Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Клара Фюри: Харесва ми, когато драматургията възниква случайно

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Клара Фюри: Харесва ми, когато драматургията възниква случайно

"Понякога когато думите не достигат, аз танцувам с изпълнителите и те танцуват за мен и така намираме думите, с които да облечем нещата, които правим!", разкрива известната хореографка

Клара Фюри (Източник: "Топлоцентрала")

Световнопризнатaта хореографка, актриса и текстописец - Клара Фюри, ще представи Dog Rising на сцената на в Зала 1 на РЦСИ "Топлоцентрала" на 9 юли.

С Dog Rising (2021) Фюри приключва изследването си върху напрежението и неподвижността, освобождавайки задържани енергии в представление, носещо усещане за постоянство, груув и удоволствие.

Тя насочва вниманието си към начина, по който звуковите вибрации проникват в костите, вслушвайки се внимателно в присъствието на тялото, докато то се проявява напълно. Като отправна точка за своите физически изследвания, Фюри разглежда костната проводимост, вярвайки, че вибриращите удари укрепват, а не разбиват. Dog Rising отваря вратата към спонтанно удоволствие, чиито пулсации и удари карат емоциите ни да се колебаят, да се движат вълнообразно.

Клара Фюри е хореограф и изпълнител, базиран в Tiohtià:ke/Монреал. Тя изследва кодовете, които пътуват във и през различните форми на изкуството. Тя се стреми към насърчаване на пробуждането на сетивните възприятия на публиката и изпълнителите, като им дава емоционална непосредственост, директен достъп.

Нейни творби са гастролирали в множество фестивали включително биеналето на Венеция, фестивалът TransAmériques в Монреал, ImPulsTanz във Виена, Performance Mix в Ню Йорк, Fierce Festival в Бирмингам, B-Motion в Bassano del Grappa и в различни страни като Литва, Чехия, Словакия, Испания, Холандия, Белгия, Германия, Азербайджан и България.

Още Трето издание на творческата лаборатория за млади хореографи ХЕЛИОС

Трето издание на творческата лаборатория за млади хореографи ХЕЛИОС

- Какви проучвания направи и от какво се интересуваше, докато строиш концепцията за спектакъла DOG RISING?
- Бях абсолютно зашеметена от процеса на научни изследвания и резултатите, които получих, докато събирах информация за спектакъла. Всичко започна от факта за морските бозайници (пример са косатките) и как те комуникират на огромни разстояния чрез костна проводимост и звукови честоти, които ги ориентират вътре в костите им!

- Нека започнем с вдъхновението зад DOG RISING, което е друго твое произведение - Cosmic Love. Как едното се преля в другото? Какви специфични елементи извлече от Cosmic Love и по какви пътища мина, за да го продължиш в DOG RISING?
- Едно от нещата, които се разляха от Cosmic Love до Dog Rising е работата по постоянната трансформация на енергия. Пример - пътуването от лед към вода, а след това към газ.Това е проста илюстрация на процесите на движението, което може да трансформира енергията и как тя стига до определени състояния на съществуване.

Още Фламенко танцьорът и хореограф Едуардо Гереро гостува на "Варненско лято"

Фламенко танцьорът и хореограф Едуардо Гереро гостува на "Варненско лято"

Използва се най вече повторението, като начин на изразяване! С изпълнителите трябваше да сме много присъствени в настоящия момент и да се научим да слушаме флуктуацията на тялото. Необходимо ни беше да установим за себе си нови начини да се свързваме със звук, миризми и докосване... всички тези неща ни позволиха да попаднем в състояние подобно на транс в Dog Rising.

Усети се как трансформираме изразните си форми и процеси с това произведение и именно тази промяна направи спектакъла важен.

Сцена от спектакъла DOG RISING (Източник: "Топлоцентрала")

Също така, Cosmic Love беше до голяма степен работа използваща напрежението на неподвижността, докато в Dog Rising ние поставяме еластичността под същото това напрежение, което се освобождава и откриваме скорост и поток в цялото пространство.

- Защо предпочитате да работите с повторяемост и модели на движение?
- Харесва ми, когато драматургията възниква случайно в реалните състояния на изпълнителите. Намирам повторението за модел на движение, който позволява на драматургията на телото да изнесе важната работа. Тя изплува сама носеща целия смисъл. Смятам, че ни помага наистина дълбоко да "видим" изпълнителите и това, което носят.

Още Световноизвестната хореографка Клара Фюри представя хитовия пърформанс Dog Rising в "Топлоцентрала"

Световноизвестната хореографка Клара Фюри представя хитовия пърформанс Dog Rising в "Топлоцентрала"

- Всеки удар, всяка звукова вълна разклаща корена на нашите емоции и унищожава способността им да съществуват в нас; в какво ни превръща този разпад? Това ли е смъртта на егото?
- Смъртт на егото е красива метафора и начин да изразим тези гигантически процеси. Съсредоточила съм концепцията, по-скоро върху осъзнаването и приемането на нашата взаимовръзка с всяко едно живо и пулсиращо образувание в различните нива на реалност.

- Защо го нарече DOG RISING? Има ли някаква обвързаност с астрологията?
- Заглавието е закачка и да, разбира се - това е препратка към астрологията! Представям си хората, като котки или кучета. Котките биха били по-трудни за намиране, а кучетата биха били верни и винаги до нас. Това е някакъв тип архетипизация на едно въображаемо ниво произтичащо от моя собствена измислена астрология, където твърдя, че съм с асцендент куче (вместо Скорпион).

- Как общуваш с танцьорите на сцената? Как се протече обяснителното действие, моментът, в който описваш идеята на работещите по проекта артисти?
- Много импровизираме и много говорим! Танцуваме заедно, гледаме се и се храним взаимно. Понякога им изказвам идеи и ги опитваме заедно. Понякога, когато думите не достигат, аз танцувам за тях и те танцуват за мен и така.

Интервю на Стефанѝ СТОЕВА

За повече информация вижте програмата на IETM на официалния сайт на Топлоцентрала.

Още Largo на турския хореограф Корхан Башаран с премиера в "Сфумато"

Largo на турския хореограф Корхан Башаран с премиера в "Сфумато"

Още Хореографът Ан Турние: С  "Малкият принц" помагаме на възрастните да върнат детските си сърца

Хореографът Ан Турние: С "Малкият принц" помагаме на възрастните да върнат детските си сърца

Още Френският хореограф Орелиен Бори: Кой знае какво е театър?

Френският хореограф Орелиен Бори: Кой знае какво е театър?

Още "Критична маса" - режисьорският дебют на хореографката Силвия Чернева - на 8 февруари в Топлоцентрала

"Критична маса" - режисьорският дебют на хореографката Силвия Чернева - на 8 февруари в Топлоцентрала

 

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Елена Димитрова: Независимата сцена още седи в някаква глуха линия и в неравностойна битка

"Иска да виждам по-сложни неща от сюжета на драматургията, по-разнообразен театрален език, други средства, повече свобода и радикалност, повече провокация към мисленето за театър, силна авторска позиция, повече смелост на изразяване", казва актрисата

Спектакълът Candlelit Dinner обединява публика и артисти в сюрреалистична вечеря

"Използваме песни, които разказват за определени спомени от социализма и живота на село - контексти, в които сме израснали. Взели сме нещичко и от вас, ще видите...", казват създателите на театралното представление

Ива Свещарова: Тялото може да се противопостави, да се разбунтува, да се освободи

"Използвам гротеската, за да освободя тялото от неговата "нормативна" красота и да му позволя да бъде необуздано, чудовищно и експлозивно", казва хореографката и артист за най-новата си продукция "Ако Афродита е чудовище"

Павел Г. Веснаков: Винаги можем да се справим по-добре, да премълчим, да се извиним

"Самотните хора ми се струват с много високо достойнство", споделя режисьорът за новия си филм "Безветрие", който вече е в кината

Правдолюб Иванов: Визуалният език не се стреми към истината, а се опитва да я създаде

"Изкуството размества нещата в света, преобръща ги, добавя нови и създава свои факти. Не случайно тези неща се наричат артефакти", казва един от най-значимите български художници с международна кариера

Иранският режисьор Мохамад Расулоф: Не искам да съм революционер, а да бъда себе си

Расулоф споделя пред Импресио, че много от творците в родния му Иран водят двойствен начин на живот - той е един навън според правилата, и друг вкъщи, свободен и универсален