СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Петър Найденов: АЛЕГРА 2023 е музикално крешендо - започва с трио и нараства до симфоничен оркестър
"Изпълнителите ще предложат пъстра картина от музикални епохи с произведения от Хайдн, Моцарт, Бетовен, Брамс, Шуберт, Менделсон, Чайковски, Аренски, Шьонберг и Шостакович", казва създателят на фестивала
Автор : / 869 Прочита 1 Коментара
Маестро Петър Найденов (Снимка: Allegra Festival and Academy)Създателят и артистичен директор на Фестивал и Академия АЛЕГРА Петър Найденов превръща музиката в своя съдба.
След завършване на музикалната академия в София в класа на проф. Тодор Тошев, продължава образованието си в Германия при проф. Волфганг Гютлер, член на Берлинска филхармония. Още като студент, започва оркестровата си кариера като соло контрабасист на Камерния оркестър на Българското национално радио. Животът му на оркестров и камерен музикант го води по най-важните концертни зали в света.
В настоящия момент, Петър Найденов е соло контрабасист на Симфоничния оркестър на Люцерн и преподавател в университета по изкуствата в Цюрих (ZHdK).
Имаме радостта да разговаряме с маестро Петър Найденов дни преди началото на фестивал Алегра, който ще преоткрие лятна София, благодарение на вълнуваща фестивална атмосфера, световно признати солисти и фестивален оркестър с изявени български музиканти:
Снимка: Allegra Festival and Academy
- Маестро Найденов, с какво АЛЕГРА ще зарадва любителите на класическата музика тази година?
- Както всяка година, така и тази сме подготвили вълнуваща концертна програма от различни произведения и състави.
Ще предложим на публиката ни знакови произведения, поднесени от различни формации - от трио, квартет, квинтет, септет, камерен оркестър до симфоничен оркестър.
- Защо провеждате академия и фестивал по едно и също време?
- Това е концепцията на Алегра. Двете са взаимосвързани.
Всъщност, започнахме през 2014 г. с академията. Имахме само три майсторски класа с техните три заключителни концерта.
След което само за три години успяхме да развием и наложим този международен формат, домакин на над 100 участника от близо 25 страни, 10 майсторски класа и 16 концерта в три града, което ни даде основанието да добавим думата фестивал.
Така от Международна лятна академия Алегра станахме Фестивал и академия Алегра.
Маестро Петър Найденов (Снимка: Allegra Festival and Academy)
- Избрахте лятото за фестивал с така амбициозна програма - има ли причина за това?
- Лятото е сезона на фестивалите! Като прибавим към това, че аз като член на Люцернския синфоничен оркестър до началото на юли съм на работа, решението е логично.
- Разкажете ни повече за програмата тази година.
- Концертите са програмирани като едно своеобразно музикално крешендо започващо от трио и разрастващо се до симфоничен оркестър.
Изпълнителите ще предложат пъстра картина от музикални епохи с произведения от Хайдн, Моцарт, Бетовен, Брамс, Шуберт, Менделсон, Чайковски, Аренски, Шьонберг и Шостакович.
- Кои са основите акценти в афиша на АЛЕГРА 2023, които не трябва да изпускаме?
- Как да ви кажа - фестивалната програма предлага 6 концерта, които няма как да са по-различни един от друг! Както споменах, от трио до симфоничен оркестър и от Хайдн до Шостакович.
Всички тези концерти съм обмислял с месеци и за мен те са хайлайтът на сезона ми, така че не мога да ви препоръчам само един от тях - все едно родител да предпочете едното дете пред другото. Мога само да ви уверя, че всеки един от тях си заслужава времето Ви.
- Как успявате да съберете това съзвездие от международни имена на една сцена, при това в България?
- Част от тях са мои колеги и приятели. Други успях да привлека благодарение на реномето, което Allegra придоби през годините и то смея да твърдя в международен мащаб!
- Тази година е втората година на АЛЕГРА в София. Цели 8 години фестивалът и академията се провеждаха в Русе - защо ги преместихте в столицата и намерихте ли новия си дом тук?
- Това беше трудно и свързано с много емоции решение. Ние всички сме русенци и да обърнеш гръб на родния град не е лесно.
От друга страна проектът се разрасна неимоверно и така да се каже - станахме жертва на успеха си.
- Кои са залите на фестивал АЛЕГРА 2023?
- Тази година решихме да открием и закрием фестивалната програма в Софийска градска художествена галерия в атмосферата на картините на Генко Генков. Останалите четири концерта ще са в Централния военен клуб.
Маестро Петър Найденов (Снимка: Allegra Festival and Academy)
- Вие самият сте активен музикант и преподавател. Коя е любимата Ви сцена?
- Чувствителността и звуковата естетика на музикантите са субективни величини. Различните зали доставят различно, но не по-малко удоволствие. Говорим естествено за хубавите.
Да вземем като пример две от топ залите - голямата зала на Musikverein Виена и "Salle blanche" на KKL Luzern. Това са две пълни акустични противоположности. Първата е с вместимост 1700 места, има като сцена куха дървена кутия, върху която музикантите свирят. По този начин целият оркестър получава един допълнителен резонатор. Първият ми контакт с тази зала остава незабравим. Чувствах топлина, дълбочина, интимност. Мисля, че думата патина също добре описва усещането ми.
KKL (1900 места) е пълната противоположност. Там съм в модерна луксозна лимузина, която може да ми предложи всичко, от което имам нужда.
Залата има два акустични панела над сцената и 50 подвижни стени, зад които е така наречената "ехо камера". Чрез нея кубатурата на залата може да бъде увеличена до 30%!
Тази камера се смята за сърцето на залата и заради това символично е боядисана в червено. Взаимодействието от всички изброени компоненти могат да задоволят и най-капризните звезди, без значение дали говорим за соло рецитал или Густав Малер 8ма симфония.
Аз имам привилегията да бъда соло контрабасист на Люцернския синфоничен оркестър. Ние сме резидентен оркестър на залата KKL Luzern, построена по инициативата на Херберт фон Караян и дом на Люцернския Фествал. Тя е една от 10-те топ зали в света и аз така да се каже съм "влюбен" в нея.
Маестро Петър Найденов (Снимка: Allegra Festival and Academy)
- А кои са любимите Ви студенти?
- Тези, които ми дават усещането, че съм посял семенце в плодородна земя.
- Повдигнете набързо завесата пред големите солисти на АЛЕГРА тази година - кое е най-интересното за всеки от тях?
- Не съм сигурен, че ще ни стигне времето да говоря с подробности за всеки от тях и за това в телеграмен стил бих казал, че за нас е чест да бъдем домакини на цигуларя Борис Гарлицки, лауреат на един от най-престижните конкурси Премио Паганини и дългогодишен концертмайстор на Лондонския филхармоничен оркестър под палката на Курт Мазур.
Също - виртуозните Александър Ситковецки и Грегори Асс, концертмайстор на Люцернския фестивален оркестър, лично поканен на този пост от Клаудио Абадо.
Александър Ситковецки (Снимка: Allegra Festival and Academy)
Също така дългогодишния водач на виоловата група на Берлинска филхармония Вилфрид Щреле и неговият колега Нимрод Гуез, който паралелно с професурата си във Вюрцбург, Германия е и водач на виолите в легендарния Chamber Orchestra of Europe.
Челистите Кирил Злотников, съосновател на един от най-популярните в момента квартети Йерусалим Квартет и дългогодишният водач на челите във Франкфуртския радио оркестър проф. Ласло Феньо и естествено всички останали техни млади колеги, които можете да видите на интернет страницата ни www.allegrafestival.com.
Кирил Злотников (Снимка: Allegra Festival and Academy)
Особено ми е приятно, че между тях са и имената на вече наложилите се на родната ни сцена Лора Маркова, Сион Найман и Елизабет Гекова, които междувременно правят кариера и извън границите на България. Те са и неколкократни стипендианти на фондацията ни.
- С годините АЛЕГРА успява да изгради силна връзка между млади таланти и доказали са музиканти - как успявате да го постигнете?
- Това е всъщност кредото ни! Когато имаш ясно формулирана цел, трябва само да намериш правилните партньори.
- Какво бихте казали на младите хора, които не виждаме всеки ден в концертните зали?
- Аз по-скоро бих се обърнал към родителите им - инвестирайте в децата си.
Пазете ги от пошлото и направете всичко възможно, за да формирате добрия вкус у тях. Атмосферата, която имате в концертната зала и музиката, ще ви помогнат. Не забравяйте, че утре вашите деца ще налагат нормите и на вашия живот.
Грегори Асс (Снимка: Allegra Festival and Academy)
- Има ли "хитове" в класическата музика? И ако да, на какво залага АЛЕГРА в своята програма: хитове или по-скоро редки класически произведения, които не можем да чуем често?
- За мен понятието "хит" е по-скоро свързано с поп музиката. Една песен или мелодия идва за кратък период от време, след което прави място на следващата.
Класическата музика борави с други измерения. Примерно четирите годишни времена на Вивалди са писани преди 300 години са желана музика до днес. Сигурен съм, че всеки ще разпознае веднага мелодиите на Für Elise, одата на радостта или Моцартовата 40 симфония.
Тук става въпрос за музика, която е задоволявала естетическите потребности на много поколения. Помня от детството ми една среща разговор с Минчо Минчев в Русе, на която той беше попитан защо преди често е свирил един концерт, а сега друг. Той го описа като вид спирала, която е в постоянно движение и по този начин изтласква на повърхността едно или друго произведение. Според мен едно от най-експлоатираните произведения през 80-те и 90-те беше Бетовеновата 9 симфония. В последните 5-6 години обаче съм я срещал рядко в концертните афиши.
Концертната програма на фестивала до голяма степен отразява моя музикален вкус. Това са произведения, които по една или друга причина ме вълнуват или пък музиканти, които обезателно искам да съпреживея и аз съм се опитал да ги обединя в 6 концерта.
Например, секстетът на Шьонберг, който за мен принадлежи към най-красивите произведения в камерната музика, е свързан със студентските ми спомени. Тогава с група ентусиасти, водени от Юлия Христова и Алексей Измирлиев положихме началото на Нов Симфоничен оркестър и Просветлена нощ беше част от първия ни концерт.
Друго преживяване от следващите ми студентски години в Германия е унгарският челист Ласло Феньо. Говоря за втората половина на 90-те. По това време той вече беше спечелил едни от най-сериозните конкурси. Свирихме в Брюксел квинтета Пастървата от Шуберт 2-3 години след като бях преживял лично чудото Мстислав Ростропович в Евиан.
Ласло Феньо (Снимка: Allegra Festival and Academy)
Тонът на Ласло е извънземен! Свирил съм след това и с Трюлс Мьорк, Сол Кабета, Готие Капюсон, но миксът от потентност и фина чувствителност, съчетан с брилянтната му техника ме кара да правя всичко възможно, за да се докосна до изкуството му поне веднъж в годината.
- Как да се подготвим за един класически концерт и какво да направим във вечерта на неговото провеждане, за да изпитаме истински специално удоволствие от него?
- Тук не бих се наел да давам съвети, защото възприемането на музиката е лично преживяване.
Със сигурност предварителното запознаване с историята на произведението или с живота на композитора може да отвори допълнителни "рецептори" у слушателя, но дали ще му въздейства ритъмът, мелодиите, хармониите и/или интерпретацията, това е въпрос на лично усещане.
- Извисява ли ни класическата музика?
- Естествено, защото тя не прощава посредствеността.
- Защо е важна тя в живота на всеки от нас?
- Тук се сещам за шегата на Vicco von Bülow, един известен немски хуморист, познат под името Лорио, тясно свързан с литературата, театъра и класическата музика. Попитали го дали може да си представи живота без мопс - явно е имал куче от тази порода.
Отговорът му бил: "Животът без мопс е възможен, но е лишен от смисъл."
***
Фестивал и академия Алегра се реализират с финансовата подкрепа на Националния фонд "Култура" по програма "Едногодишен грант" 2022, с финансовата подкрепа на Столична Община - Столична програма "Култура", Институт Лист УКИ, Италиански културен институт, под патронажа на Посолството на Швейцария в България и в партньорство с Националното музикално училище "Любомир Пипков".
Всичко за Фестивал и Академия Алегра може да следите на:
Website | Facebook | YouTube | Instagram