МУЗИКА БЕЗКРАЙ
Столина Добрева: Фестивал АЛЕГРА се превърна в семейство за нас
Директорът на Националното музикално училище Любомир Пипков за предизвикателствата на музикалното образование, успехите на децата и силата на приемствеността в музиката
Автор : / 499 Прочита 0 Коментара
Директорът на Националното музикално училище Любомир Пипков Столина Добрева (Източник: Фестивал Алегра)Броени дни пред официалния старт на десетото издание на фестивала за класическа музика Алегра, който среща различни поколения изпълнители и диригенти на сцената на Военния клуб и зала "България", в рамките на фестивалната програма от 16 до 22 юли, се срещаме с директора на Националното музикално училище, за да направим видим важния мост между поколенията музиканти.
Мисия, която съпътстващата академия Алегра (6-22 юли), поддържа от началото на съществуването си.
„Алегра“ ще се проведе за десета поредна година в София от 6 до 22 юли (Източник: Фестивал Алегра)
- Като директор на Националното музикално училище Любомир Пипков, което тази година отбелязва две важни събития в историята си, 120 години от основаването си и 120 годишнина от рождението на своя патрон - Любомир Пипков, къде смятате, че се крие тайната на добрите педагогически резултати през последните години?
- Национално музиално училище "Любомир Пипков" е създадено през 1904 г. и е най-старата музикално-образователна институция в България. Постиженията на училището са много и през годините то се е утвърдило като средище за откриване и развитие на талантливи млади музиканти.
Тайната на добрите резултати откривам в неуморния труд, любов и себеотдаденост, с която възпитаваме идните поколения. Работата на педагога е трудна и отговорна.
Не само трябва да откриеш таланта, но и да работиш през годините, за да го съхраниш и развиеш. Мисия, с която смятам, че преподавателите в училището се справят чудесно. За това говорят и многобройните изяви и постижения на нашите възпитаници.
„Алегра“ ще се проведе за десета поредна година в София от 6 до 22 юли (Източник: Фестивал Алегра)
- През 2017-а оглавявате Националното музикално училище с ясно изразена позиция, че то е люлка на таланта. С многобройните победи в конкурси и ученици, които развиват способностите си на родната и световна музикална сцена, сигурно сте горда с постиженията на екипа си - какви са целите, които си поставяте по-нагоре, по-нататък?
- Постиженията на нашите ученици са резултат от труда на цялата колегия. Както вече споменах ежедневната мисъл за децата, тяхното развитие и любовта с които педагозите се отнасят към своите ученици рефлектират в техните успехи. Нашата цел винаги е била да даваме възможност за изяви, да надграждаме обучението.
Все повече ученици се свирят като солисти на различни оркестри в София и страната. През последните две години провеждаме изнесено обучение - за големите формации на училището организирахме лятна академия "Viva la musica", по време на която в различна среда децата музицираха заедно и подготвяха програмите за предстоящи концерти.
Резултатите проличаха веднага - в настроението по време на концертите, в начина по който младите музицират заедно - все повече като изграден и сплотен състав. Целта ни е да осигурим такава възможност и на по-малките - хоровете от втори и трети клас, както и детският оркестър вече получиха възможност да се изявят на голяма сцена. Друга цел, която сме си поставили е да дадем възможност на нашите ученици да се срещат с различни музикални стилове.
Затова в училището има брас бенд, учениците имат занимания по импровизация, както и композиция и дирижиране.
Планираме през следващата година да въведем и факултативно обучение по тонрежисура. Такива са целите, които си поставяме и за в бъдеще - да обогатяваме кръгозора на ншите възпитаници, да обогатяваме и надграждаме постигнатото.
„Алегра“ ще се проведе за десета поредна година в София от 6 до 22 юли (Източник: Фестивал Алегра)
- Завещано от Плутарх: "Ученикът не е съд, който трябва да бъде запълнен, а факел, който трябва да бъде запален" Как успявате да запалите пламъчето на децата, които прекрачват прага на училището съвсем малки в търсене на своята пътечка в живота?
- За мен няма по-голяма отговорност от това да вземеш за ръка едно дете, което едва пристъпва прага на училището и да го поведеш в света на музиката, да поддържаш и разпалваш искрата, която виждаш в детските очи. Да съхраниш и развиеш таланта на малкия човек, да му помагаш да преодолее трудностите и да преживееш с него първите трепети от срещата със сцената.
Незабравимо е усещането да видиш детето, което сякаш току що си повел в света на музиката, за пръв път на сцена, печелейки първата си награда, изнасяйки първия концерт. А пламъчето винаги се запалва с много любов, търпение и подкрепа.
- Не съжалявате ли понякога, че не сте продължили музикалната си кариера на изпълнител - китарист и извън коридорите на училището намирате ли време да й се посвещавате от време на време?
- Решението ми да се насоча към педагогическата работа беше осъзнато. Това решение ме доведе обратно в училището, което ми е дало много като дете, вече като преподавател, а по-късно и като директор. Благодарна съм, че всекидневно съм обградена с млади хора, много музика и детски гласове.
Разбира се, че сцената ми липсва, но отдадеността на работата изисква подобни "жертви". Особено през последните години, когато времето съвсем не достига. Факт е, че по-голямата част от денят ми преминава в училище, но въпреки това се стремя когато имам възможност да излизам на сцена, да развивам и педагогическата си дейност. И през тази година имам ученичка, която е приета в две музикални академии в Лондон и с която много се гордея.
Въпреки натовареното ежедневие се стремя да съм в крак със съвременните тенденции в развитието на инструмента си - както изпълнителски, така и педагогически. Вече десет години предавам знанията си на млади музиканти, като провеждам майсторски клас, участвам и като член на жури в различни конкурси. Тази творческа работа само ме обогатява и затова не съжалявам за решението си да й се отдам..
- Какво размести във вашата ценността система ролята ви на педагог или какво добави?
- Педагогическата работа е различна от изявата на концертния подиум. Като изпълнител си в светлината на прожекторите, докато като педагог често трябва да отстъпиш и да дадеш възможност на младия човек да се изяви, да застане на преден план, да изрази себе си. Педагогът трябва подкрепя, да води, да отваря вратите на познанието. Именно това се стремя да развивам постоянно в себе си.
„Алегра“ ще се проведе за десета поредна година в София от 6 до 22 юли (Източник: Фестивал Алегра)
Петър Найденов: АЛЕГРА 2023 е музикално крешендо - започва с трио и нараства до симфоничен оркестър
- Как си сверявате часовника в професионалния си живот - следите ли развитието и стратегията на други музикалните училища в локален или световен мащаб?
- Аз съм музикант по професия и както вече споменах се стремя да съм в крак със съвременните тенденции в развитието на китарното изпълнителство и педагогика.
Разбирам, че въпросът Ви касае работата ми на директор. Да ръководиш подобно учебно заведение е отговорност и ако не си в крак с тенденциите и развитието в музикалното образование, трудно може да се справиш с предизвикателствата на съвременния динамичен свят.
Тук е мястото да отбележа, че нашата музикално-образователна система е рядко срещана. Въпреки това осъществяваме контакти с други музикални училища. През последната година осъществихме културен обмен с ученици от Кодартс лицей за музика в Ротердам, Нидерландия.
Запознахме се с тяхната система на обучение, постижения и цели, планирахме бъдещи съвместни дейности.
Преди няколко години с джаз бенда на училището гостувахме в Синсинати, където пък събрахме информация за музикалното обучение в системата на обществените училища в Синсинати, САЩ. Подобни срещи са много важни за нас - виждаме къде е нашето място на музикалната карта, поставяме си нови цели, към които да се стремим.
Sophia Hegewald (Източник: Фестивал Алегра)
- За поредна година си партнирате с музикален фестивал Алегра и академията му, която отдавна напусна очертанията на страната и се намести на световната музикална сцена с достойнство. От години основен акцент в програмата на фестивала и академията е идеята за приемственост между поколенията - имате ли такава традиция и в музикалното училище? Организирате ли срещи, дори музикални такива, на изпълнители от различни поколения?
- Фестивал "Алегра" е едно от значимите събития в българския музикален живот и много се радвам, че преди две години, идвайки в столицата, Академията намери своето естествено място в музикално училище - там, където откриваме, развиваме и подкрепяме таланта. За краткото време, откакто работим заедно "Алегра" се превърна в семейство за нас.
Може би защото имаме едни и същи мечти. Да дадем възможност на младите да се докоснат до опита на утвърдените имена в музикалното изкуство и да се учат от тях е и наша цел. Освен, че привличаме млади преподаватели в училището, се стремим да даваме възможност на нашите възпитаници да се срещат и с утвърдени музиканти от различни поколения.
Организираме майсторски класове, срещи, съвместни концерти. Често ни гостуват бивши възпитаници на училището, извървяли своя път до големите сцени. Тези срещи оставят следа за дълго, вдъхновяват и мотивират децата да вървят още по целеустремено по пътя, който са избрали.
- Какво ви даде и какво отне музиката?
- Израстнах в семейство на музиканти и съдбата ми беше почти предопределена. Музиката ме съпътства през целия ми съзнателен живот и ми е трудно да си представя ежедневието си без нея.
Нещата, които ми е отнела са може би не толкова значителни, че не си ги спомням. Но е трудно да забравиш вълнението от сцената, удовлетворението след концерт, щастието да видиш как учениците ти се превръщат в успешни млади музиканти. Смятам, че съм щастлив човек, защото имам възможност да правя това, което обичам и се стремя да предам тази любов и на хората около мен - колеги и ученици.
Повече за програмата на фестивала и майсторските класове в Академията в официалния сайт на фестивала.