера в Осло, гала-концерт в Сан Хуан с Джоузеф Калея и Сондра Радвановски и симфоничен концерт в Гран Канария с творби от Лядов, Шопен и Рахманинов.
Уилсън е чест гост-диригент в Болшой театър, където наскоро дирижира отново оперите на Пучини "Манон Леско" и "Бохеми" и(представена също и в латвийската национална опера),"Бал с маски" от Джузепе Верди и др.
В София за своята нова среща със софийската публика на 23 септември, талантливата канадка се представя със симфоничен концерт, включващ творби от Бѐдржих Сметана, Макс Брух и Дмитрий Шостакович.
- Маестра Уилсън, софийската публика е очарована от Вашето "завръщане" в зала "България". Какво Ви впечатли най-много при първото гостуване в София миналия сезон?
- Развълнувана съм да се завърна, за да дирижирам Софийската филхармония. След дебюта ми като диригент на оркестъра преди два сезона веднага изразих желанието си отново да работя с прекрасните музиканти. След като установих добра химия с оркестъра, пожелах да продължим сътрудничеството си. София разполага със страхотен оркестър, красива зала и е очарователен град.
Купи билет- Каква програма сте подготвили за втория си концерт със Софийска филхармония?
- Радвам се, че ще дирижирам една вълнуваща програма - доста различна от Брамс и Бетовен, които дирижирах за дебюта си - състояща се от великолепната симфонична поема "Вълтава" на Сметана, Концерт за цигулка на Брух и Първа симфония на Шостакович.
- Солист с концерта за цигулка на Макс Брух ще бъде един наистина блестящ цигулар - Сергей Хачатрян, победител в конкурсите "Сибелиус" и "Кралица Елизабет". Били ли сте заедно на една сцена?
- Това ще бъде първият път, в който ще си сътруднича със Сергей. Винаги се радвам да работя с талантливи артисти, така че с особено нетърпение очаквам да се вдъхновя от неговото виртуозно свирене и страхотно музициране.
- Дирижирате в цял свят. Родена сте в Канада, живеете в САЩ, имате славянски корени. Коя публика е най-темпераментна, най-близка до сърцето Ви?
- Имам голямото щастие да дирижирам в концертни зали и оперни театри по целия свят. Със сигурност всяка страна има различни културни традиции, но според моя опит винаги, когато изпълнението е вълшебно, има универсална реакция на бурни, възторжени аплодисменти с овации на крака.
- Цялото Ви семейство е музикантско. Вие сама ли избрахте професията на диригент?
- Наистина израснах в семейство с три поколения музикални традиции. След като в младостта си лично избрах да свиря на пиано, флейта и цигулка, в крайна сметка избрах да се занимавам с дирижиране, тъй като оркестърът в крайна сметка беше любимият ми инструмент.
- Като студентка в Джулиард попадате на корицата на "Vogue". Как се стигна до това?
- Априлският брой на Vogue представяше успешни жени с кариера и различни форми, така че избраха мен. Беше ласкателно да бъда в списанието, което според мен беше чудесна възможност за читателите им да научат за живота на един диригент в света на класическата музика.
- Имала сте шанса да бъдете асистент на знаменития Клаудио Абадо на едно от изданията на Залцбургския фестивал. Какво научихте от него? Какъв човек беше той извън сцената?
- Макар че Клаудио Абадо беше възвишен на подиума, в личен план той беше много спокоен човек. Винаги ме е поразявала неговата скромност и това, че говореше тихо. Учех се предимно като го наблюдавах: виртуозната му техника и красивите му, изразителни жестове оставиха най-голямо впечатление у мен.
Кери-Лин Уилсън със Софийската филхармония (Източник: Софийска филхармония)
Купи билет- Вие сте първата дама, дирижирала опера в "Арена ди Верона". Това ли е най-запомнящият се за Вас момент в кариерата Ви?
- Всъщност това, че съм първата жена, не беше от значение за мен. По-скоро усещането да дебютирам на историческата арена с 16 000 места за ентусиазирани почитатели на операта беше един от най-вълнуващите дебюти в кариерата ми. Да чуя рева и възгласите на публиката беше спиращо дъха и вълшебно!
- Планирате ли нови концерти със Софийска филхармония?
- Със сигурност с удоволствие и се надявам да бъда поканена отново!
Кери-Лин Уилсън със Софийската филхармония (Източник: Софийска филхармония)
- След зала "България" какво Ви предстои през новия сезон?
- През този сезон ще кръстосвам света с концерти и оперни представления. Сред акцентите са симфонични изпълнения със Симфоничния оркестър на NHK, Пражката филхармония, Одеската филхармония, Оркестъра на Гран Канария и Мюнстерския симфоничен оркестър. Оперните спектакли включват дирижиране на "Кармен" във Варшава, "Мадам Бътерфлай" в Канадската оперна компания и "Евгений Онегин" във Варшавската опера.
Интервю на Мая Филипова